quote:
op 30 Mar 2003 13:21:58 schreef Sam:
Volgens mij heb ik het nooit over bepaalde kerken gehad. Volgens mij is dat ook niet handig om zo over een hele groep mensen te praten. Beter is met de mensen individueel te praten. Dus geen etikettenplakkerij, geen wij-zij denken, maar terug gaan naar de bijbel.
Sorry voor de misunderstanding van mijn kant, maar ik denk dat je mijn punt wel begrijpt als je even nadenkt. Laat dat 'kerken' even voor wat het is, of vervang het voor mijn part voor 'mensen'.
quote:
Vervolgens heb jij -en ook anderen- het over de interpretatie van de bijbel. Dit klinkt mij veel te gemakkelijk. Kun je dat eens toelichten?
Teruggaan naar de bijbel, betekent dat je met lege handen teruggaat naar de bijbel. Dus zonder belijdenisgeschriften als uitgangspunt te nemen.
Even een quootje van Alfred jatten

quote:
Het gaat in die tekst om de wat voor die mensen de basis is van hun geloof.
Dat speelt hier nu dus niet. De basis van orthodox gereformeerden is de bijbel. Maar ja die wordt op duizenden manieren geïnterpreteerd. Dus hebben de othodoxen een samenvatting van de bijbel geschreven. Die samenvatting is niet onfeilbaar. Als er fouten in worden gevonden wordt hij aangepast.
Over interpretatie hebben we het al uitgebreid gehad, lees daarvoor maar eens de
post van Alfred bovenaan deze pagina.
Je hebt een aantal posts terug kunnen lezen in o.a. mijn en andere post(s) dat de belijdenis geen vervanging is van de bijbel, een belijdenis of ander geschrift is opgesteld vanuit de bijbel, het staat niet los van elkaar het kan dus zelfs nieteens een uitgangspunt zijn.
Het is geen 'hoger doel' het geeft alleen maar aan dat een bepaalde groep mensen (zij die die belijdenis onderschrijven) gelooft dat de uitleg van de bijbel op die manier (zoals het in dat geschrift/belijdenis is opgesteld/uitgelegd) waar is.
Ik denk dat jij eens een aantal posts terug nog maar eens goed moet doorlezen, ik zie hier weer dezelfde vragen terugkomen als op
pag.2En ondertussen heb je mijn vraag nog steeds niet beantwoord:
misschien kun je toelichten waarom er, volgens jou, niet echt wordt teruggegaan naar de bijbel, want ik zie juist door het opstellen en het blijven bestuderen van bijbel en geschriften dat er constant een beroep wordt gedaan op de bijbel.