quote:
Dan zijn we het voldoende eens. Dit, en dit alleen, is het punt dat mijn reactie richting Hessels heeft opgewekt.
quote:
Wat ik wél wil beweren: de partij zegt in feite dat de H. Mis een vervloekte afgoderij is (omdat ze vindt dat de 3 FvE de bijbel naspreken). Uiteraard onderschrijf jij, diak2b, dat niet. Maar daarom snap ik ook niet dat je lid bent van die partij!
Om de volgende combinatie, en wel in die volgorde:
1 De CU staat een politiek voor die het dichtst van alle huidige partijen bij mijn eigen politieke overtuiging staat;
2 Ik stem uitsluitend op een partij waar ik als lid invloed op kan uitoefenen
2 Er is geen reden die mij er van weerhoudt lid te worden van de CU
Dat neemt niet weg dat ik me uiterst matig welkom voel in de CU, als katholiek. Dat de CU zelfs evangelischen op verkiesbare plaatsen op de lijst zet, terwijl katholieken niet geschikt worden geacht voor welke serieuze rol dan ook, vind ik beroerd, heel beroerd. Maar ik ben geen lid geworden om op de kieslijst te komen, en evenmin om de gezelligheid. Anderzijds, vanuit het partijbureau is mijn signaal in ieder geval ontvangen en van een reactie voorzien die ik ronduit warm kan noemen.
quote:
Bedoel je hiermee dat de SGP wel en de CU niet beweert dat de Mis afgoderij is? Beide partijen vinden dat de 3 FvE de bijbel naspreken hoor!
Nee, ik bedoel er mee dat de CU wel, en de SGP niet, godsdienstvrijheid voorstaat en in de praktijk brengt.
quote:
Helder.
Ik besef dat de CU in een traditie staat, ik ken het verleden van deze partij grondig, en ik verwijt haar ook niet zo veel (althans, niet op dit punt). Dat doet Hessels wel, en daarin volg ik hem niet.
Dan zijn we het meer en meer eens.
quote:
Stellen dat jij je geloof verzaakt, zou ik niet doen, omdat ik je niet ken, maar ook niet op grond van deze discussie.
Hessels doet dat echter wel, niet naar mij persoonlijk, maar naar al die katholieken die CU stemmen. Ik gok dat dat vooral de wat orthodoxere katholieken zijn. Een man als de pastoor van Stramproy (zie ND), is bepaald niet van de modernistische inslag. Maar Hessels zet hem de facto als ketter in de hoek.
quote:
Toch kan ik het niet begrijpen. Als de Eucharistie inderdaad zoveel voor je betekent, is er ook wel een heel ingewikkelde gedachtegang voor nodig om tóch te kunnen volgen dat je lid wordt van de CU.
Dat valt ernstig mee. Ik weet dat er in de CU heel wat leden rondlopen die hun katholieke medeleden het liefst zouden buiten flikkeren, dat ze hun katholieke broeders en zusters kinderen van de Hoer van Babylon vinden, en ga zo maar even door. Die CU-leden zijn er, ik heb ze ontmoet, en ik ben daar niet blij mee. Ik ben toen ik net lid was in discussie geweest met een raadslid van de CU die letterlijk zei: "als katholieken lid kunnen worden van de CU, zeg ik mijn lidmaatschap op". Mijn antwoord op al deze zaken is simpel: dan zeg je lidmaatschap maar op. Ik ben geen lid van de CU voor mijn plezier, maar omdat ik maximale invloed wil hebben op wat met mijn stem gebeurt. En ik stem geen CU voor mijn plezier, maar omdat ik maximaal mijn eigen visies wil zien terugkeren in het parlement. Eenvoudige, democratische overwegingen. Dat ik helaas slechts terecht kan bij vertegenwoordigers die mijn geloof niet lusten, het zij zo.
quote:
Als de CU niet bedoelt te zeggen dat de H. Mis vervloekt is (wat ik goed mogelijk acht), zou ze de Uniefundering moeten aanpassen.
Ik ben er overigens van overtuigd dat ook lang niet alle protestantse CU-leden de bewering onderschrijven dat de 3 FvE de bijbel naspreken.
In ieder geval is het bizar, en dat meen ik echt, om op de CU-lijst evangelischen aan te treffen. Daarin volg ik Hessels wel: ik vind dat een veel grotere schoffering van de katholieke leden, dan de Uniefundering. Maar die Uniefundering is een fundament onder de CU. Aangezien het géén instemming met de 3FvE betekent, moet je de werkelijke betekenis willen zien, en imho is die betekenis dat de CU haar gereformeerde wortels wil koesteren. En daar zeg ik alleen maar hoera op. Helaas moet ik zeggen, helaas, is het orthodoxe katholicisme in ons land zo totaal gemarginaliseerd, dat ik geen enkel vertrouwen kan hebben in het behoud van een orthodoxe, Bijbelse, fundering van een partij, als het niet op gereformeerde grondslagen is. Van de evangelische kant valt slechts onheil te vrezen, en ter toelichting verwijs ik naar de draad die Laodicea hierover elders is gestart. Ik heb het in CU-kring al eerder bepleit, en ik bepleit het met alle plezier hier ook: ik hoop en bid dat de CU haar gereformeerde grondslag in stand houdt, niet omdat dat mijn eerste keus is, maar omdat het mijn eerste keuze in
politiek opzicht het beste benadert.
quote:
Wat zou het toch fijn zijn als ook jij, gewaardeerde diak2b, lid zou blijven/worden van het CDA en je krachten en gaven voor díe partij zouden aanwenden! Dat heeft het CDA hard nodig!
Ik ben nooit lid geweest van het cda, heb er ook nooit op gestemd. En ik zie het in de voorzienbare toekomst ook niet gebeuren.