Auteur Topic: CU en RK-leden (was: Dien Hessels van repliek)  (gelezen 9466 keer)

diak2b

• Bekijk profiel
CU en RK-leden (was: Dien Hessels van repliek)
« Gepost op: augustus 06, 2006, 09:30:42 pm »
Mochten hier nog wel eens CU-leden of -sympathisanten komen, voel je dan vooral uitgenodigd om CDA-kamerlid Hessels van repliek te dienen.

Hier bijvoorbeeld: http://www.rorate.com/ror...?id=220716&volgende=0
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 06, 2006, 10:00:16 pm »
Het gaat hierom:

quote:

CDA: katholiek zit fout bij ChristenUnie
van onze redactie binnenland
DEN BOSCH - Katholieken hebben bij de ChristenUnie niets te zoeken omdat die partij in haar uitgangspunten de heilige mis afwijst. Dat zegt CDA-Kamerlid Jos Hessels in een interview met het Katholiek Nieuwsblad, dat gisteren verscheen.
Rooms-katholieken die op de ChristenUnie stemmen, geven aan dat ze niet door een katholiek vertegenwoordigd willen worden, ,,maar door mensen die het katholieke geloof hebben afgezworen'', aldus Hessels in het interview.

Hij wijst op de uniefundering van de ChristenUnie. Daarin wordt verwezen naar de Bijbel, 'die door de Drie Formulieren van Eenheid wordt nagesproken en die ook voor het staatkundig leven wijsheid bevat'. Onderdeel van de Drie Formulieren van Eenheid is de Heidelbergse catechismus, waarin de katholieke mis wordt omschreven als 'vervloekte afgoderij'.

,,Ofwel je schrapt dat artikel uit de uniefundering en je beperkt je basis tot de Bijbel zodat alle christenen welkom zijn. Ofwel je houdt vast aan je fundament, maar dan moet je ook eerlijk zijn tegen katholieken en uitleggen: sorry, volgens onze eigen uitgangspunten kúnnen we jullie helemaal niet vertegenwoordigen'', zegt het Tweede-Kamerlid in het vraaggesprek.

Bij het CDA is de politieke verhuizing onder katholieken niet onopgemerkt gebleven, aldus Hessels, zelf overtuigd rooms-katholiek. ,,Wij vinden het een belangrijk signaal als er gelovige katholieken blijken te zijn die zich in sommige punten van het CDA niet meer herkennen. Wat wij nu zo graag willen, is dat die mensen ons opzoeken en de discussie met ons aangaan. Dat ze zich realiseren: er zitten toch ook katholieke kamerleden en bestuurders bij het CDA.''

Retoriek
Op het partijbureau van de ChristenUnie wordt de kritiek van Hessels beschouwd als verkiezingsretoriek. ,,Het CDA ziet kiezers in Limburg en Brabant overstappen naar de ChristenUnie. Dit is een noodsprong'', zegt Henk van Rhee, directeur van het partijbureau en campagneleider voor de komende verkiezingen. ,,Ik hoor van katholieken dat het CDA dit aan zichzelf te wijten heeft. Ze beschouwen de christen-democraten als multireligieuze partij, die het in medisch-ethische kwesties heeft laten lopen. Ze voelen zich niet meer thuis.''

De uitlatingen van Hessels ziet Van Rhee als een poging rooms-katholieken terug te halen naar het CDA. De CDA'er heeft de uniefundering volgens de directeur niet goed begrepen. "Het gaat over de staatkundige betekenis, niet over theologie.''
bron
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 06, 2006, 11:35:51 pm »
Zou hij stiekem hier meegelezen hebben? ;)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 07, 2006, 12:00:13 am »

quote:

dingo schreef op 06 augustus 2006 om 23:35:
Zou hij stiekem hier meegelezen hebben? ;)
Zou me niet verbazen als dit ook een rol speelt :)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 07, 2006, 07:53:06 am »

quote:

diak2b schreef op 07 augustus 2006 om 00:00:
[...]

Zou me niet verbazen als dit ook een rol speelt :)
Tja, zo zie je maar wat ervan komt, hè ... Mijn stem heeft ie in ieder geval NIET. Ik ben van linkse agnost overgegaan op linkse orthodox christen, dus het lijkt me alleen maar logisch dat mijn stem overgaat van PvdA naar CU (is op gemeenteraadsniveau al gebeurd). Op CDA heb ik nooit gestemd, alleen met een volmacht van mijn vader (al had ik toen wel zin om 2x op Kok te stemmen ;))
« Laatst bewerkt op: augustus 07, 2006, 07:53:33 am door wateengedoe2 »

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 07, 2006, 02:44:11 pm »
lol, betekent dit dan niet meteen dat het cda alle moslims in dit land gaat vertellen, niet op hen te stemmen?
geheelonthouder

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 07, 2006, 05:17:27 pm »

quote:

grompie schreef op 07 augustus 2006 om 14:44:
lol, betekent dit dan niet meteen dat het cda alle moslims in dit land gaat vertellen, niet op hen te stemmen?
Eh nee, eerder dat ze zelfs welkom zijn op hun kandidatenlijst. Tenslotte kan iedereen zich laten inspireren door het Evangelie, ook als je er geen steek van gelooft he, volgens het cda

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 07, 2006, 11:31:16 pm »
Idd lachen, zeker als je ziet dat de titel op de achterkant getekend is. :)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 08, 2006, 07:45:23 am »

quote:

dingo schreef op 07 augustus 2006 om 23:31:
Idd lachen, zeker als je ziet dat de titel op de achterkant getekend is. :)
Zeker met de Hebreeuwse grondtekst erbij ;)

Sacerdos

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 08, 2006, 09:44:30 am »
Geen enkel tweede kamer lid hoeft van mij niet, het zijn teveel zakkenvullers.
Maar om nou een hetze (wat dan zo mooi van repliek heet) tegaan voeren tegen de heer  Hessel, tja   een zielig persoon die daar toe aan zetten .

Een hetze voeren tegen een persoon is ten principale misdadig , en zeer onkies.
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2006, 09:45:30 am door Sacerdos »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: augustus 08, 2006, 10:20:40 am »

quote:

Sacerdos schreef op 08 augustus 2006 om 09:44:
Maar om nou een hetze (wat dan zo mooi van repliek heet) tegaan voeren tegen de heer  Hessel, tja   een zielig persoon die daar toe aan zetten .

Je bent weer onnavolgbaar Sacerdos, de heer Hessel poneert een stelling en de deelnemers van het forum worden opgeroepen hem van repliek te dienen op die stelling. Imo kun je dat bepaald niet onkies of misdadig noemen.
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2006, 11:23:50 am door dingo »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 08, 2006, 10:25:10 am »

quote:

Sacerdos schreef op 08 augustus 2006 om 09:44:

Oh Libertas, Oh Sacerdos, wat heeft u toch zo getekend?

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 08, 2006, 01:59:13 pm »
Repliek van een katholiek vandaag in het ND als ingezonden geplaatst.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 08, 2006, 05:10:14 pm »

quote:

Laodicea schreef op 06 augustus 2006 om 22:00:
Het gaat hierom:

[quote:]
Bij het CDA is de politieke verhuizing onder katholieken niet onopgemerkt gebleven, aldus Hessels, zelf overtuigd rooms-katholiek. ,,Wij vinden het een belangrijk signaal als er gelovige katholieken blijken te zijn die zich in sommige punten van het CDA niet meer herkennen. Wat wij nu zo graag willen, is dat die mensen ons opzoeken en de discussie met ons aangaan. Dat ze zich realiseren: er zitten toch ook katholieke kamerleden en bestuurders bij het CDA.''

bron

Wat een heerlijk loze opmerking van Hessels. Ze willen zo graag 'de discussie aangaan'? En dan? Gaat het CDA dan ineens een echte christelijke (sociale) koers varen? Alsof er niet al jaren vanuit de linkerhoek van het CDA, en vanuit bv de CU gezegd wordt dat het CDA eens wat christen-socialer moet worden. Maar nu de kiezers eindelijk weglopen, moet er ineens gepraat worden. 8)7

Fleur

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 08, 2006, 06:11:01 pm »
Nou, dan ben ik dus de eerste in dit topic die het van harte met Hessels eens is.

Hessels' principiële punt is dat een katholiek toch geen lid kan worden van een partij die de H. Mis een afgoderij noemt. Hear hear hear zeg ik dan.
De Eucharistie vormt het kloppend hart van de H. Kerk en het hoogtepunt van heel het christelijk leven (KKK 1324). In de Heidelberger Catechismus wordt dit hoogtepunt een 'vervloekte afgoderij' genoemd. En in de 'Uniefundering' van de CU staat de (grenzeloos pretentieuze) bewering dat de Drie Formulieren van Eenheid de Bijbel naspreken. Met andere woorden: in de H. Schrift staat dat de Eucharistie een vervloekte afgoderij is!

Ik kan niet begrijpen dat er katholieken zijn die lid worden van een partij die zulks beweert.

De repliek van Van Rhee (directeur partijbureau ChristenUnie) is dan onder meer:

quote:

"De verwijzing naar de 'Drie Formulieren van Eenheid' (de Heidelbergse Catechismus, de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Dordtse Leerregels) is ook bedoeld om aan te geven dat de ChristenUnie de Bijbel als 'geopenbaarde woord van God' beschouwt".

Ik snap dat niet. Waarom zou je voor die bewering de Drie Formulieren nodig hebben?

Ook zegt Van Rhee:

quote:

[Hessels zit er] 'faliekant naast' met zijn kritiek. In de uniefundering gaat het over de staatkundige betekenis''.

Nou en, zeg ik dan. Daargelaten het antwoord op de vraag wat voor staatkundige betekenis die Drie Formulieren dan wel hebben, wordt de bewering dat de H. Mis een vervloekte afgoderij is, toch niet minder erg als die alleen staatkundige betekenis zou hebben?

Toch ben ik het niet helemaal met Hessels eens. Hessels legt de verantwoordelijkheid bij de ChristenUnie, en dat vind ik raar. De ChristenUnie moet zelf weten of ze werft in 'katholieke gebieden'. De verantwoordelijkheid ligt m.i. bij de katholieken zelf, die niet moeten bezwijken voor de verleidingen van deze wolf in schaapskleren! (geintje hoor ;) )
« Laatst bewerkt op: augustus 10, 2006, 09:35:14 pm door Fleur »
Un semplice e umile lavoratore nella vigna del Signore

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: augustus 08, 2006, 07:35:03 pm »

quote:

Fleur schreef op 08 augustus 2006 om 18:11:
Nou, dan ben ik dus de eerste in dit topic die het van harte met Hessels eens is.
Gelukkig, leve de discussie!

quote:

Hessels' principiële punt is dat een katholiek toch geen lid kan worden van een partij die de H. Mis een afgoderij noemt. Hear hear hear zeg ik dan.
Ik ook. De SGP lijkt me inderdaad geen optie.

quote:

De Eucharistie vormt het kloppend hart van de H. Kerk en het hoogtepunt van heel het christelijk leven (KKK 1324). In de Heidelberger Catechismus wordt dit hoogtepunt een 'vervloekte afgoderij' genoemd. En in de 'Uniefundering' van de CU staat de (grenzeloos pretentieuze) bewering dat de Drie Formulieren van Eenheid de Bijbel naspreken. Met andere woorden: in de H. Schrift staat de Eucharistie een vervloekte afgoderij is!
Jep, de 3FvE zijn een schande.

quote:

Ik kan niet begrijpen dat er katholieken zijn die lid worden van een partij die zulks beweert.
Ik wel, gek genoeg. Met je lidmaatschap van de CU stel je namelijk volstrekt niet dat je de 3FvE onderschrijft. Zou dat wel zo zijn, zou ik het met je eens zijn.

quote:

De repliek van Van Rhee (directeur partijbureau ChristenUnie) is dan onder meer:

[...]

Ik snap dat niet. Waarom zou je voor die bewering de Drie Formulieren nodig hebben?
Ach, snappen, laat ik het zo zeggen, de CU is voor mij, als katholiek, ook tweede keus. Maar vanuit het idee dat men aan de vruchten de boom kent, begin ik bij mijn partijkeuze toch bij de politieke realiteit. De ene partij zou liefst de monarchie vandaag nog afschaffen en de democratie er bij, maar om praktische redenen doen ze dat toch maar niet, de andere flirt nog met haar verleden en noemt de 3FvE reuze belangwekkend, maar praktisch betekent het niets. Stap twee is dan, wat mij betreft, de vraag of er in de partij van mijn keuze iets wezenlijks fout zit, en de CU gaat tot het randje. Maar niet er overheen.

quote:

Ook zegt Van Rhee:

[...]

Nou en, zeg ik dan. Daargelaten het antwoord op de vraag wat voor staatkundige betekenis die Drie Formulieren dan wel hebben, wordt de bewering dat de H. Mis een vervloekte afgoderij is, toch niet minder erg als die alleen staatkundige betekenis zou hebben?
Nee, maar de verwijzing van de CU naar dat punt wordt er wel minder erg van, want compleet betekenisloos.

quote:

Toch ben ik het niet helemaal met Hessels eens. Hessels legt de verantwoordelijkheid bij de ChristenUnie, en dat vind ik raar. De ChristenUnie moet zelf weten of ze werft in 'katholieke gebieden'. De verantwoordelijkheid ligt m.i. bij de katholieken zelf, die niet moeten bezwijken voor de verleidingen van deze wolf in schaapskleren! (geintje hoor ;) )
En zoals ik van Hessels niet accepteer dat hij mij, als katholiek CU-lid, impliciet verwijt dat ik het kloppend hart van de Kerk en het hoogtepunt van heel het christelijk leven onvoldoende waarde zou toekennen, me daarmee feitelijk voor ketter uitmakend, zo ook niet van andere geloofsgenoten. Alleen God, mijn spirituaal en mijn patroon weten werkelijk wat de Eucharistie voor me betekent, maar de omschrijving "het kloppend hart van de Kerk en het hoogtepunt van heel het christelijk leven" verwoord heel behoorlijk de betekenis van de Eucharistie voor mij persoonlijk. Ik weet niet of ik de kracht van de martelaren van Gorcum zou hebben als het er op aan zou komen, maar ik neem hun laatste dagen tot belangrijk leidraad en thema van mijn leven. Kan je staande houden, met Hessels, dat ik, na rijp beraad en intensief spreken met de CU zelf vóór ik lid werd, juist over dit punt, mijn geloof verzaak?

gerts

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: augustus 08, 2006, 08:04:30 pm »

quote:

diak2b schreef op 08 augustus 2006 om 19:35:
[...]

Jep, de 3FvE zijn een schande.

Diak2b, is de reactie over de 3FvE niet kort door de bocht?

Wat vind jij schande aan
de Nederlandse Geloofsbelijdenis,
de Dordtse Leerregels
en de overige vragen/antwoorden uit de Heidelbergse Catechismus

foutje?
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2006, 08:05:54 pm door gerts »
Gerts

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: augustus 08, 2006, 08:16:04 pm »

quote:

gerts schreef op 08 augustus 2006 om 20:04:
[...]

Diak2b, is de reactie over de 3FvE niet kort door de bocht?
Gierend op twee wielen. Heel kort, maar niet te kort.

quote:

Wat vind jij schande aan
de Nederlandse Geloofsbelijdenis,
de Dordtse Leerregels
en de overige vragen/antwoorden uit de Heidelbergse Catechismus
Ik bevestigde wat Fleur al aangaf als schande: de pretentie dat de 3FvE de Bijbel naspreken vind ik een schande, en de onzin die over de H.Mis wordt beweerd, met een uiterst vijandige conclusie, vind ik ook een schande. Maar je zal me willen vergeven dat ik niet het werk van eeuwen apologetiek ga over doen, neem ik aan. De 3FvE, zoals ik hier inmiddels al vaak heb uitgelegd zien worden naar gereformeerde interpretatie, staan eigenlijk tamelijk dicht bij het katholieke geloof, dus daar heb ik weinig moeite mee. En de evangelische uitleg, ach, daar is een ander topic al driftig mee bezig.

quote:

foutje?
Nee hoor, gewoon een in de context volledig passende reactie.

gerts

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: augustus 08, 2006, 08:30:52 pm »
ok.

Ik (als GKV-er) kon je reactie over de 3FvE niet onbeantwoord laten.

ik zal het hier bij laten.
Ik hoop overigens voor de Katolieken dat Hessels het
lef heeft het inhoudelijke debat aan te gaan.
Gerts

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: augustus 08, 2006, 09:45:34 pm »
Modbreak:
Even opgeschoont en verplaatst naar Grand Cafe

Fleur

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: augustus 08, 2006, 10:04:19 pm »

quote:

Ik wel, gek genoeg. Met je lidmaatschap van de CU stel je namelijk volstrekt niet dat je de 3FvE onderschrijft. Zou dat wel zo zijn, zou ik het met je eens zijn.

Dat is ook niet wat ik wil beweren. Helder is dat lidmaatschap van de CU geen instemming met de 3 FvE inhoudt.
Wat ik wél wil beweren: de partij zegt in feite dat de H. Mis een vervloekte afgoderij is (omdat ze vindt dat de 3 FvE de bijbel naspreken). Uiteraard onderschrijf jij, diak2b, dat niet. Maar daarom snap ik ook niet dat je lid bent van die partij!

quote:

Ik ook. De SGP lijkt me inderdaad geen optie.

Bedoel je hiermee dat de SGP wel en de CU niet beweert dat de Mis afgoderij is? Beide partijen vinden dat de 3 FvE de bijbel naspreken hoor!

quote:

Ach, snappen, laat ik het zo zeggen, de CU is voor mij, als katholiek, ook tweede keus. Maar vanuit het idee dat men aan de vruchten de boom kent, begin ik bij mijn partijkeuze toch bij de politieke realiteit. De ene partij zou liefst de monarchie vandaag nog afschaffen en de democratie er bij, maar om praktische redenen doen ze dat toch maar niet, de andere flirt nog met haar verleden en noemt de 3FvE reuze belangwekkend, maar praktisch betekent het niets. Stap twee is dan, wat mij betreft, de vraag of er in de partij van mijn keuze iets wezenlijks fout zit, en de CU gaat tot het randje. Maar niet er overheen.

Helder.
Ik besef dat de CU in een traditie staat, ik ken het verleden van deze partij grondig, en ik verwijt haar ook niet zo veel (althans, niet op dit punt). Dat doet Hessels wel, en daarin volg ik hem niet.

quote:

En zoals ik van Hessels niet accepteer dat hij mij, als katholiek CU-lid, impliciet verwijt dat ik het kloppend hart van de Kerk en het hoogtepunt van heel het christelijk leven onvoldoende waarde zou toekennen, me daarmee feitelijk voor ketter uitmakend, zo ook niet van andere geloofsgenoten. Alleen God, mijn spirituaal en mijn patroon weten werkelijk wat de Eucharistie voor me betekent, maar de omschrijving "het kloppend hart van de Kerk en het hoogtepunt van heel het christelijk leven" verwoord heel behoorlijk de betekenis van de Eucharistie voor mij persoonlijk. Ik weet niet of ik de kracht van de martelaren van Gorcum zou hebben als het er op aan zou komen, maar ik neem hun laatste dagen tot belangrijk leidraad en thema van mijn leven. Kan je staande houden, met Hessels, dat ik, na rijp beraad en intensief spreken met de CU zelf vóór ik lid werd, juist over dit punt, mijn geloof verzaak?

Stellen dat jij je geloof verzaakt, zou ik niet doen, omdat ik je niet ken, maar ook niet op grond van deze discussie.
Toch kan ik het niet begrijpen. Als de Eucharistie inderdaad zoveel voor je betekent, is er ook wel een heel ingewikkelde gedachtegang voor nodig om tóch te kunnen volgen dat je lid wordt van de CU.

Als de CU niet bedoelt te zeggen dat de H. Mis vervloekt is (wat ik goed mogelijk acht), zou ze de Uniefundering moeten aanpassen.
Ik ben er overigens van overtuigd dat ook lang niet alle protestantse CU-leden de bewering onderschrijven dat de 3 FvE de bijbel naspreken.

Wat zou het toch fijn zijn als ook jij, gewaardeerde diak2b, lid zou blijven/worden van het CDA en je krachten en gaven voor díe partij zouden aanwenden! Dat heeft het CDA hard nodig!
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2006, 10:25:42 pm door Fleur »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: augustus 08, 2006, 10:18:58 pm »
Ik begrijp eigenlijk zowel de gedachtegang van diak2b als Fleur wel. Het vervelende is dat het CDA zo'n vlees-noch-vis partij is. Ik zou liever een situatie hebben gehad zoals in Amerika, waar de twee grootste partijen eigenlijk geen partijen zijn maar partijconglomeraten die zelf weer bestaan uit allerlei kleine en grotere belangengroeperingen die in een heftig partijdemocratisch proces tot een 'common ground' komen. In Nederlandse verhoudingen zou dat betekenen dat het CDA zich zou moeten opheffen en dat er een soort van conservatief-levensbeschouwelijke lijstverbinding voor in de plaats komt, waarvan de deelnemende groepen, die zelf een duidelijke en onderscheidende signatuur hebben, onderling via partijdemocratie, een gezamelijk programma opstellen en daar ook gezamelijk mee naar buiten treden, dat geeft veel helderder verhoudingen.

Ik zou er trouwens maar niet van uit gaan dat abortus en euthanasie afgeschaft worden als de CU gaat meeregeren. Daar is veel te weinig draagvlak voor.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: augustus 08, 2006, 10:22:22 pm »

quote:

Fleur schreef op 08 augustus 2006 om 18:11:

Dat laatste bedoelt van Rhee ook niet. Van Rhee bedoelt te zeggen dat alleen datgene wat in de 3FvE staat dat (ook) staatkundige betekenis heeft, van belang is voor de CU. Daar zou de zondag over de H. Mis heel goed niet toe kunnen behoren.

Fleur

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: augustus 08, 2006, 10:34:04 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 08 augustus 2006 om 22:22:

[...]

Dat laatste bedoelt van Rhee ook niet. Van Rhee bedoelt te zeggen dat alleen datgene wat in de 3FvE staat dat (ook) staatkundige betekenis heeft, van belang is voor de CU. Daar zou de zondag over de H. Mis heel goed niet toe kunnen behoren.

Ok. Goed. Dat bedoelt Van Rhee te zeggen. Prima.
Maar dan blijft het curieus dat in de Uniefundering staat de 3 FvE de bijbel naspreken. Het is een bewering die daar niet thuishoort, geen relevantie heeft, een steen des aanstoots.

Voor de volledigheid:

De Uniefundering luidt nu:
De ChristenUnie erkent Gods heerschappij over het staatkundig leven, dat de overheid door God is gegeven en in zijn dienst staat en dat christenen de verantwoordelijkheid hebben actief te zijn in de samenleving. Zij fundeert haar politieke overtuiging op de Bijbel, het geïnspireerde en gezaghebbende Woord van God, die door de Drie Formulieren van Eenheid wordt nagesproken en die ook voor het staatkundig leven wijsheid bevat.

Ze zou moeten luiden:
De ChristenUnie erkent Gods heerschappij over het staatkundig leven, dat de overheid door God is gegeven en in zijn dienst staat en dat christenen de verantwoordelijkheid hebben actief te zijn in de samenleving. Zij fundeert haar politieke overtuiging op de Bijbel, het geïnspireerde en gezaghebbende Woord van God, en op de Drie Formulieren van Eenheid. Zowel de bijbel als deze Drie Formulieren bevatten ook wijsheid voor het staatkundig leven.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: augustus 08, 2006, 10:47:49 pm »
Het zou me trouwens niets verbazen als dit zaken in een stroomversnelling brengt, en de CU die verwijzing aanpast/verwijderd ten behoeven van haar RK en Evangelische achterban.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: augustus 09, 2006, 12:22:14 am »

quote:

Fleur schreef op 08 augustus 2006 om 22:04:
[...]

Dat is ook niet wat ik wil beweren. Helder is dat lidmaatschap van de CU geen instemming met de 3 FvE inhoudt.
Dan zijn we het voldoende eens. Dit, en dit alleen, is het punt dat mijn reactie richting Hessels heeft opgewekt.

quote:

Wat ik wél wil beweren: de partij zegt in feite dat de H. Mis een vervloekte afgoderij is (omdat ze vindt dat de 3 FvE de bijbel naspreken). Uiteraard onderschrijf jij, diak2b, dat niet. Maar daarom snap ik ook niet dat je lid bent van die partij!
Om de volgende combinatie, en wel in die volgorde:

1 De CU staat een politiek voor die het dichtst van alle huidige partijen bij mijn eigen politieke overtuiging staat;
2 Ik stem uitsluitend op een partij waar ik als lid invloed op kan uitoefenen
2 Er is geen reden die mij er van weerhoudt lid te worden van de CU

Dat neemt niet weg dat ik me uiterst matig welkom voel in de CU, als katholiek. Dat de CU zelfs evangelischen op verkiesbare plaatsen op de lijst zet, terwijl katholieken niet geschikt worden geacht voor welke serieuze rol dan ook, vind ik beroerd, heel beroerd. Maar ik ben geen lid geworden om op de kieslijst te komen, en evenmin om de gezelligheid. Anderzijds, vanuit het partijbureau is mijn signaal in ieder geval ontvangen en van een reactie voorzien die ik ronduit warm kan noemen.

quote:

Bedoel je hiermee dat de SGP wel en de CU niet beweert dat de Mis afgoderij is? Beide partijen vinden dat de 3 FvE de bijbel naspreken hoor!
Nee, ik bedoel er mee dat de CU wel, en de SGP niet, godsdienstvrijheid voorstaat en in de praktijk brengt.

quote:

Helder.
Ik besef dat de CU in een traditie staat, ik ken het verleden van deze partij grondig, en ik verwijt haar ook niet zo veel (althans, niet op dit punt). Dat doet Hessels wel, en daarin volg ik hem niet.
Dan zijn we het meer en meer eens.

quote:

Stellen dat jij je geloof verzaakt, zou ik niet doen, omdat ik je niet ken, maar ook niet op grond van deze discussie.
Hessels doet dat echter wel, niet naar mij persoonlijk, maar naar al die katholieken die CU stemmen. Ik gok dat dat vooral de wat orthodoxere katholieken zijn. Een man als de pastoor van Stramproy (zie ND), is bepaald niet van de modernistische inslag. Maar Hessels zet hem de facto als ketter in de hoek.

quote:

Toch kan ik het niet begrijpen. Als de Eucharistie inderdaad zoveel voor je betekent, is er ook wel een heel ingewikkelde gedachtegang voor nodig om tóch te kunnen volgen dat je lid wordt van de CU.
Dat valt ernstig mee. Ik weet dat er in de CU heel wat leden rondlopen die hun katholieke medeleden het liefst zouden buiten flikkeren, dat ze hun katholieke broeders en zusters kinderen van de Hoer van Babylon vinden, en ga zo maar even door. Die CU-leden zijn er, ik heb ze ontmoet, en ik ben daar niet blij mee. Ik ben toen ik net lid was in discussie geweest met een raadslid van de CU die letterlijk zei: "als katholieken lid kunnen worden van de CU, zeg ik mijn lidmaatschap op". Mijn antwoord op al deze zaken is simpel: dan zeg je lidmaatschap maar op. Ik ben geen lid van de CU voor mijn plezier, maar omdat ik maximale invloed wil hebben op wat met mijn stem gebeurt. En ik stem geen CU voor mijn plezier, maar omdat ik maximaal mijn eigen visies wil zien terugkeren in het parlement. Eenvoudige, democratische overwegingen. Dat ik helaas slechts terecht kan bij vertegenwoordigers die mijn geloof niet lusten, het zij zo.

quote:

Als de CU niet bedoelt te zeggen dat de H. Mis vervloekt is (wat ik goed mogelijk acht), zou ze de Uniefundering moeten aanpassen.
Ik ben er overigens van overtuigd dat ook lang niet alle protestantse CU-leden de bewering onderschrijven dat de 3 FvE de bijbel naspreken.
In ieder geval is het bizar, en dat meen ik echt, om op de CU-lijst evangelischen aan te treffen. Daarin volg ik Hessels wel: ik vind dat een veel grotere schoffering van de katholieke leden, dan de Uniefundering. Maar die Uniefundering is een fundament onder de CU. Aangezien het géén instemming met de 3FvE betekent, moet je de werkelijke betekenis willen zien, en imho is die betekenis dat de CU haar gereformeerde wortels wil koesteren. En daar zeg ik alleen maar hoera op. Helaas moet ik zeggen, helaas, is het orthodoxe katholicisme in ons land zo totaal gemarginaliseerd, dat ik geen enkel vertrouwen kan hebben in het behoud van een orthodoxe, Bijbelse, fundering van een partij, als het niet op gereformeerde grondslagen is. Van de evangelische kant valt slechts onheil te vrezen, en ter toelichting verwijs ik naar de draad die Laodicea hierover elders is gestart. Ik heb het in CU-kring al eerder bepleit, en ik bepleit het met alle plezier hier ook: ik hoop en bid dat de CU haar gereformeerde grondslag in stand houdt, niet omdat dat mijn eerste keus is, maar omdat het mijn eerste keuze in politiek opzicht het beste benadert.

quote:

Wat zou het toch fijn zijn als ook jij, gewaardeerde diak2b, lid zou blijven/worden van het CDA en je krachten en gaven voor díe partij zouden aanwenden! Dat heeft het CDA hard nodig!
Ik ben nooit lid geweest van het cda, heb er ook nooit op gestemd. En ik zie het in de voorzienbare toekomst ook niet gebeuren.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: augustus 09, 2006, 12:29:24 am »

quote:

Laodicea schreef op 08 augustus 2006 om 22:18:
Ik zou er trouwens maar niet van uit gaan dat abortus en euthanasie afgeschaft worden als de CU gaat meeregeren. Daar is veel te weinig draagvlak voor.
Daar ga ik ook niet van uit. Maar dat het cda abortus heeft weten te legaliseren kan ik nu ook niet als een al te grote aanmoediging zien om cda te stemmen. Ik verwacht van de CU overigens niet dat ze van abortus een deal-breker maken als het op regeren zou aankomen. Ik verwacht dat ze een evenwichtige inbreng eisen, en dat ze vasthouden aan punten die principieel zijn. Nederland is geen directe democratie, maar een parlementaire, dus als ik als lid van een kiesvereniging mijn invloed heb gehad op de lijst en het programma, en als stemmer op de Tweede Kamer, dan moet ik daarna afwachten wat er gebeurt. Zo werkt het nu eenmaal.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: augustus 09, 2006, 12:32:48 am »

quote:

Fleur schreef op 08 augustus 2006 om 22:34:
[...]

Ok. Goed. Dat bedoelt Van Rhee te zeggen. Prima.
Dat is inderdaad wel het antwoord dat me uit en te na is gegeven, toegelicht, nog eens bekeken en toegelicht, is vanuit de CU vóór ik lid werd.

quote:

Maar dan blijft het curieus dat in de Uniefundering staat de 3 FvE de bijbel naspreken. Het is een bewering die daar niet thuishoort, geen relevantie heeft, een steen des aanstoots.
Helemaal mee eens. Als de CU een theologen-vereniging was, zou ik geen lid worden (ook al omdat ik geen theoloog ben trouwens :) ), maar de CU is een politieke partij, en in dat licht en alleen in dat licht wil ik de CU dus bezien.

quote:

Voor de volledigheid:

De Uniefundering luidt nu:
De ChristenUnie erkent Gods heerschappij over het staatkundig leven, dat de overheid door God is gegeven en in zijn dienst staat en dat christenen de verantwoordelijkheid hebben actief te zijn in de samenleving. Zij fundeert haar politieke overtuiging op de Bijbel, het geïnspireerde en gezaghebbende Woord van God, die door de Drie Formulieren van Eenheid wordt nagesproken en die ook voor het staatkundig leven wijsheid bevat.

Ze zou moeten luiden:
De ChristenUnie erkent Gods heerschappij over het staatkundig leven, dat de overheid door God is gegeven en in zijn dienst staat en dat christenen de verantwoordelijkheid hebben actief te zijn in de samenleving. Zij fundeert haar politieke overtuiging op de Bijbel, het geïnspireerde en gezaghebbende Woord van God, en op de Drie Formulieren van Eenheid. Zowel de bijbel als deze Drie Formulieren bevatten ook wijsheid voor het staatkundig leven.
Mee eens, dat zou juister zijn.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: augustus 09, 2006, 10:01:36 am »

quote:

diak2b schreef op 09 augustus 2006 om 00:29:
[...]

Daar ga ik ook niet van uit. Maar dat het cda abortus heeft weten te legaliseren kan ik nu ook niet als een al te grote aanmoediging zien om cda te stemmen. Ik verwacht van de CU overigens niet dat ze van abortus een deal-breker maken als het op regeren zou aankomen. Ik verwacht dat ze een evenwichtige inbreng eisen, en dat ze vasthouden aan punten die principieel zijn. Nederland is geen directe democratie, maar een parlementaire, dus als ik als lid van een kiesvereniging mijn invloed heb gehad op de lijst en het programma, en als stemmer op de Tweede Kamer, dan moet ik daarna afwachten wat er gebeurt. Zo werkt het nu eenmaal.
Vind ik een verstandige afweging. :)

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: augustus 09, 2006, 01:52:33 pm »
Waarom beginnen 'de' katholieken dan zelf geen partij, als de CU 'tweede keus' is? Dat is tegenwoordig toch hip.

Andere opties zijn:
a. laat Hessels maar blaten, wij houden de status quo.
b. ze passen de Uniefundering aan.
c. we passen de 3FvE aan.
d. we schrijven een nieuwe. Wie komt er meehelpen aan de Groningse Cathechismus?

De 3FvE zijn heel leuk, maar vooral de HC is in sommige facetten anti-katholiek. Dat hoeft geen probleem te zijn als het gewraakte stukje van de 'vervloekte afgoderij' stevig Bijbels onderbouwd is. Dat is nog maar de vraag. Aangezien het in feite kwetsend is voor miljoenen christenen, is het zeker waard er naar te kijken. Maar wie moet dat doen? Een congres van alle gereformeerde kerken in Nederland? De vrijgemaakte synode?

Misschien komt het er ooit eens van dat we deze tijdgebonden formulieren gaan uitpluizen. Het is al heel wat dat we het er überhaupt over kunnen hebben.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: augustus 09, 2006, 03:16:41 pm »

quote:

Ursa schreef op 09 augustus 2006 om 13:52:
Waarom beginnen 'de' katholieken dan zelf geen partij,
Omdat we de kiesdrempel niet zouden halen. Jammer, maar zo simpel is het. Als je een christelijk gefundeerde politiek wil, dan kan je accepteren dat dat via een partij loopt waar je weet dat je medeleden je geloof veelal afwijzen, of je kan inderdaad een nieuwe partij beginnen die kansloos is. Wat voor mij de beste keuze is lijkt me duidelijk.

quote:

als de CU 'tweede keus' is? Dat is tegenwoordig toch hip.
Wie in een traditie van 2000 jaar staat is mogelijk minder geboeid door wat hip is? De term "tweede keus" refereert aan het feit dat de CU voor mij niet ideaal is. Maar binnen de beschikbare keuzes, is de CU wel mijn eerste en enige keuze.

quote:

De 3FvE zijn heel leuk, maar vooral de HC is in sommige facetten anti-katholiek. Dat hoeft geen probleem te zijn als het gewraakte stukje van de 'vervloekte afgoderij' stevig Bijbels onderbouwd is. Dat is nog maar de vraag. Aangezien het in feite kwetsend is voor miljoenen christenen, is het zeker waard er naar te kijken. Maar wie moet dat doen? Een congres van alle gereformeerde kerken in Nederland? De vrijgemaakte synode?
De GOR misschien? http://www.katholiekneder...tID569921_FJaar2005.html#

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: augustus 09, 2006, 03:30:09 pm »
Daarnaast mag wél opgemerkt worden, zoals diak2b in het begin van dit topic al zei, dat er ook velen zijn binnen de Christenunie die Katholieken niet alleen welkom heetten, maar ook zich actief inzetten voor emancipatie van Katholieken in de partij. Vooral de jongerenvereniging mag in dit kader genoemd worden. :)

aegron

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: augustus 09, 2006, 03:38:54 pm »
Inmiddels is de volgende reactie daar:

quote:

Rooms-katholieken als lid CU is brug te ver
door Meine Jansma
Rooms-katholieken toelaten als lid? Daar moet de ChristenUnie niet aan beginnen. Daarvoor zijn de verschillen te groot. Wel kan op punten goed worden samengewerkt.
Met stijgende verbazing neem ik kennis van de discussie over het lidmaatschap van roomsen van de ChristenUnie. Laat ik maar duidelijk zijn, we moeten dit niet willen. De leer van Rome staat ver af van onze christelijke beginselen. Heiligenverering, mariadevotie, avondmaal, zondagsheiliging en ga zo maar door. Hoe willen we ooit de rijkdom van de Reformatie, en zo de volle waarheid van de Bijbel, bewaren als we hen toe laten die getracht hebben de Reformatie te vermoorden.

Ik ben het met u eens als u zegt dat de katholieken van deze tijd nogal veranderd zijn. We mogen dankbaar constateren dat velen uit deze kerk, daarin voorgegaan door de paus, heel goede standpunten huldigen als het gaat om ethische zaken als abortus, arbeidsverhoudingen, arm en rijk, huwelijk en gezin. Laten we daarom ook vooral samenwerken met katholieke organisaties en partijen als het over deze kwesties gaat. Sterker nog, laten we ook een appel doen op roomsen hierom op de ChristenUnie te stemmen. Het CDA verkwanselt deze standpunten immers in hun honger naar regeermacht.

Op dezelfde manier kunnen we ook een appel doen op moslims om op de ChristenUnie te stemmen. Is het immers niet zo dat er verrassend veel overeenkomsten zijn tussen hun opvattingen over huwelijk, gezin en openbare veiligheid en die van ons?

Maar als we wel een dringend appel op roomsen doen, om uit principe te stemmen op de ChristenUnie, omdat wij staan voor datgene wat hun overtuiging is, is het dan niet wrang om ze in de praktijk van lidmaatschap uit te sluiten? Nee, dat is het niet. De herkenning van de overeenkomsten op deelterreinen geeft mogelijkheden om goed en hecht samen te werken. Het geeft wellicht de mogelijkheid diepgaand te discussiëren over de verschillen. Het respecteert een andere politieke stroming.

Maar de indruk wekken alsof deze verschillen er niet toe doen, doet de geschiedenis en de werkelijkheid tekort. We verliezen dan ons bestaansrecht, omdat er al een partij is die dit gedaan heeft: het CDA. Voor een ChristenUnie echter die vanuit het onverkorte woord van God, Jezus wil volgen en de vertaalslag van de bijbelse visie in deze tijd oprecht wil maken, zal er altijd voldoende mogelijkheid zijn om haar werk te doen.

Als u dit niet kunt zien, en ontzet bent door het grote machtsvertoon van diegenen die de dienst uit maken, dan mag ik U de woorden van Elisa voorhouden: 'Wees maar niet bang, wij zijn met meer dan zij'. De Heer opende Elisa's knecht de ogen, en toen zag hij dat de heuvels vol stonden met paarden en wagens van vuur.

Meine Jansma is raadslid van de ChristenUnie in Ooststellingwerf.
bron

Waarom ik ook al weer niet op CU zou stemmen? Precies, om dit soort reacties.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: augustus 09, 2006, 03:46:36 pm »
Gelukkig is het maar één raadslid. Net alsof de reformanten in die tijd van die heiligeboontjes waren trouwens, het ging hard tegen hard. En ik snap niet waarom hij dan met geen woord rept over de Evangelischen in de partij, die werden net zo hard afgewezen door de Reformatie. De gelijkstelling met moslims vind ik trouwens helemaal schandalig.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: augustus 09, 2006, 03:48:06 pm »

quote:

aegron schreef op 09 augustus 2006 om 15:38:
Kan ik inkomen, ik heb zelf juist de neiging om uit recalcitrantie lid te worden. Maar omdat recalcitrantie geen gezonde grond is doe ik het nog maar niet. ;)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: augustus 09, 2006, 03:57:50 pm »

quote:

aegron schreef op 09 augustus 2006 om 15:38:
Inmiddels is de volgende reactie daar:

[...]

bron

En nu het probleem: zullen we Meine vertellen dat er al aardig wat katholieken lid zijn van de CU, of laten we hem over aan zijn dagdromen?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: augustus 09, 2006, 03:58:19 pm »

quote:

Laodicea schreef op 09 augustus 2006 om 15:46:
Gelukkig is het maar één raadslid. Net alsof de reformanten in die tijd van die heiligeboontjes waren trouwens, het ging hard tegen hard. En ik snap niet waarom hij dan met geen woord rept over de Evangelischen in de partij, die werden net zo hard afgewezen door de Reformatie. De gelijkstelling met moslims vind ik trouwens helemaal schandalig.
Ik vind het wel helder, en dat pleit dan weer voor de goede man.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: augustus 09, 2006, 05:47:18 pm »

quote:

diak2b schreef op 09 augustus 2006 om 15:58:
[...]
Ik vind het wel helder, en dat pleit dan weer voor de goede man.
Dat is wel zo, ik heb ook het idee dat als je die mensen in het echt spreekt, er een hoop misverstanden wegvallen. :)

Fleur

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: augustus 09, 2006, 08:51:30 pm »
Dank aan allen voor hun bijdragen.

Jammer, diak2b, dat de CU je tweede keus is, maar het CDA niet je eerste. ;)
Ik blijf vinden dat een katholiek niet thuishoort bij de CU, maar zal daarover nu ophouden.

Ik wil het nog even voor het CDA opnemen. Deze partij is m.i. helemaal niet zo'n 'vlees-noch-vis-partij' (Laodicea) die 'abortus heeft weten te legaliseren' (diak2b).

Het CDA, deel uitmakend van talrijke achtereenvolgende regeringen, MOEST uiteindelijk wel instemmen met gedeeltelijke legalisering van abortus en euthanasie, omdat de niet-confessionele partijen anders wel samen zouden spannen, en een veel verdergaande legalisering hadden gerealiseerd.
Van Agt, destijds Minister van Justitie, sloot in 1976 een eigenhandig een abortuskliniek (Bloemenhove), bootste in een Kamerdebat het geluid na van een hoofdje van een embryo dat geaborteerd wordt, en hield als lijsttrekker van het CDA vurige pleidooien voor een 'ethisch réveil'.
Ook nu zit het CDA godzijdank weer in de regering, met een diep-gelovige premier aan het roer nog wel. Van Ardenne, Minister van Ontwikkelingssamenwerking, maakt zich sterk voor een grotere rol van de Kerk in de politiek en Donner betoogt luidop dat religie zo belangrijk is voor een samenleving.

Dankzij het CDA is er in Nederland op ethisch gebied altijd grote terughoudendheid betracht. Dat viel wel te zien toen Paars aan de macht kwam. Zonder het CDA is toen aan de lopende band wetgeving doorgevoerd als de opheffing van het bordeelverbod, de mogelijkheid van winkelopening op zondag, een vergaande verruiming van euthanasie-wetgeving ('het is volbracht', verzuchtte Els Borst), invoering homohuwelijk, enz.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: augustus 09, 2006, 08:58:52 pm »

quote:

Laodicea schreef op 09 augustus 2006 om 17:47:
[...]

Dat is wel zo, ik heb ook het idee dat als je die mensen in het echt spreekt, er een hoop misverstanden wegvallen. :)
Mijn ervaring met een ander raadslid van de CU, die zelfs riep "als katholieken worden toegelaten, zeg ik mijn lidmaatschap op", was uitermate positief. In de praktijk blijkt dat een goed gesprek veel misverstaan, zelfs het misverstaan van eeuwen, kan wegnemen. Niet alles, en niet altijd, maar als je werkelijk bereid bent naar elkaar te luisteren en, en dat weegt zwaar is mijn indruk, als je van elkaar een beetje snapt wat de ander bedoelt te zeggen of te vragen, dan kom je een heel eind. Alleen met mensen die botweg weigeren te horen wat je zegt, daarmee is het beroerd spreken. Maar dan schudden we het zand van de voeten enzo.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: augustus 09, 2006, 09:20:29 pm »

quote:

Fleur schreef op 09 augustus 2006 om 20:51:
Dank aan allen voor hun bijdragen.

Jammer, diak2b, dat de CU je tweede keus is, maar het CDA niet je eerste. ;)
Ik blijf vinden dat een katholiek niet thuishoort bij de CU, maar zal daarover nu ophouden.

Ik wil het nog even voor het CDA opnemen. Deze partij is m.i. helemaal niet zo'n 'vlees-noch-vis-partij' (Laodicea) die 'abortus heeft weten te legaliseren' (diak2b).
Van welke partij was minister Jacob de Ruiter dan lid, toen hij samen met de liberaal Leendert Ginjaar zorgde voor de legalisering van abortus provocatus in ons land? Een wet, die naar katholiek verstaan van het begin van het leven, heeft bijgedragen aan de grootste moordpartij sinds WO II.

quote:

Het CDA, deel uitmakend van talrijke achtereenvolgende regeringen, MOEST uiteindelijk wel instemmen met gedeeltelijke legalisering van abortus en euthanasie, omdat de niet-confessionele partijen anders wel samen zouden spannen, en een veel verdergaande legalisering hadden gerealiseerd.
Dat is een standpunt, dat ik begrijp, maar niet ondersteun. Abortus is een zodanig zwaar misdrijf in de zedenleer van de Kerk dat het één van de zeldzame daden is, en de enige die niet ingrijpt in de kerk zelf, welke, wanneer men er aan meewerkt, een excommunicatie van rechtswege oplevert. Het spijt me hartelijk, maar de minister, de kamerleden, die hebben ingestemd met deze wet, voorzover zij katholiek waren op dat moment, zouden wel eens sindsdien buiten de Kerk kunnen staan. Abortus is een kwaad, waarover de Kerk heel helder leert dat er niet mee gemarchandeerd kan worden, er zijn geen verzachtende omstandigheden op voorhand voor het meewerken aan abortus. Alleen de moeder kan zich zo door nood gedwongen voelen, dat de objectieve doodzonde in subjectieve zin minder zwaar gerekend wordt. Het is je wellicht bekend dat recent een moeder zalig, of heilig, hou me te goede, is verklaard, omdat ze afzag van abortus, hoewel het haar leven gered zou hebben. Hoe veel duidelijker kan de Kerk zijn?

quote:

Van Agt, destijds Minister van Justitie, sloot in 1976 een eigenhandig een abortuskliniek (Bloemenhove), bootste in een Kamerdebat het geluid na van een hoofdje van een embryo dat geaborteerd wordt, en hield als lijsttrekker van het CDA vurige pleidooien voor een 'ethisch réveil'.
Ik heb Van Agt bijzonder hoog, en de laatste tijd nog meer dan in zijn regeringstijd. Maar het neemt niet weg dat het CDA desnoods de regering had moeten verlaten: een katholiek kan gewoon niet meewerken aan abortus.

quote:

Ook nu zit het CDA godzijdank weer in de regering, met een diep-gelovige premier aan het roer nog wel. Van Ardenne, Minister van Ontwikkelingssamenwerking, maakt zich sterk voor een grotere rol van de Kerk in de politiek en Donner betoogt luidop dat religie zo belangrijk is voor een samenleving.
Dat is, geheel terzijde, dezelfde minister die recent aangaf geen principieel of juridisch probleem te zien in een huwelijk van meer dan twee personen, om maar eens wat te noemen. En Van Ardenne, breek me de bek niet open. Als we ooit een katholieke minister hebben gehad die haar positie ten opzichte van haar eigen kerk misverstaat, dan deze wel. Ik vind dit: http://www.katholieknieuwsblad.nl/actueel21/kn2132b.htm geen sterk argument om als orthodox katholiek mijn heil bij het cda te zoeken.

quote:

Dankzij het CDA is er in Nederland op ethisch gebied altijd grote terughoudendheid betracht. Dat viel wel te zien toen Paars aan de macht kwam. Zonder het CDA is toen aan de lopende band wetgeving doorgevoerd als de opheffing van het bordeelverbod, de mogelijkheid van winkelopening op zondag, een vergaande verruiming van euthanasie-wetgeving ('het is volbracht', verzuchtte Els Borst), invoering homohuwelijk, enz.
Dat het cda niets goeds zou hebben gedaan hoor je mij niet zeggen. Maar dat ik me als orthodox katholiek thuis zou kunnen voelen bij een partij, omdat de protestantse premier en de protestantse minister van justitie zo gelovig zijn, of omdat de minister van ontwikkelingssamenwerking zich ten opzichte van haar eigen kerk opstelt op een manier die voor een orthodox katholiek volstrekt ondenkbaar en onaanvaardbaar is, lijkt mij persoonlijk niet waarschijnlijk. Ik snap de overweging in de sfeer van "beter een cda dat marchandeert, dan liberalen en socialisten waarmee het hek echt van de dam is", maar ik deel die insteek niet, zeker niet op onderwerpen waarbij ik marchanderen niet kan verenigen met wat de Kerk ons leert, op geen enkele manier. Dat anderen dat wel kunnen, prima, zelf weten, maar ik kan het niet.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: augustus 09, 2006, 10:14:25 pm »

quote:

Heiligenverering, mariadevotie, avondmaal, zondagsheiliging en ga zo maar door.

Wat is daar mis mee?

Ik denk/vermoed overigens dat de grote aanwezigheid van 'evangelischen' op de kieslijst (gedeeltelijk) verklaard kan worden vanuit de gedachte dat de CU een mix is van GPV en RPF en er dus ook (een zeker aantal van) mensen van de 'RPF-kant' op de lijst moet staan. Let wel, ik denk.  :)

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: augustus 09, 2006, 10:29:24 pm »

quote:

diak2b schreef op 09 augustus 2006 om 20:58:
[...]
Mijn ervaring met een ander raadslid van de CU, die zelfs riep "als katholieken worden toegelaten, zeg ik mijn lidmaatschap op", was uitermate positief. In de praktijk blijkt dat een goed gesprek veel misverstaan, zelfs het misverstaan van eeuwen, kan wegnemen. Niet alles, en niet altijd, maar als je werkelijk bereid bent naar elkaar te luisteren en, en dat weegt zwaar is mijn indruk, als je van elkaar een beetje snapt wat de ander bedoelt te zeggen of te vragen, dan kom je een heel eind. Alleen met mensen die botweg weigeren te horen wat je zegt, daarmee is het beroerd spreken. Maar dan schudden we het zand van de voeten enzo.
En wat lees ik nou op Rorate, gaat onze Schaepman staks persoonlijk koffiedrinken met Hessels? http://images.fok.nl/s/koffie.gifBreng je nog wel even verslag uit, mocht het doorgaan?
 ;)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: augustus 09, 2006, 11:30:11 pm »

quote:

Laodicea schreef op 09 augustus 2006 om 22:29:
[...]
En wat lees ik nou op Rorate, gaat onze Schaepman staks persoonlijk koffiedrinken met Hessels? [afbeelding]Breng je nog wel even verslag uit, mocht het doorgaan?
 ;)
Vanzelfsprekend!

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: augustus 10, 2006, 07:54:42 am »

quote:

quote:

Ik zou ervan maken:

quote:

Wat is daar mis mee?

;)

Seriously, als iemand gelooft dat het onmogelijk en/of verboden is om aan overledenen om voorspraak bij God te vragen, en/of als diegene denkt dat het gelijk staat aan aanbidding of het niet meer direct tot God durven/kunnen bidden, dán zou het alleen maar logisch zijn als diegene ook denkt dat er iets mis is met heiligenverering en Mariadevotie. En als diegene vraag (en vooral antwoord) 80 uit de HC gelooft, is er iets mis met de Eucharistie (geen avondmaal) volgens hem. Gelooft hij dat de zondagsheiliging (bijna) zo vergaand moet zijn in het niet verrichten van arbeid, transacties enz. als de sabbat bij de orthodoxe joden, ja dan is er vast ook iets mis met de zondagsheiliging bij de katholieken. Enfin, allemaal redelijk verklaarbaar waarom de man het zegt, maar of ie er de spijker ook mee op de kop slaat, dat is natuurlijk een tweede.
« Laatst bewerkt op: augustus 10, 2006, 07:57:17 am door wateengedoe2 »

Fleur

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: augustus 10, 2006, 08:17:03 pm »

quote:

diak2b schreef op 09 augustus 2006 om 21:20:
Ik vind dit: http://www.katholieknieuwsblad.nl/actueel21/kn2132b.htm geen sterk argument om als orthodox katholiek mijn heil bij het cda te zoeken.

Flauw hoor, van Van Buijtenen. Hij hangt zijn hele tirade op aan één uitspraak van de Minister: 'Dat is niet de boodschap die ik wil horen.' Vervolgens suggereert hij dat de Minister wil dat de regering zich sterk maakt om bepaalde boodschappen uit preken te schrappen. Waanzin natuurlijk. De Minister bedoelde te zeggen (en dat snapt ook Van Buijtenen) dat zij het als persoon niet eens is met preken waarin dit soort boodschappen voorkomt. Zoals Ministers het wel meer met dingen oneens zijn.

quote:

diak2b schreef op 09 augustus 2006 om 21:20:
Dat is een standpunt, dat ik begrijp, maar niet ondersteun. Abortus is een zodanig zwaar misdrijf in de zedenleer van de Kerk dat het één van de zeldzame daden is, en de enige die niet ingrijpt in de kerk zelf, welke, wanneer men er aan meewerkt, een excommunicatie van rechtswege oplevert. Het spijt me hartelijk, maar de minister, de kamerleden, die hebben ingestemd met deze wet, voorzover zij katholiek waren op dat moment, zouden wel eens sindsdien buiten de Kerk kunnen staan. Abortus is een kwaad, waarover de Kerk heel helder leert dat er niet mee gemarchandeerd kan worden, er zijn geen verzachtende omstandigheden op voorhand voor het meewerken aan abortus. Alleen de moeder kan zich zo door nood gedwongen voelen, dat de objectieve doodzonde in subjectieve zin minder zwaar gerekend wordt. Het is je wellicht bekend dat recent een moeder zalig, of heilig, hou me te goede, is verklaard, omdat ze afzag van abortus, hoewel het haar leven gered zou hebben. Hoe veel duidelijker kan de Kerk zijn?

Op het gevaar af hier een eindeloze discussie te beginnen over abortus, wil ik het volgende kwijt. Ook ik ben fel tegenstander van abortus, en ben blij dat de Kerk abortus zo strikt verbiedt, dat voorop.
Toch: de politiek heeft een verantwoordelijkheid die een tikje anders ligt dan die van de Kerk. Politici hebben te maken met een ontkerkelijkte en zich individualiserende samenleving, waar de roep om abortus steeds luider klinkt. Je kunt dan een actief vervolgingsbeleid hanteren, met strenge gevangenisstraffen, en vrouwen die gedwongen worden de illegaliteit in te duiken of buitenlandse abortusboten te bezoeken.
Je kunt ook abortus toestaan, onder strikte voorwaarden (strenge termijnen, vijf dagen verplichte bedenktijd, strenge eisen aan abortusartsen), wetende dat als je dat niet doet, er wel andere partijen zullen zijn die met elkaar een veel verderreikende legalisering zullen doorvoeren.

Roepen dat het CDA onder geen enkele omstandigheid had mogen meewerken aan legalisering van abortus, klinkt een beetje als de SGP, die het niet over haar hart kon verkrijgen om te stemmen vóór een amendement op de Winkelsluitingswet. Dit amendement beperkte het aantal toegestane koopzondagen tot twaalf per jaar. Zou het verworpen worden, dan zou er onbeperkte winkelopening op zondag worden toegestaan. Toch stemde de SGP tegen. Meewerken aan beperkte winkelopening op zondag wilde ze niet, ook al was het alternatief onbeperkte winkelopening.
Het voorbeeld gaat mank, ik besef het, abortus is iets anders dan winkels die op zondag open zijn. Maar goed, ik vind de analogie te treffend om het niet te noemen.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: augustus 10, 2006, 10:04:07 pm »

quote:

Fleur schreef op 10 augustus 2006 om 20:17:
[...]
Roepen dat het CDA onder geen enkele omstandigheid had mogen meewerken aan legalisering van abortus, klinkt een beetje als de SGP, die het niet over haar hart kon verkrijgen om te stemmen vóór een amendement op de Winkelsluitingswet. Dit amendement beperkte het aantal toegestane koopzondagen tot twaalf per jaar. Zou het verworpen worden, dan zou er onbeperkte winkelopening op zondag worden toegestaan. Toch stemde de SGP tegen. Meewerken aan beperkte winkelopening op zondag wilde ze niet, ook al was het alternatief onbeperkte winkelopening.
Het voorbeeld gaat mank, ik besef het, abortus is iets anders dan winkels die op zondag open zijn. Maar goed, ik vind de analogie te treffend om het niet te noemen.
Volgens mij had jij ooit eens iets gepost over dat de SGP contacten van de Nederlandse staat met het Vaticaan ondersteunde, juist omdat het Vaticaan tegen abortus e.d. is. En ze staan nou niet bepaald als heel erg pro-katholiek bekend, dus wellicht is er toch af en toe wat opportunisme bij de SGP te bekennen?  :Y)
« Laatst bewerkt op: augustus 10, 2006, 10:04:42 pm door wateengedoe2 »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: augustus 10, 2006, 10:09:17 pm »

quote:

Fleur schreef op 10 augustus 2006 om 20:17:
[...]

Flauw hoor, van Van Buijtenen. Hij hangt zijn hele tirade op aan één uitspraak van de Minister: 'Dat is niet de boodschap die ik wil horen.' Vervolgens suggereert hij dat de Minister wil dat de regering zich sterk maakt om bepaalde boodschappen uit preken te schrappen. Waanzin natuurlijk. De Minister bedoelde te zeggen (en dat snapt ook Van Buijtenen) dat zij het als persoon niet eens is met preken waarin dit soort boodschappen voorkomt. Zoals Ministers het wel meer met dingen oneens zijn.
Het zou een flauwiteit zijn als dit alles was. Dit was gewoon het eerste artikel dat ik vinden kon, en dat geheel in lijn is met andere uitspraken van deze minister, interviews die deze minister gegeven heeft,etc., etc. Ze zal best heel fijn vrijzinnig katholiek zijn, haar beleid en haar uitspraken maken glashelder dat ze met de orthodoxie in de Kerk niets te maken wil hebben. Prima, maar dan niet gek opkijken dat ik ook niets met haar te maken wil hebben.

quote:

Op het gevaar af hier een eindeloze discussie te beginnen over abortus, wil ik het volgende kwijt. Ook ik ben fel tegenstander van abortus, en ben blij dat de Kerk abortus zo strikt verbiedt, dat voorop.
Mooi, dan komt die eindeloze discussie niet. En anders trouwens ook niet. De Kerk is helder, en ik weet mij gebonden op dit punt. Je vroeg mij naar mijn positie ten opzichte van het cda, je kent nu mijn visie, en als je wil kan je nagaan in hoeverre die visie kerkelijk gedekt wordt. Vrij volledig, zal je vermoedelijk ontdekken. Ik zeg niet dat ik geen begrip heb voor andere standpunten, waaronder het cda-standpunt, zoals je hebt kunnen zien.

quote:

Toch: de politiek heeft een verantwoordelijkheid die een tikje anders ligt dan die van de Kerk.
Dat mag jij vinden, ik denk daar anders over. En opnieuw zal je als je het onderzoekt ontdekken dat die visie van mij gedekt wordt door 20 eeuwen traditie, terwijl de visie dat de kerk een van het leven, de maatschappij en dus de politiek te scheiden gegeven is, een traditie kent die ongeveer zo oud is als de reformatie. Wat zeg ik? Ongeveer?

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: augustus 10, 2006, 10:42:50 pm »

quote:

Fleur schreef op 10 augustus 2006 om 20:17:Op het gevaar af hier een eindeloze discussie te beginnen over abortus, wil ik het volgende kwijt. Ook ik ben fel tegenstander van abortus, en ben blij dat de Kerk abortus zo strikt verbiedt, dat voorop.
Toch: de politiek heeft een verantwoordelijkheid die een tikje anders ligt dan die van de Kerk. Politici hebben te maken met een ontkerkelijkte en zich individualiserende samenleving, waar de roep om abortus steeds luider klinkt. Je kunt dan een actief vervolgingsbeleid hanteren, met strenge gevangenisstraffen, en vrouwen die gedwongen worden de illegaliteit in te duiken of buitenlandse abortusboten te bezoeken.
Je kunt ook abortus toestaan, onder strikte voorwaarden (strenge termijnen, vijf dagen verplichte bedenktijd, strenge eisen aan abortusartsen), wetende dat als je dat niet doet, er wel andere partijen zullen zijn die met elkaar een veel verderreikende legalisering zullen doorvoeren.

Beste Fleur,

je redeneert hier vanuit gevolgen in plaats van uit principes, denk ik. Ik weet niet of de ene manier beter is dan de andere, ik weet wel dat ik principiële politiek prefereer. Het gevolg van de 'illegale abortus' gaat niet op, omdat je ook aangeeft dat 'er wel andere partijen zullen zijn die met elkaar een veel verderreikende legalisering zullen doorvoeren'. Het gaat me hier om het vetgedrukte. In feite zeg je daar: het CDA moest met een kleiner kwaad genoegen nemen om een groter kwaad te voorkomen. Het kwaad was er sowieso wel gekomen, ook zonder het CDA. Door hierin 'tegenstrubbelend' mee te gaan, is het CDA medeverantwoordelijk voor het aangerichte kwaad. Cru gezegd: het CDA heeft bloed aan zijn handen.  

Als het CDA nu de abortuswetgeving zou willen terugdraaien, zou hij ongeloofwaardig overkomen. Het CDA heeft zijn credits verspild. Als hij op zijn strepen had gestaan en het was tot een 'vrijer' abortusbeleid gekomen, dan had het CDA vanuit een oppositie-positie kunnen proberen het beleid terug te draaien of sterk aa te passen. Wellicht had hij op een gegeven moment zelfs de publieke opinie met zich mee gekregen. Ik geef toe, dit is speculatie. Maar het toont wel andere mogelijke gevolgen. Had het CDA niet meegewerkt aan de legalisering van abortus, dan was de partij ook niet mede-verantwoordelijk geweest. Een partij kan nooit verantwoordelijk zijn voor het beleid van de regering, zelfs als hij de (numerieke) macht heeft om beslissingen tegen te gaan of er invloed op te hebben.  

In het voorbeeld van de SGP ligt mijn sympathie dan ook bij deze dappere kleine partij. Hoewel zondagsheiliging iets anders is dan het zesde gebod ('gij zult niet doodslaan') en er dan water bij de wijn gedaan kan worden, spreekt het m.i. voor de SGP dat zij niets, maar dan ook niets te maken wil hebben met wat zij als schending van de heilige rustdag beschouwt.

In afwachting van je reactie op mijn boude stellingen, groet ik,

Ursa

PS. Wat is dat nou toch met dat hij/zij?

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: augustus 10, 2006, 10:54:11 pm »
Aardig leesvoer: Activiteiten en het gedrag van de Katholieken op het gebied van de politiek. Van de Congregatie voor de Geloofsleer. :Y)