Auteur Topic: De doop in oecumenisch perspectief  (gelezen 10659 keer)

diak2b

• Bekijk profiel
De doop in oecumenisch perspectief
« Reactie #50 Gepost op: augustus 24, 2006, 05:48:38 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 24 augustus 2006 om 17:15:
Het doopwater vantevoren ff in de magnetron doen (niet té lang ;))?

offtopic:Diak, heb je nog zin om dat over die alverzoening in een nieuw topic uit te leggen? :)
Ja, ik zit op je nieuwe topic te wachten he :P
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

reformist

• gelukkig gereformeerd
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: augustus 24, 2006, 05:49:13 pm »

quote:

diak2b schreef op 23 augustus 2006 om 22:07:
[...]
Maar natuurlijk :+

In "Belijdenissen", boek I, hoofdstuk VII, bijvoorbeeld. En het mooiste is, hij beweert het niet alleen, onderbouwt het niet alleen uit de Schrift, maar toont het ook aan uit de praktijk.

Mooi, heb ik weer een goede smoes om naar de christelijke boekenboer alhier te gaan. :) Staat op mijn lijstje dus ;)

quote:

Zoals ik de tucht begrijp, is die vooral gericht op het aspect van de tijdelijke zondestraf, ofwel de schade die je jezelf en je omgeving toebrengt, en minder op de relatie met God. Of zie ik dat fout?

Het kan ook dat ik het nooit begrepen heb, maar het gaat bij tucht in de eerste plaats om de situatie dat je een zondig leven leidt, die inderdaad een verstoring van je relatie met de Vader tot gevolg kan hebben. En verder neemt men dan aan dat je dat in eerste instantie niet bewust doet. Dus kun je in een gesprek onder vier ogen op dat gevaar gewezen worden. Als je doorgaat, dan komt er een getuige bij. In een verder stadium komt inderdaad het aspect van schade voor jezelf en de omgeving erbij, maar dat staat ook in relatie tot God. Door op een bepaalde manier in zonde te leven kun je er ook voor zorgen dat anderen ook schade ondervinden, dat hun relatie met God ook onder druk komt te staan. En als je dus bewust en openlijk in zonde blijft leven kun je anderen in je val meeslepen, en dan heb je dus die tredes van tucht: uitsluiten van het Avondmaal tot uiteindelijk excommunicatie. Paulus heeft het in 1 Korinthiërs over dat mensen 'tijdelijk overgeleverd worden aan de duivel'. Waarin je dus als gemeente hoopt dat ze ondervinden dat God volgen toch beter is. Een andere tekst is de brief aan de gemeente van Laodicea in Openbaring (jullie noemen dat boek Apokalyps, als ik het goed begrepen heb). Daarin wordt gezegd dat je beter koud of heet kunt zijn, maar niet lauw omdat dit ook een slechte invloed heeft op andere gemeenteleden.

quote:

Ik snap de "dus" niet. Van mijn kinderen weet ik dat ze, in de seconde dat ze onder de douche uitstappen zichzelf alweer vies kunnen maken. Kan je die "dus" dus uitleggen?

Onverkwikkelijk? Onzin, lijkt me eerder. Waarom zou iets wat schoon gewassen is niet meer vuil kunnen worden?

P&A leggen het al uit mbt die Noorse broeders. Ik heb weleens mensen gesproken (aan de deur gehad, op straatevangelisatieacties) die zonder blikken of blozen beweerden dat ze sinds hun doop niet meer gezondigd hadden, omdat ze wedergeboren waren konden ze dat ook niet meer. Dus volgens hen wordt je erfzonde afgewassen, de overige zonden die je gedaan hebt, en door de doop word je tevens immuun gemaakt voor zonde. Vandaar het 'dus'.

quote:

Wat betekent "zondig" dan? Als je zegt dat je een gebroken natuur hebt, dat je een zondaar bent, helemaal mee eens. Maar als je zegt dat je relatie met God na de doop hoe dan ook beschadigd zal worden, ben ik het niet met je eens.

Nee, dan begrijp je me inderdaad verkeerd (of ik druk me weer eens beroerd uit, dat kan ook), maar ik bedoel dat je doordat je een gebroken natuur hebt, je na je doop toch weer zult gaan zondigen. Want je bent een zondaar. Maar, omdat je gedoopt bent en omdat er Iemand voor je pleit kunnen die zonden vergeven worden omdat je berouwval vergeving vraagt in het bloed van Christus. Een ongedoopt iemand kan zoiets niet omdat hij niet in Christus' dood gedoopt is.

quote:

Dan zit daar wel een verschil. De RKK leert dat het je wel degelijk wordt aangerekend, in beginsel.

Dat denk ik dan niet. Natuurlijk zou het je aangerekend moeten worden, maar aangezien er voorspraak voor je gedaan wordt in de hemel gebeurt dat niet. Dus dat lijkt hetzelfde te zijn, toch?

quote:

De wet in onze harten gegrift? Bij de doop, of bij geboorte? En zo ja, bedoel je dan de natuurwet?

Dat had ik moeten uitleggen. Als gereformeerden het over 'de Wet' (gespeld met hoofdletter) hebben, gaat het over de Wet van God, die we zouden moeten houden. (zie daarvoor ook uitgebreid de Brief van Paulus aan de Romeinen). Volgens Ezechiël zal God deze Wet in onze harten schrijven. De Heilige Geest doet zonde kennen, en door de Heilige Geest zul je ook leren wat de Wet is. En dat leer je bij je opvoeding tot discipel van Christus, waarbij je ouders bij je doop beloven dat ze je zodandig zullen opvoeden. Dus het begint bij de doop, ja. En bij je belijdenis neem je dat voor je eigen rekening.

quote:

diak2b schreef op 24 augustus 2006 om 17:01:
Daar ben ik dan ook benieuwd naar, het zou, bizar genoeg, nauw aansluiten bij de huidige doopvisie van de RKK, die ik maar nauwelijks begrijp op dit punt.

Ik kan me voorstellen dat een evangelisch iemand de doop niet heilsnoodzakelijk vindt, omdat evangelischen leren dat de doop een soort geloofsbelijdenis is, en daarmee is geloof heilsnoodzakelijk, de doop is meer een soort officiële bevestiging daarvan.

Ik denk niet dat het officieel zo genoemd wordt, maar ik denk dat ook gereformeerden eigenlijk leren dat de doop heilsnoodzakelijk is. De doop is namelijk een verbondsteken. Door de doop krijg je deel aan de belofte van het verbond dat God met de mens gesloten heeft. Door de doop te weigeren, weiger je ook je kinderen op te laten nemen in het verbondsvolk, wat eigenlijk een daad van ongeloof is (of je bent gewoon raar :+ ). Door de verbondsgedachte is het eigenlijk uitgesloten dat ouders hun kinderen niet laten dopen. Dat de kinderen geheiligd zijn in hun ouders (1 Kor 7 meen ik? of 9?) is wel waar, maar niet de reden waarom gereformeerden hun kinderen laten dopen. Je doopt je kind omdat je het opvoedt met het geloof, vanaf dag 1 ongeveer. Het kind groeit op binnen de actieradius van het geloof, hoort bij de gemeente, bij de kerk. Dan kan het niet anders dan dat je dan ook gedoopt wordt, want door je doop hoor je bij dat volk van God. En ook kinderen horen daarbij dus.

Het niet laten dopen van je kinderen, of zelf niet gedoopt willen worden is daarmee ten diepste een daad van ongeloof (je gelooft dan niet in de belofte van God voor jou).

Daaruit volgt logischerwijze ook: de doop lijft je in bij het verbondsvolk en in principe ben je dan ook gered (en het formulier haalt Noach's ark etc erbij dan), maar als je er niet bij wilt horen, verlies je die redding (iig de zekerheid ervan). Dan moet je het zelf doen. Dus je kunt niets doen om de redding en de genade te verdienen, maar je kunt wel van alles doen om redding te verliezen (of je dan ook genade verliest weet ik niet).

Ik weet niet in hoeverre dit aansluit bij de doopvisie van de RKK. ;)
« Laatst bewerkt op: augustus 24, 2006, 05:59:12 pm door reformist »
Mepukori uit Ghana kan niet lopen en geen Flash, WMV, DOC, RealMedia, WMA, ASX of ASF gebruiken.
 Doneer nu of gebruik een ander formaat.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: augustus 24, 2006, 05:58:27 pm »

quote:

diak2b schreef op 24 augustus 2006 om 17:48:
[...]
Oh, maar die is wel gedoopt hoor.

Verklaar je nader.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: augustus 24, 2006, 06:10:42 pm »

quote:

We kennen in de RKK drie varianten van de doop:

- het normale doopsel, de waterdoop
- het doopsel van het bloed
- het doopsel van begeerte

quote:

Altijd heeft de kerk de vaste overtuiging gehad dat zij, die omwille van het geloof de dood ondergaan zonder het doopsel ontvangen te hebben, gedoopt worden door hun dood voor en met Christus. Dit doopsel van bloed levert evenals het doopsel van begeerte de vruchten van het doopsel op zonder evenwel sacrament te zijn.

De bedoelde misdadiger had niet de sacramentele doop, de waterdoop, ontvangen, en evenmin het doopsel van bloed.

Je kan echter veronderstellen dat deze mens daar aan het kruis leerling werd, katechumeen:

quote:

Voor de geloofsleerlingen die sterven voordat zij het doopsel ontvangen hebben, geldt dat hun uitdrukkelijk verlangen om het doopsel te ontvangen, het berouw over hun zonden en hun liefde, hun het heil verzekert dat zij niet door middel van het sacrament hebben kunnen verkrijgen

of dat sprake is van het doopsel van begeerte, en dat veronderstel ik dus:

quote:

"Omdat Christus voor allen gestorven is en omdat de mens slechts één uiteindelijke roeping heeft, namelijk een goddelijke, moeten wij eraan vasthouden dat de heilige Geest allen in staat stelt om, op een wijze die God kent, aan het paasmysterie deel te hebben".  Ieder die zonder het Evangelie van Christus en zijn Kerk te kennen, de waarheid zoekt en de wil van God doet, in de mate waarin deze hem bekend is, kan gered worden. Men mag veronderstellen dat zulke mensen het doopsel uitdrukkelijk verlangd zouden hebben, indien zij er de noodzakelijkheid van hadden gekend.

Overigens, met deze teksten is misschien metene ook de laatste categorie "ja, maar, en hiero dan?!?!" op te lossen, de ongedoopte kinderen:

quote:

Wat betreft de kinderen die zonder doopsel gestorven zijn: die kan de kerk enkel aan de barmhartigheid van God toevertrouwen, zoals zij dit ook doet in de uitvaartliturgie voor hen. De grote barmhartigheid van God die wil dat alle mensen gered worden,  en de genegenheid van Jezus voor de kinderen, die blijkt uit zijn woorden: "Laat de kinderen toch bij Mij komen en houdt ze niet tegen", staan ons toe te hopen dat er voor de kinderen die zonder doopsel gestorven zijn, inderdaad een weg ten heil bestaat. Des te dringender is dan ook de oproep van de kerk om kleine kinderen niet te verhinderen tot Christus te komen en hun het heilig doopsel te geven.

Kortom, hoe zit de heilsnoodzakelijkheid van de doop in elkaar:

1. Sacramentele doop is noodzakelijk voor heil;
2. Wie sterft voor het geloof, wordt daardoor gedoopt met het eigen bloed
3. Wie sterft als katechumeen wordt geacht hetzelfde heil te ontvangen als de gedoopte
4. Wie onschuldig onwetend is, maar naar verwachting en zoals blijkend uit levenswandel, gedoopt had willen worden als hij of zij maar geweten had dat dat heilsnoodzakelijk is, wordt geacht hetzelfde heil te ontvangen als de gedoopte
5. Wat met de kinderen gebeurt die ongedoopt zijn weten we niet, maar we vertrouwen God hierin, zoals in alles, volledig

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: augustus 24, 2006, 06:36:20 pm »

quote:

diak2b schreef op 24 augustus 2006 om 17:48:
[...]
Ja, ik zit op je nieuwe topic te wachten he :P
offtopic:Oh, moest IK dat beginnen .... Segtattanmeteen! :D

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: augustus 24, 2006, 08:26:55 pm »

quote:

reformist schreef op 23 augustus 2006 om 14:08:
 Ze staan voortaan onder bescherming van de Heilige Geest.
Cyber snapt hier niks van, en ze is nog wel gereformeerd

reformist

• gelukkig gereformeerd
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: augustus 24, 2006, 09:11:58 pm »

quote:

cyber schreef op 24 augustus 2006 om 20:26:
[...]

Cyber snapt hier niks van, en ze is nog wel gereformeerd

quote:

Wanneer wij gedoopt worden in de naam van de Heilige Geest,
verzekert de Heilige Geest ons door dit sacrament ervan, dat
Hij in ons wonen wil en ons tot levende leden van Christus wil
maken. Want Hij eigent ons toe wat wij in Christus hebben,
namelijk de afwassing van onze zonden en de dagelijkse vernieuwing
van ons leven. Zo zullen wij tenslotte volkomen rein
in het eeuwige leven een plaats ontvangen temidden van de
gemeente der uitverkorenen.

Ik probeer hier normaal, hedendaags Nederlands van te maken. En dan komt het eropneer dat  de Geest vanaf de doop af aan al bezig is met ons. Anders kunnen wij niet geloven. Je hebt de ouders die het kind met de christelijke leer opvoeden en hun kinderen laten delen in het geloof dat zijzelf hebben.
Als we dus gedoopt worden in de naam van de Heilige Geest, betekent dit dat we mogen weten dat de Heilige Geest in ons wil wonen en dat Hij ons wil leiden naar een volwassen geloof. Dus de Heilige Geest beschermt ons als het ware, net als onze ouders dat doen bij onze christelijke opvoeding.

Het staat er als een belofte, omdat het einde van de weg, namelijk het opnieuw geboren worden genoemd wordt. Maar het geestelijk opnieuw geboren worden is een langdurig proces. Onze christelijke opvoeding is daarvan een onderdeel en de Geest helpt ons om opnieuw geboren te worden.

Is het zo duidelijker?
« Laatst bewerkt op: augustus 24, 2006, 09:16:27 pm door reformist »
Mepukori uit Ghana kan niet lopen en geen Flash, WMV, DOC, RealMedia, WMA, ASX of ASF gebruiken.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: augustus 24, 2006, 09:25:45 pm »

quote:

reformist schreef op 24 augustus 2006 om 21:11:
Ik probeer hier normaal, hedendaags Nederlands van te maken. En dan komt het eropneer dat  de Geest vanaf de doop af aan al bezig is met ons. Anders kunnen wij niet geloven.

Hoe kijk jij er dan tegen aan dat wanneer mensen die als kind niet gedoopt zijn en toch gaan geloven..?

quote:

Je hebt de ouders die het kind met de christelijke leer opvoeden en hun kinderen laten delen in het geloof dat zijzelf hebben.
Als we dus gedoopt worden in de naam van de Heilige Geest, betekent dit dat we mogen weten dat de Heilige Geest in ons wil wonen en dat Hij ons wil leiden naar een volwassen geloof. Dus de Heilige Geest beschermt ons als het ware, net als onze ouders dat doen bij onze christelijke opvoeding.

Het staat er als een belofte, omdat het einde van de weg, namelijk het opnieuw geboren worden genoemd wordt. Maar het geestelijk opnieuw geboren worden is een langdurig proces. Onze christelijke opvoeding is daarvan een onderdeel en de Geest helpt ons om opnieuw geboren te worden.
Nu begrijp ik ineens een uitspraak van een dominee die mij als kind kende, en waarmee ik eens (heel "toevallig") in gesprek raakte na mijn overdoop. Het deed hem veel verdriet dat ik me had laten overdopen, hij was eerlijk, zorgzaam en behoedzaam in zijn verhaal richting mij (in een persoonlijke brief die hij me na dat gesprek schreef) Hij was blij dat ik geloofde en Jezus kende.. hij noemde daarbij de belofte die al gold tijdens die eerste doop. Hmmm... gek, maar het is alsof ik iets voel "kriebelen" op m'n voorhoofd....
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: augustus 24, 2006, 09:28:33 pm »
De doop is in de gkv niet heilsnoodzakelijk. Niet gedoopte kinderen van gelovige ouders, die overlijden voordat er gedoopt wordt, zijn behouden. (over kinderen van ongelovige ouders laat ik me niet uit...dat is aan God)

De doop is een zegel van Gods verbond. Niet de start van de uitvoer. Maar als er wel gelegenheid is om te dopen en dit wordt niet gedaan dan is het een teken van ongeloof. Omdat men het zegel van God niet wil geven aan een kind van Hem. Maw Zijn belofte aan dat kind niet wil laten zien en dus niet serieus neemt.
« Laatst bewerkt op: augustus 24, 2006, 09:30:02 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

reformist

• gelukkig gereformeerd
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: augustus 24, 2006, 09:37:45 pm »
Uit het doopformulier voor volwassenen van de GKv

quote:

Nu worden de kinderen van christenen krachtens het verbond
gedoopt, zonder dat zij er iets van begrijpen. Maar volwassenen
mogen pas gedoopt worden, wanneer zij met berouw en bekering
hun zonden erkend en hun geloof in Christus beleden hebben.

Want Johannes de Doper heeft, toen hij naar Gods gebod de
doop der bekering tot vergeving van zonden predikte, alleen
hen gedoopt die hun zonden beleden. En onze Here Jezus
Christus zelf heeft zijn apostelen bevolen, alle volken tot zijn
discipelen te maken en hen te dopen in de naam van de Vader
en de Zoon en de Heilige Geest.

Christus heeft daaraan de belofte toegevoegd, dat wie gelooft
en zich laat dopen, behouden zal worden. Volgens deze regel
hebben dan ook de apostelen geen andere volwassenen gedoopt
dan die met berouw en bekering hun geloof beleden. Daarom
mag men ook nu geen volwassenen dopen dan die de rijke inhoud
van de doop uit de prediking van het evangelie hebben
leren verstaan en van hun geloof rekenschap afleggen door
persoonlijke belijdenis
Je hebt dus het verbondsvolk dat een streepje voor heeft, maar het is niet zo dat het geloof alleen voorbehouden is aan Gods kinderen en hun nageslacht. Het staat open voor iedereen. Daarom geeft Jezus het zendingsbevel. Dus volwassen mensen die zonder het geloof zijn opgevoed kunnen wel gaan geloven als het Evangelie aan hen geopenbaard wordt. En dan raak je dus de uitverkiezing (Efe. 1).

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: augustus 24, 2006, 09:43:13 pm »

quote:

jep, door dat je neerschreef "bescherming van de Heilige Geest" kreeg ik andere visioenen ;)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: augustus 24, 2006, 10:00:31 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 24 augustus 2006 om 21:28:
De doop is in de gkv niet heilsnoodzakelijk. Niet gedoopte kinderen van gelovige ouders, die overlijden voordat er gedoopt wordt, zijn behouden. (over kinderen van ongelovige ouders laat ik me niet uit...dat is aan God)
Kan je de theologische grond uitleggen van de gedachte dat het eschatologisch verschil maakt wat je ouders geloven?

Overigens, de RKK leert volgens mij hetzelfde, en dat begrijp ik ook niet :+

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: augustus 24, 2006, 11:12:58 pm »
Het was even zoeken maar na het lezen van deze uitleg denk ik dat ik je vraag begrijp.

De gedachte slaat volgens mij terug op het OT volk Israel. Immers de doop is een voortzetting van de besnijdenis en de kerk/gemeente een voortzetting van het volk Israel. Heeft te maken met de verbondsgedachte. God kiest zich een eigen volk. Alleen is het nu veel makkelijker om je te voegen bij dat volk.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: augustus 25, 2006, 11:01:24 am »

quote:

reformist schreef op 24 augustus 2006 om 21:37:
Je hebt dus het verbondsvolk dat een streepje voor heeft, maar het is niet zo dat het geloof alleen voorbehouden is aan Gods kinderen en hun nageslacht. Het staat open voor iedereen. Daarom geeft Jezus het zendingsbevel. Dus volwassen mensen die zonder het geloof zijn opgevoed kunnen wel gaan geloven als het Evangelie aan hen geopenbaard wordt. En dan raak je dus de uitverkiezing (Efe. 1).
Ja, ok.. maar je schreef:

quote:

reformist schreef op 24 augustus 2006 om 21:11:
Ik probeer hier normaal, hedendaags Nederlands van te maken. En dan komt het eropneer dat de Geest vanaf de doop af aan al bezig is met ons. Anders kunnen wij niet geloven.
Dan is het m.i. ook de H. Geest die werkt in mensen.. los van de waterdoop en hen trekt met Zijn liefde en geloof wil geven.
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: augustus 25, 2006, 11:03:31 am »

quote:

Zijnkind schreef op 24 augustus 2006 om 23:12:
Het was even zoeken maar na het lezen van deze uitleg denk ik dat ik je vraag begrijp.

De gedachte slaat volgens mij terug op het OT volk Israel. Immers de doop is een voortzetting van de besnijdenis en de kerk/gemeente een voortzetting van het volk Israel. Heeft te maken met de verbondsgedachte. God kiest zich een eigen volk. Alleen is het nu veel makkelijker om je te voegen bij dat volk.
OK, maar zeg je daarmee dat het feit dat je biologische ouders gelovig zijn, je daarmee zelf tot dat volk behoort?

reformist

• gelukkig gereformeerd
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: augustus 25, 2006, 11:13:56 am »

quote:

diak2b schreef op 25 augustus 2006 om 11:03:
[...]
OK, maar zeg je daarmee dat het feit dat je biologische ouders gelovig zijn, je daarmee zelf tot dat volk behoort?

Nee, die denkfout maakte men in de gemeente in Rome ook, waarna Paulus het uitlegt in Romeinen 4.

Het gaat niet om biologische afstamming, maar om 'geestelijke' afstamming: doordat het kind in een gelovig gezin geboren wordt (door Gods voorzienigheid), zal het als logisch gevolg daarvan ook gelovig worden opgevoed. Dus op die manier wordt het vanaf de geboorte af aan al geconfronteerd met het Verbond, en daarom is het dus ook logisch om het als klein babietje te dopen.

Dus opvoeding, wat ik eerder al 'opgroeien binnen de reikwijdte van het geloof' noemde is waar het om draaid. Dus het heeft wel te maken met het feit dat de ouders geloven, dat de kinderen dan geheiligd worden, maar het is geen rechtstreeks gevolg. Omdat de ouders geloven worden de kinderen niet gered. Omdat ze gelovig opgevoed worden, dus met het Evangelie, worden ze in principe als gered beschouwd, tenzij ze zelf ervoor kiezen om met het geloof te breken.

Maar volgens mij komen we daar nog op als we het formulier nog verder bespreken. Het wordt wel genoemd en dan wordt ook de connectie met Abraham gemaakt.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: augustus 25, 2006, 02:36:49 pm »

quote:

reformist schreef op 25 augustus 2006 om 11:13:
[...]

Nee, die denkfout maakte men in de gemeente in Rome ook, waarna Paulus het uitlegt in Romeinen 4.

Het gaat niet om biologische afstamming, maar om 'geestelijke' afstamming: doordat het kind in een gelovig gezin geboren wordt (door Gods voorzienigheid), zal het als logisch gevolg daarvan ook gelovig worden opgevoed. Dus op die manier wordt het vanaf de geboorte af aan al geconfronteerd met het Verbond, en daarom is het dus ook logisch om het als klein babietje te dopen.

Dus opvoeding, wat ik eerder al 'opgroeien binnen de reikwijdte van het geloof' noemde is waar het om draaid. Dus het heeft wel te maken met het feit dat de ouders geloven, dat de kinderen dan geheiligd worden, maar het is geen rechtstreeks gevolg. Omdat de ouders geloven worden de kinderen niet gered. Omdat ze gelovig opgevoed worden, dus met het Evangelie, worden ze in principe als gered beschouwd, tenzij ze zelf ervoor kiezen om met het geloof te breken.

Maar volgens mij komen we daar nog op als we het formulier nog verder bespreken. Het wordt wel genoemd en dan wordt ook de connectie met Abraham gemaakt.

In principe als gered beschouwd, klinkt me in de oren als: verondersteld als gered beschouwd (wedergeboren?)

Maar kan ook heel anders bedoeld zijn door jou natuurlijk. :)
offtopic:
Een link naar een discussie over de veronderstelde wedergeboorte - waarbij duidelijk wordt dat er veel gereformeerde visies van zijn:
http://www.refoforum.nl/viewtopic.php?t=424
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

reformist

• gelukkig gereformeerd
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: augustus 25, 2006, 02:53:28 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 25 augustus 2006 om 14:36:

[...]

In principe als gered beschouwd, klinkt me in de oren als: verondersteld als gered beschouwd (wedergeboren?)

Betekent wedergeboren gered? Dat is geheel nieuw voor mij.
Volgens mij betekent 'in principe gered' dat je ervanuit mag gaan dat een kind gered is, tenzij duidelijk is dat hij tegen God kiest.
Volgens mij betekent 'wedergeboorte' de nieuwe geestelijke geboorte waarin we volmondige erfgenamen zijn van het Koninkrijk. Dat zou ergens rond de leeftijd zijn waarin je belijdenis doet.

Hoe kom je er overigens bij dat 'gered' en synoniem zou zijn voor 'wedergeboorte'? :?

quote:

Een link naar een discussie over de veronderstelde wedergeboorte - waarbij duidelijk wordt dat er veel gereformeerde visies van zijn:
http://www.refoforum.nl/viewtopic.php?t=424
Wat ik op mijn beurt niet snap is jouw herhaaldelijke suggestie dat het over veronderstelde wedergeboorte gaat, ook nadat al gezegd is dat dit met 'veronderstelde wedergeboorte' niets van doen heeft.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: augustus 25, 2006, 03:47:31 pm »

quote:

reformist schreef op 25 augustus 2006 om 14:53:
[...]

Betekent wedergeboren gered? Dat is geheel nieuw voor mij.
Volgens mij betekent 'in principe gered' dat je ervanuit mag gaan dat een kind gered is, tenzij duidelijk is dat hij tegen God kiest.
Volgens mij betekent 'wedergeboorte' de nieuwe geestelijke geboorte waarin we volmondige erfgenamen zijn van het Koninkrijk. Dat zou ergens rond de leeftijd zijn waarin je belijdenis doet.
Wat is dan 'gered'?

quote:

Hoe kom je er overigens bij dat 'gered' en synoniem zou zijn voor 'wedergeboorte'? :?

Dat zeg ik niet want ik zet wedergeboren expres tussen haken met een vraagteken erachter. Ik vraag me het dus af. :)
En wel omdat je zinsconstructie 'we gaan er vanuit' me deed denken aan 'we veronderstellen dat'.
Het geeft allebei iets aan van: zekerheid is er niet over, maar we gaan er vanuit..... Veronderstellen geeft ook geen zekerheid maar geeft ook aan dat er iets achteraan moet komen waaruit de zekerheid dan wel voortkomt.

quote:

Wat ik op mijn beurt niet snap is jouw herhaaldelijke suggestie dat het over veronderstelde wedergeboorte gaat, ook nadat al gezegd is dat dit met 'veronderstelde wedergeboorte' niets van doen heeft.

Vandaar mijn vraag wat jij onder gered verstaat.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: augustus 26, 2006, 09:34:24 am »
Modbreak:
Losse opmerking die off-topic was - en de reactie daarop, verwijderd

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: augustus 26, 2006, 09:51:42 am »

quote:

Gered van de komende toorn.

quote:

Dat zeg ik niet want ik zet wedergeboren expres tussen haken met een vraagteken erachter. Ik vraag me het dus af. :)
En wel omdat je zinsconstructie 'we gaan er vanuit' me deed denken aan 'we veronderstellen dat'.
Het geeft allebei iets aan van: zekerheid is er niet over, maar we gaan er vanuit..... Veronderstellen geeft ook geen zekerheid maar geeft ook aan dat er iets achteraan moet komen waaruit de zekerheid dan wel voortkomt.
Als wij, gereformeerden, zeggen: we gaan ervan uit, dan geloven we en vertrouwen we op Gods beloften.

reformist

• gelukkig gereformeerd
    • Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: augustus 26, 2006, 11:09:55 pm »

quote:

quote:

Van Dale - online woordenboek Hedendaags Nederlands
red·den1 (ov.ww.)
    1 (iem. of iets) uit een gevaarlijke of lastige situatie helpen => behouden

Wat is daar ingewikkeld aan? :?

quote:

Waarom, vraag ik me op mijn beurt af. Jij knoopt dingen aan elkaar waar ik zelf met geen woord over rep.

quote:

Misschien is het al vaker gezegd: maar wanneer we bronnen gaan uitpluizen op zinsniveau, dan kunnen er grote ongelukken, danwel misverstanden opdoemen. Dus misschien moet je mijn hele post gewoon lezen zoals het er staat, zonder geheime boodschappen te willen ontcijferen ofzo. :?

quote:

Vandaar mijn vraag wat jij onder gered verstaat.

Zie het woordenboek Nederlands. Het doel van je post(s) in het kader van dit topic ontgaat me trouwens ten enenmale, maar dat ligt vast aan mij.  8)7

Waarom moet met alle geweld de leer van de veronderstelde wedergeboorte erbij gesleept worden in een topic van een katholiek, die aan de hand van een gereformeerd vrijgemaakt* doopformulier wil weten in hoeverre de leer over de kinderdoop in de RKK en de GKv overeenstemmen danwel verschillen... :?

* d.w.z.: die mensen die vanwege een onenigheid over o.a. doopleer zich van de Geref. Synodale kerk hebben afgescheiden. :>

Fleur

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: augustus 27, 2006, 04:44:48 pm »

quote:

diak2b schreef op 24 augustus 2006 om 16:13:
Dan hoop ik voor Fleur dat hij inmiddels de term beter kan plaatsen, want de Kerk bedoelt inderdaad niet dat het ontvangen van alle sacramenten heilsnoodzakelijk is. Sterker, zoals al eerder aangegeven, zelfs dat wat heilsnoodzakelijk is, is nog niet zo noodzakelijk, dat we ooit enige zekerheid van onheil hebben.

Ik struikelde onder meer over KKK 1129. Daarin staat dat de Sacramenten heilsnoodzakelijk zijn voor de gelovigen.

Ik, leek, interpreteer dat nu aldus: door het ontvangen van de Sacramenten worden aan de gelovigen genadegaven toebedeeld, waarvan zij verstoken zouden blijven als ze de Sacramenten niet zouden ontvangen. En aangezien die genadegaven heilsnoodzakelijk zijn, zijn de Sacramenten dat ook!
Het Doopsel bevrijdt de dopeling daadwerkelijk van de erfzonde, de Eucharistie schenkt aan de communicant daadwerkelijk de genadegaven die Christus voor hem of haar verdiend heeft, de Biecht verleent de biechteling daadwerkelijk vergiffenis van (tijdelijke) zonden, etc.

Trouwens: hier ligt volgens mij ook een belangrijk verschil tussen de gereformeerde en de katholieke leer over de doop. Waar gereformeerden de doop zien als een teken van een verbond dat ook zónder dat teken wel zou bestaan, ziet de RKK de doop als voorwaarde voor bevrijding van de erfzonde (en in die zin dus als heilsnoodzakelijk).
Un semplice e umile lavoratore nella vigna del Signore

reformist

• gelukkig gereformeerd
    • Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: augustus 27, 2006, 05:26:52 pm »

quote:

Fleur schreef op 27 augustus 2006 om 16:44:

Trouwens: hier ligt volgens mij ook een belangrijk verschil tussen de gereformeerde en de katholieke leer over de doop. Waar gereformeerden de doop zien als een teken van een verbond dat ook zónder dat teken wel zou bestaan, ziet de RKK de doop als voorwaarde voor bevrijding van de erfzonde (en in die zin dus als heilsnoodzakelijk).

Weet ik niet. Zonder de doop wordt het kind niet ingelijfd in het Verbond. Want de doop is het teken van het Verbond, waar de besnijdenis dit was in het OT.

Als je als kind niet gedoopt bent, behoor je dus niet tot het verbondsvolk, tenzij je later door geloof bij God komt, en als gevolg van dat geloof de doop begeert en daarmee word je dan alsnog ingelijfd bij dat Verbond.

Zo belooft God redding voor hen die bij het verbond horen, wanneer ze geloven in het Offer van de Heiland en als gevolg daarvan een leven uit dankbaarheid leven. Voor mensen die niet gedoopt zijn of besluiten God op een eigenwillige manier te vereren is er geen zekerheid van redding. Dat hangt van het Laatste Oordeel af.

edit:Immers, we hadden hierboven al vastgesteld dat de belofte voor de kinderen gaat via het geloof van de ouders (Romeinen 4). Als ouders hun kind uit ongeloof niet willen laten dopen, dan staan ze de toelating van het kind in het Verbondsvolk in de weg. Tenminste dat volgt daar logisch uit.

Dus dan is de doop misschien wel heilsnoodzakelijk, alleen minder direct dan in de RKK en zal het anders omschreven worden.

Just my two cents. :)
« Laatst bewerkt op: augustus 27, 2006, 05:34:29 pm door reformist »

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: augustus 27, 2006, 06:34:56 pm »

quote:

reformist schreef op 27 augustus 2006 om 17:26:
[...]
Weet ik niet. Zonder de doop wordt het kind niet ingelijfd in het Verbond. Want de doop is het teken van het Verbond, waar de besnijdenis dit was in het OT.
Als je als kind niet gedoopt bent, behoor je dus niet tot het verbondsvolk, tenzij je later door geloof bij God komt, en als gevolg van dat geloof de doop begeert en daarmee word je dan alsnog ingelijfd bij dat Verbond.
Zo belooft God redding voor hen die bij het verbond horen, wanneer ze geloven in het Offer van de Heiland en als gevolg daarvan een leven uit dankbaarheid leven. Voor mensen die niet gedoopt zijn of besluiten God op een eigenwillige manier te vereren is er geen zekerheid van redding. Dat hangt van het Laatste Oordeel af.
Dus dan is de doop misschien wel heilsnoodzakelijk, alleen minder direct dan in de RKK en zal het anders omschreven worden.
Just my two cents. :)
Ik denk dat Fleur hier meer gelijk heeft dan Reformist. In ieder geval binnen de gereformeerde kijk op 'het Verbond' worden kinderen daar niet in ingelijfd 'door' de doop, maar door hun geboorte uit gelovige ouders. De doop is daar teken en zegel van, maar als die wegblijft betekent dat niet dat je niet tot het verbondsvolk behoort.
shoot me again, I ain't dead yet

dsWim

• Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: augustus 27, 2006, 07:02:45 pm »
In de geloofsbelijdenis van Nicea belijden ook gereformeerde christenen 'één doop tot vergeving van zonden'. Dat is wel een aardige uitspraak om zaken eens wat op te proberen toe te spitsen.
Het komt me voor dat de uitspraak in de oude kerk doelde op een objectieve doopgenade: als je gedoopt bent zijn je zonden daarmee werkelijk vergeven (etc. etc.). Daarom stelden op een gegeven moment velen de doop ook zo lang mogelijk uit (dan kun je die genade ook niet meer verzondigen).
In de gereformeerde traditie is er ook sprake van iets objectiefs in de doop, namelijk dat de drieënige God de dopeling belooft zijn of haar zonden te vergeven (etc. etc.). Die belofte vraagt bij mensen die daartoe instaat zijn om aanvaarding in geloof wil die vergeving (etc. etc.) ook werkelijk worden.
De sterke taal van de Heidelbergse Catechismus v/a 73 (even werkelijk) kan daar niet tegen in gebracht worden omdat die zondagen juist uitgaan van het geloof (dat versterkt wordt door o.m. de doop).
Misschien kunnen onze katholieken in dit verband eens wat vertellen over de rooms-katholieke visie op de doopgenade?
Volgens citaat uit de KKK lijkt behoorlijk een objectiviteit in de oudkerkelijke zin aan te duiden:

quote:

de wezenlijke ritus van het sacrament: het doopsel in de eigenlijke zin van het woord. Het duidt aan en verwezenlijkt de dood aan de zonde en het binnentreden in het leven van de allerheiligste Drieëenheid door de gelijkvormigheid met het paasmysterie van Christus
« Laatst bewerkt op: augustus 27, 2006, 07:08:01 pm door dsWim »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: augustus 27, 2006, 07:22:36 pm »

quote:

Fleur schreef op 27 augustus 2006 om 16:44:
[...]

Ik struikelde onder meer over KKK 1129. Daarin staat dat de Sacramenten heilsnoodzakelijk zijn voor de gelovigen.

Ik, leek, interpreteer dat nu aldus: door het ontvangen van de Sacramenten worden aan de gelovigen genadegaven toebedeeld, waarvan zij verstoken zouden blijven als ze de Sacramenten niet zouden ontvangen. En aangezien die genadegaven heilsnoodzakelijk zijn, zijn de Sacramenten dat ook!
Het Doopsel bevrijdt de dopeling daadwerkelijk van de erfzonde, de Eucharistie schenkt aan de communicant daadwerkelijk de genadegaven die Christus voor hem of haar verdiend heeft, de Biecht verleent de biechteling daadwerkelijk vergiffenis van (tijdelijke) zonden, etc.

Klopt. De hoofdlijn is zoals je die schetst. Maar, niet alle sacramenten zijn heilsnoodzakelijk, dat is, zoals je elders al vaststelde ook onmogelijk, want niemand ontvangt alle sacramenten.

Verder is de doop feitelijk ook weer niet heilsnoodzakelijk, aangezien het doopsel in het bloed en het doopsel van begeerte geen sacramenten zijn, maar wel dezelfde vrucht dragen als de doop. En tenslotte is er het punt dat de Kerk in vol vertrouwen ongedoopte dode kinderen, en bijvoorbeeld ook zelfmoordenaars, aan Gods barmhartigheid toevertrouwt. Zoals de Kerk zegt: God heeft het heil wel aan de sacramenten verbonden, maar God is niet gebonden aan de sacramenten.

Er is altijd reden tot hoop en vertrouwen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: augustus 27, 2006, 07:27:18 pm »

quote:

dsWim schreef op 27 augustus 2006 om 19:02:
Misschien kunnen onze katholieken in dit verband eens wat vertellen over de rooms-katholieke visie op de doopgenade?
Volgens citaat uit de KKK lijkt behoorlijk een objectiviteit in de oudkerkelijke zin aan te duiden:

[...]
De RKK leert inderdaad dat met de doop alle zonde(straffen) zijn vergeven/kwijtgescholden. De belangrijkste is de erfzonde, die ons immers in staat van doodzonde brengt en die op geen enkele andere manier valt "op te lossen". Immers, de Biecht is niet toegankelijk voor wie ongedoopt is.

reformist

• gelukkig gereformeerd
    • Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: augustus 27, 2006, 07:32:49 pm »

quote:

dsWim schreef op 27 augustus 2006 om 18:34:
[...]

Ik denk dat Fleur hier meer gelijk heeft dan Reformist. In ieder geval binnen de gereformeerde kijk op 'het Verbond' worden kinderen daar niet in ingelijfd 'door' de doop, maar door hun geboorte uit gelovige ouders. De doop is daar teken en zegel van, maar als die wegblijft betekent dat niet dat je niet tot het verbondsvolk behoort.

Misschien formuleerde ik te slordig. Ik zei al eerder dat in principe je bij het Verbond (belofte) hoort door het geloof van je ouders. Omdat je ouders geloven, zullen ze je willen opvoeden met het Evangelie, en daardoor zullen ze hun kind willen laten dopen.

Tevens werd er door mij en anderen opgemerkt dat het niet willen laten dopen van je kinderen een daad van ongeloof is: je gelooft dan niet in God's belofte voor je kind. Er is dan geen geloof bij de ouders. Zijn die kinderen van zulke ouders dan ook uit zgn. 'gelovige ouders' geboren? Dat lijkt me dan niet.

En daarmee wordt het heil van het kind wel indirect aan de doop gekoppeld, alleen loopt dat (zoals ik eerder zei) niet rechtstreeks, maar via het geloof van de ouders. Wat logisch is: ongelovige ouders kunnen het kind niet met het  geloof opvoeden wat ze zelf ook niet hebben.

dsWim

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: augustus 27, 2006, 08:11:29 pm »
@reformist
Inderdaad slordig, en dat blijf ik ook wel wat vinden. De doop is ook geen teken dat je je kind wilt opvoeden met het Evangelie en net zo min is in veel gevallen een niet willen laten dopen van je kind een teken van dat niet willen of ongeloof. Ik vind dat in ieder geval richting de nodige baptische broeders en zusters veel te fors. Binnen gereformeerd kader is de doop een teken van Gods belofte die voor de gelovigen-en-hun-kinderen geldt. Daarom moeten zij ook gedoopt worden (HC v/a 74).

reformist

• gelukkig gereformeerd
    • Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: augustus 27, 2006, 08:32:32 pm »
Waar heb ik de doop een teken genoemd van het 'willen opvoeden van je kinderen conform christelijk geloof'. Wat ik ermee wil zeggen is dat 'Verbond' niet een leeg begrip is. Je geeft terecht aan waarom kinderen gedoopt moeten worden krachtens HC 74. Als je de redenering logisch volgt die daar wordt ingezet, betekent het dat mensen die hun kind niet willen laten dopen ongelovig én ongehoorzaam zijn aan wat Christus en zijn kerk leert. Ik vind zulke mensen niet thuishoren in de Gereformeerd Vrijgemaakte Kerk. Als ze vinden dat je er zelf voor moet kunnen kiezen is dat prima. Het is alleen niet gereformeerd en als je zo graag een ander gedachtengoed dan het gereformeerde wilt aanhangen, zijn daar voldoende mogelijkheden voor buiten de gereformeerde kerken.

Baptisten hebben een nogal andere doop met een nogal andere theologie (bedelingenleer, door meerdere syndodes al 'onbijbels' genoemd), dus daarmee gaat de vergelijking niet op. Ze noemen het zelf ook een 'heel andere' doop, die gekoppeld is aan een heel andere theologie omdat ze het Evangelie 'heel anders' lezen.

Vandaar dat ik het uiterst aangenaam vindt om met een een katholieke broeder na te gaan in hoeverre de leer van de doop hetzelfde is in beide kerken. En zoals al aangegeven werd in het begin: het kan wel om hetzelfde gaan, maar wordt in beide kerken verschillend onder woorden gebracht. Het gaat mij dan in dit kader ook meer om het idee achter de leer, dan om de precieze formulering ervan.

Modbreak:
Deel van dit bericht verwijderd. Het is niet de bedoeling om mede christenen te veroordelen om het vermeend afwijzen van Christus.
« Laatst bewerkt op: augustus 27, 2006, 11:10:51 pm door Zijnkind »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: augustus 27, 2006, 08:35:16 pm »

quote:

diak2b schreef op 27 augustus 2006 om 19:27:
[...]

De RKK leert inderdaad dat met de doop alle zonde(straffen) zijn vergeven/kwijtgescholden. De belangrijkste is de erfzonde, die ons immers in staat van doodzonde brengt en die op geen enkele andere manier valt "op te lossen". Immers, de Biecht is niet toegankelijk voor wie ongedoopt is.
Als ongedoopte kan je niet biechten inderdaad en bovendien ... hoe zou je de erfzonde überhaupt op kunnen biechten? "Ik heb gezondigd, want Adam en Eva hebben van die vrucht in de hof van Eden gesnoept?" ;)
« Laatst bewerkt op: augustus 27, 2006, 08:35:38 pm door wateengedoe2 »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: augustus 27, 2006, 09:25:24 pm »

quote:

reformist schreef op 27 augustus 2006 om 20:32:
Baptisten hebben een nogal andere doop met een nogal andere theologie (bedelingenleer, door meerdere syndodes al 'onbijbels' genoemd), dus daarmee gaat de vergelijking niet op. Ze noemen het zelf ook een 'heel andere' doop, die gekoppeld is aan een heel andere theologie omdat ze het Evangelie 'heel anders' lezen.

Ik ken een baptist die binnenkort zal overstappen naar de RKK. Hij heeft uiteindelijke de beslissing nog maar net genomen, dus moet nog praten met de pastoor van zijn a.s. parochie. Maar ik ben wel benieuwd of zijn doop daar wel geaccepteerd zal worden als geldig. Dat had overigens vooral te maken met of de voorganger van zijn baptistengemeente erkend was. Het was - zo ik begreep - niet automatisch zo, dat een baptistendoop niet erkend zou worden door de RKK.

Overigens ken ik zeer weinig baptisten, maarzie en  aanvaard ik nou juist degene over wie bovenstaande gaat zonder enkele aarzeling als mijn broeder in Christu, óók als hij er uiteindelijk toch voor gekozen had om baptist te blijven.
« Laatst bewerkt op: augustus 27, 2006, 11:09:41 pm door Zijnkind »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: augustus 27, 2006, 11:16:46 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 27 augustus 2006 om 21:25:
[...]

Ik ken een baptist die binnenkort zal overstappen naar de RKK. Hij heeft uiteindelijke de beslissing nog maar net genomen, dus moet nog praten met de pastoor van zijn a.s. parochie. Maar ik ben wel benieuwd of zijn doop daar wel geaccepteerd zal worden als geldig. Dat had overigens vooral te maken met of de voorganger van zijn baptistengemeente erkend was. Het was - zo ik begreep - niet automatisch zo, dat een baptistendoop niet erkend zou worden door de RKK.

Overigens ken ik zeer weinig baptisten, maarzie en  aanvaard ik nou juist degene over wie bovenstaande gaat zonder enkele aarzeling als mijn broeder in Christu, óók als hij er uiteindelijk toch voor gekozen had om baptist te blijven.
De praktijk zal zijn, gok ik, dat het antwoord op deze vraag sterk zal afhangen van de visie van deze baptist, en minder van de pastoor. Het is overigens aan de bisschop, niet aan de pastoor.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: augustus 27, 2006, 11:56:55 pm »

quote:

diak2b schreef op 27 augustus 2006 om 23:16:
[...]

De praktijk zal zijn, gok ik, dat het antwoord op deze vraag sterk zal afhangen van de visie van deze baptist, en minder van de pastoor. Het is overigens aan de bisschop, niet aan de pastoor.
Als het aan deze baptist ligt, wordt zijn doop gewoon door de RKK geaccepteerd. En OK, bisschop, niet pastoor <check> (weer wat bijgeleerd :))

Fleur

• Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: augustus 28, 2006, 07:09:31 pm »
.
« Laatst bewerkt op: augustus 28, 2006, 07:10:00 pm door Fleur »
Un semplice e umile lavoratore nella vigna del Signore