Auteur Topic: Jacobus 4:5  (gelezen 1573 keer)

Els

• Bekijk profiel
Jacobus 4:5
« Gepost op: augustus 19, 2006, 05:05:27 pm »
Kan iemand hier mij helpen?

Het gaat over de tekst:  Jac. 4:5 Of meent gij, dat het schriftwoord zonder reden zegt: De geest, die Hij in ons deed wonen, begeert Hij met jaloersheid?

En nu gaat het mij om het schriftwoord wat dat zou zeggen, maar ik kan het niet vinden. Niet in de concordantie en niet bij biblija.net of htmlbible.
Het zal wel komen door de verschillende vertalingen van het OT en NT (?).

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 19, 2006, 05:24:14 pm »
Het was even zoeken op biblija omdat de nbv vertaling nogal anders is dan de nbg51 die jij gebruikt. Bij de statenvertaling geeft Biblija overigens wel een verwijzing. Het zou gaan om numeri 11:29

quote:

29 Doch Mozes zeide tot hem: Wilt gij voor mij ijveren? och, ware het gehele volk des HEREN profeten, doordat de HERE zijn Geest op hen gave!
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 19, 2006, 05:26:09 pm »
En ook maar even de NBV van Jakobus 4:5 en numeri 11:29.

quote:

5 Denk toch niet dat dit loze woorden zijn in de Schrift: ‘Hij die ons het leven gaf, maakt er vurig aanspraak op;

quote:

29 Maar Mozes zei: ‘Denk je soms dat jij voor mijn belangen moet opkomen? Legde de HEER zijn geest maar op heel het volk! Profeteerde iedereen maar!’

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 19, 2006, 05:52:29 pm »
? ok, zie jij verband, Zijnkind? Ik zal er nog eens goed naar kijken. Dank voor je snelle reaktie.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 19, 2006, 06:00:07 pm »
Het verband is dat er een misplaatste houding is naar mede-gelovigen en er een conflict (dreigende) is. Je moet ook de omringende verzen lezen in Numeri en Jakobus om dat in te zien.

Mozes corrigeerde Jozua omdat hij 2 (van de 70) wilde laten stoppen met profeteren. Ze waren op de verkeerde plaats maar deden wel wat God wilde. Mozes verzucht dat hij wel wilde dat iedereen door God gegrepen werd en zijn wil deed.

Jakobus bestrijdt een foute houding in de gemeente en roept op tot onderwerping aan God.
« Laatst bewerkt op: augustus 19, 2006, 06:06:48 pm door Zijnkind »

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 19, 2006, 06:23:16 pm »
gewoon een ideetje :)
Jam 4:5  Of meent gij, dat de Schrift tevergeefs zegt: De Geest, Die in ons woont, heeft Die lust tot nijdigheid?
Jam 4:6  Ja, Hij geeft meerdere genade. Daarom zegt de Schrift: God wederstaat de hovaardigen, maar den nederigen geeft Hij genade.

vs.

Isa 57:16  Want Ik zal niet eeuwiglijk twisten, en Ik zal niet geduriglijk verbolgen zijn; want de geest zou van voor Mijn aangezicht overstelpt worden, en de zielen, die Ik gemaakt heb.
Isa 57:17  Ik was verbolgen over de ongerechtigheid hunner gierigheid, en sloeg hen; Ik verborg Mij, en was verbolgen; evenwel gingen zij afkerig henen in den weg huns harten.
Isa 57:18  Ik zie hun wegen, en Ik zal hen genezen; en Ik zal hen geleiden, en hun vertroostingen wedergeven, namelijk aan hun treurigen.

God die niet wil twisten; de hovaardigen weerstaat en de nederigen genade geeft.
geheelonthouder