quote:
diak2b schreef op 25 augustus 2006 om 10:41:[...]
Dat wijst de RKK niet af. Wat de RKK wel afwijst is dat we daar zekerheid over zouden hebben, maar in theorie kan het best. Het heil heeft God aan de sacramenten verbonden, maar God is niet gebonden aan de sacramenten. Hij kan verlossen wie hij wil.
Alleen, je kan je afvragen of het logisch is, of het recht doet aan Gods liefde voor de mens. Als wij geloven dat God ons met een vrije wil heeft geschapen, en met een verlangen naar Hem, en wij geloven dat God iedereen die Hem zoekt de kans geeft Hem te vinden, en dat alles uit liefde, is het dan erg liefdevol als Hij mensen die hem bewust afwijzen toch bij zich dwingt? Want dat is die alverzoening dus wel: ook wie er in vrijheid voor kiest NIET bij God te zijn, wordt bij God gebracht. Als een onwillig huisdier dat naar de baas wordt gebracht. Liefde onder dwang, hoe goed bedoeld ook, hoe zacht de dwingende hand ook is, is geen liefde.
Is dat dan niet oneerlijk? Nee hoor. Het zou oneerlijk zijn als mensen die de kans niet hebben gehad afgewezen worden. Het zou liefdeloos zijn als mensen bij de minste fout al afgewezen zouden worden. Maar tegenover "alverzoening" staat niet automatisch "dubbele predestinatie". Of de katholieke leer juist is, of de gereformeerde, de Lutherse, of welke dan ook, daar laat ik me niet over uit nu. Maar ik denk dat te volgen is dat alverzoening een daad van dwang, van liefdeloosheid van God vereist, jegens diegenen die vrij van wil en bij volle kennis en verstand kiezen tegen God, of niet?
Natuurlijk zie ik dat probleem ook. Wat is nog het 'nut' of de 'waarde' van de vrije wil ... Een theoretische oplossing voor dat probleem zou zijn, wat ik in mijn 2e post in dit topic ook noemde: dat God je na je dood alsnog een kans geeft voor Hem te kiezen, maar vanuit een punt waaruit je beter zicht hebt op Wie Hij is. De vraag is dan natuurlijk of überhaupt nog IEMAND níet voor Hem zou willen kiezen, maar strikt gesproken blijft zo de vrije wil wel intact.
quote:
Zou het kunnen dat je "zonden" vooral als overtreding van regels ziet, een soort juridische "strafbare daad", en dat je vagevuur en hel ziet als de bij die zonde passende straf?
<weg2 geeft toe .. die 10% protestants zit er ook nog>

In ieder geval w.b. vagevuur. De hel vind ik nergens een gepaste straf voor (altijd té veel), maar meer een kwestie van incompatibel zijn met God, doordat je jezelf bewust en met volle instemming van Hem afwendt.
quote:
Maar het punt van reïncarnatie is toch niet zo ingewikkeld lijkt me. Er is géén Bijbelse grond voor, er is géén wetenschappelijke grond voor
Er is geen 'hard' wetenschappelijk bewijs voor, daar is het onderzoeksveld ook niet bèta genoeg voor. Maar de dingen die bijv. Ten Dam schrijft, en ook
Wambach vind ik nou niet bepaald overkomen als kletskoek. Verder
Ian Stevenson, maar van hem heb ik zelf niets gelezen.
quote:
er is géén ervaringsgrond voor die niet eenvoudig te verklaren blijkt.
En daar snap ik dan weer niks van. Er is ervaringsgrond voor, die in bepaalde gevallen wel makkeljk op andere manieren te verklaren is, maar in heel veel gevlalen ook niet. Hans ten Dam besteedt er een hoofdstuk in zijn boek
'Reincarnatie, denkbeelden en ervaringen' aan, waaruit blijkt dat dingen als opgelegde 'herinneringen', bewust bedrog enz. in de meeste gevallen niet op kunnen gaan. Ik ben wel benieuwd naar jouw bronnen als je zegt dat de ervaringen, dan wel 'ervaringen' met reïncarnatie altijd eenvoudig op andere wijze te verklaren zijn.
quote:
En inderdaad, het is op geen enkele manier te verenigen met het godsbeeld, het wereldbeeld of het mensbeeld van het christendom. Dat alles lijkt me genoeg om het af te wijzen als serieus te overwegen optie.
Aangezien ik totaal geen beeld heb van het vagevuur, vind ik het concept van reïncarnatie niet onverenigbaar met het wereld-/mensbeeld van het christendom (katholicisme dan, want protestanten ontkennen natuurlijk het bestaan van het vagevuur). Zodra ik ga begrijpen dat het daarmee wél onverenigbaar is, mogen er nog 20.000 Wambachs en Ten Dammen komen, maar dan is het een afgesloten hoofdstuk voor mij.