Auteur Topic: Meer gereformeerde jongeren kiezen voor islam  (gelezen 1680 keer)

Nedje

• Bekijk profiel
Meer gereformeerde jongeren kiezen voor islam
« Gepost op: september 09, 2006, 12:25:04 pm »

Uitgegeven: 8 september 2006 08:17
Laatst gewijzigd: 8 september 2006 08:59
AMSTERDAM - Steeds meer gereformeerde jongeren worden moslim. Het gaat om een tiental jongeren per jaar. Dat stelt de stichting Evangelie & Moslims vrijdag in het Nederlands Dagblad.

Volgens de stichting voelen de jongeren zich aangetrokken tot de eenvoud en overzichtelijkheid van de islam. Het gaat niet om massa's die zich tot de islam bekeren, maar de organisatie verwacht dat het aantal in de toekomst zal toenemen vanwege de frequentere contacten met moslimjongeren.

Sinds de gastarbeiders naar Nederland kwamen, gebeurde het volgens stichtingwoordvoerder Cees Rentier sporadisch dat Nederlandse jongens of meisjes die een islamitische partner kregen, zich aansloten bij de islam. Dat reformatorische jongeren zich uit volle overtuiging aansluiten bij de islam is volgens hem een nieuwe ontwikkeling.

Jongerenwerker

Rentier vindt dat kerken zich meer moeten verdiepen in de islam. "Als jongeren dan in contact komen met moslims en vragen hebben over het verschil tussen christendom en islam, kan het helpen als er in de kerk een jongerenwerker is naar wie ze toe kunnen." De ervaring leert volgens Rentier dat als jongeren eenmaal moslim zijn geworden, het erg moeilijk is om daarover weer in gesprek te komen.

bron: nu.nl
Wat baat het de mens als hij de hele wereld wint, maar God niet vindt?

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 09, 2006, 12:40:07 pm »
Hij stond ook al hier in het nieuws topic van dit forum.

Tja, ik vind het vooral stemmingmakerij van het soort dat we al veel te veel lezen. Pas op het gevaar van de islam en dat soort onzin. Het gaat om enkele 10-tallen. Maar hoeveel moslims gaan over tot het christendom? Hoeveel refo-jongeren verlaten de kerk naar andere christelijke stromingen of worden ongelovig? Ongetwijfeld een veel groter aantal dan deze 10-tallen.

Verder bestaat "de eenvoudige en overzichtelijke islam" niet. Er zijn erg veel stromingen (ws meer dan christelijke) waarvan de 2 hoofdtakken (soennieten en sji-ieten) de bekendste zijn. Meer info over de islam vind je hier.

Het meest aantrekkelijke zal wel zijn dat je kunt bijdragen aan je behoud. Toch blijft Allah de eindverantwoordelijke. Alles zal van Zijn eindoordeel afhangen. Het is voor mij onbegrijpelijk dat je met de kennis van een verzoener tussen deze eindverantwoordelijke en onszelf....die verzoener afschrijft als een leugen en hem degradeerd tot mens (profeet). Dan heb je Jezus nooit echt gekend.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 09, 2006, 03:26:20 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 09 september 2006 om 12:40:
Hij stond ook al hier in het nieuws topic van dit forum.
(...) Dan heb je Jezus nooit echt gekend.

Inderdaad! Maar wat is uiteindelijk het verschil tussen diegenen die Jezus nooit echt hebben gekend en niet breken met de kerk, en diegenen die Jezus niet echt hebben gekend en wel breken met de kerk en moslim of helemaal ongelovig worden?
Tegenover al die jongeren is elk vertrek er een teveel, en hebben we als kerk gefaald om hen Jezus werkelijk te leren kennen.
Willen we iets aan dit probleem(pje) doen voordat het tot grotere proporties uitgroeit dan is het allereerst nodig dat we zelf Jezus goed leren kennen, en die kennis aan anderen overbrengen of met anderen delen. Hoe ver zijn we daarin?
« Laatst bewerkt op: september 09, 2006, 03:26:49 pm door alfasierra »

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 11, 2006, 11:48:40 am »
er zijn veeeel meeeer jongeren die de kerk verlaten dan deze overstap maken,
dus ja beetje stemmingmakerij, vraag maar eens jeugd van willekeurige kerken hoeveel 'christenen?' ze kennen die moslim zijn geworden, antwoord: geen (of misschien een enkele)

en vraag dan maar es hoeveel ze kennen die de kerk vaarwel hebben gezegd en niet meer heen gaan. antwoord: (hoogstwaarschijnlijk) meerdere
[JESUS]Life[/JESUS]

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 11, 2006, 07:45:42 pm »
Ik denk dat je veel beter af bent als moslim dan als ongelovige.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 11, 2006, 11:21:44 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 11 september 2006 om 19:45:
Behalve dat 'veel' ben ik het wel met je eens. :)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 12, 2006, 12:19:35 am »

quote:

ik denk het niet
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: september 12, 2006, 12:23:00 am »

quote:

Sta mij toe de onvermijdelijke 'want?' vraag te stellen. :)

Want?
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 12, 2006, 01:32:53 am »

quote:

Laodicea schreef op 12 september 2006 om 00:23:
[...]

Sta mij toe de onvermijdelijke 'want?' vraag te stellen. :)

Want?

Want ik word altijd wat kriegel van "ik denk X" uitspraken, en krijg dan de nauwelijks bedwingbare neiging om te antwoorden met "ik niet".

Los daarvan vind ik dit soort generalisaties zinloos. Wie niet het christelijk doopsel heeft ontvangen, is niet schoongewassen van de erfzonde. Wie niet is schoongewassen van de erfzonde, zonder daarin zelf schuld te dragen, zal geoordeeld worden naar werken. Ik denk dat een moslim die een vliegtuig een gebouw in beukt er ceteris paribus beroerder voor staat dan een atheïst die sterft in pogingen mensen uit dat gebouw te halen. Evenzo als het de atheïst is die vliegt en de moslim die redt. En dat levert dan de conclusie, dat het voor ongedoopten al met al een rotzorg is wat ze geloven.

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: september 12, 2006, 03:54:18 am »
ik moet eerlijk toegeven dat ik veel meer aantrekelijke moslim vrouwen ben tegen gekomen dan aantrekelijke gereformeerde vrouwen. verder liggen moslims qua normen en waarden echt niet zo ver af van de gereformeerden.
Dus de juiste strategie om deze onwikkeling tegen te gaan, lijkt mij om te zorgen voor meer mooie gereformeerde vrouwen. :)
geheelonthouder

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: september 12, 2006, 07:48:06 am »
@ diak2b: het kon (en kan) mij roesten om dat soort nuanceringen (terroristische moslim vs. 'goede' atheïst; 'goede' moslim vs. Stalin enz.) aan te brengen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: september 12, 2006, 08:01:51 am »

quote:

wateengedoe2 schreef op 12 september 2006 om 07:48:
@ diak2b: het kon (en kan) mij roesten om dat soort nuanceringen (terroristische moslim vs. 'goede' atheïst; 'goede' moslim vs. Stalin enz.) aan te brengen.
Dat kan. En nu?

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: september 12, 2006, 08:19:00 am »
En nu ga ik naar m'n werk :)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: september 12, 2006, 09:07:43 am »

quote:

Het is weer een buitengewoon zinnige discussie.

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: september 12, 2006, 09:25:00 am »

quote:

Volgens mij is vanuit de christen gezien een moslim een ongelovige  O-)

quote:

grompie schreef op 12 september 2006 om 03:54:
a) ik moet eerlijk toegeven dat ik veel meer aantrekelijke moslim vrouwen ben tegen gekomen dan aantrekelijke gereformeerde vrouwen.
b)verder liggen moslims qua normen en waarden echt niet zo ver af van de gereformeerden.
Dus de juiste strategie om deze onwikkeling tegen te gaan, lijkt mij om te zorgen voor meer mooie gereformeerde vrouwen. :)

a) kennelijk kom je niet op de plaats waar de "juiste" mooie vrouwen zijn, probeer het eens in de Bible Belt :)
b) benoem die normen en waarden dan even, de meeste moslims die ik ken zijn op papier moslim en in de praktijk verre van dat.
Hoeveel actieve moslims zouden er zijn en hoeveel zgn. slapende leden?

Met betrekking tot het epistel in de krant:
Hoe is het onderzoek gedaan, waar haal je de info vandaan etc. etc.
Dat er mensen overstappen van (g)refo naar islam zal allicht maar over hoeveel mensen spreken we feitelijk? Honderden of enkelingen?
Daar waar er een trek naar een andere overtuiging is moet je er wat mee, moet je mensen voorlichten en geestelijk wapenen. Hetzelfde geldt voor de trek richting baptisten, evangelische bewegingen of wat dan ook. Als jongeren niet weten wat ze geloven en wat de inhoud van dat geloof is hebben we als kerken wel een steek laten vallen.
« Laatst bewerkt op: september 12, 2006, 09:27:59 am door Riemer Lap (inactief) »
Ik doe niet meer mee.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: september 12, 2006, 09:50:21 am »

quote:

diak2b schreef op 12 september 2006 om 01:32:
[...]

Want ik word altijd wat kriegel van "ik denk X" uitspraken, en krijg dan de nauwelijks bedwingbare neiging om te antwoorden met "ik niet".

Los daarvan vind ik dit soort generalisaties zinloos. Wie niet het christelijk doopsel heeft ontvangen, is niet schoongewassen van de erfzonde. Wie niet is schoongewassen van de erfzonde, zonder daarin zelf schuld te dragen, zal geoordeeld worden naar werken. Ik denk dat een moslim die een vliegtuig een gebouw in beukt er ceteris paribus beroerder voor staat dan een atheïst die sterft in pogingen mensen uit dat gebouw te halen. Evenzo als het de atheïst is die vliegt en de moslim die redt. En dat levert dan de conclusie, dat het voor ongedoopten al met al een rotzorg is wat ze geloven.

Wat men gelooft heeft natuurlijk een invloed op de kwaliteit van de werken. Of maakt het niet uit in hoeverre je de wet overtreedt? Leidt onnodig verbaal zich opwinden even hard tot de hel als WTC torentjes omkegelen? Ik vermoed dat door de bank genomen islam gemiddeld beter gedrag oplevert dan atheisme, maar ik kan me voorstellen dat je geen zin hebt daar een oordeel over uit te spreken. Temeer daar de gemiddelde westerse atheist onbewust nog in hoge mate door de Christelijke wortels van het Westen beinvloed is. Geef het een paar generaties ...

Anderszins, en misschien dat weg2 daarop doelt, is het zo dat je als moslim een heel begrippenpakhuis accepteert dat je in meer of minder gewijzigde mate ook als Christen nodig hebt. De overgang is dus minder groot.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: september 12, 2006, 09:54:11 am »

quote:

grompie schreef op 12 september 2006 om 03:54:
ik moet eerlijk toegeven dat ik veel meer aantrekelijke moslim vrouwen ben tegen gekomen dan aantrekelijke gereformeerde vrouwen. verder liggen moslims qua normen en waarden echt niet zo ver af van de gereformeerden.

De moslimvrouw dient dacht ik zich zo te kleden dat ze dit soort reacties helemaal niet oproept. Als je kan zien hoe mooi die vrouwen zijn, zijn het dan wel goede moslims  O-) ?

Bedenk, beste Grompie, dat de hoofddoek altijd groener lijkt aan de moslim kant  ;) .

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: september 12, 2006, 09:59:28 am »

quote:

Liudger schreef op 12 september 2006 om 09:50:
[...]
Ik vermoed dat door de bank genomen islam gemiddeld beter gedrag oplevert dan atheisme, maar ik kan me voorstellen dat je geen zin hebt daar een oordeel over uit te spreken.
Je begint me te kennen  :+

quote:

Temeer daar de gemiddelde westerse atheist onbewust nog in hoge mate door de Christelijke wortels van het Westen beinvloed is. Geef het een paar generaties ...

Anderszins, en misschien dat weg2 daarop doelt, is het zo dat je als moslim een heel begrippenpakhuis accepteert dat je in meer of minder gewijzigde mate ook als Christen nodig hebt. De overgang is dus minder groot.
Oh zeker, dat zie ik wel. Maar spreken over "de moslim" en "de ongelovige" zegt me weinig. En beweringen over wie beter af zou zijn, zonder zelfs maar een begin van argumenten, vind ik niet extreem zinvol. Ik heb met mijn, extreme, voorbeelden, willen laten zien dat je zonder die toelichting niet verder komt.

Los daarvan, hoewel ik onderschrijf dat buiten de grenzen van de Kerk elementen van waarheid en heiligheid te vinden zijn, deel ik de voorliefde van onze vorige paus voor het kussen van korans niet zo. In discussies tussen joden en moslims zie ik dat beiden qua geloof extreem dicht bij elkaar staan, en zich goed weten te verenigen in hun afkeer van het christelijk geloof. Logisch, want hoe kunnen zij de steen des aanstoots aanvaarden, Jezus, mensgeworden zoon van God, en één van de personenen van de drie-ene God? Hoe zouden zij de dwaasheid van het kruis verstaan?

Prachtig hoor, dat ze ook wormen en naarden hebben, natuurlijk, maar dat hebben humanisten zeker zoveel.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: september 12, 2006, 10:25:12 am »

quote:

diak2b schreef op 12 september 2006 om 09:59:
Los daarvan, hoewel ik onderschrijf dat buiten de grenzen van de Kerk elementen van waarheid en heiligheid te vinden zijn, deel ik de voorliefde van onze vorige paus voor het kussen van korans niet zo.
Dat viel bij mij ook niet zo goed, nee.