Auteur Topic: belangrijk boek voor je geloofsontwikkeling  (gelezen 1570 keer)

arjan1

• Bekijk profiel
belangrijk boek voor je geloofsontwikkeling
« Gepost op: maart 30, 2003, 05:58:04 pm »
Een vraag voor alle bezoekers van dit forum.

Welk boek, naast de Bijbel, is van groot belang (geweest) voor je geloofsontwikkeling? En waarom?

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 30, 2003, 09:03:38 pm »

quote:

op 30 Mar 2003 17:58:04 schreef arjan1:
Een vraag voor alle bezoekers van dit forum.

Welk boek, naast de Bijbel, is van groot belang (geweest) voor je geloofsontwikkeling? En waarom?

Pijlers van het geloof van Derek Prince. Duidelijker  en onderbouwd met meer bijbelteksten bestaat niet. Prachtige verbindingen tussen alle bijbelse zaken, een boek waarop ik van kaft tot kaft AMEN kan zeggen.
Alle zaken van bekering tot eeuwig oordeel punt voor punt behandeld.

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 30, 2003, 09:12:01 pm »
De boeken uit de Lifeline serie van Fran en Jill Sciacca.
Duidelijke boeken met vragen en verdiepingspunten er in.
Daarin gaat het om de Bijbel en wat die voor de lezer betekend.
Geen oordelen over wie dan ook en stromingsloos geschreven.
Aanrader voor iedereen van 12 - 100!

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 31, 2003, 12:45:57 pm »
Er is niet 1 boek op de bijbel na die je de antwoorden kunnen geven op je geloofsontwikkeling.

Als er toch boeken zijn dan zijn het eerder de boeken van niet christelijke schrijvers die in de leegte van het leven een richting zoeken.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 31, 2003, 01:12:34 pm »

quote:

op 31 Mar 2003 12:45:57 schreef Picardijn:
Er is niet 1 boek op de bijbel na die je de antwoorden kunnen geven op je geloofsontwikkeling.

Als er toch boeken zijn dan zijn het eerder de boeken van niet christelijke schrijvers die in de leegte van het leven een richting zoeken.
Zoals?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 31, 2003, 07:28:31 pm »
Ik vond CS Lewis een tof christen om mee kennis te maken. Alleen vind ik niet al zijn boeken even sterk: onversneden christendom begint naar mijn mening nogal zwak. Toch is het een mooi boek dat vertelt waarom, als je even nadenkt, je de noodzaak van Christus niet kunt ontkennen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 31, 2003, 08:26:33 pm »
De boeken van W.J. Ouweneel uit de serie Geloofsleven. Zes leuke deeltjes over onder andere de volgende onderwerpen: discipelschap, geloofszekerheid en geestelijke strijd.
Ze behandelen de basis van het geloof op een uitgewerkte manier waarin ik mij goed kan herkennen. Het is duidelijk geschreven en goed onderbouwd met een groot aantal bijbelteksten.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 31, 2003, 08:45:24 pm »
Naast boeken van Lewis is het boek "Geloven in wetenschap en techniek" van prof Schuurman, voor mij van grote betekenis geweest. Hij wijst daarin de religieuze wortels in het hedendaagse denken aan. Dat heeft voor mij de ruimte gegeven om meer ontspannen te geloven. Geloof is niet minderwaardig!

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 31, 2003, 09:29:47 pm »
Van mijzelf kan ik niet zeggen dat één boek mij heeft geholpen t.a.v mijn geloofsontwikkeling.
Mijn geloofsontwikkeling is na het lezen van vele boeken gestagneert. Voor mijn gevoel wist ik het allemaal wel. Ik heb zo'n beetje alles gelezen wat in de christelijke boekhandel ligt. Het beangstigde me ook wel. Ik was bang om mijn geloof te verliezen. Voelde me niet meer geinspireerd.
Nu lees ik voornamelijk boeken over antroposofie en esoterie wat ik ook heel boeiend vind.
Soms heb ik ook momenten dat ik bewust geen boeken lees. Het komt me zogezegd dan een beetje de oren en m'n neus uit.
Dan hou ik me bezig met andere ontspannende dingen...

Ik ben ook een fan van W.J. Ouweneel, C.W Lewis, H.Kushner, ds. Geluk, Hooglied van Watchman Lee, etc.

Anita

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 31, 2003, 09:49:55 pm »
Ook ik heb niet duidelijk 1 boek naast de bijbel wat mijn geloofsontwikkeling een bijzonder impuls heeft gegeven. Momenteel ben ik bezig in een boek van CS Lewis (brieven uit de hel) en zijn boeken vind ik wel inspirerend. Een boek wat mij ook erg aangreep was 'Deadline' van Randy Alcorn.
Verder vind ik Larry Crabb een goed schrijver waar ik veel van heb geleerd en ben ik gek op de bijzondere geloofsbeleving van Adrian Plass.

Anita
God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid. Joh 4:24

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 31, 2003, 09:53:30 pm »

quote:

op 31 Mar 2003 21:49:55 schreef Anita:
Ook ik heb niet duidelijk 1 boek naast de bijbel wat mijn geloofsontwikkeling een bijzonder impuls heeft gegeven. Momenteel ben ik bezig in een boek van CS Lewis (brieven uit de hel) en zijn boeken vind ik wel inspirerend. Een boek wat mij ook erg aangreep was 'Deadline' van Randy Alcorn.
Verder vind ik Larry Crabb een goed schrijver waar ik veel van heb geleerd en ben ik gek op de bijzondere geloofsbeleving van Adrian Plass.

Anita
Even off-topic:  Gefeliciteerd met de doop van Joel, kom ik dus nu achter. Had ik best mee willen maken. Volle kerk zeker? Mooi lied trouwens. :)

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 31, 2003, 10:09:17 pm »

quote:

op 31 Mar 2003 21:53:30 schreef Wilhelmina:
 Even off-topic:  Gefeliciteerd met de doop van Joel, kom ik dus nu achter. Had ik best mee willen maken. Volle kerk zeker? Mooi lied trouwens. :)
Waar zo'n forum allemaal niet goed voor is. ;)

Er is zijn nog drie boeken die ik wil noemen: "Bidden met de Psalmen" van Bonhoeffer, "Antwoord aan God - leren bidden met de psalmen" van Eugene Peterson (een naam om te onthouden) en "U wil ik zoeken dag aan dag - meditaties bij de psalmen van het getijdenboek" van Balthasar Fischer.
Boeken die mij geholpen hebben de diepte van de psalmen te zien.

En... die Lewis heeft toch wel wat op z'n geweten zeg...

Anita

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 31, 2003, 10:09:20 pm »

quote:

Even off-topic:  Gefeliciteerd met de doop van Joel, kom ik dus nu achter. Had ik best mee willen maken. Volle kerk zeker? Mooi lied trouwens. :)[/i]

Thankssssss,
you've got mail!  :)

Anita
God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid. Joh 4:24

arjan1

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: april 07, 2003, 07:33:26 pm »
Toch frappant dat op dit vrijgemaakte forum geen vrijgemaakte schrijvers prijken als belangrijke bijdrage voor je geloofsontwikkeling. Ik zal (en niet alleen) daarom ter compensatie wel een vrijgemaakte schrijver noemen.

Voor mij is het belangrijkste boek "Klank en weerklank" van C. Trimp geweest. Zeer zorgvuldig over de geloofsbeleving in 'eigen' kerken, maar ook zeer zorgvuldig formulerend richting cgk en evangelische stromingen.

Overigens is het hele ouvre van Trimp een aanrader.

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: april 08, 2003, 08:22:20 am »

quote:

op 07 Apr 2003 19:33:26 schreef arjan1:
Voor mij is het belangrijkste boek "Klank en weerklank" van C. Trimp geweest. Zeer zorgvuldig over de geloofsbeleving in 'eigen' kerken, maar ook zeer zorgvuldig formulerend richting cgk en evangelische stromingen.

Overigens is het hele ouvre van Trimp een aanrader.

Hm. Die staat ons al een hele tijd vanaf de boekenkast aan te kijken. Toch eens lezen.
Een boek waar ik net in bezig ben:
'Morgen doe ik het beter' van prof. Selderhuis (Chr. geref)
Een aanrader!
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......