quote:
diak2b schreef op 14 september 2006 om 00:14:[...]
Zou ook kunnen natuurlijk. Maar voor de fascinerende "ware gelovige" discussie schiet dat niet zo op.
[...]
ik ken wel een paar mensen. Ze kennen allemaal de waarheid, juist, maar niet volledig.
Ware gelovige discussie,... Krijg zelf steeds meer moeite met het idee van ware gelovigen omdat dit iets
kan zeggen over bepaalde gelovigen die (misschien) van zichzelf denken dat ze het ware geloof hebben gevonden. In principe is daar opzich niets mis mee, ook ik denk/geloof dat.. maar wanneer jij vanuit dat perspectief een ander jou geloof wilt opleggen gaat er is mis.... er ontstaat partij-vorming. Daar waar Paulus al voor waarschuwde. (1 Kor. 1)
Maar wat dan wel... Jezus leert ons één ding over het ware geloof en dat is dat Hij de Ware Wijnstok is, dat we in Hem moeten blijven. En hoe doe je dat, hoe moet dat. Ja, ik heb nog vele vragen... ik geloof dat er maar één Kerk is en dat er buiten die Kerk geen heil is. En waar is die Kerk te vinden hier op aarde, die éne Kerk gesticht door Jezus Christus zelf. Ja... ook daar heb ik een vermoeden over, een vermoeden wat groeit.. steeds meer en meer...
Ik denk/geloof dat God ons allen wil leiden naar die éne Kerk waarin Hij Zelf te vinden is. Maar ik geloof ook dat er om wat voor reden dan ook, redenen van buitenaf, redenen van binnenuit (innerlijk) er belemmeringen (kunnen) zijn.
Ook geloof ik dat Hij niet binnen letterlijke kerkmuren is te vangen.. ook geloof ik dat daar waar mensen 'onverwachte' wegen gaan Hij hen niet in de steek laat maar als een goede Herder opzoek gaat naar het verlorene.
Als ik naar de 'rode lijn' kijk in de heilsgeschiedenis van de Bijbel, als ik kijk naar de 'rode lijn' in de Kerkgeschiedenis dan is het blijft Hij de ware wijnstok met vele ranken die allemaal leiden naar de wortelstok, de onzichtbare wortels van waaruit voeding kan stromen naar de ranken.
Ja, er wordt gesnoeid... soms worden door de Landman ranken die op de grond komen te hangen omhoog gehangen, soms vallen er dode ranken af. Sommige ranken zijn nog zo jong, zo fris, zo kwetsbaar daar moet je vanaf blijven anders knappen ze zomaar af. Hoef denk ik niet te zeggen dat deze jonge ranken nog geen vruchtdragen...
En als,.. als je al zou kunnen spreken over een ware gelovige.. dan is dat m.i. enkel en alleen omdat hij/zij vastzit aan de Ware Wijnstok en wordt gevoed door Hem.