quote:
diak2b schreef op 22 september 2006 om 11:48:[...]
Dus dat maakt een bedrijf christelijk? Even zien:
Geen zondagsarbeid?
Zoals de meeste organisaties in ons land zijn ook bij ons op zondag de deuren dicht. Op zaterdag ook trouwens, dus we kunnen ons ook Joods noemen?
[...]
De belangrijkste verplicht, de rest kan ieder naar eigen inzicht vrij nemen.
[...]
Zijn er bedrijven of organisaties in Nederland die zelf vloeken, of het vloeken bevorderen? Zo nee, wat heeft dit dan voor betekenis? Volgt op vloeken ontslag? In mijn werkomgeving wordt niet gevloekt. Dat komt niet zozeer omdat het een christelijk bedrijf is, maar omdat het een beschaafd bedrijf is.
[...]
Ook dat is een kwestie van beschaving, beschaving die ik nog nooit niet heb gezien in een bedrijf (en door de aard van mijn werk heb ik er veel gezien), tenzij je bedoelt dat bidden verplicht wordt gesteld. Dat laatste lijkt me arbeidsrechterlijk en theologisch vrij bijzonder.
Dan heb je allereerst bij nette bedrijven gewerkt. Maar niet vloeken heeft niets te maken met beschaving. Heel veel mensen binnen bedrijven vinden het heel gewoon om te vloeken. Die zien of horen zelf niet meer dat het een vloek is. Maar als je je chef om de haverklap : oh g... hoort zeggen dan zul je hem daarop moeten aanspreken. En negen van de tien keer zal die chef gewoon een beschaafd persoon zijn die het al niet meer hoort dat hij het zegt. Dus het heeft niets met beschaving te maken.
Er zijn uiteraard wel bedrijven waar het vloeken en lelijke woorden regent, denk b.v. maar eens aan de bouw.
Verder is het ook niet overal gewoon dat er stilte is om te bidden. Ik denk zelfs dat het eigenlijk nergens gewoon is om even stil te zijn zodat de werknemer gewoon rustig kan bidden en danken voor en na het eten.
Als je het doet dan zul je dat moeten doen met allerlei geluiden op de "achtergrond" , mensen die gewoon doorgaan met praten en muziek die gewoon aan blijft staan.
Dus ook dat is niet zo gewoon.
Veel Christenen doen het daarom ook gewoon maar niet. Zeggen dat ze het wel extra doen als ze thuis zijn.
Verder zijn er veel bedrijven die wel degelijk op zondag gewoon open zijn.
Mijn dochter solliciteerde als helpdeskmedewerker bij Filternet.
Nu zul je denken dat die wel gewoon op zondag kunnen sluiten.
Want welke mensen zullen er als meeste het filternet gebruiken? Dat zijn toch wel de Christenen. Ze was dan ook zeer verbaasd dat ze wel op zondag zou moeten werken.
Dus ook dat is niet zo gewoon als jij zegt.
Verder werkt een zoon van mij als verkoopmedewerker, en ook daar is de winkel op zondag regelmatig open.