Auteur Topic: Antisemitische tekst ??  (gelezen 2432 keer)

Liudger

• Bekijk profiel
Antisemitische tekst ??
« Gepost op: september 20, 2006, 10:25:17 am »
Lieve mensen:

Naar het schijnt refereerde de Paus afgelopen zondag aan deze tekst:

1 Kor 1,23:

quote:

maar wij verkondigen een gekruisigde Christus, voor Joden aanstootgevend en voor heidenen dwaas.

Naar aanleiding daarvan beticht de Engelse krant de Guardian (artikel op maandag, vandaag weer in opinie) de Paus van antisemitisme:

quote:

Note how his weekend apology to Muslims quoted St Paul to describe the crucifixion as a "scandal for the Jews". There must be a hundred lines the Pope could have cited without evoking the two blood-soaked millennia during which Christians blamed the Jews for the death of Jesus. But, almost in passing, he touched that landmine, buried deep in the European soil. (In so doing, he performed one useful service, reminding us that the Crusaders of the past had not one infidel enemy, but two: Muslims and Jews.)
Dit is toch gebaseerd op een volledig verkeerd begrijpen van de tekst? Die tekst betekent toch gewoon dat de Joden grote moeite hadden met de prediking van Paulus, omdat het concept van de Messiah voor hen absoluut niet samenging met gekruisigd te worden als een misdadiger?
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

MaVee

• eitje :D
    • Bekijk profiel
Antisemitische tekst ??
« Reactie #1 Gepost op: september 20, 2006, 10:36:48 am »
Zou wat moois zijn als Paulus, Jood van geboorte, antisemitische teksten de wereld in zou hebben gestuurd 8)

Ben het met de uitleg van Liudger volledig eens (het kwam zelfs niet eens in me op dat die tekst antisemitisch uit te leggen zou zijn...)
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
er zit wel leven in een ei
het is alleen wat dooier

PietZa

• Bekijk profiel
Antisemitische tekst ??
« Reactie #2 Gepost op: september 20, 2006, 11:00:21 am »

quote:

voor Joden aanstootgevend en voor heidenen dwaas.
Dat is toch een aanklacht aan iedereen, zowel joden als niet-joden.

Voor joden aanstoot gevend: Godslasterend, God is toch één? God is toch veel te heilig? De wet is toch de redding? Hoe durft een mens te zeggen dat Hij God is?
Voor heidenen (niet-joden) dwaas: Welke god laat zich kruizigen door eigen onderdanen? Zo'n god roeit toch zijn volk dan toch uit? Wat schiet zo'n god daar nu mee op?

Als dit antisemitisch is dan betekend dat dus dat alles wat maar enigzins negatief richting joden klinkt antisemisch is, dat elke negatieve scheet richting joden antisemitisch is.
« Laatst bewerkt op: september 20, 2006, 11:00:59 am door PietZa »
Verba volant, scripta manent

Liudger

• Bekijk profiel
Antisemitische tekst ??
« Reactie #3 Gepost op: september 20, 2006, 11:19:56 am »

quote:

PietZa schreef op 20 september 2006 om 11:00:
[...]

Dat is toch een aanklacht aan iedereen, zowel joden als niet-joden.

Voor joden aanstoot gevend: Godslasterend, God is toch één? God is toch veel te heilig? De wet is toch de redding? Hoe durft een mens te zeggen dat Hij God is?
Voor heidenen (niet-joden) dwaas: Welke god laat zich kruizigen door eigen onderdanen? Zo'n god roeit toch zijn volk dan toch uit? Wat schiet zo'n god daar nu mee op?

Als dit antisemitisch is dan betekend dat dus dat alles wat maar enigzins negatief richting joden klinkt antisemisch is, dat elke negatieve scheet richting joden antisemitisch is.
De tekst zegt : kruiziging is aanstoot voor de Joden. De Guardian legt het uit: kruiziging is aanstoot van/door de Joden, in de zin van 'de Joden hebben Jezus vermoord'. Complete verdraaiing.
« Laatst bewerkt op: september 20, 2006, 11:20:22 am door Liudger »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Antisemitische tekst ??
« Reactie #4 Gepost op: september 20, 2006, 12:23:30 pm »

quote:

Liudger schreef op 20 september 2006 om 11:19:
[...]

De tekst zegt : kruiziging is aanstoot voor de Joden. De Guardian legt het uit: kruiziging is aanstoot van/door de Joden, in de zin van 'de Joden hebben Jezus vermoord'. Complete verdraaiing.

Inderdaad complete verdraaiing.. ik word hier echt niet goed van  :r

Overigens geven de meeste engelse vertalingen die ik kon inzien een vertaling met 'stumbling block' o.i.d., maar het griekse woord skandalon betekent uiteraard ook 'schandaal', en dat was het ook: de joden vonden een gekruisigde messias een schandaal, een onmogelijkheid.

Maar ja, alle huilende pers-wolven nemen klakkeloos aan dat het anti-semitisch bedoeld is.

The Guardian is nog genunceerd:

"The pontiff appeared to risk causing fresh controversy during his speech yesterday when he cited a passage from St Paul that risked being interpreted as hostile - not by Muslims, but by Jews. It described the crucifixion of Jesus as a "scandal for the Jews"."

Maar elders kom je geregeld het "scandal for the Jews" tegen, en uiteraard verkeerd geinterpreteerd.

diak2b

• Bekijk profiel
Antisemitische tekst ??
« Reactie #5 Gepost op: september 20, 2006, 02:28:33 pm »

quote:

Liudger schreef op 20 september 2006 om 10:25:
Naar aanleiding daarvan beticht de Engelse krant de Guardian (artikel op maandag, vandaag weer in opinie) de Paus van antisemitisme:

Dit is toch gebaseerd op een volledig verkeerd begrijpen van de tekst?
Ik ben bang van niet. Net zo goed als het oproer der arabische volksmeutes niets te maken heeft met verkeerd begrijpen van een tekst. Ik ben bang dat het te maken heeft met het interpreteren van een tekst vanuit een conclusie. Het boeiende aan een dergelijk proces, is dat het geen moer uitmaakt welke tekst is gebruikt, of wat de bedoelingen van tekst of gebruiker van de tekst zijn. Het is een manier van redeneren/betogen die je ook op dit forum helaas van tijd tot tijd voorbij ziet komen. Hier is dat veelal, net als bij de Guardian, vanuit een diepe haat en/of minachting voor de katholieke Kerk of voor orthodox christendom inclusief reformatie. Maar de werkwijze werkt alle kanten op, als je maar oneerlijk genoeg bent in je haat en/of minachting. Het patroon is iedere keer hetzelfde: je neemt een tamelijk willekeurige tekst, rukt die uit verband, interpreteert die moedwillig volstrekt onzinnig, doet daar nog wat ongecontroleerde, obscure of oncontroleerbare "beweringen" bij die je toeschrijft aan de aan te vallen club, je voegt er nog was sussends aan toe als "natuurlijk heb ik niets tegen de leden van X, maar X zelf is dwalend/duivels/antisemitisch/etc" en klaar ben je.

Wat mij blijft verbazen, is dat degene die aangevallen worden, veelal zo inhoudelijk blijven reageren. Alsof degene die met dit soort valsheid werken werkelijk enige interesse hebben in die inhoud.
« Laatst bewerkt op: september 20, 2006, 02:28:53 pm door diak2b »
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

PietZa

• Bekijk profiel
Antisemitische tekst ??
« Reactie #6 Gepost op: september 20, 2006, 03:24:45 pm »

quote:

diak2b schreef op 20 september 2006 om 14:28:
Wat mij blijft verbazen, is dat degene die aangevallen worden, veelal zo inhoudelijk blijven reageren. Alsof degene die met dit soort valsheid werken werkelijk enige interesse hebben in die inhoud.
Sterk punt, heb je gelijk in. Het lastige is dat het zo moeilijk is om anders te reageren want in feite praat je tegen een muur.
Verba volant, scripta manent

diak2b

• Bekijk profiel
Antisemitische tekst ??
« Reactie #7 Gepost op: september 20, 2006, 04:13:33 pm »

quote:

PietZa schreef op 20 september 2006 om 15:24:
[...]

Sterk punt, heb je gelijk in. Het lastige is dat het zo moeilijk is om anders te reageren want in feite praat je tegen een muur.
Zelfs muren vallen soms. En soms alleen maar door muziek. Als die hoop er niet was, zou reageren op door haat of minachting gedreven uitvallen inderdaad zinloos zijn. Nu waarschijnlijk ook, maar je blijft hopen he.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Chaveriem

• Bekijk profiel
Antisemitische tekst ??
« Reactie #8 Gepost op: september 21, 2006, 11:08:46 am »
Laat ik als Jood dan een duit in het zakje doen.
Mede door stromingen die de Joden ervan betichten Jezus te hebben vermoord (en die stromingen zijn er nog steeds), kunnen Joden dit zo uitleggen, hoewel ook ik het een verdraaiing vind, maar ik ben dan ook niet ongelovig. Daar zit denk ik ook de sleutel. Een gelovige Jood zal dit niet (gauw) als anti-semitisch zien. Een ongelovige Jood is daar veel gevoeliger voor, ook mede gezien de houding van de kerk t.o.v. Joden. Dit ligt nu eenmaal bijzonder gevoelig.
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

Sacerdos

• Bekijk profiel
Antisemitische tekst ??
« Reactie #9 Gepost op: september 21, 2006, 11:46:43 am »
Ach de krant in dit geval die Engelse krant wordt morgen de vis en patat ingepakt.

En  iedere niet christen zal Christen moeten worden, wat de Gekruisigde Christus is de enige weg tot Zaligheid en Eeuwig leven , dus ook voor de jood.

Liudger

• Bekijk profiel
Antisemitische tekst ??
« Reactie #10 Gepost op: september 24, 2006, 04:27:41 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 21 september 2006 om 11:08:
Laat ik als Jood dan een duit in het zakje doen.
Mede door stromingen die de Joden ervan betichten Jezus te hebben vermoord (en die stromingen zijn er nog steeds), kunnen Joden dit zo uitleggen, hoewel ook ik het een verdraaiing vind, maar ik ben dan ook niet ongelovig. Daar zit denk ik ook de sleutel. Een gelovige Jood zal dit niet (gauw) als anti-semitisch zien. Een ongelovige Jood is daar veel gevoeliger voor, ook mede gezien de houding van de kerk t.o.v. Joden. Dit ligt nu eenmaal bijzonder gevoelig.
Begrip daarvoor, en ik geloof dat één van de betrokken journalisten inderdaad ongelovig en van Joodse afsprong was. Maar, van een journalist van een 'kwaliteits' krant mag verondersteld worden dat hij hoor en wederhoor pleegt.  Het is de simpelste zaak in de wereld om een Christen te vragen hoe dat zit. In dit geval is dit als antisemitisme gerapporteerd, ik heb een klacht daarover ingediend, minstens vijf mensen op het forum van de krant hebben erop gewezen dat het fout zat, er is nooit een reactie of correctie geweest, in plaats daarvan haalt een andere columnist van dezelfde krant de referentie aan antisemitisme in het eerdere artikel weer aan alsof er geen twijfel aan is. Dit terwijl (naar ik geloof) geen enkele andere krant dit zo gerapporteerd heeft.

Liudger

• Bekijk profiel
Antisemitische tekst ??
« Reactie #11 Gepost op: september 24, 2006, 04:28:36 pm »

quote:

Sacerdos schreef op 21 september 2006 om 11:46:
Ach de krant in dit geval die Engelse krant wordt morgen de vis en patat ingepakt.
:D
« Laatst bewerkt op: september 24, 2006, 04:29:48 pm door Liudger »