quote:
Het klinkt misschien wat zwak, maar wat mij persoonlijk betreft is dat gewoon niet de bedoeling. Als men van beide kanten een monoloog afsteekt, zeilt men langs elkaar heen. Dan is er gewoon überhaupt geen contact. Dan vraag je je af: waarom zou je contact zoeken? Want dat is de vraag: waarom is het je wat waard de dialoog aan te gaan?
quote:
Wat verwacht je anders van een groep mensen met een gelijke mening? Of ze nu 'verontrust' zijn, of van dezelfde schilders uit de renaissance-tijd houden, het is een vrij universeel gegeven dat mensen met gelijke interesses/meningen elkaar opzoeken.
Dat zal best, maar verder gaat de vergelijking nogal mank. Het zijn niet gewoon 'mensen', het zijn onze broeders en zusters, medechristenen. Ze vormen met verschillende groepen mensen een gemeente. Het is geen theologisch clubje, nee: ze menen uitspraken te kunnen doen over het hele kerkverband. Van mij mogen mensen zich best verdiepen in Renaissanceschilderijen, maar als ze vervolgens kritiek gaan leveren op het onderzoek van de kunstwetenschap, dan is er toch wel weer wat anders aan de hand.
Daarbij citeer je niet de volledige zin, waarin je kunt zien dat ik juist kritiek heb op de
manier waarop men zic tot het kerkverband richt.
quote:
En het is al evenzeer een wetmatigheid, dat mensen die in de eigen kring zich niet geaccepteerd voelen, of die zich in eigen kring niet serieus genomen voelen, dan maar elders mensen gaan zoeken die hen wel serieus nemen en accepteren.
Idd, zeer menselijk. Misschien makkelijk om nu te zeggen dat men moet volhouden en participeren binnen de eigen gemeente, maar het is wel de waarheid. De vraag is dan: waar ligt de grens, wat trek ik nog? Het kan erg moeilijk zijn, maar vind dan steun in Christus en beproef jezelf: 'breng ik de waarheid? Ik wil graag in een goede gemeente God kunnen dienen, maar ik voel mij gedwarsboomd. Wat kan ik daar aan doen?' Dat is wat mij betreft een goede houding.
quote:
Je gaat al die moeite van bijeenkomsten echt niet zomaar doen, als je geen probleem ervaart in je eigen gemeente. Het is m.i. echt geen hobby-project van mensen die teveel tijd over hebben.
Dat heb ik dan ook nooit gezegd. Noch heb ik gezegd dat er geen problemen zijn.