Auteur Topic: Het Jasper Klapwijk effect  (gelezen 5688 keer)

Laodicea

• Bekijk profiel
Het Jasper Klapwijk effect
« Gepost op: september 21, 2006, 10:58:26 pm »
Ik heb een tijdje geleden dat boekje ook maar eens gekocht uit interesse, en ik ben benieuwd of meer mensen het inmiddels gelezen hebben. Hij neemt op een duidelijke, en dat is wellicht nieuw, verfrissende wijze stelling tegen het evangelisme dat steeds verder knaagt aan de kerken uit de kleine oecomene. Één van de zaken meest opmerkellijke zaken die hij aanstipt in zijn boekje is zijn ervaring op Curacao, waar hij kennelijk een omgekeerde beweging -van evangelisch naar Gereformeerd- waarnam. Voor wie het bewuste revolutionaire boekje nog niet kent, zie hier.

Zou dat in Nederland ook mogelijk zijn? En hoe dan?
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 22, 2006, 12:04:41 am »

quote:

Laodicea schreef op 21 september 2006 om 22:58:
(...)

Zou 'wat' in Nederland mogelijk zijn? Het boekje van Jasper Klapwijk in de prullebak (om meer in de bijbel te lezen)?
Niet in alles, maar wel in grote lijnen ben ik het met hem eens. Maar het was al even geleden dat ik het las.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 22, 2006, 12:14:53 am »

quote:

alfasierra schreef op 22 september 2006 om 00:04:
Zou 'wat' in Nederland mogelijk zijn?
Een omgekeerde beweging van Evangelisch naar Gereformeerd, in Curacao lukte dat kennelijk wel.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 22, 2006, 06:14:23 am »
Is het niet beter om te zorgen voor een herijking richting christendom ipv van gereformeerd naar evangelisch of vice versa te gaan?  ;)
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 22, 2006, 07:16:43 am »
Ik heb het boekje niet gelezen, maar snap jasper klapwijk helemaal. Moet hem vast kennen overigens want ik heb in de jaren 80 ook op curacao gezeten. Bij die insteek van hem (die ik op het eerste gezicht uit het artikel haal) en in zoñ gemeente met die geest kom ik gauw eens buurten.
Toch eens zien of ik dat boekje op de kop kan tikken.

Kajem

quote:

Laodicea schreef op 21 september 2006 om 22:58:
Ik heb een tijdje geleden dat boekje ook maar eens gekocht uit interesse, en ik ben benieuwd of meer mensen het inmiddels gelezen hebben. Hij neemt op een duidelijke, en dat is wellicht nieuw, verfrissende wijze stelling tegen het evangelisme dat steeds verder knaagt aan de kerken uit de kleine oecomene. Één van de zaken meest opmerkellijke zaken die hij aanstipt in zijn boekje is zijn ervaring op Curacao, waar hij kennelijk een omgekeerde beweging -van evangelisch naar Gereformeerd- waarnam. Voor wie het bewuste revolutionaire boekje nog niet kent, zie hier.

« Laatst bewerkt op: september 22, 2006, 02:41:15 pm door kajem »
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 22, 2006, 08:33:02 am »
Grappig, we hadden gisteravond met de studentenvereniging een lezing van EO-topman Wim de Knijff. En in het verhaal dat hij hield herkenden veel van ons zich niet. Hij sprak over de verandering van rationeel naar emotioneel, de generatiekloof tussen ouders en kinderen. Ik zeg niet dat er niemand was die zich erin herkende, maar degenen die dat wel deden moeten zich in de minderheid gevoeld hebben, dat is wel jammer.
Maar goed, om terug te komen op het topic: het vormgeven aan 'gereformeerd zijn', of 'bijbels', dat is iets waar je als student met moeite invulling aan geeft. Er zijn zoveel stromingen en theorieën die aandacht vragen. Maar helaas was de lezing gister een exercitie in 'herken de evangelische misvattingen'. Misschien is ook dat juist wel een kritiekpunt op Klapwijk. Dat tussen (of beter gezegd boven) verstand (gereformeerd) en gevoel (evangelisch) iets staat dat meer is dan de som der delen, namelijk het geloof.
Dat juist de gaven van de geest (Gal 5:22-23) 'liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, 23 zachtmoedigheid en zelfbeheersing' zijn, betekent dat deze niet berusten op gezond verstand of op altruïsme. Dit lijkt me slecht verenigbaar met het gereformeerde 'kijk mij eens gelijk hebben'.

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 22, 2006, 09:17:19 am »
Het boekje heeft al een plaatsje in de boekenkast, ik heb een begin gemaakt met het lezen maar het wacht nu geduldig zijn beurt af tot ik de rest heb gelezen (afgelopen tijd heb ik nogal wat boeken aangeschaft, en ook nog eens een drukke bruiloft periode) dus ik moet mijn mening nog even schuldig blijven.

quote:

porcupine schreef op 22 september 2006 om 08:33:
Dit lijkt me slecht verenigbaar met het gereformeerde 'kijk mij eens gelijk hebben'.

Ik denk niet dat gereformeerden patent hebben op: 'kijk mij eens gelijk hebben'. Dit is typisch menselijk en dat kan je niet in hokjes en vakjes stoppen. Er zijn zat gereformeerden die op zoek zijn naar overeenkomsten in plaats van verschillen (bijvoorbeeld het samenwerkingsverband tussen gkv en evangelische gemeenten in Limburg) en en daar tegen over zijn er ook zat evangelischen die wel even hun gelijk weten te halen (bijvoorbeeld de evangelischen die even gaan uitleggen dat zuigelingendoop onBijbels is en volwassendoop Bijbels is).

Verder is het wel belangrijk om persoonlijk een standpunt te ontwikkelen bij sommige verschillen. Voor mijzelf bijvoorbeeld was het erg goed dat ik werd gedwongen om een standpunt in te nemen als het gaat om zuigelingendoop/geloofsdoop want daardoor vaar ik niet met de stroom mee, maar heb ik echt zelf een mening gekregen. Maar ik zal altijd mensen met andere meningen in hun waarde laten. Ten slotte zijn we allemaal maar (zondige) mensen en hebben we allemaal Jezus als verlosser nodig.
« Laatst bewerkt op: september 22, 2006, 09:18:13 am door PietZa »
Verba volant, scripta manent

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: september 22, 2006, 09:22:50 am »

quote:

PietZa schreef op 22 september 2006 om 09:17:
(bijvoorbeeld de evangelischen die even gaan uitleggen dat zuigelingendoop onBijbels is en volwassendoop Bijbels is).
Je zou de redenering kunnen aanhangen dat het beide Bijbels is, maar slechts ééntje is Christelijk. ;)

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 22, 2006, 10:42:04 am »

quote:

Laodicea schreef op 22 september 2006 om 09:22:
Je zou de redenering kunnen aanhangen dat het beide Bijbels is, maar slechts ééntje is Christelijk. ;)

Een christen is iemand die Jezus volgt. Jezus liet zich als volwassene dopen, dus volwassendoop is Bijbels en Christelijk :P  8)7

Nee ik hou liever de redenering aan: Als Jezus terug komt vraagt hij niet: ben je als kind gedoopt of als volwassen, ben je voor of tegen een drumstel in de kerk, wil je psalmen of opwekkingsliederen, enz. Nee Hij zal vragen: Je bent zo'n grote zondaar, waarom zou ik jou aannemen? Dan mogen we antwoorden: Omdat U Heer Jezus voor mijn zonden bent gestorven, en ik heb zo goed en zo kwaad als het kon mijn leven uit dankbaarheid voor dat grote wonder geleeft.
Verba volant, scripta manent

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: september 22, 2006, 10:46:41 am »

quote:

PietZa schreef op 22 september 2006 om 10:42:
[...]

Een christen is iemand die Jezus volgt.
Daar zou je een heel topic aan kunnen besteden. Sterker, dat is al gedaan  :+
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: september 22, 2006, 10:59:34 am »
Ik heb zeer zeker niet de indruk dat ‘men’ in Curaçao massaal vanuit een ‘evangelicale’ kerk naar de gereformeerde kerk (vrijg.) overging. Het zal – en dan nog over enkele decennia bekeken – niet meer gaan dan om enkele tientallen. En dat bij een zeer intens(iev)e inzet van missionaire werkers vanuit Nederland. De ‘Casa Evangelica’ uitgaande van de ‘Evangelical Alliance Mission’ groeide aanzienlijk veel sneller (m.n. vanuit R.K. hoek).

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: september 22, 2006, 10:10:48 pm »

quote:

PietZa schreef op 22 september 2006 om 10:42:
Een christen is iemand die Jezus volgt. Jezus liet zich als volwassene dopen, dus volwassendoop is Bijbels en Christelijk :P  8)7
Als je het zo bekijkt, dan doet de RKK ook aan volwassenendoop. :P

quote:

Nee ik hou liever de redenering aan: Als Jezus terug komt vraagt hij niet: ben je als kind gedoopt of als volwassen, ben je voor of tegen een drumstel in de kerk, wil je psalmen of opwekkingsliederen, enz. Nee Hij zal vragen: Je bent zo'n grote zondaar, waarom zou ik jou aannemen? Dan mogen we antwoorden: Omdat U Heer Jezus voor mijn zonden bent gestorven, en ik heb zo goed en zo kwaad als het kon mijn leven uit dankbaarheid voor dat grote wonder geleeft.
Ik heb bijna hetzelfde.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: september 22, 2006, 10:14:05 pm »

quote:

drentenaar schreef op 22 september 2006 om 10:59:
Ik heb zeer zeker niet de indruk dat ‘men’ in Curaçao massaal vanuit een ‘evangelicale’ kerk naar de gereformeerde kerk (vrijg.) overging. Het zal – en dan nog over enkele decennia bekeken – niet meer gaan dan om enkele tientallen. En dat bij een zeer intens(iev)e inzet van missionaire werkers vanuit Nederland.
Jammer.

quote:

De ‘Casa Evangelica’ uitgaande van de ‘Evangelical Alliance Mission’ groeide aanzienlijk veel sneller (m.n. vanuit R.K. hoek).
Ja, dat kan kloppen, de evangelischen zijn aardig aggresief tegenover ons. Maar ik ben bang dat men net zo'n houding aan het ontwikkelen is tegenover de oorspronkelijke kerken uit de Reformatie.

Aquila

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: september 23, 2006, 12:12:52 pm »
Het is zeker niet alleen een beweging die je ziet in Curaçao en hopelijk ook in Nederland. Zelf heb ik een tijdje in de VS gewoond, en ook daar is een omvangrijke beweging van evangelischen die de rijkdom van de gereformeerde leer ontdekken, vooral vanuit Baptist churches maar ook wel vanuit charismatische kringen. Belangrijke aanjager van deze ontwikkeling is de bekende predikant John Piper, reformed baptist. Christianity Today (evangelische krant) heeft er een paar weken geleden een coverstory (Young, Restless, Reformed: Calvinism is making a comeback—and shaking up the church) aan gewijd, die hier te vinden is.
kijk naar de wolken, hoor naar de wind

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: september 23, 2006, 03:40:41 pm »

quote:

Aquila schreef op 23 september 2006 om 12:12:
Het is zeker niet alleen een beweging die je ziet in Curaçao en hopelijk ook in Nederland. Zelf heb ik een tijdje in de VS gewoond, en ook daar is een omvangrijke beweging van evangelischen die de rijkdom van de gereformeerde leer ontdekken, vooral vanuit Baptist churches maar ook wel vanuit charismatische kringen. Belangrijke aanjager van deze ontwikkeling is de bekende predikant John Piper, reformed baptist. Christianity Today (evangelische krant) heeft er een paar weken geleden een coverstory (Young, Restless, Reformed: Calvinism is making a comeback—and shaking up the church) aan gewijd, die hier te vinden is.
Hoopgevend
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: september 23, 2006, 03:44:06 pm »
Een Gereformeerde Baptist, toch bijzonder eigenlijk. :)

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: september 23, 2006, 05:53:58 pm »
Gereformeerde Baptist ....

Ben je dan wel 'Gereformeerd ....' ?

Kernnotitie van het het Calvinisme is toch juist de verbondsgedachte!!!
Die heeft niet alleen maar te maken met de kinderdoop, maar doortrekt heel het calvinistische c.q. gereformeerde denken ...

Doet op z'n minst nogal paradoxaal aan!

Aquila noemt wel een engelstalige bron, maar daar heb je echt wel enige uurtjes voor nodig en dan is het (ik las het even diagonaal) nog maar de vraag of het antwoord geeft op 'onze' vragen.

Zou Aquila hier iets meer over kunnen zeggen?

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: september 24, 2006, 04:30:19 pm »

quote:

drentenaar schreef op 23 september 2006 om 17:53:
Gereformeerde Baptist ....

Ben je dan wel 'Gereformeerd ....' ?

Kernnotitie van het het Calvinisme is toch juist de verbondsgedachte!!!
Die heeft niet alleen maar te maken met de kinderdoop, maar doortrekt heel het calvinistische c.q. gereformeerde denken ...

Doet op z'n minst nogal paradoxaal aan!

Aquila noemt wel een engelstalige bron, maar daar heb je echt wel enige uurtjes voor nodig en dan is het (ik las het even diagonaal) nog maar de vraag of het antwoord geeft op 'onze' vragen.

Zou Aquila hier iets meer over kunnen zeggen?
Is een beetje een hafvol/halfleeg kwestie denk ik. ;)

Aquila

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: september 27, 2006, 02:12:22 pm »
sorry, ik had hier al eerder op willen reageren, maar heb het momenteel heel erg druk op mijn werk. Zojuist zag ik dat het ND het artikel in Christianity Today waar ik vorige week naar linkte ook heeft opgemerkt. Je kun het hier in het ND vinden.
Op het punt van reformed baptist kom ik binnenkort terug, nu eerst even belangrijkere dingen.
kijk naar de wolken, hoor naar de wind

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: september 27, 2006, 02:19:20 pm »
een mooi artikel waar ik persoonlijke punten in herken die ook mij momenteel bezig houden.

kajem

quote:

Aquila schreef op 27 september 2006 om 14:12:
sorry, ik had hier al eerder op willen reageren, maar heb het momenteel heel erg druk op mijn werk. Zojuist zag ik dat het ND het artikel in Christianity Today waar ik vorige week naar linkte ook heeft opgemerkt. Je kun het hier in het ND vinden.
Op het punt van reformed baptist kom ik binnenkort terug, nu eerst even belangrijkere dingen.
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven