Auteur Topic: landelijke dag van verontrusting en bemoediging  (gelezen 17945 keer)

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
landelijke dag van verontrusting en bemoediging
« Reactie #100 Gepost op: september 26, 2006, 02:36:42 pm »

quote:

Gerard67 schreef op 26 september 2006 om 13:38:
De referaten staan nu overigens op de site, www.landelijkedag.nl. Ik adviseer overigens wel om het boek van Philip te lezen. Want hij is in zijn boek een stuk genuanceerder dan Bolt in zijn referaat voorspiegelt. Bolt plukt mi een aantal citaten uit het boek, terwijl Philip bjvoorbeeld zegt:''Tegelijk heb ik hier nog wel vragen. Want waarom wel in Jezus' naam zieken genezen, maar geen doden opwekken?(...) Er lijk dus wel een verschil te zijn tussen de praktijk vandaag en die in de periode van Jezus en de apostelen. Dat het Jezus het toen zelf was, is natuurlijk een belangrijk punt.' Het is maar een voorbeeld. Philip stelt zich mi kwetsbaar op, stelt vragen. Dat mag volgens mij. Anders is om hem om die vragen, citaten te plukken en voor hem de deur van het Koninkrijk te sluiten. Dat is niet Christus navolgen, lijkt mij.
Dit moet mij even van het hart......

in een onenigheid sterft de waarheid vaak als eerste. Kijk ook eens hoe selectief een site als 'ééninwaarheid' of 'gereformeerdblijven' geciteerd wordt in artikelen in de Reformatie. Het is heel jammer dat mensen wel geinteresseerd zijn in hun eigen gelijk (lijkt het) maar niet in samen uitzoeken hoe het zou moeten.
« Laatst bewerkt op: september 26, 2006, 02:55:34 pm door Nunc »

Gerard67

• Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: september 26, 2006, 02:49:27 pm »
Tsjonge. Dat lijkt me een heel ander onderwerp. jou reactie heb ik dus NU niet gelezen. Waarom reageer je eigenlijk niet 'inhoudelijk'op wat ik schrijf? Waaruit blijkt bijvoorbeeld dat ik 'mijn eigen gelijk' probeer te halen? Is hoe jij bezig bent dan wel opbouwend?
« Laatst bewerkt op: september 26, 2006, 02:54:35 pm door Gerard67 »

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: september 26, 2006, 02:52:50 pm »
Nunc, misschien een idee om je tekst te verplaatsen naar het Oosterhuis topic?
Daar sluit het beter aan denk ik.
Ik doe niet meer mee.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: september 26, 2006, 02:54:19 pm »

quote:

Gerard67 schreef op 26 september 2006 om 14:49:
Tsjonge. Dat lijkt me een heel ander onderwerp. jou reactie heb ik dus NU niet gelezen. Waarom reageer je eigenlijk niet 'inhoudelijk'?

mijn excuses, ik zie ineens dat dit het verkeerde topic is. Dacht dat dit in het algemeen over de nieuwe vrijmaking (etc) ging.

En hoezo reageer ik niet inhoudelijk? Ik geef aan dat het mis-citeren helaas te vaak voorkomt, dat lijkt me een inhoudelijke reactie op jouw post. Ik zag het echter als aanleiding om m'n overwegingen te ordenen en neer te zetten, denkend dat ik in een ander topic zat.

Het zou kunnen dat Bolt de zaken verkeert representeert, en dat zou niet goed zijn, maar om nu daarop te focussen, en de keren dat het andersom gebeurt te negeren, is niet zuiver.
« Laatst bewerkt op: september 26, 2006, 02:57:31 pm door Nunc »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: september 26, 2006, 02:54:33 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 26 september 2006 om 14:52:
Nunc, misschien een idee om je tekst te verplaatsen naar het Oosterhuis topic?
Daar sluit het beter aan denk ik.

doedeed ik
« Laatst bewerkt op: september 26, 2006, 02:57:50 pm door Nunc »

Gerard67

• Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: september 26, 2006, 02:55:41 pm »
Dan neem ik mijn woorden ook terug! Sorry!!

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: september 26, 2006, 02:59:30 pm »

quote:

wat ben jij znelllll zeg  ;)
Ik doe niet meer mee.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: september 26, 2006, 03:02:26 pm »

quote:

Gerard67 schreef op 26 september 2006 om 13:38:
De referaten staan nu overigens op de site, www.landelijkedag.nl. Ik adviseer overigens wel om het boek van Philip te lezen. Want hij is in zijn boek een stuk genuanceerder dan Bolt in zijn referaat voorspiegelt. Bolt plukt mi een aantal citaten uit het boek, terwijl Philip bjvoorbeeld zegt:''Tegelijk heb ik hier nog wel vragen. Want waarom wel in Jezus' naam zieken genezen, maar geen doden opwekken?(...) Er lijkt dus wel een verschil te zijn tussen de praktijk vandaag en die in de periode van Jezus en de apostelen. Dat Jezus het toen zelf was, is natuurlijk een belangrijk punt.' Het is maar een voorbeeld.

dat zou inderdaad anders kunnen zijn dan Bolt suggereert, of iig zoals het overkomt. Maar goed, ik heb hier geen beschikking tot Troost's boek

quote:

Philip stelt zich mi kwetsbaar op, stelt vragen. Dat mag volgens mij. Anders is het, om hem om hem vekeerd te citeren en hem om voor die scheve weergave de deur van het Koninkrijk te sluiten. Dat is niet Christus navolgen, lijkt mij.
Dit moet mij even van het hart......

Als Troost inderdaad over 'nieuwe openbaringen' spreekt, dan gaat hij aan Sola Scriptura voorbij. Wellicht heeft hij dat niet geschreven, maar de suggestie is kennelijk wel gewekt (door zijn boek).

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: september 26, 2006, 03:16:34 pm »

quote:

Nunc schreef op 26 september 2006 om 13:38:

nb dit is geen pleidooi voor een 6-dagen-schepping - die ik zelf ook niet aanhang overigens -
Maar de verontrusten wel als ik ze goed begrijp... Als je maar iets zegt dat in de buurt komt bij het idee dat het niet in 6 letterlijke dagen van 24 uur gebeurd is ben je al zo onderhand een vrijzinnige ketter krijg ik het idee.
« Laatst bewerkt op: september 26, 2006, 03:17:21 pm door Mezzamorpheus »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: september 26, 2006, 03:17:33 pm »
Ik zag trouwens ook dat Bolt de titel van een stukje aanhaalde van ds. Riemer, in het ND, namelijk: "Charismatisch denken ontspoort altijd".

De grap is nu dat ds. Riemer er zelf niet zo blij mee was dat het ND die titel had gekozen, dat klopte namelijk niet goed bij de inhoud. Dus ds. Riemer zou zijn eigen 'citaat' nog niet eens kunnen onderschrijven, maar Bolt gebruikt hem nu wel...
« Laatst bewerkt op: september 26, 2006, 03:21:37 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: september 26, 2006, 03:21:00 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 26 september 2006 om 15:16:
[...]

Maar de verontrusten wel als ik ze goed begrijp...

een overgrote meerderheid wel ja.

quote:

Als je maar iets zegt dat in de buurt komt bij het idee dat het niet in 6 letterlijke dagen van 24 uur gebeurd is ben je al zo onderhand een vrijzinnige ketter krijg ik het idee.

dat is dan helaas maar zo. Maar de analyse dat bv een insteek als de kaderhypothese vanuit de mens redeneert, deel ik wel. Ik ga ervanuit dat Gen.1 geinspireerd is, en dus van God gekomen. Ik heb alleen problemen met de "alleen 6-dagen is mogelijk" uitleg die er door sommigen aan gegeven wordt.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: september 26, 2006, 03:42:37 pm »

quote:

Nunc schreef op 26 september 2006 om 15:21:
dat is dan helaas maar zo. Maar de analyse dat bv een insteek als de kaderhypothese vanuit de mens redeneert, deel ik wel. Ik ga ervanuit dat Gen.1 geinspireerd is, en dus van God gekomen. Ik heb alleen problemen met de "alleen 6-dagen is mogelijk" uitleg die er door sommigen aan gegeven wordt.
Dat zou m.i. een grote dwaling zijn, van oudsher wordt een particuliere lezing van Genesis dogmatisch vrijgelaten.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: september 28, 2006, 07:27:37 am »

quote:

Nunc schreef op 26 september 2006 om 15:02:
Als Troost inderdaad over 'nieuwe openbaringen' spreekt, dan gaat hij aan Sola Scriptura voorbij. Wellicht heeft hij dat niet geschreven, maar de suggestie is kennelijk wel gewekt (door zijn boek).
Is dat zo? God kan toch ook nog tot ons spreken? Het Woord als toetssteen is dan wel belangrijk! Maar enkel het Woord als openbaring??????? Of is de huwelijksakte ook de enige bron van openbaring in een huwelijk? Relatie is communiceren is openbaren.....
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: september 28, 2006, 08:41:50 am »
Ik ga er ook vanuit dat de aarde geschapen is in zes dagen.
Niet meer en niet minder. En God ruste op de zevende dag!
Niemand kan zeggen hoe lang in Gods ogen die dag duurde, maar er staat: Het werd avond en het werd morgen. De eerste dag.
Niemand is er bij geweest dan alleen God zelf, en Hij heeft het zo laten optekenen, en wat Hij zegt is waar!
Daar mogen we nooit aan twijfelen.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: september 28, 2006, 09:17:39 am »

quote:

HenkG schreef op 28 september 2006 om 07:27:
[...]

Is dat zo? God kan toch ook nog tot ons spreken? Het Woord als toetssteen is dan wel belangrijk! Maar enkel het Woord als openbaring???????
ik had het over nieuwe openbaringen. Niet over God die aan een gelovige iets laat weten, bv. als verhoring van gebed. In de nieuwe openbaringen zit iig wat mij betreft het probleem. Ze zijn oncontroleerbaar en gelden voor de gemeente.

quote:

Of is de huwelijksakte ook de enige bron van openbaring in een huwelijk? Relatie is communiceren is openbaren.....
ik neem toch aan dat jij niet halverwege je huwelijk accepteert dat er ineens zomaar een set nieuwe regels of een andere basis komt?
« Laatst bewerkt op: september 28, 2006, 09:19:21 am door Nunc »

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: september 28, 2006, 10:27:24 am »

quote:

HenkG schreef op 28 september 2006 om 07:27:
[...]

Is dat zo? God kan toch ook nog tot ons spreken? Het Woord als toetssteen is dan wel belangrijk! Maar enkel het Woord als openbaring??????? Of is de huwelijksakte ook de enige bron van openbaring in een huwelijk? Relatie is communiceren is openbaren.....

Bij ons is de huwelijksakte helemaal geen bron van openbaring. Ik snap niet wat je daar nu mee bedoeld.
Onze basis is God en we zien ons huwelijksleven in Zijn dienst.
Er wordt inderdaad gecommuniceerd maar niets geopenbaard dus wat bedoel je daar nu eigenlijk mee?

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: september 28, 2006, 05:22:04 pm »

quote:

joepie schreef op 28 september 2006 om 10:27:
[...]

Bij ons is de huwelijksakte helemaal geen bron van openbaring. Ik snap niet wat je daar nu mee bedoeld.
Onze basis is God en we zien ons huwelijksleven in Zijn dienst.
Er wordt inderdaad gecommuniceerd maar niets geopenbaard dus wat bedoel je daar nu eigenlijk mee?
Henk bedoelt dat je in een relatie communiceert en er daardoor dingen geopenbaard worden, en dat het in de relatie met God ook zo is. Het is niet zo dat God ooit de Bijbel heeft gegeven en er daardoor geen nieuwe openbaringen meer plaatsvinden omdat ze niet nodig zijn... Je communiceert met God, je hebt de Bijbel als zijn Woord maar je communiceert ook met Hem dus is de Bijbel niet de enige informatiebron.... Hij kan ook buiten de Bijbel om dingen openbaren dus.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: september 28, 2006, 05:25:00 pm »

quote:

joepie schreef op 28 september 2006 om 08:41:
Ik ga er ook vanuit dat de aarde geschapen is in zes dagen.
Niet meer en niet minder. En God ruste op de zevende dag!
Niemand kan zeggen hoe lang in Gods ogen die dag duurde, maar er staat: Het werd avond en het werd morgen. De eerste dag.
Niemand is er bij geweest dan alleen God zelf, en Hij heeft het zo laten optekenen, en wat Hij zegt is waar!
Daar mogen we nooit aan twijfelen.
Klopt, maar als je dank zegt: De eerste dagen waren er geen hemeliichten dus de kans bestaat dat die dagen geen 24 uur duurden, zijn er al mensen die dat zuivere ketterij vinden. Daar heb ik wel moeite mee.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: september 28, 2006, 05:28:48 pm »

quote:

Marnix schreef op 28 september 2006 om 17:25:
Klopt, maar als je dank zegt: De eerste dagen waren er geen hemeliichten dus de kans bestaat dat die dagen geen 24 uur duurden, zijn er al mensen die dat zuivere ketterij vinden. Daar heb ik wel moeite mee.
Ik denk dat het dogmatisch opleggen van de 6 dagenleer vooral een zuivere ketterij is, en dát valt heel wat beter hard te maken.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: september 28, 2006, 05:37:33 pm »

quote:

Nunc schreef op 28 september 2006 om 09:17:
[...]
ik had het over nieuwe openbaringen. Niet over God die aan een gelovige iets laat weten, bv. als verhoring van gebed. In de nieuwe openbaringen zit iig wat mij betreft het probleem. Ze zijn oncontroleerbaar en gelden voor de gemeente.
[...]
ik neem toch aan dat jij niet halverwege je huwelijk accepteert dat er ineens zomaar een set nieuwe regels of een andere basis komt?

Wat is er oud aan de openbaring die jij en ik kunnen ontvangen dan? Want deze zijn volgens jou niet nieuw?????

En in een huwelijk is net als in elke relatie sprake van groei en steeds hernieuwde afstemming. Daar is toch niets vreemds aan?
JHWH = Ik ben

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #120 Gepost op: september 28, 2006, 06:02:15 pm »
Dan nog maar een stukje meer tekst:
3 En God zeide: Er zij licht; en er was licht. 4 En God zag, dat het licht goed was, en God maakte scheiding tussen het licht en de duisternis. 5 En God noemde het licht dag, en de duisternis noemde Hij nacht. Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de eerste dag.

Dus zonder de zon maan en sterren was er al verschil geschapen tussen dag en nacht.
Hoe? Dat staat er niet en moeten we ook niet gaan beredeneren.
Gewoon geloven dat het zo was.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: september 28, 2006, 06:04:40 pm »

quote:

HenkG schreef op 28 september 2006 om 17:37:
[...]

Wat is er oud aan de openbaring die jij en ik kunnen ontvangen dan? Want deze zijn volgens jou niet nieuw?????
zo'n vreemd en onbekend onderscheid is dit toch niet dacht ik? Een 'nieuwe openbaring' zou inhouden, iets nieuws op dogmatisch vlak. Als ik nu 'in de geest' (jaja?) zeg dat er eigenlijk 4 leden in de 'triniteit' zitten, en we dat moeten gaan geloven, dan is dat duidelijk een nieuwe openbaring.

Als God mij echter vertelt (op welke manier dan ook) hoe ik mijn levensweg moet gaan, welke baan ik moet aannemen (als ik twijfel), etc, dan is dat geen nieuwe openbaring. Ja, voor mij wellicht wel, maar het is geen openbaring (in de zin van 'bijbelse openbaring') aan de gemeente van Jezus Christus. Het is een moment dat God mij persoonlijk op een niet dogmatisch punt vooruit helpt. Ik zal zeker niet ontkennen dat God dit soort dingen doet, want Hij is een sprekende God.

Maar Sola Scriptura gaat er wel vanuit, dat er geen nieuwe (dogmatische) informatie door God gegeven wordt, die we moeten gaan geloven. Geen nieuwe openbaringen dus. En dat is nu juist hetgene wat nogwel eens bij pinkstergroepen en andere charismatische groepjes gebeurt. En dát is precies waardoor geregeld nieuwe sekten ontstaan, omdat profeet X of Y een 'nieuwe openbaring' heeft gekregen die geloofd moet worden.

quote:

En in een huwelijk is net als in elke relatie sprake van groei en steeds hernieuwde afstemming. Daar is toch niets vreemds aan?

Hernieuwde afstemming ja, maar dat is iets anders dan 'nieuwe openbaring'. Ik vrees dat de metafoor ergens spaak gaat, dus dat we er eigenlijk niet zoveel aan hebben. Er is namelijk niet echt een equivalent van 'openbaring' in een huwelijk. Je zou de bijbelse openbaring kunnen vergelijken met de huwelijksbelofte, de basis van het huwelijk. Daarna gaat de relatie verder groeien, maar op basis van de belofte. Het is niet zo, dat er ineens extra basis bij komt, een extra belofte of extra regels. Wel kom je uiteraard meer over elkaar te weten. Maar nogmaals, de metafoor gaat mank, omdat niet alles 1 op 1 te identificeren valt. Bijbels gezien hebben we namelijk God die spreekt, dat aan mensen geeft, en mensen moeten het dan met die dogmatische openbaring doen. Uiteraard openbaart God zich ook aan individuen, maar voor zover ik weet geeft Hij geen nieuwe leertstellige informatie door.

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: september 28, 2006, 06:06:05 pm »

quote:

Laodicea schreef op 28 september 2006 om 17:28:
[...]
Ik denk dat het dogmatisch opleggen van de 6 dagenleer vooral een zuivere ketterij is, en dát valt heel wat beter hard te maken.

Hoe krijg je een "zuivere" ketterij? Is dat niet een tegenstelling?
Maar zodra je aan de Bijbel gaat sleutelen en er eigen dingen gaat inleggen heb je een ketterij.
Als je de Bijbel gewoon naspreekt : zes dagen schiep God de hemel en de aarde en de zevende dag ruste Hij van Zijn werk. Dan kan dat geen ketterij zijn.
Helemaal niet een "zuivere".
« Laatst bewerkt op: september 28, 2006, 06:08:13 pm door joepie »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: september 28, 2006, 06:22:26 pm »

quote:

joepie schreef op 28 september 2006 om 18:06:
[...]

Maar zodra je aan de Bijbel gaat sleutelen en er eigen dingen gaat inleggen heb je een ketterij.
Als je de Bijbel gewoon naspreekt : zes dagen schiep God de hemel en de aarde en de zevende dag ruste Hij van Zijn werk. Dan kan dat geen ketterij zijn.

Hier hebben we het in Evolutietheorie gaat samen met scheppingsverhaal? al uitgebreid over gehad (en zijn er helaas nog niet uitgekomen).

aegron

• Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: september 28, 2006, 06:25:05 pm »

quote:

joepie schreef op 28 september 2006 om 18:06:
[...]

Even een voorbeeldje ter verduidelijking (ik wil hiermee niet impliceren dat gen 1 wel of niet echt letterlijk is gebeurt).

In de middeleeuwen nam de gemiddelde man een vrouw als zijn wijf. Niets mis mee en een heel normale zinssnede. Stel dat ik nu zou zeggen tegen iemand dat mijn vrouw mijn wijf is, dan zul je toch meestal nogal vreemde blikken krijgen.

Het woord wijf heeft dus een verandering van betekenis ondergaan.

In Genesis 1 wordt geschreven over dagen. Maar wie zegt dat het woord dag daar dezelfde betekenis heeft als bij ons (dwz 24 uur)? Als er al verschillende opvattingen zijn over wanneer een dag begint en eindigt (het verschil tussen de joodse opvatting en onze opvatting), dan zou het best zo kunnen zijn dat er in Genesis 1, bij gebrek aan een duidelijker woord, gekozen is voor het woord dag.

Het is gevaarlijk om zo maar onze visie letterlijk op de bijbel te plakken, want dan is Jezus bijvoorbeeld ook niet drie dagen in het graf gebleven (van vrijdag naar zondag), om maar wat te noemen.

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: september 28, 2006, 06:30:09 pm »

quote:

Nunc schreef op 28 september 2006 om 18:22:

[...]

Hier hebben we het in Evolutietheorie gaat samen met scheppingsverhaal? al uitgebreid over gehad (en zijn er helaas nog niet uitgekomen).

Dat begrijp ik. Als je de Bijbel niet gewoon wilt geloven maar wilt beredeneren.
Geloven als een kind is moeilijk blijkt wel.
Je hoeft er dus niet uit te komen maar gewoon te geloven.
God schiep hemel en aarde in zes dagen(punt)

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #126 Gepost op: september 28, 2006, 06:32:54 pm »
Het woord dag heeft dezelfde betekenis. Dag en nacht schiep God.
Ik begrijp echt niet wat mensen er meer achter kunnen zoeken.
Of die dag nu 24 uur duurde of zoals bij ons soms korter en soms langer, dat is niet belangrijk.
Het was avond en morgen geweest de eerste dag.
Klaar.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: september 28, 2006, 07:19:19 pm »

quote:

Nunc schreef op 28 september 2006 om 18:04:

[...]

zo'n vreemd en onbekend onderscheid is dit toch niet dacht ik? Een 'nieuwe openbaring' zou inhouden, iets nieuws op dogmatisch vlak. Als ik nu 'in de geest' (jaja?) zeg dat er eigenlijk 4 leden in de 'triniteit' zitten, en we dat moeten gaan geloven, dan is dat duidelijk een nieuwe openbaring.

Als God mij echter vertelt (op welke manier dan ook) hoe ik mijn levensweg moet gaan, welke baan ik moet aannemen (als ik twijfel), etc, dan is dat geen nieuwe openbaring. Ja, voor mij wellicht wel, maar het is geen openbaring (in de zin van 'bijbelse openbaring') aan de gemeente van Jezus Christus. Het is een moment dat God mij persoonlijk op een niet dogmatisch punt vooruit helpt. Ik zal zeker niet ontkennen dat God dit soort dingen doet, want Hij is een sprekende God.

Maar Sola Scriptura gaat er wel vanuit, dat er geen nieuwe (dogmatische) informatie door God gegeven wordt, die we moeten gaan geloven. Geen nieuwe openbaringen dus. En dat is nu juist hetgene wat nogwel eens bij pinkstergroepen en andere charismatische groepjes gebeurt. En dát is precies waardoor geregeld nieuwe sekten ontstaan, omdat profeet X of Y een 'nieuwe openbaring' heeft gekregen die geloofd moet worden.
Ik weet vrijwel zeker dat Troost dat laatste ook absoluut niet wil en bedoelt (ik ken zijn boek niet, maar weet wel dat dat niet de lijn is waarop hij normaliter preekt en schrijft).
« Laatst bewerkt op: september 28, 2006, 07:20:53 pm door Mezzamorpheus »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: september 28, 2006, 07:23:25 pm »

quote:

joepie schreef op 28 september 2006 om 18:32:
Of die dag nu 24 uur duurde of zoals bij ons soms korter en soms langer, dat is niet belangrijk.

Want?

aegron

• Bekijk profiel
« Reactie #129 Gepost op: september 28, 2006, 07:46:11 pm »

quote:

joepie schreef op 28 september 2006 om 18:32:
Het woord dag heeft dezelfde betekenis. Dag en nacht schiep God.
Ik begrijp echt niet wat mensen er meer achter kunnen zoeken.
Het was avond en morgen geweest de eerste dag.
Klaar.
De aarde heeft dus ook vier hoekpunten? Want dat staat er ook gewoon zo.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #130 Gepost op: september 28, 2006, 10:16:52 pm »

quote:

aegron schreef op 28 september 2006 om 19:46:
[...]

De aarde heeft dus ook vier hoekpunten? Want dat staat er ook gewoon zo.

Wel eens van beeldspraak gehoord?
We nemen toch niet echt alles letterlijk uit de bijbel?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #131 Gepost op: september 28, 2006, 10:26:58 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 28 september 2006 om 22:16:
Maar waarom dan één bepaalde visie op Genesis wél als dogmatisch opleggen, terwijl dat notabene één van de moeilijkste hoofdstukken is. Dat was de kwestie hier denk ik. :)

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #132 Gepost op: september 28, 2006, 10:45:01 pm »
Ik begrijp de moeite helemaal niet.
Wat is er nu zo moeilijk aan?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #133 Gepost op: september 28, 2006, 10:50:14 pm »

quote:

joepie schreef op 28 september 2006 om 22:45:

Ik zou het eerlijk gezegd ook niet weten.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #134 Gepost op: september 28, 2006, 10:56:08 pm »
De moeite eraan is dat de wetenschap nogal overduidelijk heeft aangetoont dat de wereld niet in zes letterlijke dagen is geschapen. Nou kan theoretisch dat natuurlijk één grote deceptie van Satan zijn o.i.d. en inderdaad bied de wetenschap nooit voor 100% zekerheid, maar je moet wel héle goede argumenten hebben om aan te tonen dat de wereld wel in 6 letterlijke dagen is geschapen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #135 Gepost op: september 28, 2006, 11:28:48 pm »

quote:

joepie schreef op 28 september 2006 om 22:45:

In ieder geval sluit, als ik je goed begrijp, ook jij niet uit dat 'zes dagen' iets anders beschrijven dan letterlijk zes periodes van 24 uur, zoals wij 'een dag' definieren?

aegron

• Bekijk profiel
« Reactie #136 Gepost op: september 29, 2006, 04:38:18 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 28 september 2006 om 22:16:

[...]

Wat Laodicea dus ook al zegt. Waarom moet Genesis 1 letterlijk zijn, terwijl er op andere punten wel beeldspraaak mag zijn?

Geloven als een kind betekent met kinderlijk vertrouwen je overgeven aan je Hemelse Vader, omdat Hij weet wat het beste voor je is. Het betekent niet je verstand uitschakelen zodra je met hem bezig bent, want je mag Hem ook met je hele verstand dienen.
« Laatst bewerkt op: september 29, 2006, 04:39:27 am door aegron »

HenkG

• Bekijk profiel
« Reactie #137 Gepost op: september 29, 2006, 07:25:10 am »
Als er al zo makkelijk onenigheid bestaat over een term als nieuwe openbaring, waarbij ik erbij blijf dat we elke dag nog steeds openbaringen ontvangen die hieronder gerekend mogen worden, dan wordt het tegelijk wel heel duidelijk waardoor er alleen maar groeiende onenigheid ontstaat. Misschien is het eens handig om Philip zelf te vragen wat hij met die term bedoeld?

Als ik trouwens de lijn van Nunc probeer te volgen rond het fenomeen nieuwe openbaring kom ik erop uit dat alle kerken zich schuldig hebben gemaakt aan nieuwe dogmatische openbaringen. De gehele liturgische vormgeving is mijns inziens in zijn definiëring namelijk op te vatten als nieuwe openbaring. Vraag me af of dat de conclusie is waar we naar toe moeten...... Al kun je er wel een opdracht uit afleiden die wel weer geldt voor ons als mensen: keer terug/hou je vast aan Gods Woord!

[en zo heb ieder nadeel zijn voordeel  :P ]
JHWH = Ik ben

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #138 Gepost op: september 29, 2006, 07:42:14 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 28 september 2006 om 23:28:

[...]

In ieder geval sluit, als ik je goed begrijp, ook jij niet uit dat 'zes dagen' iets anders beschrijven dan letterlijk zes periodes van 24 uur, zoals wij 'een dag' definieren?

Ik bedoel, dat ik dat niet weet hoe lang een dag duurde bij God.
Maar dat het een dag was is duidelijk, dat staat er.
Avond geweest, morgen geweest.....enz.
Er staat niet dat het 24 uur inhield zoals wij de dag nu beleven.
Daar moeten en mogen we ook niet over speculeren, of willen weten.
God schiep de aarde in zes dagen en ruste de zevende dag.
Of die dagen net zoals de dagen van nu waren is voor ons totaal onbelangrijk.
Want waarom zou het niet zo zijn? Alleen al dat je ernaar gaat gissen is al verkeerd.
Gewoon geloven wat er staat is blijkbaar voor ons mensen moeilijk.
We willen het bewijs eigenlijk zien.

En dan over dingen die we niet letterlijk moeten lezen. Dan staat het erbij. Dan is het een visioen of een gezicht, een droom of een gelijkenis.
Maar dat zie je niet staan bij Gen. 1.
Daar mogen we van geloven dat God dat letterlijk zo heeft gedaan.

Scholasticus

• Bekijk profiel
« Reactie #139 Gepost op: september 29, 2006, 08:10:01 am »

quote:

HenkG schreef op 29 september 2006 om 07:25:
Als er al zo makkelijk onenigheid bestaat over een term als nieuwe openbaring, waarbij ik erbij blijf dat we elke dag nog steeds openbaringen ontvangen die hieronder gerekend mogen worden, dan wordt het tegelijk wel heel duidelijk waardoor er alleen maar groeiende onenigheid ontstaat. Misschien is het eens handig om Philip zelf te vragen wat hij met die term bedoeld?

Als ik trouwens de lijn van Nunc probeer te volgen rond het fenomeen nieuwe openbaring kom ik erop uit dat alle kerken zich schuldig hebben gemaakt aan nieuwe dogmatische openbaringen. De gehele liturgische vormgeving is mijns inziens in zijn definiëring namelijk op te vatten als nieuwe openbaring. Vraag me af of dat de conclusie is waar we naar toe moeten...... Al kun je er wel een opdracht uit afleiden die wel weer geldt voor ons als mensen: keer terug/hou je vast aan Gods Woord!

Mijns inziens overdrijf je hier. Niet alles wat we in de kerk afspreken, zoals 'de' liturgie, vatten we op als openbaring. We denken dat we, mede op grond van bijbelse voorschriften, goede redenen hebben om het in christelijke wijsheid zo te doen. Daar kunnen we nuchter-menselijk over praten.

Ook de leer- en dogmavorming in de kerk is een menselijke respons op de goddelijke openbaring. De waarheid van een dogma berust op de (inzichtelijke) verankering in Gods eigen woord.

Openbaring betekent dat een boodschap op je afkomt met de lading 'zo zegt de Here'. De vraag is dus of we, na de afsluiting van de bijbel en buiten de bijbel om, zulke directe boodschappen van God krijgen waarvan we, niet alleen voor onszelf (we kunnen zeer sterk de overtuiging hebben dat God een bepaalde kant met ons op wil), maar ook voor anderen het gezag claimen van 'zo zegt de Here, dus moet je gehoorzamen'.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #140 Gepost op: september 29, 2006, 09:15:10 am »
Het verhaal van de schepping vertelt over Gods schepping die hij voltooid heeft. Het is het feestkleed wat getuigd van zijn bestaan tot de dag van vandaag. Dat is de kern waar het om draait. Vanaf den beginnen creeerde Hij al vanuit het duister het licht. En ook de andere stappen. Inclusief rust, de adem van de schepping, in zeven dagen (tijdperiodes).
Dat geloof ik en wil dat zo eenvoudig mogelijk houden. Maar nu het letterlijk lezen of het niet letterlijk lezen. Een voorbeeld;

3 God zei: ‘Er moet licht komen,’ en er was licht. 4 God zag dat het licht goed was, en hij scheidde het licht van de duisternis; 5 het licht noemde hij dag, de duisternis noemde hij nacht.

en vanuit de statenvertaling:

3 En God zeide: Daar zij licht! en daar werd licht.
4 En God zag het licht, dat het goed was; en God maakte scheiding tussen het licht en tussen de duisternis. 5 En God noemde het licht dag, en de duisternis noemde Hij nacht.

voorts vanaf vers 14 staat:

14 God zei: ‘Er moeten lichten aan het hemelgewelf komen om de dag te scheiden van de nacht. Ze moeten de seizoenen aangeven en de dagen en de jaren, 15 en ze moeten dienen als lampen aan het hemelgewelf, om licht te geven op de aarde.’ En zo gebeurde het. 16 God maakte de twee grote lichten, het grootste om over de dag te heersen, het kleinere om over de nacht te heersen, en ook de sterren. 17 Hij plaatste ze aan het hemelgewelf om licht te geven op de aarde, 18 om te heersen over de dag en de nacht en om het licht te scheiden van de duisternis. En God zag dat het goed was. 19 Het werd avond en het werd morgen. De vierde dag.

en vanuit de statenvertaling:

En God zeide:er lichten zijn in het uitspansel des hemels, om scheiding te maken tussen den dag en tussen den nacht; en dat zij zijn tot tekenen en tot gezette tijden, en tot dagen en jaren!
15 En dat zij zijn tot lichten in het uitspansel des hemels, om licht te geven op de aarde! En het was alzo.
16 God dan maakte die twee grote lichten; dat grote licht tot heerschappij des daags, en dat kleine licht tot heerschappij des nachts; ook de sterren.
17 En God stelde ze in het uitspansel des hemels, om licht te geven op de aarde.
18 En om te heersen op den dag, en in den nacht, en om scheiding te maken tussen het licht en tussen de duisternis. En God zag, dat het goed was.
19 Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de vierde dag.

Kan iemand het verschil uitleggen tusen het eerste en het tweede gedeelte?

kajem
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #141 Gepost op: september 29, 2006, 09:19:45 am »

quote:

HenkG schreef op 29 september 2006 om 07:25:

De Katholieken erkennen dat mensen nog steeds persoonlijke openbaringen kunnen ontvangen, alleen kunnen ze nooit ingaan tegen de algemene Openbaring, want die is afgesloten na de dood van de laatste apostel.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #142 Gepost op: september 29, 2006, 10:44:12 am »
Kunnen we weer over die landelijke dag gaan praten, ipv deze scheppingsdiscussie?

Wat is de invloed van deze dag geweest?

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #143 Gepost op: september 29, 2006, 10:55:33 am »

quote:

Zwever schreef op 29 september 2006 om 10:44:
Kunnen we weer over die landelijke dag gaan praten, ipv deze scheppingsdiscussie?

Ik denk dat de invloed afhankelijk is van de 'groep' waaraan je dat zou vragen.
De 'verontrusten in de GKV' zullen blij en dankbaar zijn voor de grote opkomst en de mooie referaten. Zij hebben elkaar bemoedigd en kunnen er weer een poosje tegenaan;
De 'níet-verontrusten' zullen de dag waarschijnlijk hebben ervaren als 'vrede- en rustverstorend';
De 'Hersteld-Gereformeerden' zullen ongerust zijn over de tevredenheid waarmee de achtergebleven verontrusten weer naar huis zijn gegaan...
« Laatst bewerkt op: september 29, 2006, 10:56:21 am door Jakolien »
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #144 Gepost op: september 29, 2006, 11:16:05 am »
nieuw topic gemaakt

kajem

quote:

Zwever schreef op 29 september 2006 om 10:44:

Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #145 Gepost op: september 29, 2006, 12:45:08 pm »

quote:

Jakolien schreef op 29 september 2006 om 10:55:
De 'Hersteld-Gereformeerden' zullen ongerust zijn over de tevredenheid waarmee de achtergebleven verontrusten weer naar huis zijn gegaan...

Hoe 'tevreden' zijn de verontrusten?

Kunnen we bepaalde acties verwachten vanuit de tevredenheid?
« Laatst bewerkt op: september 29, 2006, 08:37:41 pm door Zwever »