Tijd voor een nieuw blijmoedig draadje:
We zitten in de eerste week van Advent en bovendien is het vandaag voor het grootste deel van de christenen ter wereld het hoogfeest van de Onbevlekte Ontvangenis van de Heilige Maagd Maria.
Nu zullen de grefos en overige niet-katholieke aanwezigen op dit forum dat laatste waarschijnlijk niet vieren, maar Advent wel, denk ik zo.
De Advent is de tijd van voorbereiding op het kerstfeest; de tijd waarin de komst en wederkomst van Jezus Christus worden verwacht.
De advent is afgelopen Zondag begonnen en loopt tot aan de vespers op 24 december a.s. Persoonlijk vind ik dit altijd een mooie tijd, want alles zindert in de verwachting van de komst van het Licht in de duisternis.
Voor katholieken is dit het begin van het nieuwe liturgische jaar. Een nieuwe cyclus van lezingen in Eucharistie (C-cyclus) en Getijden. De tijd van overdenking en bewustwording van de zonden en voor het Sacrament van Boete en Verzoening. Vandaar dat de liturgische kleur paars is in deze tijd en dat zie je niet alleen aan de gewaden van priesters, maar ook in de kerken en de linten van de adventskrans. Tevens de tijd van veel Jesaja lezingen en de tijd van gedachtenis aan Maria die door God verkozen is om Jezus te dragen en ter wereld te brengen.
Nou kan ik dit natuurlijk wel allemaal neerplempen op dit forum, maar moet ik nog even een discussiepunt verzinnen. Hmm, hoe vieren grefo’s en andere niet-katholieken deze tijd? Zowel thuis als in de kerk…
(overigens mag iedereen reageren hoor)

" class="smiley" />