Auteur Topic: Christen zijn zonder leerregels?  (gelezen 7246 keer)

Laodicea

• Bekijk profiel
Christen zijn zonder leerregels?
« Reactie #50 Gepost op: oktober 01, 2006, 04:36:19 pm »

quote:

diak2b schreef op 01 oktober 2006 om 01:28:
En met theocratisch-anarchisten zoals ik? Loopt het daar ook slecht mee af?
Is een theocratisch anarchist niet net zoiets zwarte sneeuw?
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: oktober 01, 2006, 08:10:11 pm »

quote:

Laodicea schreef op 01 oktober 2006 om 16:36:
[...]
Is een theocratisch anarchist niet net zoiets zwarte sneeuw?

Nee, het is iemand die Gods heerschappij erkent (theocraat), maar niet het vermogen van dominees, priesters of politic erkent om Gods heerschappij over de wereld van Hem over te nemen, en die daarom geen enkel werelds gezag erkent (anarchist).

Ik ben overigens een pragmatisch theocratisch anarchist, maak je geen zorgen :)
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: oktober 01, 2006, 08:58:47 pm »

quote:

dsWim schreef op 01 oktober 2006 om 12:55:

Het verlangen naar volwassen-doop van gedoopten komt naar mijn indruk eerder voort uit de behoefte aan top-ervaringen in onze belevingscultuur en uit de behoefte aan bevestiging van de eigen keuzes voor God in onze twijfelcultuur.

Kan alleen voor mezelf spreken... ik ben gedoopt én gevormd in de RKK. Van de priester die in onze parochie diende (is inmiddels ook alweer zo'n 30 jaar geleden, hoor) leerden we op school bij godsdienstles dat God niet bestaat... en dat kwam ons eerlijk gezegd wel goed uit... ik weet nog wel dat we een gereformeerd meisje in de klas hadden die steevast met deze man in discussie ging, zij was de enige die tegengas gaf, met de bijbel vooral. De rest vond het best.
Toen ik jaren later, inmiddels getrouwd en twee kindjes, het evangelie hoorde en het aanvaardde als goed nieuws voor mij persoonlijk, maw geloofde dat God Zijn Lam had geofferd, ook voor mij, heb ik me laten (over)dopen... (de man die ons dat goede nieuws vertelde kwam zelf in de pinkstergemeente, dus...). En werkelijk waar ben ik nog altijd blij die stap te hebben gezet.

Inmiddels jaren verder knaagt aan mij het verlangen om terug te keren naar de RKK, mede ook door de oppervlakkigheid in het "pinkstergebeuren", maar juist die overdoop is een struikelblok geworden, of was het altijd al, maar dat wist ik niet.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: oktober 01, 2006, 10:10:23 pm »

quote:

Els schreef op 01 oktober 2006 om 20:58:
[...]

Kan alleen voor mezelf spreken... ik ben gedoopt én gevormd in de RKK. Van de priester die in onze parochie diende (is inmiddels ook alweer zo'n 30 jaar geleden, hoor) leerden we op school bij godsdienstles dat God niet bestaat... en dat kwam ons eerlijk gezegd wel goed uit... ik weet nog wel dat we een gereformeerd meisje in de klas hadden die steevast met deze man in discussie ging, zij was de enige die tegengas gaf, met de bijbel vooral. De rest vond het best.
Toen ik jaren later, inmiddels getrouwd en twee kindjes, het evangelie hoorde en het aanvaardde als goed nieuws voor mij persoonlijk, maw geloofde dat God Zijn Lam had geofferd, ook voor mij, heb ik me laten (over)dopen... (de man die ons dat goede nieuws vertelde kwam zelf in de pinkstergemeente, dus...). En werkelijk waar ben ik nog altijd blij die stap te hebben gezet.

Inmiddels jaren verder knaagt aan mij het verlangen om terug te keren naar de RKK, mede ook door de oppervlakkigheid in het "pinkstergebeuren", maar juist die overdoop is een struikelblok geworden, of was het altijd al, maar dat wist ik niet.
Misschien zie je het te zwart in? Je zou ook kunnen zeggen dat de Geest die je ontving met je Vormsel, je tijdelijk buiten de Kerk heeft gebracht waar je geloof zo vernietigend werd aangevallen. En nu, nu die Kerk zich weer wat aan het herstellen is, en jij je eigen plek in Zijn koninkrijk beter bent gaan verstaan, leidt Hij je weer terug naar huis. NIETS, ook geen overdoop, is onoplosbaar voor wie werkelijk lidmaat wil zijn van Zijn mystiek Lichaam. Niets.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: oktober 01, 2006, 10:11:12 pm »
@Els, op zich best herkenbaar, zeker dertig jaar geleden was de Nederlandse Katholieke Kerk een broeinest van vrijzinnigheid.
« Laatst bewerkt op: oktober 01, 2006, 10:11:50 pm door Laodicea »
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: oktober 01, 2006, 10:22:54 pm »

quote:

diak2b schreef op 01 oktober 2006 om 20:10:
Nee, het is iemand die Gods heerschappij erkent (theocraat), maar niet het vermogen van dominees, priesters of politic erkent om Gods heerschappij over de wereld van Hem over te nemen, en die daarom geen enkel werelds gezag erkent (anarchist).
Dat lijkt enigzins op gespannen voet te staan met KKK 2238, 2239 en 2240.

quote:

Ik ben overigens een pragmatisch theocratisch anarchist, maak je geen zorgen :)
Geen zorgen, je lijkt me dan ook geen bestrijder van de hierarchie. ;)

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: oktober 01, 2006, 10:36:59 pm »
Prachtige woorden, wat bedoel je met mystiek lichaam Diak.

kajem

quote:

diak2b schreef op 01 oktober 2006 om 22:10:
[...]
Misschien zie je het te zwart in? Je zou ook kunnen zeggen dat de Geest die je ontving met je Vormsel, je tijdelijk buiten de Kerk heeft gebracht waar je geloof zo vernietigend werd aangevallen. En nu, nu die Kerk zich weer wat aan het herstellen is, en jij je eigen plek in Zijn koninkrijk beter bent gaan verstaan, leidt Hij je weer terug naar huis. NIETS, ook geen overdoop, is onoplosbaar voor wie werkelijk lidmaat wil zijn van Zijn mystiek Lichaam. Niets.
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: oktober 01, 2006, 10:38:11 pm »

quote:

kajem schreef op 01 oktober 2006 om 22:36:

kajem
Het mystiek Lichaam van Christus, de Kerk.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: oktober 01, 2006, 10:38:56 pm »

quote:

Laodicea schreef op 01 oktober 2006 om 22:22:
[...]
Dat lijkt enigzins op gespannen voet te staan met KKK 2238, 2239 en 2240.
Ik ben geen heilige :+

quote:

Geen zorgen, je lijkt me dan ook geen bestrijder van de hierarchie. ;)
Nee zeg, ik erken zonder enige beperking het gezag van de Kerkelijke hierarchie. Ik erken alleen het gezag van de wereldse hierarchie niet. Maar uit pragmatische overwegingen voeg ik me er wel naar.
« Laatst bewerkt op: oktober 01, 2006, 10:39:10 pm door diak2b »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: oktober 01, 2006, 10:40:12 pm »

quote:

kajem schreef op 01 oktober 2006 om 22:36:

kajem

[...]
De ene, heilige, katholieke en apostolische Kerk.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: oktober 01, 2006, 10:57:43 pm »
dat is dus niet de GKV  ;)

Kajem

quote:

Laodicea schreef op 01 oktober 2006 om 22:38:
[...]

Het mystiek Lichaam van Christus, de Kerk.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: oktober 01, 2006, 10:59:38 pm »

quote:

De Reformatie pretendeert anders wel dat zij er de voortzetting van is, in die zin vinden ze zichzelf wel katholiek.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: oktober 01, 2006, 11:04:45 pm »

quote:

kajem schreef op 01 oktober 2006 om 22:57:
dat is dus niet de GKV  ;)

Kajem

[...]
Eh, nee, had je de indruk dat Els de GKv bedoelde, toen ze schreef "RKK" dan? :+
« Laatst bewerkt op: oktober 01, 2006, 11:05:46 pm door diak2b »

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: oktober 01, 2006, 11:06:25 pm »

quote:

diak2b schreef op 01 oktober 2006 om 22:10:

Dankjewel weer, Diak, voor je bemoediging... ik ga door, zeker weten.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: oktober 01, 2006, 11:09:18 pm »

quote:

Els schreef op 01 oktober 2006 om 23:06:
[...]

Dankjewel weer, Diak, voor je bemoediging... ik ga door, zeker weten.
Je bent in mijn gebed Els, en alles wat je meedraagt op je pad, waarin je me hebt laten delen.  Maak je geen zorgen, echt niet, je mag vertrouwen op de Heer, en op zijn begrip voor wat je keuzes drijft. Laat de Herder niet zijn kudde achter om één afgedwaald schaap terug te halen?

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: oktober 01, 2006, 11:15:14 pm »
:) Ja Diak, dat is waar en dank voor je gebed.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: oktober 01, 2006, 11:15:32 pm »
Tja, jouw opvatting kennende gezien je inhoudelijke verwoording in de diverse topics kan ik niet anders concluderen dan dat de GKV niet de kerk is met een grote K, maar daar wel dicht bij komt.
Maar dan moet nog wel een kleine bevalling plaats vinden omdat de evangelische stroming ook aan de deur klopt in de GKV. En ze hebben momenteel nog geen sticker met "aan de deur wordt niet gekocht" (grapje) ;)

Kajem

quote:

Laodicea schreef op 01 oktober 2006 om 22:59:
[...]

De Reformatie pretendeert anders wel dat zij er de voortzetting van is, in die zin vinden ze zichzelf wel katholiek.
« Laatst bewerkt op: oktober 01, 2006, 11:20:17 pm door kajem »

Sacerdos

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: oktober 02, 2006, 12:59:33 am »
Christen zijn zonder leerregels dan vervalt men in sektevorming , en de kaasboer om de hoek is ineens voorganger met alle gevolgen van dien.( zie de pinkstersektes)