Auteur Topic: Is de bijbel vervalst? :-(  (gelezen 3743 keer)

hallo

• Bekijk profiel
Is de bijbel vervalst? :-(
« Gepost op: september 29, 2006, 11:30:58 am »
Ik had een boek online doorgelezen, waarin stond dat de bijbel vervalst is. Deze boek is afkomstig van een Christelijke Duitse uitgeverij. En er stonden wel sterke argumenten in, dus vraag ik me af, wat is er eigenlijk nou wel waar van de bijbel? En kan ik de bijbel wel VOLLEDIG vertrouwen als God's Woord? Ik geloof wel dat de bijbel van oorsprong God's Woord is, maar dat het in de loop der eeuwen heel wat (hetzij opzettelijk of onopzettelijk) aan veranderd of vervalst is.

Ik zou zeggen: lees die boek door (hij is te downloaden op de onderstaande link) en laat mij weten wat jullie ervan vinden, en wat jullie ervan kunnen tegenspreken, en graag met onderbouwing erbij. Alvast bedankt :-)

http://www.das-wort.com/c...ticle=g143nl&type=toc

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 29, 2006, 11:34:02 am »
offtopic:Laat me raden....je bent moslim?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 29, 2006, 11:36:33 am »

quote:

hallo schreef op 29 september 2006 om 11:30:
Ik had een boek online doorgelezen, waarin stond dat de bijbel vervalst is. Deze boek is afkomstig van een Christelijke Duitse uitgeverij. En er stonden wel sterke argumenten in, dus vraag ik me af, wat is er eigenlijk nou wel waar van de bijbel? En kan ik de bijbel wel VOLLEDIG vertrouwen als God's Woord? Ik geloof wel dat de bijbel van oorsprong God's Woord is, maar dat het in de loop der eeuwen heel wat (hetzij opzettelijk of onopzettelijk) aan veranderd of vervalst is.

Ik zou zeggen: lees die boek door (hij is te downloaden op de onderstaande link) en laat mij weten wat jullie ervan vinden, en wat jullie ervan kunnen tegenspreken, en graag met onderbouwing erbij. Alvast bedankt :-)

http://www.das-wort.com/c...ticle=g143nl&type=toc

we zullen eens zien. Nu moet ik zeggen dat ik al talloze van dit soort pogingen heb gezien en gelezen, en ze meestal blijven steken in verdraaien van de feiten, of het compleet weglaten daarvan. Ik kan je zeker aanraden om eens op www.tektonics.org rond te kijken, waar veel van dit soort christianity-bashing ontzenuwd wordt.

hallo

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 29, 2006, 11:38:08 am »
@ zijnkind:
Zou ik als moslim-zijnde vertellen dat ik geloof dat de bijbel van oorsprong God's Woord is?
En wat heeft een moslim te zoeken in een christelijke uitgeverij?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 29, 2006, 11:40:21 am »
Modbreak:
Schopje naar LB. Past niet binnen Richtlijnen Bijbelstudieforum

hallo

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 29, 2006, 11:41:12 am »

quote:

Nunc schreef op 29 september 2006 om 11:36:

[...]

we zullen eens zien. Nu moet ik zeggen dat ik al talloze van dit soort pogingen heb gezien en gelezen, en ze meestal blijven steken in verdraaien van de feiten, of het compleet weglaten daarvan. Ik kan je zeker aanraden om eens op www.tektonics.org rond te kijken, waar veel van dit soort christianity-bashing ontzenuwd wordt.
Dankuwel voor de link. Ik heb op die site een beetje rondgesnuffeld, en ik ga daar verder op de site kijken, ik hoop inderdaad dat die boek: 'De bijbel is vervalst' niet klopt. Nogmaals bedankt :)

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 29, 2006, 11:42:05 am »
Ook moslims moeten te rade gaan bij mensen van het boek (bijbel). Staat in de koran. Het is immers maar deels vervalst. Daarom dus. Maar goed, je bent hier dus met andere beweegredenen. Prima.
Ik sluit me verder bij Nunc aan. Heb nu geen tijd om er diep op in te gaan.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: september 29, 2006, 11:51:57 am »
Op zich zou het trouwens helemaal niet zo'n probleem zijn als er hier en daar wat gewijzigd zou zijn aan de Bijbel, bij de Protestanten is de canon meen ik definitief gesloten bij Luther en bij de Katholieken op Trente. Bovendien is toch echt Jezus, primair God's Woord.
« Laatst bewerkt op: september 29, 2006, 11:52:14 am door Laodicea »
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

hallo

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 29, 2006, 11:53:11 am »

quote:

Zijnkind schreef op 29 september 2006 om 11:42:
Ook moslims moeten te rade gaan bij mensen van het boek (bijbel). Staat in de koran. Het is immers maar deels vervalst. Daarom dus. Maar goed, je bent hier dus met andere beweegredenen. Prima.
Ik sluit me verder bij Nunc aan. Heb nu geen tijd om er diep op in te gaan.

Maar hoe kan ik weten welke deel wel vervalst is en welke deel niet vervalst is?
Want nu moet ik bij elke vers bij mezelf ten rade gaan of het wel of niet vervalst is.
Zijn daar manieren voor om dat te achterhalen?

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: september 29, 2006, 11:53:35 am »

quote:

Laodicea schreef op 29 september 2006 om 11:51:
Op zich zou het trouwens helemaal niet zo'n probleem zijn als er hier en daar wat gewijzigd zou zijn aan de Bijbel, bij de Protestanten is de canon meen ik definitief gesloten bij Luther en bij de Katholieken op Trente. Bovendien is toch echt Jezus, primair God's Woord.

Ligt er natuurlijk wel aan wat er met vervalsen bedoeld wordt.

Misschien is het handiger om een discussie te openen over één bepaald onderwerp i.p.v. een geheel boek te dumpen.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

hallo

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: september 29, 2006, 11:55:47 am »

quote:

Laodicea schreef op 29 september 2006 om 11:51:
Nou ik zou wel graag willen weten welke verzen gewijzigd zijn, want als ze gewijzigd zijn, is het niet meer God's Woord, en zolang het geen God's Woord is, moet ik toch wel twijfelen of het klopt, want ieder mens maakt fouten, dus er kunnen ook fouten daarin gemaakt worden als het door mensen is gewijzigd.

hallo

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: september 29, 2006, 11:57:08 am »

quote:

Laodicea schreef op 29 september 2006 om 11:53:
[...]

Ligt er natuurlijk wel aan wat er met vervalsen bedoeld wordt.

Misschien is het handiger om een discussie te openen over één bepaald onderwerp i.p.v. een geheel boek te dumpen.
Bedoeld u 1 specifiek vers aanhalen? Dat kan ik dan makkelijk :-)

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: september 29, 2006, 11:59:39 am »

quote:

hallo schreef op 29 september 2006 om 11:57:
Bedoeld u 1 specifiek vers aanhalen? Dat kan ik dan makkelijk :-)
Nou begin daar dan maar mee.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: september 29, 2006, 12:12:01 pm »

quote:

hallo schreef op 29 september 2006 om 11:55:
Nou ik zou wel graag willen weten welke verzen gewijzigd zijn, want als ze gewijzigd zijn, is het niet meer God's Woord.
Waarom eigenlijk? Wij geloven dat het God's boodschap is, maar gefilterd door mensenhanden, daarom is het voor Christenen niet zo'n probleem als er hier en daar wat verschrijvingen staan o.i.d. De Islamieten daarentegen, dié hebben wel een probleem, omdat zij dogmatisch geloven dat de Koran door de engel Gabriël letterlijk in het Hoog-Arabisch is gedicteerd. Die claim is onhoudbaar.
« Laatst bewerkt op: september 29, 2006, 12:18:51 pm door Laodicea »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: september 29, 2006, 12:52:27 pm »
stukjes uit het begin v/h boek besproken:

quote:

http://www.das-wort.com/2...s_vervalst_hieronymus.pdf
„Verwildering“
„Het feit, dat de nieuwtestamentaire tekst
in de periode van zijn ontwikkeling sterke
veranderingen heeft ondergaan, ten dele
een formele verwildering is toegeschreven,
kan slechts de onwetendheid
loochenen.“ (De theoloog Jülicher)

„Een chaos“
„De originele tekst verdwijnt steeds meer;
men merkt de steeds taltijker wordende
tegenstellingen tussen de geschriften van
verschillende overleveringen en tracht ze
met elkaar in overeenstemming te brengen:
het resultaat is een chaos.“ (De theologen Hoskyns en Daveyl)

Leuk dat 2 of 3 theologen dit denken. Maar wat zegt het? Een slecht teken, als iemand z'n boekje probeert autoriteit te geven door een paar bronnen te citeren die verder niemand kent.

Verder is het jammergenoeg ook nog eens onwaar. Er zijn immers geen bewijzen van sterke veranderingen. Dat is speculatie op basis van het feit dat veel moderne theologen niet kunnen geloven, dat de tekst zoals we die nu hebben, ook zo opgeschreven is (op wat overschrijffoutjes na). Dat deze theoloog dit poneert als bewezen en de andere positie als 'onwetendheid' is ofwel heel naïef van hem, of gewoon leugenachtig.

Idem voor de suggestie (gepresenteerd als waarheid) dat 'de tekst steeds meer verdwijnt'. Het grappige is namelijk, dat we iets van 96% van de orriginele bijbeltekst helemaal zeker weten (voor zover 'zeker weten' kan bestaan). Op een paar procent is er wat twijfel over de precieze bewoordingen, maar niet over de inhoud van de boodschap. Er zijn wat passages, waarbij we gewoon niet weten welke letter de auteur nu opgeschreven heeft, omdat er 2 varianten (dus één met een spelfout) in omloop zijn, en in enkele gevallen is een woordje verdubbeld of weggevallen of toegevoegd.

quote:

„Tot in de 18de eeuw beweerde men het
origineel van het Marcus-evangelie te
bezitten en wel zowel in Venetië als in
Praag; en beide originelen in het Latijn,
wat geen evangelist ooit gebruikt heeft.
In werkelijkheid existeert geen enkel
origineel, bleef er geen nieuwtestamentair,
noch een bijbels boek überhaupt in
zijn oorspronkelijke taal behouden.

jahoor, de eerste stroman wordt opgeworpen en verbrand. Het is altijd makkelijk om tegen karikaturen te vechten, want die zijn zo stupide dat iedereen ziet dat ze niet waar kunnen zijn.

quote:

Maar ook de eerste afschriften zijn niet beschikbaar.
Er bestaan slechts afschriften
van afschriften van afschriften.

dit weten we dus niet. Manuscripten bleven nogal lang in gebruik. De codex Vaticanus uit begin 4e eeuw kan heel goed een afschrift zijn van een manuscript uit de eerste eeuw. Verder zijn er manuscripten gevonden die gedateerd zijn op eind eerste/begin 2e eeuw.

quote:

De huidige tekst van het Nieuwe Testament
is een gemengde tekst, dat wil zeggen,
hij werd uit de verschillendste overleveringen
samengelapt. ...De tekst van het
‚boek der boeken‘, tegenwoordig in meer
dan 1100 talen en dialecten verspreid, is
dus enorm corrupt.“
Karl Heinz Deschner: Abermals krähte der Hahn
ach ja, de huidige tekst zoals we die kennen is inderdaad samengesteld. En het mooie is, dat dat de gangbare wetenschappelijke praktijk is bij elk oud manuscript waar we meer dan één exemplaar van hebben. Dit is dus een argument wat de onwetende leek angst moet aanpraten m.b.t. de bijbel, maar dat is een nogal leugenachtige taktiek.

Wat de standaardprocedure is bij oude teksten met meerdere exemplaren, is nauwkeurig vergelijken, en proberen de overschrijffouten te detecteren. Even een klein experimentje. Ik vind een zestal bronnen met de volgende zinnen:

"Even een experimentje"
"Even een klein experiment"
"Even een klein experimentje"
"Even een klein experiment"
"Eventjes een klein experimentje"
"Even een klein experimentje"

Als ik nu concludeer dat de orriginele zin waarschijnlijk iets was als: "Even een klein experimentje", ben ik dan bezig met: "uit de verschillendste overleveringen
samengelapt"
en is mijn reconstructie dan "dus enorm corrupt"? Ik mag hopen dat duidelijk is, dat wat Karl Heinz Deschner en anderen die een dergelijk argument bezigen, hopeloos oneerlijk zijn en de wetenschappelijke praktijk verdraaien.

quote:

Wist u?
• Hieronymus ontving in het jaar 383
van paus Damascus I de opdracht
voor het tot stand brengen van een
eenvormige Latijnse bijbeltekst.

so far so good. Hieronymus kreeg opdracht om te doen wat ik net ook al demonstreerde. De overschrijffoutjes en vergissingen eruit filteren.

quote:

• Hieronymus veranderde de evangeliën
op ongeveer 3500 plaatsen.
Interessant. Hoe weten we dit? Heeft de auteur van dit boekje ergens in een stoffige kast een exemplaar van de orriginele evangelien liggen om te vergelijken? Lijkt me sterk, want hij zegt eerst dat die er niet zijn. Deze opmerking ruikt dus niet zo fris. Frappant is ook, dat op dit moment ongeveer 3500 griekstalige manuscripten en papyrii bekend zijn.

quote:

• Hieronymus schreef ook, dat nog
geen twee teksten in langere alinea‘s
overeenstemmen en dat er net
zoveel tekstvormen als afschriften
bestaan, dat „moeilijk de waarheid is
aan te treffen“ is, waar de ene tekst
van de andere afwijkt.
mag iemand niet een beetje overdrijving als stijlfiguur gebruiken? En verder, twee teksten stemmen al niet overeen, als 1 letter in beide manuscripten verschilt. Vind je het gek dat in een tijd dat alles met de hand moest worden gedaan, er wel eens een lettertje verkeerd ging? En dan is het idd lastig, om altijd te weten te komen welke letter nu bedoeld was. Gelukkig verandert één lettertje de boodschap niet. Verder had Hieronymus de taak op zich genomen om orde in de latijnse vertalingen aan te brengen, dus z'n commentaar zou ook nog op de verschillende (foute) latijnse vertalingen in omloop kunnen gaan. Ik heb dit citaat nog niet kunnen vinden, maar wel zijn inleiding op de vertaling van de evangelien (hier).

quote:

• Het Nieuwe Testament bestaat uit
niet minder dan 800 evangelie-handschriften
uit de 2e tot de 13e eeuw.
Het aantal afwijkingen en verscheidenheden
in de ca. 1500 meer of
minder volledig behouden teksten is
enorm.
Als je meerekent dat daarbij elke verkeerde letter meetelt, kom je al snel aan een groot aantal. In mijn "een klein experimentje" voorbeeld zaten ook talloze verschillen. Betekent dat dat je die boodschap niet kon lezen, en niet met vrijwel 100% zekerheid kon zeggen, wat de oorspronkelijke tekst was, die ik met kleine weizigingen gecopy-pasted had?

Enig idee overigens hoe dit met geschriften zit die niet in de bijbel zitten? Klassieke werken zoals die van Ovidius, Livius, Plato, etc? Veeeeeeel beroerder. De bijbel is het boek met de meeste bronnen. De tweede plek wordt ingenomen door de Illias, met 10 keer zo weinig manuscripten die ook nog eens meer van elkaar verschillen. Elk ander boek naast de Illias en de Bijbel heeft nog weer veel minder bronnen. Van werken van Tacitus hebben we soms maar 1 of 2 documenten, die ook nog eens niet ouder zijn dan de middeleeuwen. De suggestie die dus gewekt wordt, is hypocriet, want de auteur is niet bereid de consequenties van z'n suggestie ook toe te passen op de rest van de geschiedenis -  waar dan vrijwel niks van overblijft, omdat die veel minder bronnen heeft dan de bijbel.

quote:

• Er bestaat geen enkel handschrift,
dat overeenkomt met de andere.
Theologen tellen 50 000 tot 100 000
varianten.
• Men kent 4680 Griekse handschriften
van het Nieuwe Testament, waarvan
er geen twee dezelfde tekst hebben.

gegooi met getallen, maar dit zegt allemaal niks, als je bedenkt dat het in vrijwel alle gevallen gaat om letters die verschillen (bv. in de uitgangen van werkwoorden, vervoegingen, etc) en een enkele keer om een weglating van een woord, of een verdubbeling bij het overschrijven.

Het enige wat relevant is, is of de inhoud daardoor onbegrijpelijk wordt. En daar wordt niks over gezegd - alleen gesuggereerd - simpelweg, omdat ze daar niks over kunnen zeggen, omdat de inhoud juist wel duidelijk is, ondanks de afwijkingen hier en daar. Zoals in mijn kleine experimentje, hoeven foutjes in het overschrijven niet te betekenen dat de boodschap onbegrijpelijk wordt.

quote:

• Desondanks houdt de katholieke
kerk vast aan haar mening, dat het
Oude Testament zowel als het
Nieuwe Testament „ware woorden
van God“ zouden zijn. Ook voor de
evangelische kerk is zij de „enige
rechter, regel en richtsnoer“

Niet 'desondanks', omdat er helemaal geen probleem is. De boodschap is 100% helder (omdat er geen afwijkingen zijn die de boodschap veranderen) en zelfs de tekst is voor bijna 100% zeker, omdat we met een beetje kritisch lezen (zoals in het kleine experimentje) met zeer grote zekerheid de orriginele tekst kunnen reconstrueren.

Het ironische is zelfs, dat de opsteller van deze 'wist je dat' puntjes er impliciet van uit gaat, dat we wijzigingen kunnen herkennen. Hij zegt dat Hieronymus (Jerome) wijzigingen aanbracht, etc.

de bio van Jerome slaan we maar even over. Dat kan ook met wikipedia

quote:

Toen Hieronymus rond het jaar 370 van
paus Damascus de opdracht kreeg, alle
voorhandene evangelieteksten opnieuw
in het Latijn te vertalen en tot een groot
geschrift (bijbel) te ordenen, was hij
vertwijfeld: geen twee teksten hadden
een langere overeenstemming. Alles
week van elkaar af.

Hieronymus schreef aan de paus:

„Ook zij, die kwaad over mij spreken
moeten bevestigen, dat ... in afwijkingen
niet de waarheid aan te treffen is *. Als
men zich op de Latijnse tekt zou kunnen
verlaten, wilt u mij dan a.u.b. zeggen:
welke? Er zijn toch bijna zoveel
tekstvormen** als er afschriften zijn.“

(..)

In een vooruitziende blik, schrijft Hieronymus
aan de paus:

„Zal men ooit een mens vinden ..., die mij
niet, zogauw hij deze band (bijbel) in de
hand neemt ..., luidkeels voor een vervalser
en religie-schender uitmaakt,
omdat ik de stoutmoedigheid had, het
een en ander aan de oude boeken toe te
voegen, te veranderen of te verbeteren?“

In het voorwoord staat (helaas in het engels):

"... You urge me to revise the old Latin version, and, as it were, to sit in judgment on the copies of the Scriptures which are now scattered throughout the whole world; and, inasmuch as they differ from one another, you would have me decide which of them agree with the Greek original. The labour is one of love, but at the same time both perilous and presumptuous; for in judging others I must be content to be judged by all; and how can I dare to change the language of the world in its hoary old age, and carry it back to the early days of its infancy? Is there a man, learned or unlearned, who will not, when he takes the volume into his hands, and perceives that what he reads does not suit his settled tastes, break out immediately into violent language, and call me a forger and a profane person for having the audacity to add anything to the ancient books, or to make any changes or corrections therein? Now there are two consoling reflections which enable me to bear the odium– in the first place, the command is given by you who are the supreme bishop; and secondly, even on the showing of those who revile us, readings at variance with the early copies cannot be right. For if we are to pin our faith to the Latin texts, it is for our opponents to tell us which; for there are almost as many forms of texts as there are copies. If, on the other hand, we are to glean the truth from a comparison of many, why not go back to the original Greek and correct the mistakes introduced by inaccurate translators, and the blundering alterations of confident but ignorant critics, and, further, all that has been inserted or changed by copyists more asleep than awake? (..) I am now speaking of the New Testament. This was undoubtedly composed in Greek, with the exception of the work of Matthew the Apostle, who was the first to commit to writing the Gospel of Christ, and who published his work in Judaea in Hebrew characters. We must confess that as we have it in our language it is marked by discrepancies, and now that the stream is distributed into different channels we must go back to the fountainhead. (..) and it was useless to correct the New [Testament], for versions of Scripture which already exist in the languages of many nations show that their additions are false. I therefore promise in this short Preface the four Gospels only, which are to be taken in the following order, Matthew, Mark, Luke, John, as they have been revised by a comparison of the Greek manuscripts. Only early ones have been used. But to avoid any great divergences from the Latin which we are accustomed to read, I have used my pen with some restraint, and while I have corrected only such passages as seemed to convey a different meaning, I have allowed the rest to remain as they are."

Jerome zegt dus iets heel anders. De Latijnse vertalingen van de orriginele griekse teksten, verschillen nogal veel, en hij heeft de taak uit te zoeken welke latijnse vertalingen correct zijn en welke niet. En hij geeft ook aan hoe: vergelijken met zo oud mogelijke documenten. Verder geeft hij aan, dat hij het probleem ziet, dat mensen zo gewend zijn geraakt aan hun (foute) vertaling, dat ze hem zullen beschimpen, omdat hij de durf heeft gehad om foute vertalingen te corrigeren. Als ik dus Jerome's eigen woorden lees, zie ik de aantijgingen uit het boekje niet terug. Die auteur heeft gewoon wat citaten uit hun verband gelicht, om Jerome in een kwaad daglicht te stellen  :( .

dat even voor nu. Ik was niet van plan om het hele boek te behandelen, maar sta open voor verzoeken. Maar de meeste onzin is makkelijk zelf te ontmaskeren. Zodra je de suggesties en aantijgingen vergelijkt met hoe het met andere oude bronnen gaat, vallen ze door de mand.
« Laatst bewerkt op: september 29, 2006, 12:55:07 pm door Nunc »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: september 29, 2006, 01:54:46 pm »

quote:

hallo schreef op 29 september 2006 om 11:41:
[...]
ik hoop inderdaad dat die boek: 'De bijbel is vervalst' niet klopt.
'Die boek'?! Wie ogen heeft, die leze (enfin, dat hebben div. mensen in dit topic al gedaan ;))

michielk

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: september 29, 2006, 08:15:10 pm »
Als de Bijbel al vervalst zou zijn, hoe is het dan toch mogelijk dat alle vertalingen van de Bijbel gelijk zijn aan elkaar? In welke taal je de Bijbel ook leest er staat hetzelfde... Verder heeft Nunc al een duidelijke analyse gedaan die het duidelijk maakt... :)

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: september 29, 2006, 08:19:04 pm »
Dat je met TAAL VALSE spelletjes kunt spelen, dat moge bekend zijn.
Maar om nu een verTAALde Bijbel meteen verVALSt te noemen....... ;)
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: september 29, 2006, 08:58:25 pm »

quote:

michielk schreef op 29 september 2006 om 20:15:
Als de Bijbel al vervalst zou zijn, hoe is het dan toch mogelijk dat alle vertalingen van de Bijbel gelijk zijn aan elkaar? In welke taal je de Bijbel ook leest er staat hetzelfde...
En los daarvan, we hebben natuurlijk gewoon de originele tekst (Hebreeuws, Aramees of Grieks, afhankelijk van naar welk bijbelboek je kijkt, ze zijn nl. ook in verschillende tijden geschreven), net als het Arabisch van de koran dus. En vandaar uit kun je naar hartelust vertalen en kan ook iedereen met kennis van de grondtekst het controleren.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: september 29, 2006, 11:53:35 pm »
'Interessante' site trouwens. Ziet er new age achtig uit. Mijn duits is niet zo geweldig, maar als ik eens wat tijd heb dan spit ik 'm wel ff door.

michielk

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: september 30, 2006, 01:23:11 am »

quote:

wateengedoe2 schreef op 29 september 2006 om 20:58:
En los daarvan, we hebben natuurlijk gewoon de originele tekst (Hebreeuws, Aramees of Grieks, afhankelijk van naar welk bijbelboek je kijkt, ze zijn nl. ook in verschillende tijden geschreven), net als het Arabisch van de koran dus. En vandaar uit kun je naar hartelust vertalen en kan ook iedereen met kennis van de grondtekst het controleren.
Was dat ook niet een van de criteria bij het opstellen van het canon dat alle boeken in meervoud (meerdere talen) beschikbaar moesten zijn voor betrouwbaarheid?

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: september 30, 2006, 08:40:58 am »

quote:

michielk schreef op 30 september 2006 om 01:23:
[...]
Was dat ook niet een van de criteria bij het opstellen van het canon dat alle boeken in meervoud (meerdere talen) beschikbaar moesten zijn voor betrouwbaarheid?

niet dat ik weet. Vergeet niet, dat toen men -onofficieel- de canon begon samen te stellen - eind eerste eeuw al- dat men toen alles in het grieks (NT en OT) en in het hebreeuws (OT) en zelfs in het aramees (OT) had. Later kwamen daar natuurlijk latijnse vertalingen (OT en NT) bij, maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit de beschikbaarheid in meerdere talen als criterium heb gehoord.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: oktober 01, 2006, 12:47:40 am »

quote:

michielk schreef op 29 september 2006 om 20:15:
Als de Bijbel al vervalst zou zijn, hoe is het dan toch mogelijk dat alle vertalingen van de Bijbel gelijk zijn aan elkaar? In welke taal je de Bijbel ook leest er staat hetzelfde...
Eh, nee? Alleen al in het Nederlands, vergelijk de Naardense, de NBG, de Petrus Canisius, de Willibrord, de Staten, en die van de Jehova Getuigen eens met elkaar. Er staat niet hetzelfde, en met dank aan de Getuigen, kan je weten dat er niet eens qua betekenis hetzelfde staat.
« Laatst bewerkt op: oktober 01, 2006, 12:52:06 am door diak2b »
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: oktober 01, 2006, 12:51:33 am »

quote:

wateengedoe2 schreef op 29 september 2006 om 20:58:
[...]

Eh, nee? We hebben helemaal niet de originele tekst, net zo min als de originele tekst van de Koran ergens te vinden is. Dankzij de tamelijk hoog ontwikkelde filologie in het westen, hebben we wel min of meer kunnen reconstrueren wat originele tekst is en wat niet, en dankzij de Jesaja-tekst uit de dode-zee-rollen weten we intussen dat de filologie zijn werk extreem goed gedaan heeft. Maar daarmee beschikken we nog steeds niet over de grondtekst. Voor veel teksten is de oudst nog beschikbare tekst van vroeg-middeleeuwse tijd. Sterker, er zijn, zo heb ik me laten vertellen, bijzonder goede redenen om te vermoeden dat er nooit één grondtekst is geweest, dus dat vanaf het begin al verschillende versies van de verschillende rollen cq boeken circuleerden.
« Laatst bewerkt op: oktober 01, 2006, 12:52:20 am door diak2b »
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: november 15, 2006, 02:36:57 pm »
ga er maar van uit dat een heeeel groot deel van de bijbel in de loop van de (vooral eerste 4) eeuwen menigmaal is aangepast
« Laatst bewerkt op: november 15, 2006, 02:37:23 pm door reller »

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: november 15, 2006, 03:14:36 pm »

quote:

reller schreef op 15 november 2006 om 14:36:
ga er maar van uit dat een heeeel groot deel van de bijbel in de loop van de (vooral eerste 4) eeuwen menigmaal is aangepast
Ik peins er niet over om dat aan te nemen alleen maar omdat iemand met een evidente agenda maar zonder enige argument zoiets stelt. Mede aangezien er op dit forum zat bewijs voorbij is gekomen van het tegenovergestelde.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: november 15, 2006, 03:40:55 pm »

quote:

reller schreef op 15 november 2006 om 14:36:

"ga er maar van uit"=aannemen.
Als ik op mijn werk met aannames aankom, zeggen mijn collega's altijd: een aanname is je slechtste raadgever, zorg dat je het zeker weet en kom dan terug!

Wist je trouwens dat het oude testament al ver voor die eerste 4 eeuwen, die je noemt, is geschreven?

En als je die aanname kan doen over de Bijbel dan kan je dat ook doen voor vele belangrijke historische boeken die onze geschiedenisboeken hebben bepaald.
Verba volant, scripta manent

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: november 15, 2006, 08:37:28 pm »
Modbreak:
Weinig zinvolle bijdragen aan een al oude discussie, en de topicstarter is ook nergens te bekennen. Dus slotje.
« Laatst bewerkt op: november 15, 2006, 08:37:52 pm door Nunc »