Essentiële en niet-essentiële geschilpunten
Sterkte toegewenst met je beslissing, Tessa. Ik kan me voorstellen dat het niet gemakkelijk is, beslissen of je ter wille van je partner wel of niet van kerk verandert. Ik denk dat een ander je daarin niet kan adviseren, en ik als humanist (dus niet-gelovige) kan dat al helemaal niet.
Wel hoop ik dat ik je gerustgesteld heb voor wat betreft het geloof in de goddelijkheid van Jezus en in de Drieëenheid. Deze worden door de Koptische kerk volledig erkend, en wat dat betreft is er dus geen verschil tussen jouw kerk en de Koptische.
gekunstelde strijdvragen?
Voor jou zou ik hopen dat je je niet te veel laat beïnvloeden door mijn inziens gekunstelde strijdvragen als de vraag of Jezus nu één of twee naturen had. Maakt het veel uit of Jezus nu een goddelijke EN een menselijke natuur had, dan wel EEN natuur die op een volmaakte manier het goddelijke en het menselijke verenigde? Ook van een vraag of de H. Geest nu alleen uit de Vader dan wel uit de Vader en de Zoon gezamenlijk voortkomt ben ik geneigd te zeggen: wat maakt het in essentie uit?
Mij lijkt dat, als er overeenstemming is over de goddelijkheid van Jezus en over de Drieëenheid, dergelijke geschilpunten zeer ondergeschikt zijn. (Maar ja, een humanist heeft gemakkelijk praten natuurlijk).
geen dogma's
Daarentegen zal het feit dat de Koptische kerk, net als de R.K. kerk, zeven sacramenten en heiligenverering kent, voor een gereformeerde mogelijk een probleem zijn. Daar staat tegenover dat de Kopten niet geloven in r.k. geloofspunten als het vagevuur, aflaten of een onfeilbare paus. Ze hebben wel een paus/patriarch in Alexandrië, maar die heeft dus niet dezelfde status als de paus van Rome. Ook dogma's, zoals de onbevlekte ontvangenis van Maria, worden door hen niet erkend.
Doordat ik bevriend ben met bovengenoemde Koptische publiciste die het boekje 'Vraag & Antwoord' schreef, heb ik wat kennis van de Koptische godsdienst, vandaar dat ik dit alles kon vertellen. Het allerbeste, ik wens je een wijze beslissing toe.