1 Korinte 12: 3
”Daarom maak ik u bekend, dat niemand door de Geest Gods sprekende, zegt: Vervloekt is Jezus; en dat niemand kan zeggen: Jezus is Here, dan door de heilige Geest.”
Ook zij belijden de Vader,
de opstanding van de Zoon
en de komst van de heilige Geest.
Dat kan enkel en alleen dóór de Geest,
dus ze hebben de Geest, net als wij.
Daarom noem ik hen broers en zussen.
”.. want door éen Geest zijn wij allen tot één lichaam gedoopt, hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij slaven, hetzij vrijen, en allen zijn wij met één Geest gedrenkt.”
Of het nou gedrenkt is in een groot bad of vanuit een kom, daar kun je je nek over breken, maar dat doe ik niet. We zijn door die ene Geest gedrenkt. Eén.
Laten we de eenheid bewaren, ik ben er namelijk van overtuigd dat ze dezelfde Geest hebben… en in dat geval kom ik ze tegen in de hemel. Uiterst mooi zou ik zeggen.
Zeggend dat ze geen broer en zus zijn insinueer je dat ze niet behouden worden? Durf jij op Gods troon te gaan zitten en te bepalen wie wel en niet in de hemel komen?
Maargoed,..
“Want hoewel ik vrij sta tegenover allen, heb ik mij allen dienstbaar gemaakt, om er zoveel mogelijk te winnen; (…) Álles doe ik ter wille van het evangelie, om er zelf ook deel aan te verkrijgen.” 1 Kor 9: 19-23
Ik ben gereformeerd, ja, je gelooft het niet. Ter wille van het evangelie kijk ik mijn broer en zus recht in de ogen aan en durf ik over mijn eigen muren heen te zien.
Maar ik denk dat door al dit gemor over de wáre leer we nooit komen tot het ‘zieltjes winnen’. En terwijl wij elkaar aanvliegen met gepraat vergaat de wereld, mensen die voor de eeuwigheid verwijderd van God zijn.
DAT IS PAS ZONDE!