quote:
joepie schreef op 04 oktober 2006 om 15:04:[...]
Ik heb nog nooit van deze versie gehoord.
Dus waar baseer je het op dat het door God geoorloofd is?
Ik weet niet beter ( dus geen nieuw denken binnen de GKV) maar al van altijd: dat scheiden niet mag. Hertrouwen na scheiden helemaal niet.
Dat het tegenwordig lijkt alsof het heel "gewoon" is dat het wel kan binnen de GKV en de HG wil niet zeggen dat het ook is zoals God het wil.
Maar volgens mij hebben daar al eens ergens een discussie over gehad.
Ik begrijp niet dat jij van deze visie nooit gehoord hebt. Zoek een paar oudere boeken van je boekenplank die over dit onderwerp gaan, en je zult beslist tegenkomen dat overspel een wettige (dus bijbelse) grond is voor echtscheiding. En dat in dat geval een tweede huwelijk gesloten (en dus ook kerkelijk bevestigd) mag worden.
Ik heb even op mijn boekenplank gekeken, en het volgende gevonden:
In "Die twee... één vlees", van ds. P. Niemeijer, blz. 103:"In geval van overspel en bij weigering van één van de twee echtgenoten om de ander de Here te laten dienen, heeft de alleenwijze God echtscheiding toegelaten."
En op blz. 102: "Het verbod op een zgn. tweede huwelijk geldt uiteraard niet voor die gevallen waarin man en vrouw ook voor God gescheiden zijn: in geval van overspel of om de in 1 Kor. 7 bedoelde reden. Of wanneer man of vrouw gestorven is."
In "Het huwelijk gewogen", van dr. J. van Bruggen, blz. 62: "Op de vraag of overspel de deur naar het tweede huwelijk opent, antwoorden we samenvattend: (...) De Schrift verbiedt gescheiden mensen om een tweede huwelijk aan te gaan (...) Dit verbod is echter niet van toepassing op de situaties waarin het huwelijk door overspel tot ontbinding kwam".
In "Huwelijk en Zeden", door Prof. dr. J. Douma en E. Bos e.a (uitgave van de Gr. v. Prinstererstichting), blz. 10:"De gereformeerde leer vat onder het begrip hoererij alle seksuele handelingen buiten het huwelijk. Overspel, homoseksuele relaties en andere vormen van ontucht buiten het huwelijk vormen zo een grond voor ontbinding".
Uitgangspunt is altijd geweest dat overspel de echt breekt. Het zevende gebod verbiedt de echtbreuk, dus de zonde die vóór de echtscheiding uitgaat.
(N.B. overspel kán leiden tot echtscheiding, het hóeft niet. Verzoening is verreweg het beste en het mooiste, maar lang niet altijd mogelijk.)