Auteur Topic: Liturgieherstel  (gelezen 9775 keer)

Laodicea

• Bekijk profiel
Liturgieherstel
« Reactie #100 Gepost op: oktober 04, 2006, 11:29:07 pm »

quote:

Ja, ik ken het propagandapraatje, maar Luther dacht er privé kennelijk toch anders over.

quote:

U hebt, in tegenstelling tot al die anderen, als enige het cruciale punt, dat, waar het werkelijk om gaat, aangepakt. U hebt me niet verveeld met al die irrelevante zaken over het pausdom, vagevuur, aflaat en zo meer – eerder kleinigheden dan echte kwesties – waarmee bijna iedereen tot nu toe geprobeerd heeft mij (zonder succes) naar de keel te vliegen; u en u alleen hebt gezien waar het allemaal om draait en u op het kernpunt geconcentreerd.
Aldus Luther in zijn briefwiseling met Erasmus. Oftewel al die 95 stellingen waren toch vooral de stok om de hond mee te slaan en de ontkenning van de vrije wil binnen te smokkelen.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

grompie

• Bekijk profiel
Liturgieherstel
« Reactie #101 Gepost op: oktober 04, 2006, 11:34:37 pm »

quote:

diak2b schreef op 04 oktober 2006 om 23:26:
[...]

Inderdaad, je kan daar iets lezen over aflaten, maar vooral veel over de ontspoorde praktijk, het misbruik, etc.
zonder ontspoorde praktijk geen revolutie :Y)
geheelonthouder

diak2b

• Bekijk profiel
Liturgieherstel
« Reactie #102 Gepost op: oktober 04, 2006, 11:35:42 pm »

quote:

grompie schreef op 04 oktober 2006 om 23:34:
[...]

zonder ontspoorde praktijk geen revolutie :Y)
Zeker. En Luther had op dat punt ook gelijk, zoals de Kerk ook nogal duidelijk bevestigde trouwens.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Laodicea

• Bekijk profiel
Liturgieherstel
« Reactie #103 Gepost op: oktober 04, 2006, 11:37:46 pm »
Ik ben trouwens benieuwd of men met diezelfde motivatie van misbruiken ook bijvoorbeeld de ketterij van de Albigenzen zou goedkeuren. Of Hitler bijvoorbeeld.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

grompie

• Bekijk profiel
Liturgieherstel
« Reactie #104 Gepost op: oktober 05, 2006, 01:40:10 am »

quote:

Laodicea schreef op 04 oktober 2006 om 23:37:
Ik ben trouwens benieuwd of men met diezelfde motivatie van misbruiken ook bijvoorbeeld de ketterij van de Albigenzen zou goedkeuren. Of Hitler bijvoorbeeld.
gast! leer lezen!
geheelonthouder

Laodicea

• Bekijk profiel
Liturgieherstel
« Reactie #105 Gepost op: oktober 05, 2006, 09:35:16 am »

quote:

Die oneliners zijn anders snel gelezen hoor. Blijft mijn vraag staan.