quote:
diak2b schreef op 08 oktober 2006 om 17:45:[...]
Zou je met je goede lezen dan eens willen aanwijzen waar ik "waarheid" en "aantallen"verbonden heb? Wat ik wel kan aanwijzen is waar ik "aantallen" heb verbonden aan de vraag of de RKK met een club in gesprek is of niet.
Ik moet het nog ziet of de charismatischen de RKK inhalen. 25% van de christenen die lid wordt van de pinksterbeweging lijkt me niet zozeer een bewijs van waarheid, maar eerder dat 'de grote afvalligheid onder christenen' waar Johannes het in zijn eerste brief over heeft, zich begint af te tekenen en nu duidelijk zichtbaar wordt:
quote:
Kinderen, het is de laatste ure; en gelijk gij gehoord hebt, dat er een antichrist komt, zijn er nu ook vele anti*christen opgestaan, en daaraan onderkennen wij, dat het de laatste ure is. Zij zijn van ons uitgegaan, maar zij waren uit ons niet; want indien zij uit ons geweest waren, zouden zij bij ons gebleven zijn: maar aan hen moest openbaar worden, dat niet allen uit ons zijn.
*anti = betekent niet 'tegen' in deze context, maar het Grieks lijkt hier te duiden op de andere betekenis van het voorvoegsel: 'anders' / 'op een andere manier'
Als ik het RKK standpunt en Augsburg met
deze en
deze gereformeerde documenten vergelijk en kijk naar waar men staat, dan zou ik niet weten waarom Gereformeerden bezwaar zouden maken tegen Augsburg.
Tegelijkertijd denk ik dat het paradoxaal genoeg wel eens zo kunnen zijn dat protestanten hun standpunten moeten herzien omdat ze zo onder druk staan van evangelische dwaalleer en dan tot de ontdekking komen dat ze erg weinig dingen echt anders zien dan de katholieken dat doen en dat in de Reformatie op punten het kind met het badwater is weggegooid. Dat zie je ook al langzamerhand gebeuren: steeds meer liturgische elementen worden herontdekt en bij het uitleggen van de leer schuift de uitleg ook meer weg van de evangelische dwaalleer (om duidelijk te maken dat wij niet zo denken) en meer terug richting RKK.
Het wordt nog wel wat met die oecumene. Gewoon geduld hebben: Keulen en Aken zijn ook niet op dezelfde dag gebouwd.