Auteur Topic: Gereformeerde bezwaar tegen de verklaring van Augsburg?  (gelezen 8052 keer)

Laodicea

• Bekijk profiel
Gereformeerde bezwaar tegen de verklaring van Augsburg?
« Gepost op: oktober 07, 2006, 10:52:58 pm »
Zoals de vaste klanten wellicht weten, hebben de Lutheranen en de Methodisten samen met de RKK een overeenkomst gesloten over de rechtvaardigingsleer, wat toch dé reden van de Reformatie is. De Gereformeerden hebben dit niet ondertekent, en nou is mijn vraag wat het bezwaar is? Heeft iemand ook wellicht linkjes waarin Gereformeerden de kwestie bespreken? Ik ben namelijk erg nieuwsgierig naar hoe men deze verklaring bekijkt.

Dit is 'm:

OFFICIËLE GEMEENSCHAPPELIJKE VASTSTELLING BIJ DE VERKLARING VAN DE LUTHERSE WERELD FEDERATIE EN DE PAUSELIJKE RAAD TER BEVORDERING VAN DE EENHEID VAN DE CHRISTENEN

GEMEENSCHAPPELIJKE VERKLARING OVER DE RECHTVAARDIGINGSLEER DOOR DE ROOMS KATHOLIEKE KERK EN LUTHERSE WERELD FEDERATIE

ANNEX BIJ DE GEMEENSCHAPPELIJKE VERKLARING OVER DE RECHTVAARDIGINGSLEER DOOR DE ROOMS KATHOLIEKE KERK EN LUTHERSE WERELD FEDERATIE

De grote letters hebben geen speciale betekenis, maar het was handiger om ze zo te knippen & plakken i.p.v. dat ik ze zo overnieuw moest schrijven.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 08, 2006, 12:28:14 pm »

quote:

Laodicea schreef op 07 oktober 2006 om 22:52:
De Gereformeerden hebben dit niet ondertekent, en nou is mijn vraag wat het bezwaar is?

Ben de lap tekst nog aan het lezen maar een vraag:
Zijn de protestanten (dat is iets ruimer dan de gereformeerden) gevraagd om te ondertekenen?
Mail me maar als je wat wilt weten

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 08, 2006, 01:38:24 pm »

quote:

okidoki schreef op 08 oktober 2006 om 12:28:
Ben de lap tekst nog aan het lezen maar een vraag:
Zijn de protestanten (dat is iets ruimer dan de gereformeerden) gevraagd om te ondertekenen?
Het lijkt mij dat iedereen die zich er in kan vinden het kan ondertekenen. Ik neem aan dat de Gerefomeerden ook gevraagd zijn.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 08, 2006, 01:56:24 pm »
De RKK en Lutherse kerk worden anders wel met name genoemd ("Als een katholiek zegt dat... bedoelt hij niet dat..." en andersom).

Misschien is het wel nooit de bedoeling geweest dat de gereformeerden het ondertekenden?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 08, 2006, 02:00:23 pm »
Als je de inleidingen leest dan staat er alleen maar RK en luthers.
Andere kerken of leerstromingen worden niet genoemd.

Overigens zou het vreemd zijn dat de gereformeerde kerken NGK CGK en GKV een gesprek gingen voeren met de pauselijke raad. Ze erkennen immers de paus niet?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 08, 2006, 02:23:35 pm »

quote:

okidoki schreef op 08 oktober 2006 om 14:00:
Als je de inleidingen leest dan staat er alleen maar RK en luthers.
Andere kerken of leerstromingen worden niet genoemd.

Overigens zou het vreemd zijn dat de gereformeerde kerken NGK CGK en GKV een gesprek gingen voeren met de pauselijke raad. Ze erkennen immers de paus niet?

Vanuit Rome bezien zijn de Orthodoxe kerken van cruciale betekenis, omdat we met hen het geloof vrijwel volledig delen. De Luthersen en de Angelicanen staan nog relatief dichtbij, en zijn groot genoeg om opgemerkt te worden. De Oud Katholieken zijn weliswaar extreem klein, maar inhoudelijk staan ze nabij. Maar met alle respect, denk je dat iemand in Rome er wakker van ligt of de NGK, de CGK of de GKv de verklaring van Augsburg ondertekenen, zichzelf opheffen, zichzelf voor de zoveelste keer splitsen, of voortaan een rode feestneus gaan dragen?

En let op, ik zeg dat niet uit gebrek aan respect voor deze Nederlandse geloofsgemeenschapjes, maar op wereldschaal vallen ze gewoon niet zo op.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 08, 2006, 03:20:39 pm »

quote:

Zwever schreef op 08 oktober 2006 om 13:56:
De RKK en Lutherse kerk worden anders wel met name genoemd ("Als een katholiek zegt dat... bedoelt hij niet dat..." en andersom).
Men was ook oorspronkelijk alleen met de Lutheranen in bespreking omdat die beide partijen elkaar opgezocht hebben. Zij hebben het ook beide opgesteld. Later hebben de Methodisten te kennen gegeven dat ze het er mee eens ware, en het dus ook ondertekend.

quote:

Misschien is het wel nooit de bedoeling geweest dat de gereformeerden het ondertekenden?
Het is in ieder geval niet de bedoeling geweest om ze uit te sluiten, maar er waren geen specifieke onderhandelingen gaande tussen Gereformeerden en Katholieken voor zover ik weet.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 08, 2006, 03:21:21 pm »

quote:

diak2b schreef op 08 oktober 2006 om 14:23:
En let op, ik zeg dat niet uit gebrek aan respect voor deze Nederlandse geloofsgemeenschapjes, maar op wereldschaal vallen ze gewoon niet zo op.
Maar de Gereformeerden hebben toch ook een soort wereldfederatie?

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 08, 2006, 04:00:13 pm »
Wordt waarheid gebaseerd op de grote getallen of gebaseerd op de waarheid in Jezus Christus.
Ik las dat de charismatischen en pinkstergemeenten inmiddels een kwart betreffen van de gelovigen op de wereld. Straks halen de ze RKK nog in. :+

Kajem

quote:

diak2b schreef op 08 oktober 2006 om 14:23:
[...]

Vanuit Rome bezien zijn de Orthodoxe kerken van cruciale betekenis, omdat we met hen het geloof vrijwel volledig delen. De Luthersen en de Angelicanen staan nog relatief dichtbij, en zijn groot genoeg om opgemerkt te worden. De Oud Katholieken zijn weliswaar extreem klein, maar inhoudelijk staan ze nabij. Maar met alle respect, denk je dat iemand in Rome er wakker van ligt of de NGK, de CGK of de GKv de verklaring van Augsburg ondertekenen, zichzelf opheffen, zichzelf voor de zoveelste keer splitsen, of voortaan een rode feestneus gaan dragen?

Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 08, 2006, 04:00:53 pm »
bedoel je de wereldraad van kerken soms

kajem

quote:

Laodicea schreef op 08 oktober 2006 om 15:21:
[...]

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 08, 2006, 04:06:55 pm »

quote:

kajem schreef op 08 oktober 2006 om 16:00:
bedoel je de wereldraad van kerken soms

kajem
Nee, dat is weer wat anders, ik zal er eens naar op zoek.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 08, 2006, 04:31:28 pm »

quote:

Laodicea schreef op 08 oktober 2006 om 16:06:
Nee, dat is weer wat anders, ik zal er eens naar op zoek.
Deze bedoel ik.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: oktober 08, 2006, 05:11:22 pm »

quote:

Lijkt me raadzaam om dan eerst een definitie van gereformeerden te maken.
Er zijn heel van gereformeerden opgegaan in de PKN terwijl vanuit de NGK / CGK en GKV die groep gereformeerden weer niet als gereformeerd gezien wordt.

De orthodox gereformeerden waar de genoemde afkortingen onder (lijken) te vallen doen niet mee in de Raad van Kerken (plaatselijke contacten daargelaten) en ook niet in de wereldraad van kerken.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: oktober 08, 2006, 05:21:05 pm »

quote:

[...]
De GKV, NGK en CGK (dacht ik?) werden toch met name genoemd?

Overigens, die wereldfederatie is al druk genoeg met na eeuwen ontdekken dat de HC niet klopt, misschien moesten ze daar eerst maar eens werk van maken?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: oktober 08, 2006, 05:21:42 pm »

quote:

kajem schreef op 08 oktober 2006 om 16:00:
Wordt waarheid gebaseerd op de grote getallen of gebaseerd op de waarheid in Jezus Christus.
Ik las dat de charismatischen en pinkstergemeenten inmiddels een kwart betreffen van de gelovigen op de wereld. Straks halen de ze RKK nog in. :+

Kajem

[...]
lees je bewust slecht, of is dit humor?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: oktober 08, 2006, 05:23:08 pm »

quote:

okidoki schreef op 08 oktober 2006 om 17:11:
[...]

Lijkt me raadzaam om dan eerst een definitie van gereformeerden te maken.
Er zijn heel van gereformeerden opgegaan in de PKN terwijl vanuit de NGK / CGK en GKV die groep gereformeerden weer niet als gereformeerd gezien wordt.

De orthodox gereformeerden waar de genoemde afkortingen onder (lijken) te vallen doen niet mee in de Raad van Kerken (plaatselijke contacten daargelaten) en ook niet in de wereldraad van kerken.
Maar wel aan de club die Laodicea bedoelde. Kajem haalde de wereldraad van syncretisten kerken er bij.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: oktober 08, 2006, 05:34:50 pm »
ik probeer een beetje met jouw humor mee te gaan en ik kan heel goed lezen. Daarom stem ik christenunie en geen cda.

kajem

quote:

diak2b schreef op 08 oktober 2006 om 17:21:
[...]

lees je bewust slecht, of is dit humor?
« Laatst bewerkt op: oktober 08, 2006, 05:35:06 pm door kajem »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: oktober 08, 2006, 05:45:04 pm »

quote:

kajem schreef op 08 oktober 2006 om 17:34:
ik probeer een beetje met jouw humor mee te gaan en ik kan heel goed lezen. Daarom stem ik christenunie en geen cda.

kajem

[...]
Zou je met je goede lezen dan eens willen aanwijzen waar ik "waarheid" en "aantallen"verbonden heb? Wat ik wel kan aanwijzen is waar ik "aantallen" heb verbonden aan de vraag of de RKK met een club in gesprek is of niet.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: oktober 08, 2006, 05:55:57 pm »

quote:

diak2b schreef op 08 oktober 2006 om 17:23:
Maar wel aan de club die Laodicea bedoelde. Kajem haalde de wereldraad van syncretisten kerken er bij.
Wat ik trouwens niet had verwacht, ik dacht dat zo'n beetje alle Protestanten in de wereldraad zaten.

Overigens, voor mijn vraagstelling wil ik graag uitgaan van die Gereformeerde werelbond. :)

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: oktober 08, 2006, 06:00:47 pm »
Ik heb helemaal niet beweerd dat jij daar iets over hebt geschreven. Ik meen dat laodicea dat schreef. Maar dat moet ik even nazoeken. Als je nu eens stopt mij zo te wantrouwen en zonder scrupules op mij reageert zou dat misschien helpen, denk je niet.
Ik eet namelijk liever warm in plaats van bruinbrood met koude melk  ;)

Kajem

quote:

diak2b schreef op 08 oktober 2006 om 17:45:
[...]

Zou je met je goede lezen dan eens willen aanwijzen waar ik "waarheid" en "aantallen"verbonden heb? Wat ik wel kan aanwijzen is waar ik "aantallen" heb verbonden aan de vraag of de RKK met een club in gesprek is of niet.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: oktober 08, 2006, 06:02:19 pm »
syncretisten, wat is dat nu weer... even googelen

kajem

quote:

diak2b schreef op 08 oktober 2006 om 17:23:
[...]

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: oktober 08, 2006, 06:07:54 pm »

quote:

kajem schreef op 08 oktober 2006 om 18:02:

kajem
Dat is ongeveer hetzelfde als een dure wijn mixen met afwaswater. :+

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: oktober 08, 2006, 06:07:58 pm »
Het antwoord gevonden:

Gregoriaanse muziek op een popzender, wigwamweekends, boomgeesten, de natuur als godin, heiligenafbeeldingen als tatoeages. Dr. Stephan Holthaus somt moeiteloos een hele rij religieus getinte moderne cultuuruitingen op. Ze leiden volgens hem maar tot één conclusie: religie is in. „Ze dient zich alleen aan in het gewaad van het persoonlijk leven. Moderne religie is syncretistisch, aards en persoonlijk van inslag. Het gaat niet meer om de kerk of het dogma, maar om de individualistische en ondogmatische vroomheid. Wie God is, maakt de mens zelf uit.”

kajem

quote:

kajem schreef op 08 oktober 2006 om 18:02:

kajem

[...]

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: oktober 08, 2006, 06:43:00 pm »

quote:

diak2b schreef op 08 oktober 2006 om 17:45:
[...]

Ik moet het nog ziet of de charismatischen de RKK inhalen. 25%  van de christenen die lid wordt van de pinksterbeweging lijkt me niet zozeer een bewijs van waarheid, maar eerder dat 'de grote afvalligheid onder christenen' waar Johannes het in zijn eerste brief over heeft, zich begint af te tekenen en nu duidelijk zichtbaar wordt:

quote:

Kinderen, het is de laatste ure; en gelijk gij gehoord hebt, dat er een antichrist komt, zijn er nu ook vele anti*christen opgestaan, en daaraan onderkennen wij, dat het de laatste ure is. Zij zijn van ons uitgegaan, maar zij waren uit ons niet; want indien zij uit ons geweest waren, zouden zij bij ons gebleven zijn: maar aan hen moest openbaar worden, dat niet allen uit ons zijn.

*anti = betekent niet 'tegen' in deze context, maar het Grieks lijkt hier te duiden op de andere betekenis van het voorvoegsel: 'anders' / 'op een andere manier'
Als ik het RKK standpunt en Augsburg met deze en deze gereformeerde documenten vergelijk en kijk naar waar men staat, dan zou ik niet weten waarom Gereformeerden bezwaar zouden maken tegen Augsburg.

Tegelijkertijd denk ik dat het paradoxaal genoeg wel eens zo kunnen zijn dat protestanten hun standpunten moeten herzien omdat ze zo onder druk staan van evangelische dwaalleer en dan tot de ontdekking komen dat ze erg weinig dingen echt anders zien dan de katholieken dat doen en dat in de Reformatie op punten het kind met het badwater is weggegooid. Dat zie je ook al langzamerhand gebeuren: steeds meer liturgische elementen worden herontdekt en bij het uitleggen van de leer schuift de uitleg ook meer weg van de evangelische dwaalleer (om duidelijk te maken dat wij niet zo denken) en meer terug richting RKK.

Het wordt nog wel wat met die oecumene. Gewoon geduld hebben: Keulen en Aken zijn ook niet op dezelfde dag gebouwd.
« Laatst bewerkt op: oktober 08, 2006, 06:53:39 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: oktober 08, 2006, 06:54:57 pm »

quote:

diak2b schreef op 08 oktober 2006 om 17:21:
[...]
De GKV, NGK en CGK (dacht ik?) werden toch met name genoemd?

Overigens, die wereldfederatie is al druk genoeg met na eeuwen ontdekken dat de HC niet klopt, misschien moesten ze daar eerst maar eens werk van maken?

De wereldfederatie waar jij met je laatste opmerking naar verwijst bevat geen vertegenwoordiging van de NGK /CGK of GKV.
Ook de wereldraad der kerken niet.

Lao doelt op een een groep van kerken die hier op de lijst staan.
Lijkt mij stug dat deze groep het gewraakte artikel in de HC zal verwijderen of anders uitleggen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: oktober 08, 2006, 07:00:06 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 08 oktober 2006 om 18:43:
Als ik het RKK standpunt en Augsburg met deze en deze gereformeerde documenten vergelijk en kijk naar waar men staat, dan zou ik niet weten waarom Gereformeerden bezwaar zouden maken tegen Augsburg.

Er is toch geen bezwaar gemaakt tegen de genoemde verklaring van Ausburg, of heb  ik iets gemist?
Blijf je zitten met het gegeven dat de genoemde orthox gereformeerden de paus niet zo zien zitten.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: oktober 08, 2006, 07:02:52 pm »
Volgens mij maakt het pausschap niet direct onderdeel uit van de rechtvaardigingsleer. Kan zijn dat orthodox gereformeerden daar niet achter staan, maar luthersen, anglicanen, orthodoxen doen dat ook niet. Dus dat was ook niet de discussie.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: oktober 08, 2006, 07:12:49 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 08 oktober 2006 om 19:02:
Volgens mij maakt het pausschap niet direct onderdeel uit van de rechtvaardigingsleer. Kan zijn dat orthodox gereformeerden daar niet achter staan, maar luthersen, anglicanen, orthodoxen doen dat ook niet. Dus dat was ook niet de discussie.

Is inderdaad niet de discussie maar denk je dat de genoemde kerken met een vertegenwoordiging van het Vaticaan om tafel zouden gaan?
Ik vrees dat men de deur echt niet open doet op zo'n uitnodiging omdat men op meerdere gronden het niet eens is met de Kerk.
Het zoeken naar eenheid is onderling (NGK / CGK en GKV) wel aanwezig maar naar buiten toe niet zo, zeker niet naar de RK toe.
Hoe groot is de kans dat de genoemde verklaring ooit een landelijke vergadering van een der genoemde kerken zal halen schat je in?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: oktober 08, 2006, 07:21:11 pm »
Je kunt toch wel een gezamelijke belijdenis ondertekenen zonder dat je het gelijk 100% eens hoeft te zijn met de RKK? :? Dat is heel wat anders dan een soort van 'fusiegesprekken'. Want dat is heel duidelijk NIET de insteek van Augsburg.

We schaffen het Apostolicum, Nicea, Athanasius etc. toch ook niet af omdat ze door 'Roomsen' zijn opgesteld?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: oktober 08, 2006, 07:27:10 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 08 oktober 2006 om 19:21:
We schaffen het Apostolicum, Nicea, Athanasius etc. toch ook niet af omdat ze door 'Roomsen' zijn opgesteld?
offtopic:Sssssssssssssssssst, dat moet je niet verklappen...
Maar hoe groot acht je de kans dat de genoemde kerken het ter tafel krijgen bij een synode of zo?
« Laatst bewerkt op: oktober 08, 2006, 07:34:49 pm door Riemer Lap »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: oktober 08, 2006, 07:35:40 pm »
Komt mijn vraag dus weer terug: is het hen eigenlijk ooit gevraagd?
Als het niet gevraagd wordt kun je ook niet weten hoe ze er over denken.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: oktober 08, 2006, 09:59:25 pm »

quote:

okidoki schreef op 08 oktober 2006 om 18:54:
De wereldfederatie waar jij met je laatste opmerking naar verwijst bevat geen vertegenwoordiging van de NGK /CGK of GKV.
Ook de wereldraad der kerken niet.

Lao doelt op een een groep van kerken die hier op de lijst staan.
Lijkt mij stug dat deze groep het gewraakte artikel in de HC zal verwijderen of anders uitleggen.
Toch is het weldegelijk diezelfde wereldfederatie die tegenwoordig impliciet erkent dat HC 80 niet helemaal waar is, alleen een voorstel om het te wijzigen, ingediend door de Canadezen, heeft het niet gehaald.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: oktober 08, 2006, 10:01:09 pm »

quote:

Laodicea schreef op 08 oktober 2006 om 21:59:
[...]

Toch is het weldegelijk diezelfde wereldfederatie die tegenwoordig impliciet erkent dat HC 80 niet helemaal waar is, alleen een voorstel om het te wijzigen, ingediend door de Canadezen, heeft het niet gehaald.

Heb je ee bron daarvan?
In het ND heb ik we iets gelezen maar de door jouw gelinkte club vergaderde dit jaar niet (pas in 2009 meen ik)
Mogelijk dat ik het dan helder heb

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: oktober 08, 2006, 10:03:22 pm »

quote:

okidoki schreef op 08 oktober 2006 om 19:35:
Komt mijn vraag dus weer terug: is het hen eigenlijk ooit gevraagd?
Niet dat ik weet.

quote:

Als het niet gevraagd wordt kun je ook niet weten hoe ze er over denken.
Dat weet ik niet, wellicht is er toch discussie over geweest?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: oktober 08, 2006, 10:11:33 pm »
De Christian Reformed Churches participeren niet in het overleg waar de GKV wel in zit.
ino
In mijn eerdere link kon je ontdekken wie in het andere overleg zaten.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: oktober 08, 2006, 10:13:07 pm »

quote:

Laodicea schreef op 08 oktober 2006 om 22:03:
[...]
Niet dat ik weet.
[...]
Dat weet ik niet, wellicht is er toch discussie over geweest?
Ben vrij meelezend en heb er nog nooit iets over gelezen of gehoord binnen de protestantse kring. Leeft Ausburg daar eigenlijk wel? Ik vrees van niet.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: oktober 08, 2006, 10:15:49 pm »

quote:

okidoki schreef op 08 oktober 2006 om 22:01:
Heb je ee bron daarvan?
In het ND heb ik we iets gelezen maar de door jouw gelinkte club vergaderde dit jaar niet (pas in 2009 meen ik)
Mogelijk dat ik het dan helder heb
Dit kon ik er over terug vinden, maar is dat nou weer een andere club als waar de GKv internationaal bij aangesloten is?

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: oktober 08, 2006, 10:16:42 pm »

quote:

okidoki schreef op 08 oktober 2006 om 22:11:
De Christian Reformed Churches participeren niet in het overleg waar de GKV wel in zit.
ino
In mijn eerdere link kon je ontdekken wie in het andere overleg zaten.
Mijn post heeft dit net gekruist. ;)

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: oktober 08, 2006, 10:17:50 pm »

quote:

okidoki schreef op 08 oktober 2006 om 22:13:
Ben vrij meelezend en heb er nog nooit iets over gelezen of gehoord binnen de protestantse kring. Leeft Augsburg daar eigenlijk wel? Ik vrees van niet.
Dat zou toch heel zonde zijn, wat men er ook van vind, het lijkt me in ieder geval een stevige basis voor verdere discussie.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: oktober 08, 2006, 10:22:43 pm »

quote:

Laodicea schreef op 08 oktober 2006 om 22:17:
[...]

Dat zou toch heel zonde zijn, wat men er ook van vind, het lijkt me in ieder geval een stevige basis voor verdere discussie.

Nahh, discussie met gereformeerden is niet altijd haalbaar. Gesprek mischien wel :)

Het is inderdaad jammer dat het niet aan meer protestantse (is breder dan gereformeerd!) partijen is aangeboden, het is standpuntbepalend wat ik er uit opmaak.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: oktober 08, 2006, 10:33:37 pm »

quote:

okidoki schreef op 08 oktober 2006 om 22:22:
Nahh, discussie met gereformeerden is niet altijd haalbaar. Gesprek mischien wel :)

Het is inderdaad jammer dat het niet aan meer protestantse (is breder dan gereformeerd!) partijen is aangeboden, het is standpuntbepalend wat ik er uit opmaak.
Het moeilijke ervan is dat je zo veel verschillende aanspreekpunten heb. Maar als ik naar de cijfers kijk, dan zijn er ongeveer 400 miljoen Protestanten, en 150 miljoen daarvan (Lutheranen en Methodisten) hebben het ondertekent. En aangeboden, men is vrij om het te ondertekenen of niet.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of onze gewaardeerde forumdominee hier nog iets over heeft mee te delen, of er wel eens discussie over is o.i.d of onderwerp van gesprek.
« Laatst bewerkt op: oktober 08, 2006, 10:34:04 pm door Laodicea »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: oktober 08, 2006, 10:41:29 pm »

quote:

Laodicea schreef op 08 oktober 2006 om 22:33:
[...]
Het moeilijke ervan is dat je zo veel verschillende aanspreekpunten heb. Maar als ik naar de cijfers kijk, dan zijn er ongeveer 400 miljoen Protestanten, en 150 miljoen daarvan (Lutheranen en Methodisten) hebben het ondertekent. En aangeboden, men is vrij om het te ondertekenen of niet.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of onze gewaardeerde forumdominee hier nog iets over heeft mee te delen, of er wel eens discussie over is o.i.d of onderwerp van gesprek.

BERICHT VOOR DE FORUMDOMINEE: Doet de GKV iets met de verklaring van Ausburg

(hoofdletters alleen om de dominee wakker te schudden  :+  )

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: oktober 08, 2006, 10:54:08 pm »

quote:

okidoki schreef op 08 oktober 2006 om 22:41:
BERICHT VOOR DE FORUMDOMINEE: Doet de GKV iets met de verklaring van Ausburg

(hoofdletters alleen om de dominee wakker te schudden  :+  )
Ik had z'n naam vergeten te noemen, ik doel op Ds. Wim. ;)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: oktober 08, 2006, 11:41:00 pm »

quote:

Laodicea schreef op 08 oktober 2006 om 22:54:
[...]
Ik had z'n naam vergeten te noemen, ik doel op Ds. Wim. ;)
heb ds.Wim maar even gemeeld :)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: oktober 09, 2006, 12:03:29 am »

quote:

kajem schreef op 08 oktober 2006 om 18:00:
Ik heb helemaal niet beweerd dat jij daar iets over hebt geschreven. Ik meen dat laodicea dat schreef. Maar dat moet ik even nazoeken. Als je nu eens stopt mij zo te wantrouwen en zonder scrupules op mij reageert zou dat misschien helpen, denk je niet.
Ik eet namelijk liever warm in plaats van bruinbrood met koude melk  ;)

Kajem

[...]
Het gaat om de bloedworst :)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: oktober 09, 2006, 12:06:23 am »
Waat twee honden vechten om een worst.... O-)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: oktober 09, 2006, 12:07:59 am »

quote:

okidoki schreef op 08 oktober 2006 om 19:12:
[...]

Is inderdaad niet de discussie maar denk je dat de genoemde kerken met een vertegenwoordiging van het Vaticaan om tafel zouden gaan?
Ik vrees dat men de deur echt niet open doet op zo'n uitnodiging omdat men op meerdere gronden het niet eens is met de Kerk.
Het zoeken naar eenheid is onderling (NGK / CGK en GKV) wel aanwezig maar naar buiten toe niet zo, zeker niet naar de RK toe.
Hoe groot is de kans dat de genoemde verklaring ooit een landelijke vergadering van een der genoemde kerken zal halen schat je in?
En hoe groot is de kans, dat punt probeerde ik al eerder te maken, dat dat iemand in Rome een zorg is?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: oktober 09, 2006, 12:10:21 am »

quote:

diak2b schreef op 09 oktober 2006 om 00:07:
[...]
En hoe groot is de kans, dat punt probeerde ik al eerder te maken, dat dat iemand in Rome een zorg is?
Als er waarlijk gezocht wordt naar eenheid (één in Christus) zou dat elke partij een zorg moeten zijn toch?

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: oktober 09, 2006, 12:11:39 am »

quote:

diak2b schreef op 09 oktober 2006 om 00:07:
Uit je eerdere bijdrage begrijp ik waar je naar verwijst, maar zoals je het nu stelt, dat geloof ik niet, ik vermoed dat men in Rome bid voor alle dwalenden.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: oktober 09, 2006, 12:14:26 am »

quote:

Laodicea schreef op 09 oktober 2006 om 00:11:
[...]

Uit je eerdere bijdrage begrijp ik waar je naar verwijst, maar zoals je het nu stelt, dat geloof ik niet, ik vermoed dat men in Rome bid voor alle dwalenden.

:? Kun je dat uitleggen?
Zijn gereformeerde dwalenden in de visie van Rome?