quote:
okidoki schreef op 09 oktober 2006 om 00:05:Er zijn hier her en der wat mensen te vinden uit de RKK en uit de GK (vrijgemaakt/Christelijk of Nederlands)
Is er iemand hier die de verschillen kort en bondig neer kan zetten of durft te zetten?
Verschillen kan je pas zien, als je beide kanten kent. Mijn kennis is beperkt, en over de Gereformeerde kerken nog veel beperkter, dus wellicht zie ik verschillen waar ze niet zijn:
RKK vs GK:
- Kerk als mystiek Lichaam van Christus gevestigd op het fundament van apostelen vs Kerk als verbond gevestigd met Adam
- Euchariste vs Avondmaal
- Geloof in Christus leer die ons is overgeleverd vs geloof in Christus leer die volgt uit de Bijbel
- Gronden voor samenstelling van de canon
- De canon
- 7 sacramenten vs 2 sacramenten
- Noodzaak mee te werken aan verlossing vs daaraan niet meewerken
- Geloof in één waarheid en daaruit volgende noodzaak om alle kennis ter discussie te stellen vs geloof in één waarheid en daaruit volgende noodzaak wetenschappelijk kennis te verwerpen als deze strijdig is met openbaringskennis
- Heilsvertrouwen vs heilszekerheid
- Gehoorzaam geloof vs gehoorzaamheid aan eigen geloof
- Bereidheid zaken te geloven die voor ieder ander overduidelijk nonsens zijn omdat de Kerk het leert vs bereidheid zaken te geloven die voor ieder ander overduidelijk nonsens zijn omdat je gelooft dat de Bijbel het leert
- Het huwelijk als voornaamste beeld voor de relatie tussen God en mens vs Ouder/kind-relatie als voornaamste beeld voor de relatie tussen God en mens
- Nauwelijks interesse in wat bij de GK gebeurt vs grote interesse in vijanddenken richting RKK
- De VvaV vs de EB
- Geloof dat de dood overwonnen is en de overledenen dus leven vs geloof dat de dood overwonnen is maar de overledenen niet leven
- een traditie van 20 eeuwen vs een traditie van 4 eeuwen
- Mis als viering op uitnodiging van Jezus en met Jezus vs dienst als viering van de gemeente rondom Jezus
- Wereldwijde eenheid van liturgie vs eigen invulling per gemeente
- Wereldwijde eenheid van gebed vs eigen individuele invulling
- Grote variatie aan spiritualiteit en vormen, mede volgens de regel: semper reformanda vs uiteenvallen van gemeenschappen op grond van variatie aan spiritualiteit en vormen, mede volgens de regel: semper reformanda
- Organische ontwikkeling langs de lijn: Jezus, Apostelen, Apostolische vaders, kerkvaders, kerkleraren, leergezag (concilies en H. Stoel) vs rationele, "ontworpen" ontwikkeling door het steeds opnieuw herijken op de bronnen van Bijbel, Apostolische vaders, kerkvaders
- Geloof dat de Heilige Geest de Kerk leidt en daarmee in onfeilbaarheid van kerkelijk leergezag vs geloof dat de Heilige Geest individu leidt en in onfeilbaarheid Bijbel (met als ultieme consequentie: de facto geloof in eigen onfeilbaarheid in de interpretatie van de Bijbel)
- Filosofisch denken in lijn van Aristoteles, Thomas van Aquino vs filosofisch denken in lijn van Ockham, Kant
Het is wat me zo te binnen schiet. Er zal zeker meer zijn, en er zal zeker veel niet kloppen omdta ik de GK-positie onjuist inschat.