quote:
Weet je zeker dat het DOE dit ter nagedachtenis is? En niet "DIT is mijn Lichaam? ...Doe DIT ter nagedachtenis?

quote:
Ik heb ooit eens een preek hierover gehoord die duidelijk maakte dat avondmaal vieren geen vrijblijvendheid kent. God gebied ons (via Jezus) deel te nemen aan de gedachtenis maaltijd. Daar kun je niet zomaar bij wegblijven. Ik begrijp dan ook niet hoe de rkk denkt de helft van Jezus bevel te kunnen negeren (alleen maar brood of wijn).
Zie boven. Je kunt net zo goed zeggen dat de reformatie de helft van Jezus woorden negeert: "DIT" is mijn Lichaam, DIT is mijn bloed"...
Ik denk dat het probleem is dat Jezus nooit een gedachtenismaaltijd heeft ingesteld, maar een sacrament. En een sacrament is wel meer dan iets symbolisch te gedenken. En voor zo'n redenatie hoef je niet eens katholiek te zijn.
quote:
Nog iets; protestanten consumeren niet slechts brood en wijn. Zij herdenken en zijn op die manier wel degelijk verbonden met hun Heer. En die Heer is aanwezig. Waar 2 in zijn naam....etc...
Dat is wat anders dan even een broodje wegspoelen met een wijntje. Maar ik geloof niet dat een katholiek in staat is dat diepere van het avondmaal te bevatten als ik de schamperende opmerkingen in dit topic lees. Die doen me oprecht pijn.
Je kunt wel brood eten en wijn drinken, maar tijdens het eten en drinken aan Jezus denken maakt nog niet dat het dan meteen een sacrament is die wat doet... Het is dan een symbolisch samenzijn om te gedenken. Sorry als het schamper overkomt, maar ik zie niet wat daar 'dieper' aan is. Ik zie vooral veel overeenkomst met een begrafenis waar een plakje cake en een kop koffie genuttigd worden, terwijl we de dode gedenken. En dat is heus niet schamper bedoeld. Je zegt zelf dat je brood eet en wijn drinkt en herdenkt. Wat is het verschil tussen een stukje brood, een slokje wijn en een plakje cake en een kopje koffie. Het brood wordt nadien aan de eendjes gevoerd... Wat is er dan schamper aan, het is toch maar brood en wijn (in jouw ogen) en er wordt herdacht. Meer gebeurt er toch niet, in ieder geval niet als ik het Avondmaalsformulier mag geloven.