Auteur Topic: Huisbezoek  (gelezen 1158 keer)

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Huisbezoek
« Gepost op: april 02, 2003, 04:33:02 pm »
Huisbezoek is voor velen een ramp, Meestal wordt vrijwel direct plan A in werking gesteld: de koekjes worden plotseling op schaaltjes gepresenteerd (of we bakken een heuse cake), de 'Autoweek' verdwijnt onder 'De Wekker'of het 'Nederlands Dagblad'. De bestofte 'institutie' van Johannes Calvijn wordt van zolder gehaald, afgeblazen en in de boekenkast gezet. Op ooghoogte. En verdraaid, waar is de gezinsbijbel alweer?
In Evangelische kringen zou men anders reageren op het heerlijk avondje. Daar zou bepaalde lectuur onder bladen als 'Charisma' of 'Uitdaging' worden geschoven, ware het niet dat ze daar het begrip huisbezoek niet kennen, de geluksvogels. In reformatorische hoek kennen ze het wel. Daar zou men - och mocht het toch eens komen staan te gebeuren dat de avond des huisbezoeks aanbrak - de wereldlijke bladen verstoppen onder 'Het geknakte riet' of 'Het gekrookte pand (ik haal
die titels altijd doorelkaar).

Maar goed, het is twee voor half acht en al snel breekt het moment supreme aan. Half acht. De deurbel gaat. Altijd weer schrikken. Ze zijn er.
Plan B gaat in werking. Deuropendoen, lachen, vriendelijk kijken, hand geven en vragen of ze het konden vinden. Ja nou, het is inderdaad koud. En dat voor de tijd van hetjaar. Goed dan. Jas uit, wilt u koffie of thee?' Lieve help! Ze willen thee! Hebt u daarvoor een hele pot koffie gezet (een uur van te voren, want er mocht niets
misgaan ) Geeft niet, we gaan door naar plan C: Thee zetten, live.
Gewoon waar iedereen bijzit. Dat is spannend. Want er mag niets misgaan. Stel je voor dat de waterkoker ontploft door kortsluiting en u - samen met de licht geschokte ouderlingen - pardoes in het donker zit ( zal ik dan maar een kaars aansteken?') Maar gelukkig, het gaat goed, Het vriendelijke belletje van de waterkoker klinkt als altijd en de thee kan gezet worden ( gewoon of met een smaakje?)
Nou daar zit u dan. Met een rood hoofd en een vers kopje aardbeienthee. U had liever gewone thee gehad, maar ach, het is wel zo fatsoenlijk om dan ook maar aardbeienthee mee te drinken om de eenheid te bevorderen. En dan komt plotseling de vraag der vragen, helemaal aan u gericht: hoe is het met uw geloof? De stilte daalt neer als een klamme deken en alleen het monotone geluid van het
theelepeltje van een van de ouderlingen is te horen. U had het nog zo
goed ingestudeerd. Dan denkt u: waarom doen we dit zo? Waarom kunnen we als gemeenteleden, ouderlingen, dominees of oudsten niet gewoon over ons geloof praten, zonder het plichtmatig in te plannen in een geestelijke ouderavond? Maar u moet antwoord geven op de aan u gestelde vraag. U leunt achterover,
denkt na, glimlacht en zegt:"Goed, maar nu even niet."
Tjonge, werd het toch nog een bijzondere avond.

Geschreven door Ronald Koops in de Visie
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Garfield

• Bekijk profiel
Huisbezoek
« Reactie #1 Gepost op: april 02, 2003, 04:37:31 pm »
Afgezien van het feit dat ik onze huisbezoeken absoluut niet herken in deze parodie, wat is je bedoeling van dit topic?

PS: bedankt Pooh, ik wist dat er ergens een topic over huisbezoek liep, maar waar ook alweer? :?
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Huisbezoek
« Reactie #2 Gepost op: april 02, 2003, 04:38:05 pm »

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Huisbezoek
« Reactie #3 Gepost op: april 02, 2003, 05:00:51 pm »

quote:

op 02 Apr 2003 16:38:05 schreef Pooh:
Zie ook: http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=322
Dank je Pooh, ik heb me suf gezocht waar het ook alweer stond. Maar ik vond het zo.n herkenbaar stukje, zo heb ik het ook jaren meegemaakt.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Pulpeet

• Bekijk profiel
Huisbezoek
« Reactie #4 Gepost op: april 02, 2003, 05:07:46 pm »

quote:

op 02 Apr 2003 17:00:51 schreef Mientje:

Dank je Pooh, ik heb me suf gezocht waar het ook alweer stond. Maar ik vond het zo.n herkenbaar stukje, zo heb ik het ook jaren meegemaakt.
Maar, als ik me niet vergis, zegt dat stukje meer over jou dan over het huisbezoek.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Huisbezoek
« Reactie #5 Gepost op: april 02, 2003, 05:24:07 pm »
hee Pulpeet, wel opletten: 't stuk zegt wellicht iets over Ronald Koops, schrijver ervan. 't Zegt hooguit over Mientje dat ze de Visie leest...
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Huisbezoek
« Reactie #6 Gepost op: april 02, 2003, 05:25:40 pm »

quote:

op 02 Apr 2003 17:07:46 schreef Pulpeet:
op 02 Apr 2003 17:00:51 schreef Mientje:

Maar, als ik me niet vergis, zegt dat stukje meer over jou dan over het huisbezoek.
Nou ik herken het ook behoorlijk. Ware het niet dat ik nog kind was en altijd een stukje op het orgel moest spelen voor de dominee, want dat deed ze toch zo aardig. Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.

Pulpeet

• Bekijk profiel
Huisbezoek
« Reactie #7 Gepost op: april 02, 2003, 05:30:47 pm »

quote:

op 02 Apr 2003 17:24:07 schreef elle:
hee Pulpeet, wel opletten: 't stuk zegt wellicht iets over Ronald Koops, schrijver ervan. 't Zegt hooguit over Mientje dat ze de Visie leest...

Dat had ik gezien hoor.

Maar het stukje beschrijft toch de houding van degene die bezocht wordt?
En als je dat herkent, dan zegt dat toch iets over jezelf?
Je hoeft toch geen aardbeienthee te maken... ?

Over de bezoekende ouderlingen lees ik niets. Misschien waren dat wel heel aardige mensen en hoefde Koops zich helemaal niet zo uit te sloven.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Huisbezoek
« Reactie #8 Gepost op: april 02, 2003, 05:49:19 pm »
Ok, surry Pulpeet...
Ik herken het gelukkig niet. Maar als ik lid was gebleven van de gemeente van mijn ouders, was het mij wellicht ook zo vergaan. Maar da's nakaarten. Als ik er nu weer lid van zou worden zou ik fijn de Telegraaf bovenop leggen, als ik die in huis zou hebben. Ik zou iig niet mijn CDs verhuizen, en daar zit nogal wat heidens tussen.
Maar u hebt wel een beetje gelijk: een ieder die zo zijn ouderling probeert in te palmen moet wel erg onzeker zijn over de kwaliteit van zijn/haar geloof of leven.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]