Auteur Topic: Valse berichtgeving in de media?  (gelezen 5019 keer)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Valse berichtgeving in de media?
« Gepost op: januari 05, 2008, 01:18:46 am »
In Katholiek Nieuwsblad van vandaag (nja, gisteren ;)) stond een artikeltje over een demonstratie voor het gezin, die 30 december in Madrid is gehouden. Het viel me op dat er zulke enorm grote verschillen zaten tussen de genoemde aantallen demonstranten:

Op [...] 30 december hebben bijna twee miljoen Spanjaarden in Madrid een demonstratie er ondersteuning van het gezin gehouden. [...] Opvallend genoeg werd in veel Nederlandse media slechts gsproken over "tienduizenden" demonstranten.[...]

De foto bij 't artikel leek me niet mogelijk bij tienduizenden mensen, maar ik ben slecht in het schatten daarvan (ik werk niet bij de politie ;)) Dat zegt dus nog niet zoveel.

http://www.katholieknieuwsblad.nl/cover/kn2501.jpg

OK, toen maar ff Google aangezwengeld. Ik vond het volgende berichtje:

Tienduizenden mensen zijn op de laatste zondag van het jaar in het centrum van Madrid de straat op gegaan om te demonstreren voor het behoud van traditionele familiewaarden.
(Bron: De Pers)

en ook op een katholieke site:

Tienduizenden Spanjaarden hebben vandaag op het feest van de Heilige Familie in Madrid gedemonstreerd tegen het libertaire beleid van de regering-Zapatero. De katholieke betogers eisen de bescherming van het traditionele christelijke gezin.
(Bron: Katholiek Nederland)

Verder googlen, maar ... Mijn Spaans is niet zo goed (as in: non-existing), maar beginnende bij de naam van de Madrileense bisschop kon ik toch wat vinden:

Cerca de dos millones de personas* se congregaron en la madrileña plaza de Colón y alrededores, para celebrar el día de la Familia Cristiana coincidiendo con la festividad de la Sagrada Familia.
(Bron: camineo.info)
* Circa 2 miljoen mensen

Dat is een katholieke site, dus niet onpartijdig. Daarom heb ik geprobeerd een seculiere Spaanse krant te vinden. Ik vond 20minutos.es (een soort Metro, geloof ik) en het 'archivo' was ook niet ver weg.

Alrededor de 180.000 personas se congregan en la plaza de Colón.
[...]A este acto, organizado por el Arzobispado de Madrid e impulsado por distintos movimientos católicos, han asistido más de dos millones de personas, según la propia organización.

(Bron: 20minutos.es)

Volgens deze krant waren het ong 180.000 mensen, en zei de organisatie zelf, dat er meer dan 2 miljoen mensen aan mee hebben gedaan (pfft, is die cursus Latijn toch nog ergens goed voor geweest ;))

OK, er zijn dus de volgende getallen:
- tienduizenden (Nederlandse pers - waarschijnlijk een ANP-bericht)
- 180.000 (Spaanse seculiere pers)
- 2.000.000 (de organisatie zelf, overgenomen door bovengenoemde Spaanse katholieke site en door Katholiek Nieuwsblad).

Wie oh wie heeft er gelijk! :D Ik bedoel, zo'n verschil moet toch nogal opvallen? Er moet toch politie ofzo geweest zijn die dat geschat heeft? Het onderwerp van die demonstratie ligt erg gevoelig in Spanje - dus van beide kanten is het mogelijk dat men bewust heeft overdreven naar boven of naar beneden toe. En in Nederland zie ik de seculiere pers er ook wel voor aan om naar beneden te willen overdrijven, als het gaat om een demonstratie tegen abortus en tegen homohuwelijk.

Is er hier iemand die (echt) Spaans kan lezen en die zin heeft om nog wat verder te googlen? Niet alleen vanwege deze demonstratie is het interessant, maar ook en vooral m.b.t. hoe nou eigenlijk de pers werkt/zich gedraagt. Ik ben in ieder geval geschrokken van deze enorme verschillen. Soms zie je wel eens inconsistenties in nieuwsberichten, maar ik heb het nog nooit zó erg gezien!
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2008, 12:23:37 pm door wateengedoe2 »

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 05, 2008, 02:48:05 am »
http://www.lifesite.net/ldn/2008/jan/08010303.html

quote:

Although the government of Madrid estimated that one million people had participated in the event, and organizers gave an estimate of two million, the international mainstream media repeatedly chose to report that "hundreds of thousands" or even "tens of thousands" had come.
Ik vermoed dat de eerste berichten de deur uit zijn gegaan voordat er ook maar iemand een zinnige schatting had, en dus is het toen "tens of thousands" geworden. Overigens is het behoorlijk lastig om dat soort schattingen te maken en is het vrijwel altijd zo dat de schattingen van de organisatie aan de optimistische kant zijn, dus ik zou 2M sowieso maar met een korrel zout nemen.
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 05, 2008, 11:31:19 am »

quote:

AVee schreef op 05 januari 2008 om 02:48:
http://www.lifesite.net/ldn/2008/jan/08010303.html

[...]

Ik vermoed dat de eerste berichten de deur uit zijn gegaan voordat er ook maar iemand een zinnige schatting had, en dus is het toen "tens of thousands" geworden. Overigens is het behoorlijk lastig om dat soort schattingen te maken en is het vrijwel altijd zo dat de schattingen van de organisatie aan de optimistische kant zijn, dus ik zou 2M sowieso maar met een korrel zout nemen.

Hé, bedankt voor de link! Dat werpt een ander licht op de zaak. Organisatoren overdrijven inderdaad vaak, maar met een factor > 10, dat had ik nog nooit gezien. Blijkt dus ook de 'gewone' factor 2 te zijn, want ik neem aan dat de Madrileense overheid gewoon een (tamelijk) neutrale factor is in dezen, die haar schatting baseert op politietellingen.

Overigens merkte Nunc op een ander forum ook heel terecht op:

quote:

Op zaterdag 05 januari 2008 09:43:27 schreef Nunc het volgende:
De schattingen van de organisatoren zijn bijna altijd hoger dan die van de politie, dat zie je hier in nederland ook wel eens, maar vaker hoor je het op het nieuws als het over van dit soort massademonstraties gaat: dan worden er twee aantallen genoemd, ééntje van de autoriteiten, ééntje van de organisatie
En dat laatste is hier ook niet gebeurd - dan was men ook gelijk door de mand gevallen, want 'tienduizenden' en '2 miljoen', dat verschil komt wel heel ongeloofwaardig over. Als het 180.000 mensen geweest waren, de laagste schatting met een werkelijk getal die ik heb kunnen vinden, is het al overduidelijk dat het noemen van 'tienduizenden 'echt niet kies is. Dan denk je immers automatisch aan << 100.000 mensen.
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2008, 11:35:17 am door wateengedoe2 »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 05, 2008, 11:40:59 am »
Ik zou gaan voor het getal wat de overheid geeft in dit geval. Dat lijkt me de meest neutrale factor.

En natuurlijk heeft de Nederlandse elite/pers er veel aan winnen om de cijfers te manipuleren. Dit soort demonstraties zijn natuurlijk niet geliefd bij de elite die voornamelijk tegen geloof/gezin en al dat soort traditionele waarden en normen is.

Het zal niet geheel toevallig zijn dat net bij deze demonstratie niet de gebruikelijke twee cijfers (politie en organisatie) naar buiten komen maar dat de Nederlandse pers met een geheel eigen cijfer naar buiten komt dat werkelijk nergens op gebaseerd is.
Ik vraag me af of er niet een stichting/organisatie is waar je dit soort klachten kan deponeren.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 05, 2008, 12:13:11 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 05 januari 2008 om 11:40:
En natuurlijk heeft de Nederlandse elite/pers er veel aan winnen om de cijfers te manipuleren. Dit soort demonstraties zijn natuurlijk niet geliefd bij de elite die voornamelijk tegen geloof/gezin en al dat soort traditionele waarden en normen is.

Het zal niet geheel toevallig zijn dat net bij deze demonstratie niet de gebruikelijke twee cijfers (politie en organisatie) naar buiten komen maar dat de Nederlandse pers met een geheel eigen cijfer naar buiten komt dat werkelijk nergens op gebaseerd is.
Ik vraag me af of er niet een stichting/organisatie is waar je dit soort klachten kan deponeren.

Wat is dit nou weer voor belachelijke zwartmakerij? Op welke gronden baseer je dit?

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 05, 2008, 12:15:24 pm »

quote:

Pooh schreef op 05 januari 2008 om 12:13:

[...]

Wat is dit nou weer voor belachelijke zwartmakerij? Op welke gronden baseer je dit?

Logica? We hebben nu 4 getallen:

- 2 miljoen (organisatie)
- 1 miljoen (autoriteiten)
- 180.000 (seculiere Spaanse krant)
- tienduizenden (Nederlandse pers)

Normaliter zou er gestaan hebben: de schattingen over het aantal demonstranten liep uiteen van 1 tot 2 miljoen (evt. nog met autoriteiten en organisatie vernoemd als bron van de schattingen).

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 05, 2008, 12:16:24 pm »

quote:

De Leugen Regeert (ga 'k ook naar schrijven)

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 05, 2008, 12:16:48 pm »

quote:

Pooh schreef op 05 januari 2008 om 12:13:

[...]

Sorry, je hebt je punt al ingenomen. Je vraag erna komt dus allerminst oprecht over.
Vind je het heel vervelend dat de zin om te beantwoorden me nu al wel vergaan is?

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 05, 2008, 12:39:44 pm »

quote:

Nou, nu maar even afwachten of ze er iets mee gaan doen :)

Beste redactie,

In Katholiek Nieuwsblad van 4 januari las ik over een demonstratie voor gezinswaarden die op zondag 30 december j.l. in Madrid is gehouden. Het viel me op dat er zulke enorm grote verschillen zaten tussen de genoemde aantallen demonstranten: "Op [...] 30 december hebben bijna twee miljoen Spanjaarden in Madrid een demonstratie er ondersteuning van het gezin gehouden. [...] Opvallend genoeg werd in veel Nederlandse media slechts gsproken over "tienduizenden" demonstranten.[...]"

Daarom ben ik op internet gaan zoeken naar andere berichtgeving hierover. De demonstratie had een sterk traditioneel karakter, waarbij zaken als homohuwelijk en abortus radicaal werden afgewezen. Het lijkt erop, dat de westerse seculiere media hun best hebben gedaan om het aantal demonstranten flink naar beneden af te ronden in verschillende stappen. Hieronder leest u hoe ik tot deze conclusie bent gekomen:

In De Pers en op Katholiek Nederland worden inderdaad de bovengenoemde "tienduizenden" genoemd (zie http://feeds.depers.nl/~r/DePersHome/~3/208491561/ en http://www.katholiekneder...ctID617163_FJaar2007.html ). Op Spaanse sites vond ik de getallen 2 miljoen (van de organisatie zelf, zie http://www.camineo.info/n...ICLE/4233/2007-12-31.html ) en 180.000 (uit de seculiere Spaanse pers, zie http://www.20minutos.es/n...milias/cristianas/madrid/ ). Verdere navraag bracht me op een Amerikaanse site waar men zich ook vraagtekens stelde over de integriteit van de media bij het noemen van het aantal demonstranten: http://www.lifesite.net/ldn/2008/jan/08010303.html Van die site:

"Although the government of Madrid estimated that one million people had participated in the event, and organizers gave an estimate of two million, the international mainstream media repeatedly chose to report that "hundreds of thousands" or even "tens of thousands" had come. Others claimed that no attendance figures were available. No explanation was given by the agencies, which included Reuters and the Associated Press, for deflating the official figures."

De Madrileense autoriteiten hebben blijkbaar ong. 1 miljoen geschat, toch is op de één of andere manier dat getal van 180.000 de wereld ingekomen en dit is vervolgens nog eens extra verdraaid (niet feitelijk onjuist, maar wel erg suggestief) naar 'tienduizenden'. Normaliter worden de schattingen van overheid en organisatie beide vernoemd in nieuwberichten over demonstraties, of alleen die van de overheid. Katholiek Nieuwsblad heeft met 2 miljoen (zonder te vermelden dat het om de schatting van de organisatie ging) overdreven naar boven toe. De seculiere media die ik heb kunnen vinden, hebben juist sterk overdreven naar beneden toe, zonder bronvermelding (en www.katholieknederland.nl heeft blijkbaar een algemeen bericht - van het ANP? - overgenomen zonder verdere navraag).

Zou u dit verder willen uitzoeken en hierin in de uitzending van De Leugen Regeeert aandacht aan willen besteden? Bij voorbaat hartelijk dank!

Met vriendelijke groeten,

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 05, 2008, 12:52:26 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 05 januari 2008 om 12:16:
[...]
Sorry, je hebt je punt al ingenomen. Je vraag erna komt dus allerminst oprecht over.
Vind je het heel vervelend dat de zin om te beantwoorden me nu al wel vergaan is?

Jij had net zo hard je standpunt al ingenomen. Ik citeer: En natuurlijk heeft de Nederlandse elite/pers er veel aan winnen om de cijfers te manipuleren.. Dat kun je niet zomaar stellen zonder dat je met heel wat betere gronden komt dan een of ander onderbuikgevoel van jezelf.

quote:

wateengedoe2 schreef op 05 januari 2008 om 12:15:
[...]

Logica? We hebben nu 4 getallen:

- 2 miljoen (organisatie)
- 1 miljoen (autoriteiten)
- 180.000 (seculiere Spaanse krant)
- tienduizenden (Nederlandse pers)

Normaliter zou er gestaan hebben: de schattingen over het aantal demonstranten liep uiteen van 1 tot 2 miljoen (evt. nog met autoriteiten en organisatie vernoemd als bron van de schattingen).

Je kunt natuurlijk alle kanten op. Wat er precies is gebeurd, waardoor het getal van 'tienduizenden' in de nederlandse pers (vermoedelijk via het ANP) is terechtgekomen is me niet duidelijk. Dat kan een journalist daar geweest zijn, een vroegere bron dan een latere telling, domweg een vertaalfout, of iets anders.

Maar dan is het nog geen logica om te veronderstellen dat de gehele nederlandse pers (inclusief kranten als Trouw, ND en RD) er veel aan winnen (is) om de cijfers te manipuleren. en het zal niet geheel toevallig zijn dat net bij deze demonstratie niet de gebruikelijke twee cijfers (politie en organisatie) naar buiten komen maar dat de Nederlandse pers met een geheel eigen cijfer naar buiten komt dat werkelijk nergens op gebaseerd is. Je moet wel een heel raar beeld van de Nederlandse media hebben wil je dit met droge ogen kunnen stellen.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 05, 2008, 01:18:11 pm »

quote:

Pooh schreef op 05 januari 2008 om 12:52:

[...]

Jij had net zo hard je standpunt al ingenomen. Ik citeer: En natuurlijk heeft de Nederlandse elite/pers er veel aan winnen om de cijfers te manipuleren.. Dat kun je niet zomaar stellen zonder dat je met heel wat betere gronden komt dan een of ander onderbuikgevoel van jezelf.

[...]

Je kunt natuurlijk alle kanten op. Wat er precies is gebeurd, waardoor het getal van 'tienduizenden' in de nederlandse pers (vermoedelijk via het ANP) is terechtgekomen is me niet duidelijk. Dat kan een journalist daar geweest zijn, een vroegere bron dan een latere telling, domweg een vertaalfout, of iets anders.

Maar dan is het nog geen logica om te veronderstellen dat de gehele nederlandse pers (inclusief kranten als Trouw, ND en RD) er veel aan winnen (is) om de cijfers te manipuleren. en het zal niet geheel toevallig zijn dat net bij deze demonstratie niet de gebruikelijke twee cijfers (politie en organisatie) naar buiten komen maar dat de Nederlandse pers met een geheel eigen cijfer naar buiten komt dat werkelijk nergens op gebaseerd is. Je moet wel een heel raar beeld van de Nederlandse media hebben wil je dit met droge ogen kunnen stellen.
Nou, laten we afwachten of de Vara er wat research aan wil besteden, dan hebben we een echt neutrale speler in het veld die ook weet hoe te 'dealen' met dit soort vraagstukken. Al vrees ik het ergste, want ze hebben nu een winterstop tot 18 januari en dan is een demonstratie van 30 december al wel weer heel lang geleden  :|

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 05, 2008, 03:27:05 pm »

quote:

Pooh schreef op 05 januari 2008 om 12:52:

[...]

Alweer een voorbarige conclusie die je trekt namelijk dat ik hier onderbuik gevoelens tentoon spreid. Wellicht een term die het erg goed doet in bepaalde groepen om alles wat anders denkt monddood te maken maar een erg gepaste manier van communiceren vind ik het niet.

Je had gewoon om uitleg kunnen vragen en dan had ik het je met plezier gegeven. Maar als je begint met "belachelijke zwartmakerij" dan houd het al snel op. Het geeft voor mij namelijk al precies aan dat je je eigen standpunt verheft boven alle andere standpunten en dat je geheel niet open staat voor argumenten.
 :w

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 05, 2008, 03:55:48 pm »

quote:

Welk belang zou er dan zijn?Kun je dat uitleggen aan mij / ons / anderen?

quote:

Je stelt het alsof zij geen bronnen aangeven, klopt dat? Natte vingerwerk is overigens ook werk _/-\o_

quote:

Die er dan vervolgens niets mee doen want zij horen bij de elite O-)  Zonder gekheid: waar maak je je druk om?
Mail me maar als je wat wilt weten

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 05, 2008, 03:56:45 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 05 januari 2008 om 15:27:
[...]
Het geeft voor mij namelijk al precies aan dat je je eigen standpunt verheft boven alle andere standpunten en dat je geheel niet open staat voor argumenten.
 :w

Pooh zegt net dat jij hetzelfde doet, met de zin: 'En natuurlijk heeft de Nederlandse elite/pers er veel aan winnen om de cijfers te manipuleren.'
Daar zie ik dan weer 0,0 reactie op.
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2008, 03:56:52 pm door Mezzamorpheus »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 05, 2008, 05:42:25 pm »

quote:

okidoki schreef op 05 januari 2008 om 15:55:

De demonstratie was voor de klassieke gezinswaarden en expliciet tegen abortus en homohuwelijk. Dat wordt in het seculiere deel van Nederland (en dat is het grootste deel) niet als politiek correct gezien. Als er vervolgens twee miljoen, of zelfs maar een miljoen onderdanen van een EU-land (en niet een 'nieuw' EU-land, anders kon het daar misschien nog mee afgedaan worden) juist voor dat soort dingen gaan demonstreren, is dat confronterend en misschien zelfs beangstigend. Dat zou een beweegreden kunnen zijn om het aantal demonstranten naar beneden bij te schroeven en het op die manier 'onschadelijk' te maken.

quote:

Je stelt het alsof zij geen bronnen aangeven, klopt dat? Natte vingerwerk is overigens ook werk _/-\o_

In mijn korte onderzoekje heb ik geen bron van die 'tienduizenden' kunnen vinden, maar zoals gezegd; mijn onderzoekje was kort en wellicht niet volledig genoeg hiervoor. Ik hoop dat de Vara het oppikt, die kunnen dat veel beter en vollediger.

quote:

Die er dan vervolgens niets mee doen want zij horen bij de elite O-)  Zonder gekheid: waar maak je je druk om?
Ik weet niet of Thorgrem dat zou denken, maar ik zou eerder denken als de Vara het niet oppikt, dat de demonstratie te lang geleden is als hun volgende uitzending van De Leugen Regeert is (18 jan. geloof ik).
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2008, 05:43:47 pm door wateengedoe2 »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: januari 05, 2008, 05:43:19 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 05 januari 2008 om 15:56:

[...]

Pooh zegt net dat jij hetzelfde doet, met de zin: 'En natuurlijk heeft de Nederlandse elite/pers er veel aan winnen om de cijfers te manipuleren.'
Daar zie ik dan weer 0,0 reactie op.
Ik weet niet of Thorgrem er nog op wil reageren, maar hopelijk kun je wat met mijn reactie :)

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 05, 2008, 05:59:33 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 05 januari 2008 om 17:42:
[...]

De demonstratie was voor de klassieke gezinswaarden en expliciet tegen abortus en homohuwelijk. Dat wordt in het seculiere deel van Nederland (en dat is het grootste deel) niet als politiek correct gezien. Als er vervolgens twee miljoen, of zelfs maar een miljoen onderdanen van een EU-land (en niet een 'nieuw' EU-land, anders kon het daar misschien nog mee afgedaan worden) juist voor dat soort dingen gaan demonstreren, is dat confronterend en misschien zelfs beangstigend. Dat zou een beweegreden kunnen zijn om het aantal demonstranten naar beneden bij te schroeven en het op die manier 'onschadelijk' te maken.
Ja, tuurlijk. En dus is het, ik citeer: logisch dat de media dat ook daadwerkelijk doet. Want de pers in de nederland heeft veel te winnen bij manipulatie en dus is het niet toevallig.
Dit is echt completdenken van de hoogste categorie. De hele nederlandse media, inclusief de christelijke kranten als RD, ND en Trouw, die helemaal niks te winnen hebben bij zulke manipulatie, is corrupt, manipuleren cijfers, omdat ze dat beter uitkomt.
En er is nog wel een veel simpeler alternatief: Ergens is een fout cijfer bij 't ANP beland, niet vanwege manipulatie door de NL-media, maar door ofwel een manipulatief figuur die niet alleen 't ANP, maar ook Reuters en AP voor de gek heeft gehouden, ofwel door een goedbedoelend figuur met een fout cijfer die ook Reuters en AP voor de gek heeft gehouden. Die theorie is een stuk aannemelijker, en Ockham verplicht me dus die te hanteren totdat jullie met betere argumenten komen die jullie complottheorie over de NL media te bevestigen.
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2008, 06:13:16 pm door Pooh »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 05, 2008, 06:53:46 pm »

quote:

okidoki schreef op 05 januari 2008 om 15:55:
[...]

Natuurlijk wil ik dat.
De demonstratie is er een voor de conservatieve waarden en normen zoals we dat in de jaren 60 ook hier hadden. Pro-life (dus tegen abortus (en dat terwijl de "baas in eigen buik" beweging in Nederland bijzonder groot is met sympathie bij een groot deel van de media), tegen euthanasie) voor enkel een huwelijk tussen man en vrouw, het gezin als hoeksteen van de samenleving en meer van dat soort dingen.

Kortom dingen die hier bekend staan als oubollig en voornamelijk bedoeld voor holbewoners die nog in zoiets geloven als een God. Hoe kun je immers religieus zijn als alle oorlog te danken is aan religie?
In Nederland wil men doen geloven, oa door berichten in de media dat religie toch echt iets is van voor 1960, van mensen die niet beter wisten. En dat we nu een stadium hebben bereikt van totale superioriteit en dat dat de o zo geweldige Nederlandse samenleving zoals we die nu kennen is geworden. (in mijn ogen is onze samenleving zwaar in verval, maar goed)
En nu blijkt dat plots in een ander modern land een miljoen mensen de straat op zijn gegaan om een standpunt tegen het superieure in te nemen en aan te geven nog steeds oude waarden aan te hangen. Een miljoen mensen, dan moet er wel iets heel bijzonders aan de hand zijn, want hoe krijg je anders een miljoen weldenkende ontwikkelde Europese burgers bij elkaar?
Stel je voor dat de lezers zich wat gaan afvragen, of zelf gaan nadenken. Niet vermelden kan helaas ook niet want het was toch best een demonstratie van betekenis.

Overigens haalde iemand hier wat kwaliteitskranten aan als bijvoorbeeld een Trouw. Trouw en dat is wel grappig heeft een verdieping gedeelte. Vaak komen daar ook religieuze artikeltjes te staan. En ondanks dat het van oorsprong een protestantse krant is heeft het bijzonder vaak de neiging om hun protestantse visie los te laten op een katholiek is wat niet zelden resulteert in een vrij negatief stukje over iets wat in beginsel als positief gezien kan worden. Op zich is dat nog niet zo'n probleem, maar dan heb je als gebruiker daar de mogelijkheid om te reageren. En jongens jongens, wat je daar tegenkomt, daar lusten de honden geen brood van. Het grappige is dat dit vrijwel enkel bij katholieke artikelen voorkomt. Reacties die compleet niet met het onderwerp te maken hebben worden gewoon toegelaten. Reacties van mijn hand worden daarentegen zelden toegelaten (ondanks dat ik netjes ben in taalgebruik) en als het toegelaten wordt dan duurt het toch al snel meer dan 24 uur voordat het geplaatst wordt, dan is de hele "discussie" dus al zo goed als gepasseerd.

Wellicht dat je dan denkt dat een van oorsprong katholieke krant beter zal zijn, maar helaas is niets minder waar. De Volkskrant maakt er een nationale sport van om het eigen nest te bevuilen. Voordeel is daar wel dat niemand een reactie kan geven (want daar voelt de krant zich waarschijnlijk te kwalitatief voor). Kijk bijvoorbeeld naar een meesterwerkje als "DE AYATOLLA EN DE PAUS" waarop de internet lezers extra gratis op getrakteerd worden, onder het mom van opinie natuurlijk. http://extra.volkskrant.n...t/index.php?artworkId=184

En dan hebben we ook nog een kwaliteitskrant als het AD. De krant waar ik een half jaartje lid van geweest ben (in de tijd dat ze net overgingen op tabloid). Naast dat de artikelen vrij kort waren en elke diepgang miste werd ik wekelijks meerdere keren getrakteerd op een grappig bedoelde strip waarin het katholicisme in de zeik werd gezet. Nou heb ik best een hele hoop humor, en kan dit ook zeker een keer, en is het leuk om pijnlijke punten onder de aandacht te brengen, het provoceren om maar te provoceren is zelfs mij wat te bont. En ook deze krant heeft natuurlijk de reactievelden waar je als conservatief katholiek niet doorkomt maar waar wel de meeste onzin uitgekraamd wordt. Als het maar tegen het katholicisme of het orthodoxe christendom is, dan mag alles.
Het AD was trouwens ook de krant die Wilders (nou ben ik daar geen fan of aanhanger van) bestrijd door de voorzitter van de HBO raad een volledige omslag pagina te geven. De omslag had dezelfde kop als de normale voorpagina. Normaal doen gratis krantjes dit met advertenties, zichzelf respecterende kranten doen dit enkel wanneer er sprake is van een oorlogsverklaring of bevel tot mobilisatie. Maar nee het eigen moraal is superieur en een democratie is enkel leuk als iedereen hetzelfde denkt als de eindredactie. En denk je anders en ben je niet bang om dat uit te spreken dan begint de grote laster campagne van de media.

Ik kan zo nog wel even doorgaan, maar ik ben voorlopig even genoeg frustratie kwijt. ;)

quote:

[...]

Ik baseer me op de observaties die WEG2 heeft gedaan en hier heeft opgeschreven. :)
Daarnaast zoals je hierboven kunt zien is mijn vertrouwen in de media ongeveer 0,0.

quote:

[...]

Ik maak me er druk om omdat de media verzaakt om neutraal of iig van beide kanten zaken te belichten maar het conservatieve keer op keer aanvalt en neerzet als achterhaald en achterlijk.
Er zijn namelijk zeer grote groepen mensen die de krant nog steeds als iets magisch en heiligs beschouwen en er zonder meer van uitgaan dat de berichtgeving een echte neerslag van feiten is.
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2008, 06:54:09 pm door Thorgrem »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 05, 2008, 06:57:36 pm »

quote:

Pooh schreef op 05 januari 2008 om 17:59:

[...]

Ja, tuurlijk. En dus is het, ik citeer: logisch dat de media dat ook daadwerkelijk doet. Want de pers in de nederland heeft veel te winnen bij manipulatie en dus is het niet toevallig.
Dit is echt completdenken van de hoogste categorie. De hele nederlandse media, inclusief de christelijke kranten als RD, ND en Trouw, die helemaal niks te winnen hebben bij zulke manipulatie, is corrupt, manipuleren cijfers, omdat ze dat beter uitkomt.
En er is nog wel een veel simpeler alternatief: Ergens is een fout cijfer bij 't ANP beland, niet vanwege manipulatie door de NL-media, maar door ofwel een manipulatief figuur die niet alleen 't ANP, maar ook Reuters en AP voor de gek heeft gehouden, ofwel door een goedbedoelend figuur met een fout cijfer die ook Reuters en AP voor de gek heeft gehouden. Die theorie is een stuk aannemelijker, en Ockham verplicht me dus die te hanteren totdat jullie met betere argumenten komen die jullie complottheorie over de NL media te bevestigen.

Je weet zelf natuurlijk donders goed dat als ik neerzet 'de media' ik onmogelijk over elk krantje, tv programma, blogje of huis aan huis blaadje kan spreken maar slechts 'de media' als algemeen aanspreek.
Ik neem aan dat je dat zelf ook wel begreep. Bijzonder jammer dat ik het nu alsnog moet vermelden.
Overigens weet jij net zo goed als ik dat de media in Nederland klakkeloos dingen van elkaar overnemen. Dus wellicht hebben enkele media het onbedoeld van een ander overgenomen.

Edit: Het is overigens niet mijn bedoeling om met mijn rake uitspraken het topic van WEG2 te kapen. Ik zal me daarom verder afzijdig houden.
Ik wacht geduldig op het antwoord op je brief WEG2, ik hoop dat je het hier post. :)
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2008, 07:08:06 pm door Thorgrem »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 05, 2008, 07:20:59 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 05 januari 2008 om 18:57:
[...]

Je weet zelf natuurlijk donders goed dat als ik neerzet 'de media' ik onmogelijk over elk krantje, tv programma, blogje of huis aan huis blaadje kan spreken maar slechts 'de media' als algemeen aanspreek.

'De media' als algemeen? Wat is dat? Overigens zou ik een kwaliteitskrant als de Trouw toch niet willen wegzetten als 'krantje'. En 'de media als algemeen' zijn corrupt? Dat blijft een even belachelijke bewering als dat 'alle media' corrupt zouden zijn.

quote:

Ik neem aan dat je dat zelf ook wel begreep. Bijzonder jammer dat ik het nu alsnog moet vermelden.
Nee, ik begrijp er niets van. Ik ben vast heel dom.

quote:

Overigens weet jij net zo goed als ik dat de media in Nederland klakkeloos dingen van elkaar overnemen. Dus wellicht hebben enkele media het onbedoeld van een ander overgenomen.
Kijk, dat is al een stuk slimmere theorie. Maar dan zijn de media dus niet corrupt, niet manipulatief, maar hooguit dom, naief en slordig. Dat is een theorie waar ik best wat mee kan, en best wil geloven. Maar dat is dan ook iets heel anders dan beweren dat mensen cijfers naar hun hand zetten omdat ze ze slecht uitkomen.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 05, 2008, 07:27:50 pm »
Met domheid heeft het volgens mij niets te maken. Meer met onwelwillendheid om je in te leven in het standpunt van een ander.
En ik zou het je vast nog wel duidelijker kunnen maken als ik daar de wil voor op kan brengen. Ik denk echter niet dat het enige zin heeft aangezien je dan wel weer een andere steen des aanstoots vind, een ander slakje om zout op te leggen om maar niet je ogen te hoeven openen en de algemene strekking in te zien.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: januari 05, 2008, 07:28:51 pm »

quote:

Pooh schreef op 05 januari 2008 om 19:20:
(...)
Nee, ik begrijp er niets van. Ik ben vast heel dom.
(...)
offtopic:Nee, je bent alleen een halve autist en leest dus dingen doorgaans wat letterlijker of zwart/witter dan bedoeld.
Meestal kan het geen kwaad om aan een boude uitspraak een paar korrels zout toe te voegen.
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2008, 07:30:28 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: januari 05, 2008, 07:34:49 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 05 januari 2008 om 19:27:
Met domheid heeft het volgens mij niets te maken. Meer met onwelwillendheid om je in te leven in het standpunt van een ander.
En ik zou het je vast nog wel duidelijker kunnen maken als ik daar de wil voor op kan brengen. Ik denk echter niet dat het enige zin heeft aangezien je dan wel weer een andere steen des aanstoots vind, een ander slakje om zout op te leggen om maar niet je ogen te hoeven openen en de algemene strekking in te zien.

Ik snap je gewoon niet. Volgens mij is de algemene strekking van jouw verhaal dat de nederlandse media niet te vertrouwen zijn, en zulke cijfers graag verdraaien omdat ze daarmee voorkomen dat een standpunt dat ze niet bevalt meer aandacht krijgt. Toch? Dat is in ieder geval wat ik lees.

Die bewering gaat me veel en veel te ver, en is bovendien niet af te leiden uit dit specifieke geval. Ten eerste is de nederlandse media best betrouwbaar, zeker de kwaliteitskranten. Ten tweede is dit specifieke geval waarschijnlijk veroorzaakt door een probleem op een heel andere plek dan in Nederland.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: januari 05, 2008, 07:46:04 pm »

quote:

Pooh schreef op 05 januari 2008 om 19:34:

[...]

Ik snap je gewoon niet. Volgens mij is de algemene strekking van jouw verhaal dat de nederlandse media niet te vertrouwen zijn,
In dit soort gevallen vertrouw ik de media (NOS, Trouw, AD, Volkskrant) idd niet.

quote:

en zulke cijfers graag verdraaien omdat ze daarmee voorkomen dat een standpunt dat ze niet bevalt meer aandacht krijgt.
Juist.

quote:

Toch? Dat is in ieder geval wat ik lees.
Dan heb je het schijnbaar toch goed begrepen. :)

quote:

Die bewering gaat me veel en veel te ver,
Dat is heel goed mogelijk. Mij gaat het niet te ver.

quote:

en is bovendien niet af te leiden uit dit specifieke geval.
Niet uit dit specifieke verhaal afzonderlijk nee. Helaas baseren mensen hun mening niet over elk afzonderlijk geval en kunnen de voorgeschiedenis vergeten. Meestal, althans voor mij, is het een heel pakket waar dit voorval nog eens aan toegevoegd wordt. Enkele dingen heb ik genoemd in een voorgaande post.

quote:

Ten eerste is de nederlandse media best betrouwbaar,
Dat is jouw mening, het is allerminst een vaststaand feit.

quote:

zeker de kwaliteitskranten.
Juist de kwaliteitskranten vertonen een bepaalde arrogantie dat een klimaat schept waarin hun standpunten als leidend en waarheid neergezet worden.

quote:

Ten tweede is dit specifieke geval waarschijnlijk veroorzaakt door een probleem op een heel andere plek dan in Nederland.
Het is aanneembaar dat Nederlandse ontwikkelingen zich ook elders voordoen waar de secularisering plaats vind.
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2008, 07:46:21 pm door Thorgrem »

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: januari 05, 2008, 08:04:33 pm »
Ik kan op basis van dit geval en mijn eigen eerdere inzichten Thorgrem's mening niet delen. Het kan zijn, maar het is niet mijn indruk. In dit geval, als zelfs een katholieke bron de plank op precies dezelfde manier misslaat, lijkt het een stuk waarschijnlijker dat één journalist ergens het fout kreeg, en dat alle andere het gewoon van hem/haar overnamen.

Ik kan sowieso niet geloven dat er een grootscheepse seculaire samenzwering is. Wel dat met een overwegend seculair ingesteld journalistiek corpus er onbedoelde, onbesefte verdraaiing plaatsvindt, niet zozeer door vervalsing van harde feiten, als wel door de keuze van wat wel en wat niet te berichten, en in welke termen.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: januari 05, 2008, 09:01:38 pm »
Dit soort nieuws kan door kranten op twee manier opgepakt worden, ze vinden het (bijvoorbeeld vanwege hun doelgroep) belangrijk nieuws en laten dus een journalist er een verhaal over schrijven, of ze vinden het vermeldenswaardig en dan nemen ze een persbericht over.

Voor de meeste niet spaanse en niet RK media zal het in de laatste categorie zitten, en dan krijg je dit:
http://www.usatoday.com/news/religion/2007-12-30-spain_N.htm
http://iht.com/articles/2007/12/30/europe/30spain.php
Zoek de verschillen... (En dat zijn bepaald niet de enige.)
Dat persbericht vermeld overigens ook gewoon dat er (nog) geen fatsoenlijke schatting is:

quote:

The rally filled a central intersection, Plaza de Colon, and spilled over into neighboring streets. No crowd estimates were available.

Lees nou de nederlandse artikelen nog eens, die in De Pers en het Katholiek Nederland zijn gewoon vertaalde samenvattingen van datzelfde persbericht. Daarbij is in beide gevallen de opmerking dat er nog geen schatting was weggevallen, ruimte in kranten is nou eenmaal beperkt, het is slordig, maar dat soort dingen gebeuren.
Die tienduizenden komen dus gewoon uit een persbericht over die demonstratie dat uitgegeven is voordat er degelijke informatie was over de aantalen, AP heeft dat ook keurig vermeld, dus met dat persbericht lijkt me niet zoveel mis. Het overnemen van die informatie is blijkbaar slordig gebeurt, maar ik zou daar echt geen complot achter willen zien. Als je dat soort informatie uitgebreider wilt hebben moet je het niet willen halen uit een krant waarvoor het een klein buitenlands nieuwtje is.

Helaas, weer geen complot... :Y)

Overigens gebeuren dit soort dingen veel vaker, meestal merk je het niet omdat je nooit meer leest dan dat ene 'foute' bericht. Pak maar eens een aantal van de kleine berichten in een krant en ga eens na of ze kloppen, er mist vrijwel altijd informatie die eigenlijk relevant is maar die domweg niet past in 10 regels tekst.
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: januari 05, 2008, 09:13:25 pm »

quote:

Liudger schreef op 05 januari 2008 om 20:04:
Ik kan sowieso niet geloven dat er een grootscheepse seculaire samenzwering is. Wel dat met een overwegend seculair ingesteld journalistiek corpus er onbedoelde, onbesefte verdraaiing plaatsvindt, niet zozeer door vervalsing van harde feiten, als wel door de keuze van wat wel en wat niet te berichten, en in welke termen.

Dat is absoluut waar, maar het is vrijwel inherent aan journalistiek en zeker niet voorbehouden aan seculiere journalisten. Catholic World News neemt bijvoorbeeld de schatting van 2 miljoen van de organisatie klakkeloos over terwijl de National Secular Society in elk geval verschillende getallen vermeld...

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: januari 05, 2008, 09:55:32 pm »

quote:

Pooh schreef op 05 januari 2008 om 17:59:

[...]

Ik ga altijd uit van het goede in de mensen en zou dat van die fout bij het ANP dus ook graag willen geloven. Ware het niet dat ook bijv. Reuters dit soort getallen heeft genoemd. Persbureaus van dat kaliber maken niet zo'n fout. Misschien als het in 1 of ander 'apenland' is met weinig pers ter plaatse en een dictatuur die censuur afdwingt. Bijv in Birma was het heel moeilijk om een goed beeld van de demonstraties te krijgen. Maar niet als het in Spanje is, een modern EU-land. Dan zijn er ontzettend veel controlemogelijkheden en gebeurt zoiets niet per ongeluk.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: januari 05, 2008, 09:56:40 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 05 januari 2008 om 18:57:
Ik wacht geduldig op het antwoord op je brief WEG2, ik hoop dat je het hier post. :)

Nou, dat antwoord kwam snel, hoor:

Geachte heer/mevrouw,

Hartelijk dank voor uw reactie. Helaas kunnen wij niet alle
mails persoonlijk beantwoorden. Wel worden alle mails gelezen en mochten
we uw reactie willen gebruiken voor het programma, dan wordt u
natuurlijk benaderd.

Met vriendelijke groet,
De redactie van De Leugen Regeert.

:+

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: januari 05, 2008, 10:01:02 pm »

quote:

Liudger schreef op 05 januari 2008 om 20:04:
Ik kan op basis van dit geval en mijn eigen eerdere inzichten Thorgrem's mening niet delen. Het kan zijn, maar het is niet mijn indruk. In dit geval, als zelfs een katholieke bron de plank op precies dezelfde manier misslaat, lijkt het een stuk waarschijnlijker dat één journalist ergens het fout kreeg, en dat alle andere het gewoon van hem/haar overnamen.

Met Katholiek Nederland is dat zeker het geval; die hebben gewoon het (ANP?)-bericht wat ze binnenkregen omgeschreven met wat katholieke (reeds bekende) informatie, bijv. dat het de dag van de H. Familie was (dat is het altijd op 30 dec. :)) en geplaatst. En ik denk dat ook de andere kranten zo gegaan is. Maar ergens, en wel op hoog niveau, moet er een kink in de kabel gezeten hebben. Niet bij de kranten, maar bij de persbureaus en dat vind ik nog veel kwalijker.

quote:

Het is niet alleen een Nederlandse aangelegenheid. Die Spaanse seculiere krant zat ook al verdacht laag met z'n 180.000, en ook Reuters noemde dat lage getal. Nogmaals: ik ga uit van het goede van de mensen (en ga er vanuit dat ik naar de waarheid zit te kijken als ik het journaal kijk - welhaast de enige TV die ik zie). Maar met de informatie die ik in dit bepaalde geval heb verzameld, lijkt het mij dat er nu iets anders aan de hand is.

En ik vind het jammer dat er hier zo over elkaar heen gerollebold wordt, waar is dat nou voor nodig?
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2008, 10:01:08 pm door wateengedoe2 »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: januari 05, 2008, 10:01:56 pm »

quote:

AVee schreef op 05 januari 2008 om 21:13:

[...]

Dat is absoluut waar, maar het is vrijwel inherent aan journalistiek en zeker niet voorbehouden aan seculiere journalisten. Catholic World News neemt bijvoorbeeld de schatting van 2 miljoen van de organisatie klakkeloos over terwijl de National Secular Society in elk geval verschillende getallen vermeld...
Ja, dat vind ik dus ook niet fris, net zoals ik dat niet vind van Katholiek Nieuwsblad. Die laatsten ga ik daar ook over aanschrijven.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: januari 05, 2008, 10:05:27 pm »

quote:

AVee schreef op 05 januari 2008 om 21:01:
Dit soort nieuws kan door kranten op twee manier opgepakt worden, ze vinden het (bijvoorbeeld vanwege hun doelgroep) belangrijk nieuws en laten dus een journalist er een verhaal over schrijven, of ze vinden het vermeldenswaardig en dan nemen ze een persbericht over.

Voor de meeste niet spaanse en niet RK media zal het in de laatste categorie zitten, en dan krijg je dit:
http://www.usatoday.com/news/religion/2007-12-30-spain_N.htm
http://iht.com/articles/2007/12/30/europe/30spain.php
Zoek de verschillen... (En dat zijn bepaald niet de enige.)
Dat persbericht vermeld overigens ook gewoon dat er (nog) geen fatsoenlijke schatting is:

[...]

Lees nou de nederlandse artikelen nog eens, die in De Pers en het Katholiek Nederland zijn gewoon vertaalde samenvattingen van datzelfde persbericht. Daarbij is in beide gevallen de opmerking dat er nog geen schatting was weggevallen, ruimte in kranten is nou eenmaal beperkt, het is slordig, maar dat soort dingen gebeuren.
Die tienduizenden komen dus gewoon uit een persbericht over die demonstratie dat uitgegeven is voordat er degelijke informatie was over de aantalen, AP heeft dat ook keurig vermeld, dus met dat persbericht lijkt me niet zoveel mis. Het overnemen van die informatie is blijkbaar slordig gebeurt, maar ik zou daar echt geen complot achter willen zien. Als je dat soort informatie uitgebreider wilt hebben moet je het niet willen halen uit een krant waarvoor het een klein buitenlands nieuwtje is.

Helaas, weer geen complot... :Y)

Overigens gebeuren dit soort dingen veel vaker, meestal merk je het niet omdat je nooit meer leest dan dat ene 'foute' bericht. Pak maar eens een aantal van de kleine berichten in een krant en ga eens na of ze kloppen, er mist vrijwel altijd informatie die eigenlijk relevant is maar die domweg niet past in 10 regels tekst.
Die demonstratie was ergens op de middag begonnen (natuurlijk nadat alle deelnemers eerst netjes naar de Mis waren geweest  :Y) ) Het zal ergens eind van de middag/begin avond afgelopen zijn. De deadline van kranten op zondagavond/nacht is echt een stuk later dan tot wanneer die demonstratie nog doorging. Er zijn tegen die tijd wel goede schattingen voor handen geweest. zoals ik hierboven al zei: ik reken het niet zozeer de individuele kranten aan (die - zoals jij heel terecht opmerkt - gewoon een berichtje zien binnenkomen en denken 'oh, dit is wel het vermelden waard'), maar wel de internationale persbureaus, die gemakkelijk beter hadden kunnen berichten.

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: januari 05, 2008, 10:56:49 pm »
Maar internationale persbureaus hebben geen deadline, of hebben onmiddelijk als deadline. En dus gaat daar het nieuws de deur uit als het er is. Want wat voor een nederlandse krant misschien ruim voor de deadline (maar vergis je niet in de tijd die nodig is voor het drukken en de distributie!) is vast ergens anders vlak voor de deadline. Dus AP had beter kunnen berichten, maar dan hadden ze later moeten berichten en dat was volgens een deel van hun klanten waarschijnlijk slechter geweest.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: januari 19, 2008, 03:38:19 pm »
Morgen is er een anti-abortusmars in Parijs. Ik ga mijn ogen goed openhouden en heb de redactie van Katholiek Nieuwsblad inmiddels ook aangeschreven hierover (beetje laat, mja, ik las het zelf pas gisteren in hun krant). Ben heel benieuwd ...
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2008, 03:38:47 pm door wateengedoe2 »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: januari 19, 2008, 03:42:34 pm »
Laten we hopen op een grote opkomst.
Zo'n demonstratie zal wel niet gehouden worden in Nederland? Indien wel, dan heb ik wel interesse om er heen te gaan.
Ik verwacht dat de demonstranten in Nederland tegengewerkt zullen worden door tegen demonstranten als zoiets hier zou plaatsvinden.
Overigens vind ik pro-life een mooiere term dan anti-abortus.
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2008, 03:43:19 pm door Thorgrem »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: januari 19, 2008, 03:43:50 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 19 januari 2008 om 15:42:
Zo'n demonstratie zal wel niet gehouden worden in Nederland? Indien wel, dan heb ik wel interesse om er heen te gaan.
Ik verwacht dat de demonstranten in Nederland tegengewerkt zullen worden door tegen demonstranten als zoiets hier zou plaatsvinden.
Ik vind 't ook jammer dat het net iets te ver weg is om erheen te gaan. Maar het weerbericht is goed (droog) :)

En nee, in Nederland, dat is (nog?) een brug te ver, denk ik ...
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2008, 03:45:01 pm door wateengedoe2 »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: januari 19, 2008, 06:11:26 pm »

quote:

Pater Koopmans SSS heeft dertien jaar lang zijn maandelijkse rozenkransgebed op het binnenhof gehouden als protest tegen de Nederlandse abortuspraktijk. Tot het moment dat zijn gezondheid het hem letterlijk onmogelijk maakte "demonstreerde" de hoogeerwaarde pater door om Maria's voorspraak te bidden in de strijd tegen de grootste ramp die Nederland is overkomen, volgens de oud verzetsstrijder uit WO II, te keren.

Tegendemonstraties waren er niet zoveel. Mensen die met hem mee deden evenmin.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: januari 19, 2008, 06:25:20 pm »

quote:

diak2b schreef op 19 januari 2008 om 18:11:
[...]

Pater Koopmans SSS heeft dertien jaar lang zijn maandelijkse rozenkransgebed op het binnenhof gehouden als protest tegen de Nederlandse abortuspraktijk. Tot het moment dat zijn gezondheid het hem letterlijk onmogelijk maakte "demonstreerde" de hoogeerwaarde pater door om Maria's voorspraak te bidden in de strijd tegen de grootste ramp die Nederland is overkomen, volgens de oud verzetsstrijder uit WO II, te keren.

Tegendemonstraties waren er niet zoveel. Mensen die met hem mee deden evenmin.
Mfff, dan voel ik me ineens wel heel klein en lauw  :/

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: januari 19, 2008, 07:17:01 pm »

quote:

Zo'n demonstratie zal wel niet gehouden worden in Nederland?

offtopic:De stichting Schreeuw Om Leven houdt elke maand een dagwake bij abortusklinieken (die vorige maand overigens is verstoord door demonstranten) .
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2008, 07:21:32 pm door Mezzamorpheus »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: januari 19, 2008, 09:20:02 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 19 januari 2008 om 18:25:
[...]

Mfff, dan voel ik me ineens wel heel klein en lauw  :/
De hoogeerwaarde pater heeft momenteel alle gelegenheid om je gebed te horen :)
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.