quote:
Je kunt beter de DVD kopen of huren. Daarop staan namelijk ook de voltallige interviews met de mensen die in de film aan het woord komen.
quote:
Juist ja... ik dacht eigenlijk dat de overgrote meerderheid van de serieuze wetenschappers niks moet hebben van de 'Jezus myth' theorie.
Dat is denk ik wat te sterk uitgedrukt. Ik denk dat velen het een verdedigbare theorie zullen vinden, maar toch de voorkeur geven aan een variant die Jezus wel als een historische figuur ziet.
quote:
Maar ja... het is wel spectaculair en het bekt goed, dus een film was te verwachten.
De titel is volgens mij meer bedoeld als provocatie dan als centrale stelling die persé bewezen moet worden. Het gaat meer om de vraag wat we er nu feitelijk over weten.
De maker, Brian Flemming, zegt in een interview:
"I will admit that it is not a matter of absolute certainty that Jesus didn't exist. I just think it's overwhelmingly probable, when examining the evidence, that Jesus didn't exist."
http://www.christianityto...rviews/brianflemming.html
quote:
Richard Dawkins: fundamentalistische atheist, overigens wel leuk om te lezen!
Zeker leuk om te lezen. Ik heb de The Devail's Chaplin net uit en onlangs de BBC documentary The Blind Watchmaker gezien. Het is een bevlogen en gedreven man.
quote:
Ziet echter niet in dat z'n eigen visie evenzeer zwaar dogmatisch is (wat nogal eens ironische situaties oplevert, vooral voor oplettende lezers). Wat hij, een evolutionair bioloog echter in een 'serieuze' docu over Jezus doet, is mij een absoluut raadsel.
Blijkbaar een onderwerp dat hem er bezighoudt en waar hij veel over gelezen heeft. Of zoiets.
Hij heeft ook maar een kleine rol. Hij was me niet eens opgevallen, en dat is ook niet vreemd, want hij komt niet in beeld. Hij schijnt alleen ergens commentaar te geven.
quote:
Sam Harris ken ik niet, maar Carrier en Price zijn fervente 'jesus myth'ers, evenals Earl Doherty:
http://www.tektonics.org/doherty/dohertyhub.html. Over het algemeen moeten deze mensen heel veel bewijsmateriaal weglaten om hun stellingen nog enigzins overeind te houden!
Het is vooral de stelling van Doherty. Carrier heeft het boek besproken en zegt daarin o.a.:
"Doherty's theory is simply superior in almost every way in dealing with all the facts as we have them. However, it is not overwhelmingly superior, and that leaves a lot of uncertainty. For all his efforts, Jesus might have existed after all. But until a better historicist theory is advanced, I have to conclude it is at least somewhat more probable that Jesus didn't exist than that he did. I say this even despite myself, as I have long been an opponent of ahistoricity."
http://www.infidels.org/l...carrier/jesuspuzzle.shtmlRobert M. Price kende ik niet. Ik moest wel erg lachen toen hij werd geintroduceerd als de schrijver van The Incredible Shrinking Son of Man en nu bezig is met The Amazing Colossal Apostle.
quote:
Ik ga er zeker heen! Ik houd wel van een lolletje, en van Don Quichottes die zichzelf belachelijk maken!
You wish....