Auteur Topic: The God Who Wasn't There  (gelezen 1711 keer)

Koerok

• Bekijk profiel
The God Who Wasn't There
« Gepost op: september 09, 2005, 10:47:36 am »
Misschien een beetje voorspelbaar en stereotiep dat ik hier mee aan kom zetten, maar plaats het toch maar:

Gisteren deze film gezien:

http://ia.imdb.com/media/imdb/01/I/56/02/09m.jpg

The God Who Wasn't There

De theorie en argumentatie was me grotendeels wel bekend, toch boeide het van begin tot eind. Gemaakt op een Michael Moore-achtige manier en erg amusant. Ik heb me bij vlagen rotgelachen. En altijd leuk natuurlijk als je door welbespraakte mensen bevestigd wordt in wat je altijd al dacht, nietwaar? ;)

Of christenen er naartoe moeten weet ik niet. Het staat natuurlijk haaks op het christelijk geloof. Maar als je een beetje kunt relativeren, dan kun je hem denk ik toch wel waarderen.

Koerok
« Laatst bewerkt op: september 09, 2005, 10:47:15 am door Koerok »
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
The God Who Wasn't There
« Reactie #1 Gepost op: september 09, 2005, 02:14:21 pm »
hmm misschien ga ik er wel eens heen.

Zag op imdb:

quote:

Documentary filmmaker Brian Flemming examines the Bible and discusses the history of early Christianity, raising doubts as to whether the New Testament personage Jesus ever really existed. Flemming examines the similarity of the Jesus story to other savior myths of the time and points to inexplicable gaps in early Christian history that combine to shed doubt on the Bible's Jesus story.
Juist ja... ik dacht eigenlijk dat de overgrote meerderheid van de serieuze wetenschappers niks moet hebben van de 'Jezus myth' theorie.

Maar ja... het is wel spectaculair en het bekt goed, dus een film was te verwachten

quote:

cast:
Credited cast:  
Richard Dawkins ....  Himself
Sam Harris ....  Himself
Robert M. Price ....  Himself
Richard Carrier ....  Himself
Earl Doherty ....  Himself
Richard Dawkins: fundamentalistische atheist, overigens wel leuk om te lezen! Ziet echter niet in dat z'n eigen visie evenzeer zwaar dogmatisch is (wat nogal eens ironische situaties oplevert, vooral voor oplettende lezers). Wat hij, een evolutionair bioloog echter in een 'serieuze' docu over Jezus doet, is mij een absoluut raadsel.

Sam Harris ken ik niet, maar Carrier en Price zijn fervente 'jesus myth'ers, evenals Earl Doherty: http://www.tektonics.org/doherty/dohertyhub.html. Over het algemeen moeten deze mensen heel veel bewijsmateriaal weglaten om hun stellingen nog enigzins overeind te houden!

Ik ga er zeker heen! Ik houd wel van een lolletje, en van Don Quichottes die zichzelf belachelijk maken!
« Laatst bewerkt op: september 09, 2005, 02:16:18 pm door Nunc »

Koerok

• Bekijk profiel
The God Who Wasn't There
« Reactie #2 Gepost op: september 09, 2005, 03:29:39 pm »

quote:

Nunc schreef op 09 september 2005 om 14:14:
hmm misschien ga ik er wel eens heen.
Je kunt beter de DVD kopen of huren. Daarop staan namelijk ook de voltallige interviews met de mensen die in de film aan het woord komen.

quote:

Juist ja... ik dacht eigenlijk dat de overgrote meerderheid van de serieuze wetenschappers niks moet hebben van de 'Jezus myth' theorie.
Dat is denk ik wat te sterk uitgedrukt. Ik denk dat velen het een verdedigbare theorie zullen vinden, maar toch de voorkeur geven aan een variant die Jezus wel als een historische figuur ziet.

quote:

Maar ja... het is wel spectaculair en het bekt goed, dus een film was te verwachten.
De titel is volgens mij meer bedoeld als provocatie dan als centrale stelling die persé bewezen moet worden. Het gaat meer om de vraag wat we er nu feitelijk over weten.
De maker, Brian Flemming, zegt in een interview:
"I will admit that it is not a matter of absolute certainty that Jesus didn't exist. I just think it's overwhelmingly probable, when examining the evidence, that Jesus didn't exist."
http://www.christianityto...rviews/brianflemming.html

quote:

Richard Dawkins: fundamentalistische atheist, overigens wel leuk om te lezen!
Zeker leuk om te lezen. Ik heb de The Devail's Chaplin net uit en onlangs de BBC documentary The Blind Watchmaker gezien. Het is een bevlogen en gedreven man.

quote:

Ziet echter niet in dat z'n eigen visie evenzeer zwaar dogmatisch is (wat nogal eens ironische situaties oplevert, vooral voor oplettende lezers). Wat hij, een evolutionair bioloog echter in een 'serieuze' docu over Jezus doet, is mij een absoluut raadsel.
Blijkbaar een onderwerp dat hem er bezighoudt en waar hij veel over gelezen heeft. Of zoiets.
Hij heeft ook maar een kleine rol. Hij was me niet eens opgevallen, en dat is ook niet vreemd, want hij komt niet in beeld. Hij schijnt alleen ergens commentaar te geven.

quote:

Sam Harris ken ik niet, maar Carrier en Price zijn fervente 'jesus myth'ers, evenals Earl Doherty: http://www.tektonics.org/doherty/dohertyhub.html. Over het algemeen moeten deze mensen heel veel bewijsmateriaal weglaten om hun stellingen nog enigzins overeind te houden!
Het is vooral de stelling van Doherty. Carrier heeft het boek besproken en zegt daarin o.a.:
"Doherty's theory is simply superior in almost every way in dealing with all the facts as we have them. However, it is not overwhelmingly superior, and that leaves a lot of uncertainty. For all his efforts, Jesus might have existed after all. But until a better historicist theory is advanced, I have to conclude it is at least somewhat more probable that Jesus didn't exist than that he did. I say this even despite myself, as I have long been an opponent of ahistoricity."
http://www.infidels.org/l...carrier/jesuspuzzle.shtml

Robert M. Price kende ik niet. Ik moest wel erg lachen toen hij werd geintroduceerd als de schrijver van The Incredible Shrinking Son of Man en nu bezig is met The Amazing Colossal Apostle.

quote:

Ik ga er zeker heen! Ik houd wel van een lolletje, en van Don Quichottes die zichzelf belachelijk maken!
You wish.... :)

Koerok

• Bekijk profiel
The God Who Wasn't There
« Reactie #3 Gepost op: september 09, 2005, 03:36:52 pm »
Kleine waarschuwing:
Ik weet niet of je The Passion of the Christ hebt gezien? Zo niet, dan kom je bij Brian Flemming nog even goed aan je trekken.

Uit een filmreview:
In one of the most memorable segments, he [Brian Flemming] questions Christianity's deep seated need for blood sacrifice; he compares three famous "Christ" movies (Koerok: Jezus Christ Superstar en The Last Temptation of Christ), the third being Mel Gibson's 'The Passion Of The Christ'. By now it is no surprise to anybody that Gibson's movie is by far the most popular, both in box office receipts and in the eyes of its admirers. But juxtaposed with a chart of its revenue, Flemming runs a scrolling text detailing EVERY single moment of bloodshed in the entire movie (by hour-minute-second mark), which runs up the screen for a long, long, long time (Koerok: Inclusief de bijbehorende lichtbeelden). It's a nice touch. With a wonderfully ironic vindication, Flemming's voiceover announces that there was no contest; "The Christians were unanimous: they said, 'This is the film we wanted.'"
« Laatst bewerkt op: september 09, 2005, 03:37:59 pm door Koerok »

Koerok

• Bekijk profiel
The God Who Wasn't There
« Reactie #4 Gepost op: september 09, 2005, 03:42:14 pm »

quote:

Koerok schreef op 09 september 2005 om 10:47:
En altijd leuk natuurlijk als je door welbespraakte mensen bevestigd wordt in wat je altijd al dacht, nietwaar?
Voor de duidelijkheid: Bovenstaande opmerking slaat meer op de stelling dat we eigenlijk maar weinig weten over Jezus, dan op de stelling dat hij nooit bestaan heeft.

Koerok

• Bekijk profiel
The God Who Wasn't There
« Reactie #5 Gepost op: september 09, 2005, 03:49:38 pm »

quote:

Nunc schreef op 09 september 2005 om 14:14:
Het maakt me verder niet uit hoor, maar ik denk toch dat je de mensen hier te kort doet. Lees wat Carrier zegt in het stukje dat ik net citeerde. Hij was altijd een aanhanger van de theorie dat Jezus wel echt bestaan heeft. Daaruit mag je toch concluderen dat het voor hem geen bittere noodzaak is om Jezus weg te redeneren.
En zoals ik net al zei is de stelling dat Jezus nooit bestaan heeft slechts een onderdeel van de documentaire.

<edit>
Tot slot nog even een stukje uit de review van Carrier:
"Finally, all this is not to say that the historicity of Jesus has been refuted or that it is now incredible. Many arguments for historicity remain. They simply are not as abundant, strong, and coherent as Doherty's thesis, no matter how abundant, strong, and coherent they may be. That Jesus existed remains possible, and if Doherty could take early Christians to court for the crime of fabricating a historical Jesus, they would go free on reasonable doubt. Still, the tables have turned. I now have a more than trivial doubt that Jesus existed, to my surprise. But this stands only by a margin, allowing that I could easily be wrong. This is the impact I believe Doherty's book will have on any careful, objective reader."
« Laatst bewerkt op: september 09, 2005, 03:57:19 pm door Koerok »

Nunc

• Bekijk profiel
The God Who Wasn't There
« Reactie #6 Gepost op: september 09, 2005, 10:20:46 pm »
hmm het wordt wel een beetje een Koerok-monoloog hier he :)
Maar kijk voor Earl's ontzettende sterke thesis toch eens in de artikelenreeks die tektonics.org er aan wijdde: http://www.tektonics.org/doherty/dohertyhub.html

Het blijkt dan namelijk, dat heel veel van z'n argumenten nog sneller oplossen dan vlekjes met wasverzachter.

Koerok

• Bekijk profiel
The God Who Wasn't There
« Reactie #7 Gepost op: september 09, 2005, 11:33:53 pm »
Heb jij Doherty gelezen? Ik i.i.g. nog niet, maar ik denk erover. Het is dus niet zo dat ik een aanhanger ben van zijn theorie (hoewel het natuurlijk GEWELDIG zou zijn als hij gelijk had ;)).
Tot op dit moment ga ik er nog steeds vanuit dat er een Jezus heeft rondgelopen. Geen Jezus die liep over water, zoals je zult begrijpen, maar wel een bevlogen en gelovig man, met een boodschap, volgelingen, en die uiteindelijk gestorven is aan een kruis.
Kortom: voorlopig hoef je je tegenover mij niet te verdedigen. :)

Nunc

• Bekijk profiel
The God Who Wasn't There
« Reactie #8 Gepost op: september 09, 2005, 11:38:07 pm »

quote:

Koerok schreef op 09 september 2005 om 23:33:
Heb jij Doherty gelezen? Ik i.i.g. nog niet, maar ik denk erover. Het is dus niet zo dat ik een aanhanger ben van zijn theorie (hoewel het natuurlijk GEWELDIG zou zijn als hij gelijk had ;)).

Nee nog niet - moet nog zoveel lezen  :(  - maar ik ben wel z'n argumenten aan het lezen en commentaar daarop (link die ik gaf). En voorlopig ben ik nog niet echt overtuigd door z'n argumenten.

quote:

Tot op dit moment ga ik er nog steeds vanuit dat er een Jezus heeft rondgelopen. Geen Jezus die liep over water, zoals je zult begrijpen, maar wel een bevlogen en gelovig man, met een boodschap, volgelingen, en die uiteindelijk gestorven is aan een kruis.
Kortom: voorlopig hoef je je tegenover mij niet te verdedigen. :)

gelukkig  ;)

Nunc

• Bekijk profiel
The God Who Wasn't There
« Reactie #9 Gepost op: september 09, 2005, 11:47:06 pm »

quote:

Koerok schreef op 09 september 2005 om 15:29:
[...]
Je kunt beter de DVD kopen of huren. Daarop staan namelijk ook de voltallige interviews met de mensen die in de film aan het woord komen.

Hmm ik denk niet dat ik een dergelijke onzin financieel wil steunen door een DVD te kopen. Misschien moet ik maar kijken of ik 'm illegaal kan downloaden.

Koerok

• Bekijk profiel
The God Who Wasn't There
« Reactie #10 Gepost op: september 10, 2005, 12:12:09 am »

quote:

Nunc schreef op 09 september 2005 om 23:47:
Misschien moet ik maar kijken of ik 'm illegaal kan downloaden.
Dat kan zeker, want dat heb ik ook gedaan. :)
Via BitTorrent. Ben je daarmee bekend? Het gaat dan wel om zo'n 3.6 Gb, want ik ben er nog geen AVI-bestand van tegengekomen (maar dan zou je waarschijnlijk ook de extra's missen). Het heeft wel even geduurd voordat ik 'm binnen had.
Eventueel wil ik 'm wel branden voor je, maar dan moeten we adressen uitwisselen.
Mail me anders maar.
« Laatst bewerkt op: september 10, 2005, 12:14:03 am door Koerok »