Auteur Topic: Hoe zit het met mensen voor de komst van christus?  (gelezen 1543 keer)

gescheidevischje

• Bekijk profiel
Hoe zit het met mensen voor de komst van christus?
« Gepost op: december 16, 2006, 04:17:00 pm »
Dit is een afgebakend onderdeel van mijn theorie aangaande redding zoals hier beschreven:
Een bijbelstudie over hoe redding in mekaar (Een visie)

“En het teken dat besnijdenis is ontvangt hij als bezegeling van de rechtvaardiging uit het geloof tijdens de voorhuidigheid, zodat hij vader kan zijn van allen die geloven ondanks voorhuidigheid, zodat aan hen gerechtigheid kan worden toegerekend,–” (Ro 4:11 NB)

Wat ik uit deze tekst opmaak is dat de besnijdenis een zegel op het geloof was. Voor de komende besnedenen is er eerst een besnijdenis en daarna geloven en toch denk ik dat het mits die persoon later tot geloof kwam op het moment van besnijdenis een zegel was omdat god vantevoren wist of zij tot geloof zouden komen

Zou er met deze tekst een vergelijkbare redenering opgezet kunnen worden voor de mensen uit het oude testament?:
“die ons gered heeft en heeft geroepen met een heilige roeping, niet naar onze werken maar naar eigen voorbestemming en genade, die ons in Christus Jezus eeuwige tijden eerder is gegeven maar nu is verschenen door de verschijning van onze redder, Christus Jezus, die de dood werkeloos heeft gemaakt en door de evangelieverkondiging leven en onvergankelijkheid heeft laten oplichten,–” (2Ti 1:9-10 NB)
« Laatst bewerkt op: december 16, 2006, 07:17:05 pm door gescheidevischje »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 17, 2006, 08:55:17 pm »

quote:

gescheidevischje schreef op 16 december 2006 om 16:17:
Voor de komende besnedenen is er eerst een besnijdenis en daarna geloven en toch denk ik dat het mits die persoon later tot geloof kwam op het moment van besnijdenis een zegel was omdat god vantevoren wist of zij tot geloof zouden komen

Als je zo gaat redeneren, was de besnijdenis dan ongeldig als die persoon later niet ging geloven?

Hier moeten we denk ik eerst antwoord op vinden om verder te kunnen gaan redeneren en 'extrapoleren' naar situaties die kennelijk niet direct in de Bijbel beschreven staan.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 17, 2006, 09:45:50 pm »
Voorstel: het is een bezegeling van: rechtvaardigheid uit het geloof. Er staat niet alleen maar het woord geloof in de tekst, er staat ook nog iets voor. God beloofd dat geloven genoeg is voor de rechtvaardiging.

groeten Meindert

michielk

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 17, 2006, 10:39:39 pm »

quote:

gescheidevischje schreef op 16 december 2006 om 16:17:
Dit is een afgebakend onderdeel van mijn theorie aangaande redding zoals hier beschreven:
Een bijbelstudie over hoe redding in mekaar (Een visie)

“En het teken dat besnijdenis is ontvangt hij als bezegeling van de rechtvaardiging uit het geloof tijdens de voorhuidigheid, zodat hij vader kan zijn van allen die geloven ondanks voorhuidigheid, zodat aan hen gerechtigheid kan worden toegerekend,–” (Ro 4:11 NB)
Je kan hier ook lezen dat voorvaderen besneden zijn ten behoeven van hen die niet besneden zijn. Hieruit komt dan de rechtvaardiging door geloof naar voren, dat zij die besneden zijn de voorvaderen kunnen zijn voor de onbesnedenen.

quote:

Wat ik uit deze tekst opmaak is dat de besnijdenis een zegel op het geloof was. Voor de komende besnedenen is er eerst een besnijdenis en daarna geloven en toch denk ik dat het mits die persoon later tot geloof kwam op het moment van besnijdenis een zegel was omdat god vantevoren wist of zij tot geloof zouden komen
Wie zijn dan de komende besnedenen?
« Laatst bewerkt op: december 17, 2006, 10:39:46 pm door michielk »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 18, 2006, 09:16:22 am »

quote:

Meindertd schreef op 17 december 2006 om 21:45:
Voorstel: het is een bezegeling van: rechtvaardigheid uit het geloof. Er staat niet alleen maar het woord geloof in de tekst, er staat ook nog iets voor. God beloofd dat geloven genoeg is voor de rechtvaardiging.

groeten Meindert

De besnijdenis is bij Abraham een zegel van de gerechtigheid van het geloof.
Dat geloof bezat Abraham al voordat hij besneden was.
Zijn nakomelingen ontvangen het zegel van de gerechtigheid van het geloof dat hun vader Abraham bezat. Zelf kunnen ze ongelovig zijn maar toch hebben ze het zegel van de gerechtigheid van het geloof dat van hun voorvader was.
Het wordt hen pas ZELF tot gerechtigheid gerekend op het moment dat deze besnijdenis bij hen met geloof gepaard gaat. (zie ook vers 12)
En van deze besnedenen is Abraham pas echt de vader.
Je zou kunnen zeggen: Abraham is alleen de vader van de gelovigen. En daar zijn er een gedeelte bij die ook is besneden en en een gedeelte die niet is besneden.

Rom 4
11 En het teken der besnijdenis ontving hij als het zegel der gerechtigheid van dat geloof, dat hij in zijn onbesneden staat bezat. Zo kon hij een vader zijn van alle onbesneden gelovigen, opdat hun [de] gerechtigheid zou worden toegerekend, 12 en een vader van de besnedenen, voor hen namelijk, die niet alleen uit de besnijdenis zijn, maar die ook treden in het voetspoor van het geloof, dat onze vader Abraham in zijn onbesneden staat bezat.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 18, 2006, 09:19:07 am »

quote:

michielk schreef op 17 december 2006 om 22:39:
[...]
Je kan hier ook lezen dat voorvaderen besneden zijn ten behoeven van hen die niet besneden zijn. Hieruit komt dan de rechtvaardiging door geloof naar voren, dat zij die besneden zijn de voorvaderen kunnen zijn voor de onbesnedenen.
Maar dit stukje slaat m.i. specifiek op Abraham.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

gescheidevischje

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 20, 2006, 11:38:10 pm »

quote:

Zwever schreef op 17 december 2006 om 20:55:
[...]
Als je zo gaat redeneren, was de besnijdenis dan ongeldig als die persoon later niet ging geloven?
Dat denk ik wel. God staat buiten tijd en ruimte (discussie opzich) maar dat zou de enige verklaring zijn voor de geldigheid van de besnijdenis. Ovigens heb ik wel gelezen dat de achtste dag besijden de beste tijd is van een heel leven van een mens omdat dan de minste bloeding optreedt en besnijdenis is sowieso goed te voorkoming van penis- en baarmoederhalskanker (moderne wetenschap in de bij bijbel van Ben Hobrink)

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 20, 2007, 12:20:24 pm »
De reden voor besnijdenis is niet medisch maar religieus, en een teken van het Verbond.
Als 8 dagen een mooi medisch optimum is prima, maar er werden ook mensen op latere leeftijd besneden, zoals Abraham en de zijnen, en het volk Israël dat onder Jozua door de Jordaan trok. Het is niet hyper-ongezond om het later dan die 8 dagen dus te doen en medisch is in elk geval dan niet de hoofdreden.

God tilde er kennelijk niet zwaar aan dat de tweede generatie van het volk Israël van de Exodus onbesneden door de woestijn liep. Het moment van verder trekken was als de wolkkolom boven de tabernakel was uitgerezen. En misschien was dat moment niet van tevoren te weten. Dat zou dan toch wat lastig lopen misschien als je juist besneden was. Of er moet een andere reden zijn geweest die niet is genoemd maar dit is de enige die ik me in elk geval kan bedenken.

Er wordt bij de opmerking dat het volk bij de overtocht over de Jordaan nog niet besneden was, niet eens een waardeoordeel gegeven. Het is een vernieuwing van het Verbond, met de tweede generatie, die via een godscontact met Jozua door God zelf wordt geïnstrueerd. "Besneden van hart" is overigens geen vervanger voor de fysieke besnijdenis want het wordt ook in het O.T. gebruikt, naast het fysieke.

Groetjes Wouter