Dit is een afgebakend onderdeel van mijn theorie aangaande redding zoals hier beschreven:
Een bijbelstudie over hoe redding in mekaar (Een visie)Hoe zit het met mensen voor de komst van christus?
“En het teken dat besnijdenis is ontvangt hij als bezegeling van de rechtvaardiging uit het geloof tijdens de voorhuidigheid, zodat hij vader kan zijn van allen die geloven ondanks voorhuidigheid, zodat aan hen gerechtigheid kan worden toegerekend,–” (Ro 4:11 NB)
Wat ik uit deze tekst opmaak is dat de besnijdenis een zegel op het geloof was. Voor de komende besnedenen is er eerst een besnijdenis en daarna geloven en toch denk ik dat het mits die persoon later tot geloof kwam op het moment van besnijdenis een zegel was omdat god vantevoren wist of zij tot geloof zouden komen
Zou er met deze tekst een vergelijkbare redenering opgezet kunnen worden voor de mensen uit het oude testament?:
“die ons gered heeft en heeft geroepen met een heilige roeping, niet naar onze werken maar naar eigen voorbestemming en genade,
die ons in Christus Jezus eeuwige tijden eerder is gegeven maar nu is verschenen door de verschijning van onze redder, Christus Jezus, die de dood werkeloos heeft gemaakt en door de evangelieverkondiging leven en onvergankelijkheid heeft laten oplichten,–” (2Ti 1:9-10 NB)