Auteur Topic: Deut. 30:11-15  (gelezen 2493 keer)

Laodicea

• Bekijk profiel
Deut. 30:11-15
« Gepost op: januari 28, 2007, 06:03:03 pm »

quote:

De geboden die ik u vandaag heb gegeven, zijn niet te zwaar voor u en liggen niet buiten uw bereik. 12 Ze zijn niet in de hemel, dus u hoeft niet te zeggen: “Wie stijgt voor ons op naar de hemel om ze daar te halen en ze ons bekend te maken, zodat wij ernaar kunnen handelen?” 13 Ook zijn ze niet aan de overkant van de zee, dus u hoeft niet te zeggen: “Wie steekt de zee voor ons over om ze daar te halen en ze ons bekend te maken, zodat wij ernaar kunnen handelen?” 14 Nee, die geboden zijn heel dichtbij, u kunt ze in u opnemen en ze u eigen maken; u kunt ze volbrengen.
15 Besef goed, vandaag stel ik u voor de keuze tussen voorspoed en tegenspoed, tussen leven en dood.
Het was toch onmogelijk om de Wet te volbrengen? Daarvoor is in de Gereformeerde visie toch  het offer van Jezus nodig? Hoe zit dat precies?
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 28, 2007, 06:52:57 pm »
Die is gemeen  :/
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 28, 2007, 06:53:39 pm »

quote:

Laodicea schreef op 28 januari 2007 om 18:03:
[...]

Het was toch onmogelijk om de Wet te volbrengen? Daarvoor is in de Gereformeerde visie toch  het offer van Jezus nodig? Hoe zit dat precies?

Dat is niet "de gereformeerde visie" maar "Paulus' visie":

quote:

Romeinen 3
9 Wat dan? Worden anderen boven ons gesteld? In geen enkel opzicht; wij hebben immers tevoren Joden zowel als Grieken beschuldigd, dat zij allen onder de zonde zijn, 10 gelijk geschreven staat:
Niemand is rechtvaardig, ook niet één, 11 er is niemand, die verstandig is, niemand, die God ernstig zoekt; 12 allen zijn afgeweken, tezamen zijn zij onnut geworden;
er is niemand, die doet wat goed is, zelfs niet één.
13 Hun keel is een open graf, met hun tong plegen zij bedrog, addergif is onder hun lippen; 14 hun mond is van vloek en bitterheid vol;
15 Snel zijn hun voeten om bloed te vergieten, 16 verwoesting en ellende zijn op hun wegen,
17 en de weg des vredes kennen zij niet. 18 De vreze Gods staat hun niet voor ogen.
19 Nu weten wij, dat de wet, bij al wat zij zegt, tot hén spreekt, die onder de wet zijn, opdat alle mond gestopt en de gehele wereld strafwaardig worde voor God, 20 daarom, dat uit werken der wet geen vlees voor Hem gerechtvaardigd zal worden, want wet doet zonde kennen.

Daarnaast geven de historische boeken (Samuel, Koningen, Kronieken, de profeten, etc) bewijs van deze stelling. Zelfs het volk van God, wat n.b. de Tempel (en daarin God Zelf) in hun midden had, blunderde keer op keer (zacht gezegd). En zelfs diegenen die in de bijbel als 'rechtvaardigen' aangeduid worden (David, Mozes, etc) zijn zondig, en worden daarop gewezen.

Het is dus eerder de vraag wat er bedoeld wordt met Deut. 30:14 "Nee, die geboden zijn heel dichtbij, u kunt ze in u opnemen en ze u eigen maken; u kunt ze volbrengen."?

Mijn suggestie: het gaat bij de wet inderdaad om - als je ze neutraal bekijkt - dingen die te doen zouden moeten zijn. Er zijn geen wetten over 100 minuten achter elkaar niet ademen, om daarmee je zaligheid te bereiken, of over het leven als een heilige, zittend op een paal en al je geld weggevend, etc.. Dus je zou inderdaad zeggen dat een mens die écht volledig heilig zou leven zoals God dat wil, gewoon de wet volbrengt. De geschiedenis laat echter zien dat dat niet gebeurt, en Paulus stelt dat het niet kan. Waarom niet? Misschien omdat alhoewel je zou zeggen dat het in principe mogelijk zou moeten zijn om levenslang elke seconde van je bestaan volledig heilig naar Gods wil te leven, het in de praktijk niet zo uitwerkt. Een verschil tussen 'praktijk' en 'in principe' dus.

Daarnaast is het de vraag wat er precies met 'de wet' bedoeld wordt. Is dat met, of juist zonder de escape-clausules? Wat ik daarmee bedoel zijn de vele offers ter verzoening en vergeving die beschreven worden in de wetboeken. Die 'wetten' zijn op zich geen 'wetten' in de zin van regels hoe je met je naaste om moet gaan, maar het zijn 'ontsnapmogelijkheden' die na een zonde de mogelijkheid tot vergeving bieden. Dus zonder 'escape mogelijkheden' is de wet niet haalbaar, maar met de 'escape' wel. Als mensen oprecht een beroep doen op de verzoening en barmhartigheid van God, dan worden ze gerechtvaardigd (David, etc). En Jezus' offer aan het kruis is dan ook het super-offer wat ééns en voor altijd in de plaats kan komen van alle 'particuliere' offers van alle tijden:

quote:

Rom. 3
21 Thans is echter buiten de wet om gerechtigheid Gods openbaar geworden, waarvan de wet en de profeten getuigen, 22 en wel gerechtigheid Gods door het geloof in [Jezus] Christus, voor allen, die geloven; want er is geen onderscheid. 23 Want allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods, 24 en worden om niet gerechtvaardigd uit zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus. 25 Hem heeft God voorgesteld als zoenmiddel door het geloof, in zijn bloed, om zijn rechtvaardigheid te tonen, daar Hij de zonden, die tevoren onder de verdraagzaamheid Gods gepleegd waren, had laten geworden – 26 om zijn rechtvaardigheid te tonen, in de tegenwoordige tijd, zodat Hijzelf rechtvaardig is, ook als Hij hem rechtvaardigt, die uit het geloof in Jezus is.

Hebr. 9
Dit was dan aldus ingericht, en de priesters kwamen bij het vervullen van hun diensten voortdurend in de voorste tent, 7 maar in de tweede alleen de hogepriester, eenmaal in het jaar, niet zonder bloed, dat hij offerde voor zichzelf en voor de zonden door het volk in onwetendheid bedreven. 8 Daarmede gaf de heilige Geest te kennen, dat de weg naar het heiligdom nog niet openlag, zolang de eerste tent nog bestond. 9 Dit was een zinnebeeld voor de tegenwoordige tijd, in zoverre gaven en offers gebracht werden, die niet bij machte waren hem, die (God daarmede) dient, voor zijn besef te volmaken, 10 daar zij met hun spijzen en dranken en onderscheiden wassingen slechts bepalingen voor het vlees zijn, opgelegd tot de tijd van het herstel.

11 Maar Christus, opgetreden als hogepriester der goederen, die gekomen zijn, is door de grotere en meer volmaakte tabernakel, niet met handen gemaakt, dat is, niet van deze schepping, 12 en dat niet met het bloed van bokken en kalveren, maar met zijn eigen bloed, eens voor altijd binnengegaan in het heiligdom, waardoor Hij een eeuwige verlossing verwierf. 13 Want als (reeds) het bloed van bokken en stieren en de besprenging met de as der vaars hen, die verontreinigd zijn, heiligt, zodat zij naar het vlees gereinigd worden, 14 hoeveel te meer zal het bloed van Christus, die door de eeuwige Geest Zichzelf als een smetteloos offer aan God gebracht heeft, ons bewustzijn reinigen van dode werken, om de levende God te dienen? 15 En daarom is Hij de middelaar van een nieuw verbond, opdat, nu Hij de dood had ondergaan om te bevrijden van de overtredingen onder het eerste verbond, de geroepenen de belofte der eeuwige erfenis ontvangen zouden.

Hebr. 10
1 Want daar de wet slechts een schaduw heeft der toekomstige goederen, niet de gestalte dier dingen zelf, is zij nimmer in staat ieder jaar met dezelfde offeranden, die onafgebroken gebracht worden, degenen, die toetreden, te volmaken. 2 Immers, zou anders het offeren daarvan niet opgehouden zijn, doordat degenen, die de dienst verrichten, na eenmaal gereinigd te zijn, generlei besef van zonden meer hadden? 3 Doch door die offeranden werden ieder jaar de zonden in gedachtenis gebracht; 4 want het is onmogelijk, dat het bloed van stieren of bokken zonden zou wegnemen.
5 Daarom zegt Hij <Jezus dus> bij zijn komst in de wereld:
Slachtoffer en offergave hebt Gij niet gewild, maar Gij hebt Mij een lichaam bereid;
6 in brandoffers en zondoffers hebt Gij geen welbehagen gehad.
7 Toen zeide Ik: zie, hier ben Ik – in de boekrol staat van Mij geschreven – om uw wil, o God, te doen.
Er is dus in feite niks veranderd, omdat nog steeds geldt dat we de wet niet kunnen volbrengen, maar wel van de escape-clausule gebruik kunnen maken. Alleen waar het ten tijde van het OT nog ging om de 'voorafschaduwingen' van de offers, gaat het nu om het éne grote échte offer: Jezus.
« Laatst bewerkt op: januari 28, 2007, 07:01:14 pm door Nunc »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 28, 2007, 06:54:38 pm »

quote:

nee hoor. Ze laat hooguit de onwetendheid van Lao zien (en wellicht de dispositie om bij een bijbeltekst meteen te kijken hoe het 'niet gereformeerd' zou kunnen zijn)  ;)

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 28, 2007, 07:24:49 pm »
In aanvulling op Nunc:
De tekst uit Deuteronomium 11 wordt door Paulus ook 'hergebruikt' in Romeinen 10. Sowieso moet je de hele Romeinenbrief hierbij in gedachte houden.

quote:

Romeinen 9:30-10:15
30 Wat zullen wij dan zeggen? Dit: heidenen, die geen gerechtigheid najaagden, hebben gerechtigheid verkregen, namelijk gerechtigheid, die uit geloof is; 31 doch Israël, hoewel het een wet ter gerechtigheid najaagde, is aan de wet niet toegekomen. 32 Waarom niet? Omdat het hierbij niet uitging van geloof, maar van vermeende werken. Zij hebben zich gestoten aan de steen des aanstoots, 33 gelijk geschreven staat:
Zie, Ik leg in Sion een steen des aanstoots en een rots der ergernis, en wie op hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd uitkomen.
1 Broeders, de begeerte mijns harten en mijn gebed over hun behoud gaan tot God uit. 2 Want ik getuig van hen, dat zij ijver voor God bezitten, maar zonder verstand. 3 Want onbekend met Gods gerechtigheid en trachtende hun eigen gerechtigheid te doen gelden, hebben zij zich aan de gerechtigheid Gods niet onderworpen.
4 Want Christus is het einde der wet, tot gerechtigheid voor een ieder, die gelooft. 5 Want Mozes schrijft: De mens, die de gerechtigheid naar de wet doet, zal daardoor leven. 6 Maar de gerechtigheid uit het geloof spreekt aldus: Zeg niet in uw hart: Wie zal ten hemel opklimmen? namelijk om Christus te doen afdalen; 7 of: Wie zal in de afgrond nederdalen? namelijk om Christus uit de doden te doen opkomen. 8 Maar wat zegt zij? Nabij u is het woord, in uw mond en in uw hart, namelijk het woord des geloofs, dat wij prediken. 9 Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden; 10 want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis. 11 Immers het schriftwoord zegt: Al wie op Hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd uitkomen. 12 Want er is geen onderscheid tussen Jood en Griek. Immers, één en dezelfde is Heer over allen, rijk voor allen, die Hem aanroepen; 13 want: al wie de naam des Heren aanroept, zal behouden worden.
14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in wie zij niet geloofd hebben? Hoe geloven in Hem, van wie zij niet gehoord hebben? Hoe horen zonder prediker? 15 En hoe zal men prediken zonder gezonden te zijn? Gelijk geschreven staat: Hoe liefelijk zijn de voeten van hen, die een goede boodschap brengen.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 28, 2007, 08:51:59 pm »
Kunnen = potentie in zich hebben.
En ja, we kunnen volgens Gods leefregels leven vanuit de scheppingsorde. En die zijn we niet compleet kwijt. Jezus is gekomen om die weer in ons aan te wakkeren door Zijn Geest.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 28, 2007, 08:52:27 pm »

quote:

Dát mag jij me dan wel eens uitleggen. :/

quote:

Nunc schreef op 28 januari 2007 om 18:54:
nee hoor. Ze laat hooguit de onwetendheid van Lao zien (en wellicht de dispositie om bij een bijbeltekst meteen te kijken hoe het 'niet gereformeerd' zou kunnen zijn)  ;)

Ja, of ik stel gewoon een vraag he? Dat kan natuurlijk ook nog. Dachten jullie nou echt dat ik er niet bij stil had gestaan dat Calvijn hier ook een antwoord op zou hebben? Alleen wist ik dit antwoord nog niet. (en nog steeds niet helemaal, ik moet het even op me in laten werken).

Tegenvraag, vanwaar die argwaan?
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 28, 2007, 09:27:05 pm »

quote:

Laodicea schreef op 28 januari 2007 om 20:52:

Misschien om het idee dat je daarmee een 'heilig huisje' ondersteboven schopt..?
Dit 'idee' is m.i. binnen het protestantisme en de evangelische beweging ondenkbaar.
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 28, 2007, 09:30:55 pm »

quote:

Aafke schreef op 28 januari 2007 om 21:27:
Misschien om het idee dat je daarmee een 'heilig huisje' ondersteboven schopt..?
Als ik nou een stelling had... Volgens mij stond er gewoon een vraagteken achter, meerdere zelfs.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 28, 2007, 09:41:08 pm »

quote:

Laodicea schreef op 28 januari 2007 om 21:30:

Als ik nou een stelling had... Volgens mij stond er gewoon een vraagteken achter, meerdere zelfs.
Klopt. Maar wat is eigenlijk de RK visie hierop, als ik vragen mag of is dat hier offtopic?

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 28, 2007, 09:50:17 pm »

quote:

Els schreef op 28 januari 2007 om 21:41:
Klopt. Maar wat is eigenlijk de RK visie hierop, als ik vragen mag of is dat hier offtopic?
Eigenlijk wel om heel eerlijk te zijn, ik heb nu al onbedoeld een steen in een ruit gegooid kennelijk, dus ik wil het maar zo laten en er geen overbodig RK vs. GKv topic van maken. :) Diak2b heeft er op z'n weblog wel wat over geschreven.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 28, 2007, 10:03:50 pm »
Bedankt voor de tip :)

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 28, 2007, 10:08:22 pm »

quote:

Laodicea schreef op 28 januari 2007 om 21:30:

Weet ik, maar het zijn bijna ondenkbare vragen.

Weet nog goed dat dit soort vragen (gesteld door een RK via msn) een paar jaar geleden mij ook nogal rauw op het dak vielen.
God die het volk Israël de Wet geeft die niet te volbrengen is..?
Jezus die dit nog eens aanscherpt in de Bergrede..?
De opdracht om heilig te leven..? Onmogelijkheden..? Is God zo wreed en onbarmhartig dat Hij Zijn schepselen onmogelijke opdrachten/leefregels geeft..?
« Laatst bewerkt op: januari 28, 2007, 10:12:30 pm door Aafke »
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 28, 2007, 10:09:45 pm »
domme vraag van mij weg gehaald.
« Laatst bewerkt op: januari 28, 2007, 10:24:07 pm door grondig christelijk »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 28, 2007, 10:15:24 pm »

quote:

Laodicea schreef op 28 januari 2007 om 20:52:
(..)

Ja, of ik stel gewoon een vraag he? Dat kan natuurlijk ook nog. Dachten jullie nou echt dat ik er niet bij stil had gestaan dat Calvijn hier ook een antwoord op zou hebben? Alleen wist ik dit antwoord nog niet. (en nog steeds niet helemaal, ik moet het even op me in laten werken).

geeft niet, was een inside-grapje richting Diak, die ongetwijfeld meeleest, zoals jij kennelijk zijn blog meeleest  :)  Neem het niet te serieus aub!

n.b. je vraag laat overigens wel goed zien waarom een soort van 'hyper calvinisme' (calvinisme wat z'n eigen karikatuur is) bijbels gezien problematisch is.
« Laatst bewerkt op: januari 28, 2007, 10:20:21 pm door Nunc »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: januari 28, 2007, 10:50:53 pm »
Het citaat wat Lao geeft moet je eigenlijk eerst in de context zetten en dan pak ik het volgende gedeelte:

quote:

Deut 30
2 en wanneer gij u dan tot de HERE, uw God, bekeert en naar zijn stem luistert overeenkomstig alles wat ik u heden gebied, gij en uw kinderen, met geheel uw hart en met geheel uw ziel – 3 dan zal de HERE, uw God, in uw lot een keer brengen en Zich over u erbarmen; Hij zal u weer bijeenbrengen uit al de volken, naar wier gebied de HERE, uw God, u verstrooid heeft.
[...]
8 [Gij dan zult u bekeren (S.V.)] en zult weer naar de stem des HEREN luisteren en al zijn geboden volbrengen, die ik u heden opleg. 9 De HERE, uw God, zal u in overvloed het goede schenken bij al het werk uwer handen, in de vrucht van uw schoot, in de vrucht van uw vee, in de vrucht van uw bodem, want de HERE zal weer behagen in u hebben, u ten goede, zoals Hij behagen had in uw vaderen – 10 wanneer gij naar de stem van de HERE, uw God, luistert door zijn geboden en inzettingen te onderhouden, die in dit wetboek geschreven staan; wanneer gij u tot de HERE, uw God, bekeert met geheel uw hart en met geheel uw ziel.
De beslissende keuze
11 Want dit gebod, dat ik u heden opleg, is niet te moeilijk voor u en het is niet ver weg. 12 Het is niet in de hemel, zodat gij zoudt moeten zeggen: Wie zal opstijgen ten hemel, het voor ons halen, en het ons doen horen opdat wij het volbrengen? 13 En het is niet aan de overkant der zee, zodat gij zoudt moeten zeggen: Wie zal oversteken naar de overkant der zee, het voor ons halen, en het ons doen horen opdat wij het volbrengen? 14 Maar dit woord is zeer dicht bij u, in uw mond en in uw hart om het te volbrengen. 15 Zie, ik houd u heden het leven en het goede voor, maar ook de dood en het kwade: 16 doordat ik u heden gebied de HERE, uw God, lief te hebben door in zijn wegen te wandelen en zijn geboden, inzettingen en verordeningen te onderhouden, opdat gij leeft en talrijk wordt en de HERE, uw God, u zegene in het land, dat gij in bezit gaat nemen.
Het gaat over de zegen die er zal zijn als het volk zich bekeert en de vloek die zal komen als ze dat niet doen.
M.i. is het volbrengen van de geboden die de Heer geeft alleen voorbehouden aan bekeerde mensen. Voor die mensen zijn de geboden niet zwaar maar zijn ze in het hart gegeven van diegenen die God liefhebben.

Dat is waar het in Romeinen 10 ook over gaat, waar deze verzen uit Deuteronomium worden aangehaald en uitgelegd. Paulus spreekt daar over mensen die hebben gejaagd naar een wet van gerechtigheid, zonder echter dat doel te bereiken.
Pas als een mens het nutteloze van zijn inspanningen inziet, krijgt hij oog voor Christus als het einde van de wet. Dan is hij klaar met zijn inspanningen en gelooft hij tot gerechtigheid (Rom.10:3,4).
Het einde van de wet wordt niet bereikt als men die houdt, maar erkent dat men het niet
kan. Dan wordt het hart gericht op Christus; Hij is het einde der wet.

quote:

Rom 10
3 Want onbekend met Gods gerechtigheid en trachtende hun eigen gerechtigheid te doen gelden, hebben zij zich aan de gerechtigheid Gods niet onderworpen.
De gerechtigheid uit het geloof
4 Want Christus is het einde der wet, tot gerechtigheid voor een ieder, die gelooft. 5 Want Mozes schrijft: De mens, die de gerechtigheid naar de wet doet, zal daardoor leven. 6 Maar de gerechtigheid uit het geloof spreekt aldus: Zeg niet in uw hart: Wie zal ten hemel opklimmen? namelijk om Christus te doen afdalen; 7 of: Wie zal in de afgrond nederdalen? namelijk om Christus uit de doden te doen opkomen. 8 Maar wat zegt zij? Nabij u is het woord, in uw mond en in uw hart, namelijk het woord des geloofs, dat wij prediken.
En Mozes heeft het klaarblijkelijk over de gerechtigheid die is uit het geloof. En die gerechtigheid is weggelegd voor de bekeerde mens.
Zoals er elders ook staat:

quote:

Hebr. 10
want nadat Hij gezegd had: Dit is het verbond, waarmede Ik Mij aan hen verbinden zal na die dagen, zegt de Here: Ik zal mijn wetten in hun harten leggen, en die ook in hun verstand schrijven,
Dit geeft dezelfde invalshoek:

quote:

Rom 2
28 Want niet híj is een Jood, die het uiterlijk is, en niet dát is besnijdenis, wat uiterlijk, aan het vlees, geschiedt, 29 maar híj is een Jood, die het in het verborgen is, en de (ware) besnijdenis is die van het hart, naar de Geest, niet naar de letter. Dan komt zijn lof niet van mensen, maar van God.
En daar draait het m.i. ook om in Deut. 30.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 28, 2007, 11:00:44 pm »
Modbreak:

N.a.v. een vraag in dit topic:
Dit sub-forum is specifiek bedoeld om aan de hand van concrete tekstgedeelten een discussie te voeren over de betekenis ervan.

Zie ook de hier geldende policy:
• Waar is dit topic niet voor bedoeld? Het is niet de bedoeling om middels dit topic allerlei leerstellige kwesties aan de orde te stellen.
Discussies over de toepassing van de gereformeerde leer kunnen gevoerd worden in Gereformeerd Leven
Ben je evangelisch christen, of kom je uit de bevindelijke hoek of nog een andere richting, kun je hiervoor terecht in Christelijk Leven
Andere visies op het christendom, vanuit alternatieve, vrijzinnige of niet-christelijke invalshoek, zijn welkom binnen Levensbeschouwing
de kern van dit Bijbelstudieforum is de Bijbel. Discussies worden hier dan ook uitsluitend gevoerd rondom de Heilige Schrift

Specifieke gereformeerde of katholieke leerstellingen dienen derhalve besproken te worden in andere sub-fora waar ieder vrij is een topic over dit onderwerp te openen.
« Laatst bewerkt op: januari 28, 2007, 11:30:39 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 28, 2007, 11:12:03 pm »

quote:

Nunc schreef op 28 januari 2007 om 22:15:
geeft niet, was een inside-grapje richting Diak, die ongetwijfeld meeleest, zoals jij kennelijk zijn blog meeleest  :)  Neem het niet te serieus aub!
Gelukkig, fijn, erg fijn. d:)b

quote:

n.b. je vraag laat overigens wel goed zien waarom een soort van 'hyper calvinisme' (calvinisme wat z'n eigen karikatuur is) bijbels gezien problematisch is.
Dat is dan mooi meegenomen. :)