Er worden aan Mozes hogere eisen gesteld want dit gebeurt na zijn ontmoeting met God bij de brandende braambos en dan is Mozes beter gaan weten of heeft meer toebedeeld gekregen. De Geest Gods is dan over hem en er zijn namens God vermogens gegeven om grote wonderen te verrichten. Dat fenomeen van grotere strengheid hoe bevindelijker of centraler het wordt qua positie, zie je ook terug in de striktere eisen die gelden voor degenen die het dichtst bij de centrale plek (tabernakel, H. der H.) van de legerplaats zijn waar Gods naam danwel evenbeeld met hen communiceert (bevindelijk).
"Bloedbruidegom" is een uiting van Zippora die in een benarde situatie wordt gedaan, en dus een of andere hartekreet, ik weet niet of hier diepzinnige religieuze betekenissen aan verbonden moeten worden, maar het zal ongetwijfeld vanuit een bepaalde cultuur begrijpelijk zijn die wij niet hebben aangenomen in Europa. Het is tenslotte een Verbond. Mozes had sinds de braambos de Geest Gods over zich, en een missie. En dus kan het voor Zippora zo zijn geweest dat ze het idee had half met God getrouwd te zijn ipv dat ze naar de wijze der ganse aarde een of ander bestaan met kuddes zou hebben gehad, zoiets?? Want feitelijk kun je natuurlijk lastig zeggen dat Zippora met God getrouwd was wat voor voorstelling kun je je daar nou bij maken? God eist iets af als mensen dat zelf niet geven.
Ik verbaas me er eerder over niet over de betekenis van het woord bloedbruidegom, maar over het volgende:
- hoe was Mozes of Zippora in staat te herkennen dat het God was?
- waarom wist Zippora precies wat ze moest doen, dat dit te maken had met de besnijdenis? Female intuition?? Het was toch echt een veeleisende spoedsituatie.
In de Statenvertaling staat dat het niet een engel was maar God die Mozes aanviel. Ik heb er geen probleem mee overigens dat God een mensengedaante kan aannemen als medium voor een contact. Dat gebeurde ook bij Abraham voor de verwoesting van Sodom. God plus 2 engelen die bij hem zelfs komen eten ook nog. Engelen kunnen verschijnen en verdwijnen in fysieke vorm en voor God zal dat dan ook wel een koud kunstje zijn. Nog weet je niet of dat alles is wat God is, of dat het is hoe hij zich als een vertaalslag naar menselijk begripsvermogen kán laten zien, onder meerdere mogelijkheden. Of je dan dus ook God zelf écht in het volledige aangezicht ziet is dan nog maar de vraag.
Ik zelf zie de bijbelpassage dus als een testcase voor Mozes bij een veeleisender situatie. Of nog als generale repetitie nog even een flinke intimidatie door God om nog even flink Zijn macht te laten voelen. Dat gebeurde Jacob/Israël ook en Bileam idem dito. Dan worden ze verondersteld de door God gewenste reactie te geven.
Groetjes Wouter