Auteur Topic: Hulp gevraagd  (gelezen 749 keer)

Ulysses

• Bekijk profiel
Hulp gevraagd
« Gepost op: oktober 23, 2006, 01:19:06 am »
Heeft iemand voor mij wat linkjes naar goede artikelen over de vraag of het christelijke martelaarschap Joodse wortels heeft? Ik weet dat het een nogal specifieke vraag is, maar ik zou er zeer bij gebaat zijn. Alvast bedankt!
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Hulp gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: oktober 23, 2006, 01:40:48 am »
Voorzover ik uit wikipedia en Catholic Encyclopedia kan opmaken heeft het een niks met het ander te maken. Christenen hebben de term martyriai overgenomen uit het grieks, waar het een iets andere inhoud had.
« Laatst bewerkt op: oktober 23, 2006, 02:00:29 am door St. Ignatius »
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

grompie

• Bekijk profiel
Hulp gevraagd
« Reactie #2 Gepost op: oktober 23, 2006, 02:24:53 am »
geen idee wat je bedoelt, maar als ik het goed begrepen heb was de eerste christelijke martelaar een Jood.

http://www.geocities.com/...pians/BookofMartyres.html
« Laatst bewerkt op: oktober 23, 2006, 02:27:43 am door grompie »
geheelonthouder

Liudger

• Bekijk profiel
Hulp gevraagd
« Reactie #3 Gepost op: oktober 23, 2006, 08:00:18 am »
De volgende twee referenties zijn aan boekbesprekingen, dus niet zo handig, maar illustreren wel dat dat helemaal geen vreemd verband is.
quote:

The Maccabean Martyrs, Jewish heroes from the era of the persecution of Antiochus IV Epiphanes, were incorporated into the IVth century Christian martyrology. Two Church Fathers, Gregory Nazianzen and John Chrysostom wrote panegyrics in their honour, which are studied and translated in this book.
The first part shows how, since the beginning, the Church referred to these martyrs as biblical examples known through 2 and 4 Maccabees. The second part describes, through the eulogies of Gregory and John, the circumstances surrounding the creation of the Christian Feast. The third part analyzes the preaching built around the story of the Maccabean martyrs, where, following the 4 M model, Eleazar, the seven brothers and their mother are established as examples of virtue and asceticism for the edification of all Christians.
The book investigates an original aspect of the cult of martyrs : the christianisation of jewish martyrs killed defending the Law, and sheds light on the sometimes contradictory preaching choices of Gregory and John to respond to the jewish roots of this cult.

http://www.brill.nl/default.aspx?partid=73&pid=21284
quote:
Religious martyrdom is considered one of the more significant contributions of Hellenistic Judaism to western civilization. Out of the conflict between King Antichos Epiphanes IV and the Jewish people, it is believed, the concept of voluntary death for God unfolded.1

http://www.cup.cam.ac.uk/...sbn=0521842816&ss=exc
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Hulp gevraagd
« Reactie #4 Gepost op: oktober 23, 2006, 10:14:17 am »
In de bijbel is er uiteraard wel iets over te vinden: lees Hebr. 11 maar eens, vooral tegen het eind en dan door in hoofdstuk 12. Het gaat daar gewoon van de OT-profeten die vervolgd en gedood werden, over op de NT-gemeenten. Verder is er de zaligspreking van Jezus waarin Hij aangeeft: zalig ben je als je vervolgd wordt om Mij, kijk dan maar niet gek op, want zo hebben ze de profeten vóór jullie ook vervolgd (mat 5:12).
« Laatst bewerkt op: oktober 23, 2006, 10:15:48 am door E-line »

Ulysses

• Bekijk profiel
Hulp gevraagd
« Reactie #5 Gepost op: oktober 23, 2006, 08:42:11 pm »
Dank allen. :)
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Hulp gevraagd
« Reactie #6 Gepost op: oktober 23, 2006, 10:01:43 pm »
you're welcome :)