Auteur Topic: Praten we niet teveel in kerktaal?  (gelezen 3296 keer)

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
Praten we niet teveel in kerktaal?
« Gepost op: maart 28, 2003, 11:56:01 am »
In de discussies op dit forum of elders worden zaken beoordeeld of ze wel of niet gereformeerd zijn. Verder kom je termen tegen als "goed gereformeerd", "gereformeerde traditie", "gereformeerde identiteit" etc.

Waarom bezigen we nu nog deze term die inmiddels een containerbegrip is geworden, en voor een buitenstaander dan wel buitenlander niet te begrijpen is? Waarom noemen we ons niet gewoon "Christelijke kerk" of "Kerk van vrijgemaakten"? Dat laatste is veel bijbelser kijk maar even naar de volgende teksten:

1. Joh 8,36
  Wanneer dan de Zoon u vrijgemaakt heeft, zult gij werkelijk vrij zijn.  

2. Rom 6,18
  en, vrijgemaakt van de zonde, zijt gij in dienst gekomen van de gerechtigheid.  

3. Rom 6,22
  Maar thans, vrijgemaakt van de zonde en in de dienst van God gekomen, hebt gij tot vrucht uw heiliging en als einde het eeuwige leven.  

4. Rom 8,2
  Want de wet van de Geest des levens heeft u in Christus Jezus vrijgemaakt, van de wet der zonde en des doods.  

5. Gal 5,1
  Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt. Houdt dus stand en laat u niet weder een slavenjuk opleggen.  

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 28, 2003, 01:19:36 pm »
kerk is niet bijbels

Wat wil je hier nou mee aangeven?
Ps. 111:10

Sam

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 28, 2003, 03:56:51 pm »
Wat ik hiermee wil zeggen?

Weer terug naar de bijbel. Alleen het kruis van Christus mag breekpunt zijn voor (nog) niet-gelovigen, en niet de cultuur die wij er omheen hebben gecreeerd.

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 28, 2003, 03:58:39 pm »
Succes dr mee. Was het maar zo gemakkelijk...ik zou direct meegaan.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 28, 2003, 04:15:47 pm »

quote:

op 28 Mar 2003 15:58:39 schreef Wiering:
Succes dr mee. Was het maar zo gemakkelijk...ik zou direct meegaan.

1 Corinthe 2:2  Want ik had niet besloten iets te weten onder u, dan Jezus Christus en die gekruisigd.
 Kom op Anco, we hebben toch heel veel gemeenschappelijk?

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 28, 2003, 04:18:57 pm »
Natuurlijk. Het is trouwens Amco met een driepoot.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 28, 2003, 04:24:02 pm »

quote:

op 28 Mar 2003 16:18:57 schreef Wiering:
Natuurlijk. Het is trouwens Amco met een driepoot.
Sorry dus nog ietsje belangrijker. :D  ( grapje hoor)

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 28, 2003, 04:31:55 pm »

quote:

op 28 Mar 2003 11:56:01 schreef Sam:
In de discussies op dit forum of elders worden zaken beoordeeld of ze wel of niet gereformeerd zijn. Verder kom je termen tegen als "goed gereformeerd", "gereformeerde traditie", "gereformeerde identiteit" etc.

Waarom bezigen we nu nog deze term die inmiddels een containerbegrip is geworden, en voor een buitenstaander dan wel buitenlander niet te begrijpen is? Waarom noemen we ons niet gewoon "Christelijke kerk" of "Kerk van vrijgemaakten"? Dat laatste is veel bijbelser kijk maar even naar de volgende teksten:

1. Joh 8,36
  Wanneer dan de Zoon u vrijgemaakt heeft, zult gij werkelijk vrij zijn.  

2. Rom 6,18
  en, vrijgemaakt van de zonde, zijt gij in dienst gekomen van de gerechtigheid.  

3. Rom 6,22
  Maar thans, vrijgemaakt van de zonde en in de dienst van God gekomen, hebt gij tot vrucht uw heiliging en als einde het eeuwige leven.  

4. Rom 8,2
  Want de wet van de Geest des levens heeft u in Christus Jezus vrijgemaakt, van de wet der zonde en des doods.  

5. Gal 5,1
  Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt. Houdt dus stand en laat u niet weder een slavenjuk opleggen.

Het is wel mooi bedacht, maar heeft het "vrijgemaakt "wat jullie hanteren geen andere betekenis : Vrijgemaakt van de andere Gerf. Kerk na een scheuring ? Dit is niet beledigend bedoeld, maar zo heb ik het altijd begrepen.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 28, 2003, 04:54:15 pm »
Gelijk heb je Mientje, zo was/is het ook, Sam sleept er allerlei bijbelteksten bij en 'leent' ze voor zijn doel.
Het gebruik van de bijbel op die manier is al eens bekritiseerd in een ander topic, dus daar verder reageren graag.

Ik zou graag van Sam willen weten waarom juist 'Vrijgemaakt' bijbelser is dan Gereformeerd, ikzelf heb het idee dat het eerder andersom zal zijn voorop gesteld dat een van de twee termen in meerdere of mindere mate al dan niet 'bijbels' zijn, wat je daar dan ook onder verstaat.
Ik ben niet zon fan om op die manier 'groepen' onder te verdelen, etiketten te plakken, dit heeft nl. geen enkel nut en daardoor creeer je een sfeer van 'superioriteit' (vergeef me de zware term) voor de club die er 'het beste uit de strijd komt'.
Je jaagt de diverse dicht bij elkaar liggende groepen op deze manier uit elkaar.

M.i. kunnen wij als mensen sowieso niet bepalen wie er in mindere of meerdere mate bijbels is. Stond er ook niet ergens in de bijbel 'Oordeeld niet, opdat gij niet zelf geoordeeld zult worden' (iig iets van die strekking)?

Ik zou ook graag van Sam willen weten waarom hij zou willen weten wie er bijbelser is dan de ander? Ook is de beoordeling per persoon anders omdat iedereen er andere normen en waarden op na houdt voor wat bijbelgetrouw is en wat niet (kwestie van interpretatie, welke zich o.a. uit in de diverse kerken), dus je zult sowieso niet een 'generaal oordeel' kunnen geven over een bepaalde club.

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 28, 2003, 04:56:51 pm »
Mensen, Sam, ik heb toch het idee dat dit niet echt een inhoudelijke topic is. Wat wil Sam hiermee toch zeggen? Concreet gewoon.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 28, 2003, 05:03:13 pm »
n.a.v. Wierings post ben ik Sams post nog eens goed door gaan lezen, en ik denk dat wij ik iig en Mientje ook, een vergissing hebben begaan.

Sam speculeerd met het woord 'Vrijgemaakt' niet op de bekende term die gebezigd wordt door de gemeenten die zich hebben vrijgemaakt in 1944.

Sam bedoeld Letterlijk vrij gemaakt (van andere dingen, zoals zonden). We moeten Sams Vrijgemaakt in een geheel nieuw licht zien.

En in die zin kan ik het zeker mat Sam eens zijn, hoewel ik denk dat je als je duidelijk naar buitenstaanders wil zijn, je zei het zelf al, het beste de naam Christelijke kerk kunt gebruiken, die heeft iig mijn voorkeur altijd gehad.

De ellende is alleen, dat in de loop der geschiedenis veel onenigheden zijn geweest waardoor mensen zich hebben afgesplitst van de bestaande gemeenschap, en om zich te identificeren en niet op een hoop gegooid te worden met die andere kerk (die zich uiteraard ook Christelijke kerk noemt omdat zij ervan overtuigd is Christelijk bezig te zijn) hebben zij zich een nieuwe naam aangemeten, in de meeste gevallen zelfs een naam die aangeeft waar ze vandaan komen, hoe ze geworden zijn wie ze zijn.
De Gereformeerden zijn Opnieuw Geformeerd n.a.v. een aantal gebeurtenissen, de Hervomden hebben zich Opnieuw Gevormd, de Vrijgemaakten hebben zich Vrij gemaakt, etc.
Daarmee wordt geen afbreuk gedaan aan het feit Christelijke kerk en onderscheidt zij zich toch door aan te geven dat zij niet hetzelfde is als de andere kerk die zich ook christelijke kerk noemt.
Dat is de reden dat men dergelijke namen gebruikt. En omdat de Kerken binnen de Gereformeerde traditie in feite hetzelfde belijd en in veel dingen hetzelfde denkt en dus dicht bij elkaar liggen waardoor ze veel met elkaar samenwerken op diverse vlakken en elkaar in de meeste gevallen erkennen als Christelijke kerk worden die kerken samen kerken'in de 'Gereformeerde traditie' e.d. genoemd.
« Laatst bewerkt op: maart 28, 2003, 05:10:18 pm door Laurens »

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 28, 2003, 05:16:43 pm »
Ik denk dat ik wel degelijk begreep wat Sam voorstelde, en het is ook geen verkeerde voorstelling, maar wat ik erop tegen had is , dat het niet kan voor de vrijgemaakte kerk , omdat die altijd een andere betekenis aan het woord vrijgemaakt gegeven hebben.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Sam

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 28, 2003, 05:33:10 pm »
Ik moet je gelijk geven Mientje. Het was te provocatief om "Vrijgemaakt" in deze zin te gebruiken. Excuus voor degenenen die zich hieraan gestoord hebben.

Sam

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 28, 2003, 05:45:06 pm »

quote:

Ik zou ook graag van Sam willen weten waarom hij zou willen weten wie er bijbelser is dan de ander? Ook is de beoordeling per persoon anders omdat iedereen er andere normen en waarden op na houdt voor wat bijbelgetrouw is en wat niet (kwestie van interpretatie, welke zich o.a. uit in de diverse kerken), dus je zult sowieso niet een 'generaal oordeel' kunnen geven over een bepaalde club.
Ik wil graag discussie's fundamenteel voeren. Af en toe krijg ik op dit forum het idee dat we te veel praten in ons zelf aangeleerd jargon. Jargon behoort bij cultuur. De gereformeerden hebben een bepaalde cultuur ontwikkeld, vraag dat maar eens aan een willekeurig iemand op straat. Deze cultuur kent goede en slechte dingen. Echter, deze cultuur moet zo min mogelijk niet-gelovigen afremmen om zich in het christelijk geloof te interesseren. De bijbelse boodschap is in mijn beleving een goede boodschap, die moeten we proberen onversneden te brengen aan niet-gelovigen. Alles wat dus hierbij in de weg staat moet overwogen worden om het weg te ruimen. De naam "Gereformeerd" is daarvan slechts een voorbeeld.
« Laatst bewerkt op: maart 28, 2003, 06:07:35 pm door Sam »

Sam

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 28, 2003, 05:49:39 pm »

quote:

Mensen, Sam, ik heb toch het idee dat dit niet echt een inhoudelijke topic is. Wat wil Sam hiermee toch zeggen? Concreet gewoon.
Dit is wel zeker een inhoudelijk topic Wiering! Wat ik hiermee wil zeggen heb ik hopenlijk reeds duidelijk gemaakt.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: maart 28, 2003, 06:41:38 pm »

quote:

op 28 Mar 2003 17:45:06 schreef Sam:

Ik wil graag discussie's fundamenteel voeren. Af en toe krijg ik op dit forum het idee dat we te veel praten in ons zelf aangeleerd jargon. Jargon behoort bij cultuur. De gereformeerden hebben een bepaalde cultuur ontwikkeld, vraag dat maar eens aan een willekeurig iemand op straat. Deze cultuur kent goede en slechte dingen. Echter, deze cultuur moet zo min mogelijk niet-gelovigen afremmen om zich in het christelijk geloof te interesseren. De bijbelse boodschap is in mijn beleving een goede boodschap, die moeten we proberen onversneden te brengen aan niet-gelovigen. Alles wat dus hierbij in de weg staat moet overwogen worden om het weg te ruimen. De naam "Gereformeerd" is daarvan slechts een voorbeeld.

Wat betreft het "naampje geven" geef ik je gelijk, hokjes kunnen in de weg staan, toch zijn ze blijkbaar (niet voor mij persoonlijk, ik wens me niet te stoten aan 'muren' die we zelf hebben opgeworpen) gewenst door sommige mensen omdat zij zich willen identificeren naar buiten toe.
Maar met het beoordelen van verschillende hokjes bega je m.i. de fout in, je drijft iedereen uit elkaar ipv ze bij elkaar te brengen, want een ieder wil naar de kern van het Christen zijn toe werken. Dat lukt je alleen als je de hokjes en de daaraanvastzittende (voor)oordelen (al dan niet terecht) opzij zet, laat voor wat het is en elkaar recht in de ogen aankijkt.
« Laatst bewerkt op: maart 28, 2003, 07:08:55 pm door Laurens »

Sam

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 28, 2003, 07:43:43 pm »

quote:

Maar met het beoordelen van verschillende hokjes bega je m.i. de fout in, je drijft iedereen uit elkaar ipv ze bij elkaar te brengen, want een ieder wil naar de kern van het Christen zijn toe werken. Dat lukt je alleen als je de hokjes en de daaraanvastzittende (voor)oordelen (al dan niet terecht) opzij zet, laat voor wat het is en elkaar recht in de ogen aankijkt

Voor alle duidelijkheid: Ik heb niet de intentie om christenen uit elkaar te drijven, juist het tegenovergestelde: Laten we veel aan bijbelstudie doen, om zo elkaar te vinden in die ene waarheid.  
Als ik daar niet taktisch in ben met dit topic, dan ben ik blij dat mensen op dit forum mij hiermee kunnen confronteren. :)

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 28, 2003, 09:21:17 pm »

quote:

op 28 Mar 2003 19:43:43 schreef Sam:
Voor alle duidelijkheid: Ik heb niet de intentie om christenen uit elkaar te drijven, juist het tegenovergestelde: Laten we veel aan bijbelstudie doen, om zo elkaar te vinden in die ene waarheid.  
Als ik daar niet taktisch in ben met dit topic, dan ben ik blij dat mensen op dit forum mij hiermee kunnen confronteren. :)
Das mooi Sam, misschien is het handig om een topicname-change aan te vragen, de titel roept nl. nogal wat negatieve associaties op ;)

Sam

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: maart 29, 2003, 09:48:42 am »
Suggesties?

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: maart 29, 2003, 10:14:37 am »

quote:

op 29 Mar 2003 09:48:42 schreef Sam:
Suggesties?

euh... je weet zelf het beste wat je met dit topic beoogt, haal iig het waarde-oordeel uit de titel ;)

Ikzelf ben een groot voorstander van de naam Christelijke kerk, ik heb ook altijd gezegd dat ik geen Gereformeerde ben oid, maar Christen.
Maar ik kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die zich graag willen onderscheiden.

Sam

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: maart 29, 2003, 10:47:59 am »
Graag je reactie:

"Hoe kunnen we drempels slechten?"

"Praten we niet te veel in kerktaal?"

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: maart 29, 2003, 10:54:06 am »

quote:

op 29 Mar 2003 10:47:59 schreef Sam:
Graag je reactie:

"Hoe kunnen we drempels slechten?"

Klinkt goed, ik denk dat met het OGK-topic hier al een zwaai aan gegeven is ;)

quote:

"Praten we niet te veel in kerktaal?"
Dit komt dichter bij jou openingspost. Hiermee maak je het topic wat breder (en misschien aantrekkelijker).

Sam

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: maart 29, 2003, 10:58:19 am »
Ik zal die laatste suggestie doen.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: april 07, 2003, 02:50:06 pm »

quote:

Geenszins! Volstrekt niet!
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: april 07, 2003, 02:55:05 pm »

quote:

op 07 Apr 2003 14:50:06 schreef Qohelet:
Geenszins! Volstrekt niet!
Dat zij verre

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: april 07, 2003, 03:02:14 pm »
Wat is eigenlijk kerktaal?
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Sam

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: april 07, 2003, 03:09:30 pm »
Wat denk je zelf?

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: april 07, 2003, 03:11:18 pm »
Geen flauw idee.
Daarom vraag ik het.

Sam

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: april 07, 2003, 03:28:20 pm »
Laten we eens beginnen met het woord "gereformeerd". Welke associaties heeft een buitenstaander hierbij?

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: april 07, 2003, 03:37:17 pm »

quote:

op 07 Apr 2003 15:28:20 schreef Sam:
Laten we eens beginnen met het woord "gereformeerd". Welke associaties heeft een buitenstaander hierbij?
Welke buitenstaander?

Sam

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: april 07, 2003, 03:47:02 pm »
Die persoon die je iedere dag het evangelie wil brengen. ;)

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: april 07, 2003, 03:54:17 pm »

quote:

op 07 Apr 2003 15:47:02 schreef Sam:
Die persoon die je iedere dag het evangelie wil brengen. ;)

Wat is z'n telefoonnummer?

/edit
ok, ik begrijp je.

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: april 07, 2003, 03:57:38 pm »
Christologie, ontologisch bepaald heil, pneumatiek, hermeneutiek, ecclesiologie: leuk he! :P

Sam

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: april 07, 2003, 04:03:38 pm »
Jij praat zeker orthodox-gereformeerd. Hahaha.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: april 07, 2003, 04:10:33 pm »
Belofte, eis, verkiezing, verzoening, uitverkoren, kan ik voor God verschijnen, staat van mijn ziel, etc.....
[Prediker 7:29]

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: april 07, 2003, 04:14:47 pm »

quote:

op 07 Apr 2003 16:10:33 schreef Marloes:
Belofte, eis, verkiezing, verzoening, uitverkoren, kan ik voor God verschijnen, staat van mijn ziel, etc.....
Dank je  Marloes.

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: april 07, 2003, 04:27:32 pm »

quote:

op 07 Apr 2003 15:28:20 schreef Sam:
Laten we eens beginnen met het woord "gereformeerd". Welke associaties heeft een
 buitenstaander hierbij?

ik ben zo'n buitenstaander,
gereformeerd zegt mij niets meer , dan dat er een groepering is naast hervormden,
en andere protestantse groepen, daarnaast nog  katholieken waarvan ze zich ooit
afgescheiden hebben, en ik weet niet wat nog meer van groepen, met of zonder
zwarte kousen, dat er zijn, voor mij is echter onduidelijk, waarom al deze groepen
er zijn op grond van dezelfde bijbel en er niet een enkele gemeente zou kunnen zijn.
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: april 07, 2003, 08:23:14 pm »
| Ps. 8:5,6 |

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: april 08, 2003, 11:30:19 am »
Elke groep heeft z'n taal. Herken je deze ook:
bediening, vicaris, Laodicea, je Bethel, de tweede zegen, praise 'n' worship, getuigenis
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Sam

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: april 08, 2003, 11:57:20 am »

quote:

Elke groep heeft z'n taal
En dus is de vraag, wil je je als groep afzonderen of wil je je als zout mengen in de samenleving?

fransje

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: april 08, 2003, 12:33:07 pm »
Volgens mij is het niet direkt vekeerd als een groep een eigen taal heeft.
Je ziet herkenning bij elkaar, je hebt minder uit te leggen en zit sneller in de `diepte`van het onderwerp. Gezinnen, families hebben ook allemaal hun eigen humor en taal gebruik. Alleen realiseer je dat pas als er een gast over de vloer hebt of zelf te gast bent in ander gezin.
Zet eens computerfreaks bij elkaar en je kan de gesprekken niet vmeer volgen
(ik althans :) )
Maar is dat sociaal/wenselijk als er een gast bij is? Ik denk in de meeste gevallen niet. Je zult je terdege beust moeten zijn dat de gast je nog kan volgen.
Probeer dan zo helder mogelijk te zijn.
Toch denk ik dat het naief is om te denken dat je kerktaal uit kan sluiten.
Wij hebben 5 maanden een jongen in huis gehad die echt niets weet van kerk en geloof. Ik was me dat voortdurend bewust en liep haast op mijn tandvlees om me goed uit te drukken. Dit gaat dan soms tenkoste van de rest van het gezin.
Ook dit kan je volgens mij overplaatsen naar de kerk.
Wees helder in je taal maar denk niet je de kloof helmaal kan overbruggen.
De wereld en de taal van de gelovige en de ongelovige is nu eenmaal verschillend.
sorry, ik ben dislekt, zeker als de emoties wat oplopen.
maar ik doe mijn best.

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: april 08, 2003, 02:05:53 pm »
Iedere beroepsgroep heeft een eigen stuk taalgebruik. Zo ook theologen. Dat is niet zo erg.
Echter wanneer de buitenwereld betrokken moet worden, is het niet wenselijk al die theologische termen te gebruiken.