Auteur Topic: CU en RK-leden (was: Dien Hessels van repliek)  (gelezen 9459 keer)

drentenaar

• Bekijk profiel
CU en RK-leden (was: Dien Hessels van repliek)
« Reactie #100 Gepost op: oktober 21, 2006, 09:20:35 pm »

quote:

diak2b schreef op 21 oktober 2006 om 14:34:
[...]
Niet te verwarren met Pieper, diak, die andere man op wie ik niet ga stemmen :+

Diaken Hein Pieper (44) staat op de CDA-lijst op nr. 53;  dus vér onder Jos Hessels, de nr. 37.
Nr. 53 .... ben je dan nog verkiesbaar? Niettemin, een man die - naar eigen zeggen - de katholieke inbreng binnen die partij een belangrijke impuls wil en kan geven.
Maar dan zal de calvinist J.P. Balkenende wel behoorlijk opwaarts in de lift moeten zitten, want Pieper zal vast niet genoeg (katholieke) voorkeurstemmen halen!

Toch is dit de man die er zorg voor zal dragen dat het CDA weer een katholiek aanzien zal verwerven, getuige zijn uitspraak in 'Katholiek Nieuwsblad' van 6 oktober j.l. :
'De invloed van één enkele katholiek binnen het CDA kan heel groot zijn'.  

Overigens is diaken Pieper - anders dan Hessels -  in het geheel niet tegen de ChristenUnie!
Op de vraag van KN: 'Voel je je met je idealen niet vreemd in een partij die spreekt in de taal van het haalbare?' antwoordt deze lijstduwer (!):

'Dat haalbare dat herken ik wel. Dat is de machtsfactor. Als je dat vergelijkt met een partij als de ChristenUnie – waar je overigens als katholiek gerust op kunt stemmen – kan het CDA wel eens wat bleker afsteken'

Mooie opsteker voor André, Arie en Tineke,  denk je dan.

Maar 'onze' Pieper is niet voor één gat te vangen:
' ik ben ervan overtuigd dat op dit moment een stem op de CU een stem op Bos is!’.

(Aldus sprak nr. 53). :+

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: oktober 21, 2006, 09:47:20 pm »

quote:

drentenaar schreef op 21 oktober 2006 om 21:20:
[...]
'Dat haalbare dat herken ik wel. Dat is de machtsfactor. Als je dat vergelijkt met een partij als de ChristenUnie – waar je overigens als katholiek gerust op kunt stemmen – kan het CDA wel eens wat bleker afsteken'

Ja, diaken P. is erg van het "haalbare". Pragmatisch enzo.

Wat ik me dan afvraag, als eenvoudige leek, die de leer van de katholieke Kerk vrij bloody serious neemt, is hoe deze diaken om gaat met het kerkrecht. Immers, een diaken is gewijd. En dus, volgens can. 207, één der clerici.

Dus ja, ik pieker dan he. Moet ik als katholiek mijn stem wel geven aan een diaken, een lid van de clerus, die blijkbaar "het haalbare"en "de machtsfactor" boeiender vindt dan de derde paragraaf uit can. 285 die toch echt zegt: "Het is clerici verboden openbare ambten te aanvaarden die deelname aan de uitoefening van de burgerlijke macht met zich meebrengen"
« Laatst bewerkt op: oktober 21, 2006, 09:48:35 pm door diak2b »
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: oktober 21, 2006, 10:04:25 pm »

quote:

diak2b schreef op 21 oktober 2006 om 21:47:
Dus ja, ik pieker dan he. Moet ik als katholiek mijn stem wel geven aan een diaken, een lid van de clerus, die blijkbaar "het haalbare"en "de machtsfactor" boeiender vindt dan de derde paragraaf uit can. 285 die toch echt zegt: "Het is clerici verboden openbare ambten te aanvaarden die deelname aan de uitoefening van de burgerlijke macht met zich meebrengen"
Hoe zat het met Herman Schaepman dan? :o
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: oktober 21, 2006, 10:14:49 pm »

quote:

Laodicea schreef op 21 oktober 2006 om 22:04:
[...]
Hoe zat het met Herman Schaepman dan? :o
Heb ik ook nog nooit op gestemd  :+

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: oktober 21, 2006, 10:25:39 pm »

quote:

diak2b schreef op 21 oktober 2006 om 22:14:
Heb ik ook nog nooit op gestemd  :+
Ok, dus dát is het criterium. Toen de bisschop van Utrecht hier in het noorden met de scepter kromstaf zwaaide, kon hij dat doen omdat hij niet democratisch was verkozen?
 :+
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: oktober 21, 2006, 10:30:31 pm »

quote:

Laodicea schreef op 21 oktober 2006 om 22:25:
[...]
Ok, dus dát is het criterium. Toen de bisschop van Utrecht hier in het noorden met de scepter kromstaf zwaaide, kon hij dat doen omdat hij niet democratisch was verkozen?
Ik denk eerder omdat het kerkelijk wetboek van 1917 toen nog niet bestond. Maar ik ben zo slecht met jaartallen :)

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: oktober 21, 2006, 10:38:43 pm »

quote:

diak2b schreef op 21 oktober 2006 om 22:30:
Ik denk eerder omdat het kerkelijk wetboek van 1917 toen nog niet bestond. Maar ik ben zo slecht met jaartallen :)

Maar goed, dat verklaart ook de zaak Schaepman. :)

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: oktober 23, 2006, 02:12:43 pm »
Modbreak:
Dit is geen CHT. Graag on-topic blijven.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: november 25, 2006, 06:47:43 pm »
Ja zeker, on-topic!

Hier het resultaat van Hessels anti-CU-campagne.

De CU-site meldt:

quote:

De ChristenUnie, die woensdag landelijk haar stemmenaantal wist te verdubbelen, heeft een opmerkelijke stemmenwinst geboekt in Limburg. In deze provincie hebben bijna vier keer zoveel mensen op de ChristenUnie gestemd als in 2003.

Terwijl de ChristenUnie bij verkiezingen in 2003 in Limburg ruim 2100 stemmen had, kreeg de ChristenUnie nu bijna 7.800 stemmen. Bert Tijssen, bestuurslid van ChristenUnie Limburg vermoedt dat een belangrijk deel van de stemmenwinst te danken is aan katholieke kiezers. Tijssen: “In gemeenten als Eijsden, Gulpen-Wittem, Haelen, Meerlo-Wanssum en Roggel en Meer hebben we een relatief grote groei doorgemaakt.” Campagneleider Henk van Rhee is het eens met deze analyse. Van Rhee: “De katholieken in Limburg hebben de weg naar het christelijk-sociale beleid van de ChristenUnie gevonden. De stemmenwinst in Limburg is voor ons allen een enorme bemoediging om door te gaan met onze activiteiten in Limburg".
« Laatst bewerkt op: november 25, 2006, 06:48:33 pm door drentenaar »

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: november 25, 2006, 07:12:15 pm »
Overigens lijkt het er op dat 'onze' diak2b in zijn eigen brabantse woonplaats driftig campagne heeft gevoerd.
De CU ver-vijf-voudigde er! Van 0,2% naar een volle 1%. Oftewel 170 stemmen.

Dat verhaal over 'Istanbul' was natuurlijk pure fake! Een afleidingsmanoevre!  8)
Diak was intussen druk aan het folderen en beklom dorpse zeepkistjes.  :*)

Niettemin: feli én bedaankt zijt ge!  :)
« Laatst bewerkt op: november 25, 2006, 07:20:03 pm door drentenaar »

thijs14

• vooral meekijker/lezer
    • Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: november 25, 2006, 07:19:26 pm »

quote:

drentenaar schreef op 25 november 2006 om 19:12:
Overigens lijkt het er op dat 'onze' diak2b in zijn eigen brabantse woonplaats driftig campagne heeft gevoerd.
De CU ver-vijf-voudigde er! Van 0,2% naar een volle 1%. Oftewel 170 stemmen.

Dat verhaal over 'Istanbul' was natuurlijk pure fake! Een afleidingsmanoevre!  8)
Diak was intussen druk aan het folderen en beklom dorpse zeepkistjes.  :*)

Niettemin: feli én bedaankt zijt ge!  :)
* thijs14 geeft eens een hartelijk aplaus dat verdiend diak!  _/-\o_
Nadat Jezus ervan gedronken had zei hij: ‘Het is volbracht.’ Hij boog zijn hoofd en gaf de geest. Joh 19,30

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: november 25, 2006, 07:24:06 pm »
Mooi, dus ik mag er vanuit gaan dat katholieken nu gewoon 100% lid kunnen worden, net als evangelischen?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

thijs14

• vooral meekijker/lezer
    • Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: november 25, 2006, 07:31:31 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 25 november 2006 om 19:24:
Mooi, dus ik mag er vanuit gaan dat katholieken nu gewoon 100% lid kunnen worden, net als evangelischen?
nr 4 is toch een evangelische?
Nadat Jezus ervan gedronken had zei hij: ‘Het is volbracht.’ Hij boog zijn hoofd en gaf de geest. Joh 19,30

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: november 25, 2006, 07:50:43 pm »
Nr. 5 ook al!
Nr. 6 is weer gewoon 'vrijgemaakt-gereformeerd'.

Overigens vind ik wel dat de CU een royaal gebaar moet maken naar haar r.k. kiezers!

Een 'roomse' kandidaat bij de 1e tien voor de volgende keer,
lijkt me toch wel het minste wat men kan doen!   :+

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: november 25, 2006, 08:03:17 pm »

quote:

thijs14 schreef op 25 november 2006 om 19:31:
[...]

nr 4 is toch een evangelische?
Ja, maar er staan 0 katholieken op de lijst. Katholieken zijn -voor zover mijn informatie reikt- geen volwaardige CU leden.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: november 25, 2006, 08:04:17 pm »
:+ We zullen het nooit zeker weten, maar ik denk dat Hessels ons een grotere dienst heeft bewezen dan hij leuk vindt.

En inderdaad, bij de volgende verkiezingen een paap bij de eerste tien zou zéér te waarderen zijn. Maar niet te eisen. Geduld is een schone zaak.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: november 25, 2006, 08:05:20 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 25 november 2006 om 20:03:
[...]

Ja, maar er staan 0 katholieken op de lijst. Katholieken zijn -voor zover mijn informatie reikt- geen volwaardige CU leden.

Ach, wat heet volwaardig? Ik ben volwaardig lid hoor:

- ik betaal dezelfde bijdrage als iedereen
- ik heb hetzelfde stemrecht binnen de partij als iedereen
- ik moet aan dezelfde criteria voldoen als iedereen, om actief lid te worden.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: november 25, 2006, 08:05:59 pm »

quote:

diak2b schreef op 25 november 2006 om 20:05:
[...]

Ach, wat heet volwaardig? Ik ben volwaardig lid hoor:

- ik betaal dezelfde bijdrage als iedereen
- ik heb hetzelfde stemrecht binnen de partij als iedereen
- ik moet aan dezelfde criteria voldoen als iedereen, om actief lid te worden.
Je kunt ook gekozen worden in het bestuur en op de kieslijsten gezet worden? O-)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: november 25, 2006, 08:06:19 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 25 november 2006 om 20:05:
[...]

Je kunt ook gekozen worden in het bestuur en op de kieslijsten gezet worden? O-)
jazeker

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: november 25, 2006, 08:07:37 pm »

quote:

Hoe kan het dan dat er geen katholieken op de lijsten staan en geen katholieken in het bestuur zitten?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #120 Gepost op: november 25, 2006, 08:08:54 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 25 november 2006 om 20:07:
[...]

Hoe kan het dan dat er geen katholieken op de lijsten staan en geen katholieken in het bestuur zitten?
Omdat in iedere partij dezelfde afwegingen worden gemaakt, en katholieken in de CU geen voorkeursbehandeling krijgen.

De afweging is overigens: zijn dit de mensen waarmee we de verkiezingen gaan winnen, en die onze leden in de Kamer willen hebben?

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: november 28, 2006, 03:25:27 pm »
Verdubbelde het stemmental van de CU landelijk, in Limburg ver-vier-voudigde de partij, zo merkte ik zaterdag 25 november j.l. op.
En dat voor een partij met overduidelijk protestantse c.q. gereformeerde 'roots'.  

De andere provincie waar de CU uitermate 'buitenproportioneel' groeide was - het ook al nogal 'roomsige' - Noord-Brabant.

De CU-site meldt:

quote:

ChristenUnie rukt op in Brabant

Bijna een verdriedubbeling van het aantal stemmen voor de ChristenUnie in de provincie Brabant. “Zeker dertienduizend stemmen gewonnen. Een droomuitslag”, zegt Rinus Langevelde, provinciaal voorzitter. Afgelopen woensdag kozen bijna 22 duizend Brabanders voor de christelijk –sociale koers van de ChristenUnie. In 2003 werden 8143 stemmen voor de ChristenUnie geteld, nu 21698.

De grote Brabantse steden lieten een zelfde beeld zien. Breda ging van 460 stemmen in 2003 naar 1397. Tilburg, woonplaats van de nummer tien op de lijst voor de Tweede kamer, de 22-jarige student Rogier Havelaar, groeide van 463 naar 1260. In Den Bosch was sprake van een ruime verdriedubbeling: Van 332 naar 1091. In Eindhoven, met sinds maart dit jaar één ChristenUnie raadszetel, werden de meeste stemmen op de ChristenUnie uitgebracht: 2230.

In een aantal Brabantse dorpen was zelfs sprake van een nog grotere stijging: In St Anthonis, Valkenswaard, Sint Michielsgestel en Goirle werden vijf maal zoveel stemmen uitgebracht als in 2003. Alphen-Chaam, Bernheze en Sint Oedenrode werden zes tot zeven keer zoveel ChristenUnie stemmen geteld. In Heeze-Leende zelfs negen keer zoveel: Van 12 naar 111 stemmen.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: november 28, 2006, 03:36:25 pm »

quote:

diak2b schreef op 25 november 2006 om 20:08:
[...]

Omdat in iedere partij dezelfde afwegingen worden gemaakt, en katholieken in de CU geen voorkeursbehandeling krijgen.

De afweging is overigens: zijn dit de mensen waarmee we de verkiezingen gaan winnen, en die onze leden in de Kamer willen hebben?
waarom krijgen evangelischen die dan wel?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: november 28, 2006, 03:49:04 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 28 november 2006 om 15:36:
[...]

quote:

Omdat in iedere partij dezelfde afwegingen worden gemaakt, (...)

Hoe moeilijk kan het zijn?
« Laatst bewerkt op: november 28, 2006, 03:49:32 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: november 28, 2006, 04:09:55 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 28 november 2006 om 15:36:
[...]

Omdat de achterban, de leden en de kiezers die naar verwachting beter te pruimen vinden?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: november 28, 2006, 04:49:35 pm »

quote:

diak2b schreef op 28 november 2006 om 16:09:
[...]

Omdat de achterban, de leden en de kiezers die naar verwachting beter te pruimen vinden?

dat er géén katholieken op de kieslijst staan, en wél evangelischen, die imho verder van het christelijke geloof afstaan dan katholieken was voor mij de doorslaggevende reden om niet op de CU te stemmen.

Ik krijg het idee dat het niet om christelijke politiek gaat, maar om politiek met een sterke evangelische kleuring eraan. Dat is misschien voor evangelischen leuk, en voor de 'modern gereformeerden' die getraumatiseerd lijken te zijn door het 'ware kerk idee', zodat ze alles maar omarmen, ook als dat niet traditioneel-christelijk is. Als het maar christelijk klinkt, is het goed genoeg.

Op zo'n partij stem ik niet, nee, hoewel ik wel achterban had kunnen zijn.
« Laatst bewerkt op: november 28, 2006, 04:52:02 pm door Roodkapje »

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #126 Gepost op: november 28, 2006, 04:57:50 pm »
Daarom stemde Roodkapje dus maar op de VVD!!!   :(
De Brabantse CU-stemmers zijn je dankbaar ....  :?
« Laatst bewerkt op: november 28, 2006, 05:03:16 pm door drentenaar »

smooky

• was ik weer
    • Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: november 28, 2006, 05:01:50 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 28 november 2006 om 16:49:
[...]

dat er géén katholieken op de kieslijst staan, en wél evangelischen, die imho verder van het christelijke geloof afstaan dan katholieken was voor mij de doorslaggevende reden om niet op de CU te stemmen.

Ik krijg het idee dat het niet om christelijke politiek gaat, maar om politiek met een sterke evangelische kleuring eraan. Dat is misschien voor evangelischen leuk, en voor de 'modern gereformeerden' die getraumatiseerd lijken te zijn door het 'ware kerk idee', zodat ze alles maar omarmen, ook als dat niet traditioneel-christelijk is. Als het maar christelijk klinkt, is het goed genoeg.

Moet hier toch even om lachen......
Denk je nu echt dat mensen  zo denken.......................
ik geloof er echt, maar dan ook echt helemaal geen bal van
« Laatst bewerkt op: november 28, 2006, 05:02:52 pm door smooky »
was ik weer

thijs14

• vooral meekijker/lezer
    • Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: november 28, 2006, 05:09:22 pm »
mijn ouders zijn bets wel traditioneel gereformeerd maar ze vinden de christenunie en rouvoet geweldig (ik moet zeggen dat rouvoet goed kan debatteren)en mijn ouders zitten vrij ver van de evangelische kant vandaan ;)
« Laatst bewerkt op: november 28, 2006, 05:09:58 pm door thijs14 »

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #129 Gepost op: november 28, 2006, 05:29:20 pm »
Mijn familie zit extreem ver van de evangelische kant (diametraal tegenover, op zijn zachtst gezegd), maar rouvoet kan wel wat potjes breken. En tja, hopelijk herzien ze hun standpunt mbt tot katholieken nog eens. Imho groeien ze dan nog veel harder.
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #130 Gepost op: november 28, 2006, 05:33:46 pm »

quote:

thijs14 schreef op 28 november 2006 om 17:09:
mijn ouders zijn bets wel traditioneel gereformeerd maar ze vinden de christenunie en rouvoet geweldig

Wat een logica. Gereformeerder dan Rouvoet kan 't toch ook helemaal niet?

thijs14

• vooral meekijker/lezer
    • Bekijk profiel
« Reactie #131 Gepost op: november 28, 2006, 06:26:49 pm »

quote:

Pooh schreef op 28 november 2006 om 17:33:

[...]

daarmee wil ik zeggen ;) ;)
dat rouvoet helemaal niet evangelisch is en gewoon super greformeerd
dat is mun hele punt :P

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #132 Gepost op: november 28, 2006, 06:33:26 pm »

quote:

Pooh schreef op 28 november 2006 om 17:33:

Rouvoet is lid van de Christelijk Gereformeerde Kerk in Woerden,  
maar noemt zich graag een 'gewone gereformeerde jongen'.  O-)

Nou ja, van mag mag-t-ie!   d:)b

(Overigens noemt J.P. Balkenende - maar dat hangt wel af van de plaats waar hij spreekt - zich ook graag een 'gewone gereformeerde jongen').

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #133 Gepost op: november 28, 2006, 06:33:28 pm »
Ik snap het probleem niet zo.
Wat is er mis met het proberen te mobiliseren van het deel van de nederlanders dat christelijk maar niet zo stemlustig is (aka de nederlanders van allochtone komaf, doorgaans evangelisch/pinkster)? Lijkt me nuttiger dan katholieke stemmers bij het CDA proberen weg te trekken.
Het doel is toch een degelijk christelijke politiek te bedrijven? Daarbij maakt het toch niet uit wat voor een kleur je achterban heeft?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #134 Gepost op: november 28, 2006, 07:20:01 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 28 november 2006 om 16:49:
[...]

Grappig, want hoewel ik exact hetzelfde probleem heb met de CU (na te lezen in het ND, als ik me niet vergis :+ ), en ik bepaald wel tot de groep behoor die zich tekort gedaan zou kunnen voelen, stem ik wel CU, en ben ik ook lid. Want net als de CU zelf, denk ik dat de CU een politieke partij is, en geen kerk. Ik stem CU zolang ze politiek nastreven die dichter bij mijn eigen voorkeur ligt, dan enige andere partij. En ik stop daarmee als er een betere komt. En als evangelische kamerleden mijn voorkeuren kunnen verdedigen, dan lig ik daar niet heel lang wakker van. Jammer vind ik het wel, maar niet doorslaggevend.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #135 Gepost op: november 28, 2006, 07:22:19 pm »

quote:

elle schreef op 28 november 2006 om 18:33:
Wat is er mis met het proberen te mobiliseren van het deel van de nederlanders dat christelijk maar niet zo stemlustig is (aka de nederlanders van allochtone komaf, doorgaans evangelisch/pinkster)? Lijkt me nuttiger dan katholieke stemmers bij het CDA proberen weg te trekken.

Tja, de werkelijkheid is wat weerbarstiger!
De kiesdrempel (voor één  zetel!) was deze keer ruim 65.000 stemmen.

Joël Voordewind (nr. 4!), prominent lid van een evangelische gemeente, en dit voorjaar lijsttrekker in A'dam,  kreeg maar 1.800 stemmen.

Mw. Cynthia Ortega-Martijn, een evangelical van Arubaanse komaf stond op plek nr.  5 van de CU-lijst, en werd daardoor gekozen. Op haar  werden echter slechts zo'n 2.500 stemmen uitgebracht, een fractie van wat Tineke Huizinga binnen haalde!

Mijn (voorlopige!) conclusie is dat er heel wat meer 'roomsen' dan 'evangelischen' op de CU stemden!

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #136 Gepost op: november 28, 2006, 08:18:59 pm »

quote:

drentenaar schreef op 28 november 2006 om 19:22:
[...]

Tja, de werkelijkheid is wat weerbarstiger!
De kiesdrempel (voor één  zetel!) was deze keer ruim 65.000 stemmen.

Joël Voordewind (nr. 4!), prominent lid van een evangelische gemeente, en dit voorjaar lijsttrekker in A'dam,  kreeg maar 1.800 stemmen.

Mw. Cynthia Ortega-Martijn, een evangelical van Arubaanse komaf stond op plek nr.  5 van de CU-lijst, en werd daardoor gekozen. Op haar  werden echter slechts zo'n 2.500 stemmen uitgebracht, een fractie van wat Tineke Huizinga binnen haalde!

Mijn (voorlopige!) conclusie is dat er heel wat meer 'roomsen' dan 'evangelischen' op de CU stemden!
En dat er héél véél CU-kiezers zijn die, opnieuw een helder signaal hebben willen afgeven over de rol van vrouwen in de politiek. Moge de SGP, en iedere CU-er met vergelijkbare ideeën, ons alle 26258 goed verstaan.