Auteur Topic: Moeite hebben om standvastig te zijn in het geloof.  (gelezen 1828 keer)

Mij1989

• Bekijk profiel
Moeite hebben om standvastig te zijn in het geloof.
« Gepost op: mei 21, 2007, 10:01:46 pm »
Ik geloof dat er een god is. Maar mijn probleem is dat ik te vaak discussies krijg met mezelf dat het ook wel niet waar kan zijn. Ik probeer me best te doen om dit niet te denken, want ik wil leven zoals god het heeft bedoeld! Wat kan ik hier het beste tegen doen? :|

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 21, 2007, 10:18:22 pm »
Allerbelangrijkste: bidden.
Ik heb ook een periode van dergelijke twijfels gehad. En ik heb een heel aantal keren gebeden: God, ik twijfel of U wel bestaat, maar hou me vast!
En hij heeft me vast gehouden. Sterker nog, Hij heeft me na enige tijd bevrijd van die twijfels.
Verder: bijbel lezen. God spreekt juist door de bijbel. Hij doet daarin beloften waar je Hem aan mag houden. Doe dat dan ook.
Veel sterkte in ieder geval
computerfout: een vreemde een in de byte

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 21, 2007, 10:21:47 pm »
Wat verwacht van je van een leven en wereld zonder God?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 21, 2007, 10:35:51 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 21 mei 2007 om 22:21:
Wat verwacht van je van een leven en wereld zonder God?
Euh, selfstandig denken.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 22, 2007, 12:10:28 am »
Ik vroeg het aan de TS ;) .

Maar zelfstandig denken gaat ook prima als je samen leeft met anderen. Zelfs als de ander God is.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 22, 2007, 09:14:38 am »

quote:

Het andere topic is op slot, dus hier maar even (mag van mij weer weg als vrolijke het heeft gelezen):

Sorry als ik je kwetste. Dat was deze keer nou eens echt niet de bedoeling! Ik bedoelde een geintje te maken, omdat je nick "vrolijke" is en je op die foto kijkt alsof je je laatste oortje versnoept hebt. Ik gaf dus GEEN commentaar op je uiterlijk maar op je uitdrukking, als in: lach eens!

Dat was alles. Geen persoonlijke aanval.
Bombus terrestris Reginae

Anemino

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 22, 2007, 09:32:24 am »

quote:

Mij1989 schreef op 21 mei 2007 om 22:01:
Ik geloof dat er een god is. Maar mijn probleem is dat ik te vaak discussies krijg met mezelf dat het ook wel niet waar kan zijn.
Ik raad je aan om i.i.g. eerlijk tegenover jezelf te blijven. Daarnaast moet geloof tegen een stootje en een kritische beschouwing kunnen. Je zou eens wat boeken over het onderwerp kunnen lezen. Er zijn per slot van rekening wel meer mensen die twijfelen.

quote:

Ik probeer me best te doen om dit niet te denken, want ik wil leven zoals god het heeft bedoeld!
Je zou je eens af moeten vragen of je echt zo anders zou leven als je niet gelovig zou zijn. Daarnaast zou je je voorlopig aan de bijbelse normen en waarden kunnen houden, ondanks je eventuele ongeloof.

Tot slot kun je eens nadenken over de vraag of het zou erg is als er geen God zou zijn. Zelf geloof ik niet en ik ben best een redelijke tevreden en gelukkig mens.
« Laatst bewerkt op: mei 22, 2007, 09:33:47 am door Anemino »
"Science only adds to the excitement and mystery and awe of a flower. I don't see how it subtracts." Richard Feynman

Druif

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 22, 2007, 06:51:04 pm »
Ik lees op dit moment 'Teleurgesteld in God', door Philip Yancey.
Misschien moet je dat boek eens lezen... Yancey legt precies de vinger op de zere plek. En niet met het welbekende vingertje, maar met een meedenkende geest. Geweldig boek!

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 22, 2007, 07:33:06 pm »

quote:

Anemino schreef op 22 mei 2007 om 09:32:
[...]
Ik raad je aan om i.i.g. eerlijk tegenover jezelf te blijven. Daarnaast moet geloof tegen een stootje en een kritische beschouwing kunnen.
Sterker, geloof is dat wat overblijft NA kritische beschouwing. Als het een kasplantje is dat nooit wordt blootgesteld aan zwaar weer, is één windvlaag genoeg om het te doen wegwaaien.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

michielk

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 22, 2007, 10:57:32 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 21 mei 2007 om 22:18:
Allerbelangrijkste: bidden.
Ik heb ook een periode van dergelijke twijfels gehad. En ik heb een heel aantal keren gebeden: God, ik twijfel of U wel bestaat, maar hou me vast!
En hij heeft me vast gehouden. Sterker nog, Hij heeft me na enige tijd bevrijd van die twijfels.
Verder: bijbel lezen. God spreekt juist door de bijbel. Hij doet daarin beloften waar je Hem aan mag houden. Doe dat dan ook.
Veel sterkte in ieder geval
Hoe moet ik dat nu zien, dat bidden en bijbellezen, want doe ik dan iets verkeerd dat het keer op keer lijkt weg te glippen. Dat het geloof dat ik zeg te hebben niet naar voren komt in hetgeen ik doe of "tastbaar" voor me aanwezig is? Die vragen hoe kan je die de kop bieden, dat je sterker eruit kan komen dan je erin gaat.

quote:

diak2b schreef op 22 mei 2007 om 19:33:
Sterker, geloof is dat wat overblijft NA kritische beschouwing. Als het een kasplantje is dat nooit wordt blootgesteld aan zwaar weer, is één windvlaag genoeg om het te doen wegwaaien.
En soms heeft dat stootje even tijd nodig om zijn plek te vinden en ben je later achteraf dankbaar voor dat stoot(je). Onverwacht en ageer je daar tegen, maar zie je later dat het juist zoveel heeft geholpen om jezelf te verdiepen daardoor in wat je geloof inhoudt en waar dat voor staat. Voor dergelijke stoten ben ik (later) dankbaar, ook al lijkt dat niet ten alle tijden zo.