quote:
Dat heeft daar niets mee te maken. Dat doen wel meer mensen.
Als je weet dat God bestaat en je gaat Zijn Woord lezen, is het dat Woord dan anders voor jou dan wanneer je daarmee zou zijn begonnen?
Over genesis:
De Heer zelf refereert aan Adam en Eva; ze hebben dus bestaan. Hij refereert aan Genesis door het letterlijk aan te halen.
Ook in de brieven komen Adam en Eva voor.
Er wordt gerefereert aan
een daad van overtreding ook vanuit Genesis.
Zo is het voor mij persoonlijk duidelijk dat als je genesis niet meer als historisach betrouwbaar neerzet, je de rest van de bijbel ook kunt vergeten wat dat betreft.
Zoveel wordt er vanuit Genesis in andere boeken aangehaalt en zefs het feit van de eerste Adam en de tweede Adam heeft zijn oorsprong in gensis en is toch het fundament van het geloof: door de tweede Adam (zijn ene daad van rechtaardigheid) worden wij gered.
Nu, als de eerste Adam een soort sprookjesfiguur was om iets belangrijks duidelijk te maken, geeft het beeld van de tweede Adam aan dat het niet echt zo is geneurd, maar dat het alleen om de bedoeling gaat.
quote:
Ja, maar ik vrees dat dat niet gaat helpen.
Je kunt ook Schrift met Schrift vergelijken en geven andere plaatsen ook wel de schepping aan:
Ps. 33
6
Door het woord des HEREN zijn de hemelen gemaakt,
door de adem van zijn mond al hun heer.7 Hij verzamelt het water der zee als een dam,
Hij legt watervloeden in schatkamers op.
8 De ganse aarde vreze voor de HERE,
al de bewoners der wereld moeten voor Hem ontzag hebben.
9
Want Hij sprak en het was er,
Hij gebood en het stond er. quote:
Niet deningrerend bedoeld: maar als ik het verhaal van Roodkapje lees, dan denk ik dat het een waar verhaal is. Alleen is het verhaal niet zo gebeurd als het in het verhaal van Roodkapje geschreven staat. Het gaat om het idee, niet om de letterlijke weergave van dat idee. Mijn weblog van tig jaar terug is ook een mooi voorbeeld: mensen die erbij waren weten waar het over gaat en wat ik bedoel, maar het is niet zo gebeurd zoals het beschreven staat.
Laat ik dat nu ook vaak horen in vrijzinnige kringen: het is een mooi verhaal maar het gaat om de bedoeling ervan.
Natuurlijk is het niet echt zo gebeurd......
En maak je m.i. een mengsel van vrijzinnigheid en niet-vrijzinnigheid door zo over (een gedeelte van) de Bijbel te denken.
Ik ben anders nog wel benieuwd naar jouw defintiie van ' waar' in het verhaal van Roodkapje.

quote:
Dat kan, maar in mijn geval niet. Ik leerde God kennen zonder de Bijbel gelezen te hebben, zonder christenen te kennen, dus de H. Geest was al in mijn hart toen ik de Bijbel voor het eerst las. Ik denk dat de ideeën waarover de Bijbel spreekt waar zijn, omdat de Geest in mij ervan getuigt. Ik denk niet dat het andersom is. Immers de Bijbel is een product van het feit dat we geloven. Ons geloof is geen product van de Bijbel of een gevolg van het lezen van de Bijbel.
Er zijn meer mensen die tot bekering komen zonder Bijbel.
Daarna moet het echter wel zo zijn dat je God beter leert kennen door de Bijbel.
Anders kan het een geloof worden zoals in extreem Charismatiscxhe kringen wel aanwezig is: de Heer spreekt maaar in de bijbel hoef ik niet meer te lezen. Wat Hij rechtstreekst tot mij zegt is belangrijker dan het Woord.
Ik lees alleen wat in overeenstemming is met wat de Geest tot mij heeft gezegt o.i.d.