Auteur Topic: Hoeveel boeken neem jij mee naar de kerk?  (gelezen 6485 keer)

joepie

• Bekijk profiel
Hoeveel boeken neem jij mee naar de kerk?
« Gepost op: oktober 27, 2006, 05:16:05 pm »
Ik las op de homepage van GKV dit:
http://www.gkv.nl/main.as...=nieuws&intItemID=635

Wat een prijzen! Je zult een gezin met 6 kinderen hebben :'(
« Laatst bewerkt op: oktober 27, 2006, 05:18:11 pm door joepie »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 27, 2006, 05:19:28 pm »
Leve de beamer!

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 27, 2006, 05:27:35 pm »
1 Romeins Missaal a 40 euro...
(en anders liggen ze in de banken, maar altijd te weinig en erg schmutzig)
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Promtus

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 27, 2006, 05:34:29 pm »

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 27, 2006, 05:38:29 pm »

quote:

joepie schreef op 27 oktober 2006 om 17:16:
Ik las op de homepage van GKV dit:
http://www.gkv.nl/main.as...=nieuws&intItemID=635

Wat een prijzen! Je zult een gezin met 6 kinderen hebben :'(
Het is niet alsof je die nieuwe boeken moet kopen hè ;) . Gewoon naar de kerk gaan met vier boeken kan ook :) . Daarnaast, who needs a NBV als je ook nog gewoon de NV hebt? :?
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 27, 2006, 08:44:13 pm »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 27, 2006, 09:49:06 pm »
:cheer: Hier ook een beamer, en de NBV hadden we al :cheer:
[Prediker 7:29]

angel

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 27, 2006, 11:55:14 pm »

quote:

Dus echt niet. Ik ga niet graag zonder boekjes naar de kerk, omdat ik het tijdens een dienst ook best fijn vind om de bijbel in z'n geheel bij me te hebben.
Enneh, bij mijn ouders hebben ze ook een beamer, maar 9 van de 10 keer zit ik achter een lange meneer, en kan ik maar de helft zien ...

Maar dat terzijde. In mijn kerktasje zitten de NGB incl. kerkboek en liturgisch katern, de NBV, een liedboek, een bundeltje 90 gezangen, een boekje "De HC in hedendaags Nederlands". Ik vermoed dat (afgezien van het HC-boekje) bij ons in de kerk de meeste mensen deze boeken in hun bezit hebben en zo mogelijk meenemen naar de kerk. kBen eigenlijk wel benieuwd of er ook nog een los boekje komt met die extra 49 gezangen (of dat wij die anders gewoon niet zingen in de dienst; ook best).

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 28, 2006, 12:20:54 am »
Twee. Bijbel en liedboekje.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 28, 2006, 01:20:51 am »
Is er niemand die de concordantie mee naar kerk neemt?

Marc Knoop

• De toekomst is mooi.
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 28, 2006, 06:48:16 am »
Vroeger nam ik het Boek mee. En nu hoef ik er geen boek bij te houden. Zou wel kunnen hoor.
Marc Knoop

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 28, 2006, 08:03:42 am »
Ik vraag me af of al die kerken die een beamer gebruiken ook de buma stemrechten betalen of dat ze het illegaal doen?
Maar ik neem gewoon mijn Bijbel mee met de psalmen en gezangen er in'.
Eén boek en dat is genoeg.

Marc Knoop

• De toekomst is mooi.
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: oktober 28, 2006, 08:18:45 am »

quote:

joepie schreef op 28 oktober 2006 om 08:03:
Ik vraag me af of al die kerken die een beamer gebruiken ook de buma stemrechten betalen of dat ze het illegaal doen?
Maar ik neem gewoon mijn Bijbel mee met de psalmen en gezangen er in'.
Eén boek en dat is genoeg.
Dat moet je even navragen bij de Koster, doen ze het niet zou ik meteen Buma Stemra inlichten.
Marc Knoop

Marc Knoop

• De toekomst is mooi.
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: oktober 28, 2006, 08:20:19 am »
Citaat
Marc Knoop schreef op 28 oktober 2006 om 08:18:
[...]

Dat moet je even navragen bij de Koster, doen ze het niet zou ik meteen Buma Stemra inlichten. Denk je nu echt dat die psalmen van duizenden jaren geleden nog een eigenaar bezitten?
Marc Knoop

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: oktober 28, 2006, 09:39:03 am »
Wordt je niet heel passief door de beamer? Je hoeft niets meer mee te nemen en je hoeft niets meer op te zoeken. Heeft de voorganger of dominee spontaan even een andere tekst om ook te lezen, kan dat dan ook via de beamer?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

march

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: oktober 28, 2006, 11:59:09 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 28 oktober 2006 om 09:39:
Wordt je niet heel passief door de beamer? Je hoeft niets meer mee te nemen en je hoeft niets meer op te zoeken.

Je bent aanwezig om samen God te loven, je luistert, bidt, zingt en noem maar op. Je zou ook kunnen zeggen dat het juist rustiger en gastvrijer is als iedereen alles voorin op een scherm kan lezen zonder te hoeven opzoeken. In ieder geval lijkt een beamer mij een hele praktische oplossing.

quote:

Heeft de voorganger of dominee spontaan even een andere tekst om ook te lezen, kan dat dan ook via de beamer?
Al kan het niet, dat maakt toch niet uit? Neem je alsnog een bijbel mee en luisteren kan ook nog. :)

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: oktober 28, 2006, 12:08:47 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 28 oktober 2006 om 09:39:
Wordt je niet heel passief door de beamer? Je hoeft niets meer mee te nemen en je hoeft niets meer op te zoeken. Heeft de voorganger of dominee spontaan even een andere tekst om ook te lezen, kan dat dan ook via de beamer?

Zonder bijbel zou ik ook niet willen hoor, dus die heb ik altijd wel bij me. Maar wat er 'passief' is aan 't niet hoeven opzoeken van elk liedje in die 22 verschillende bundels met verschillende nummering, of het niet hoeven opzoeken van formulier 3a uit katern 6b aanvulling groen, deel IV, dat weet ik niet. Gewoon projecteren, klaar. Iedereen blij, iedereen snapt 't, ook diegenen die geen doctoraal vrijgemaakte lectuurgeschiedenis hebben.

Andere teksten of liederen hangt een beetje af van de software die je gebruikt. In theorie is 't een stuk simpeler dan 100 man iets laten opzoeken in een boekje, in de praktijk wil de beamer nog wel eens 'star' zijn.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: oktober 28, 2006, 04:16:42 pm »

quote:

Pooh schreef op 28 oktober 2006 om 12:08:

Zonder bijbel zou ik ook niet willen hoor, dus die heb ik altijd wel bij me. (...)
Ahum...

Ik snap ook niet helemaal waarom je van een beamer lui zou worden: vroeger las de predikant altijd al de te lezen teksten voor, dus daarvoor hoefde je bijbeltje niet mee te nemen. Een beamer verandert juist daar niets aan.

Het enige nadeel van geprojecteerde liederen (afgezien van de spelfouten die er af en toe inzitten) vind ik dat de notenbalken er niet bij staan. Maar aangezien het gros geen noten kan lezen lijkt mij dat maar een bijkomstigheid, en vind het prima om zelf liedboek en bijbeltje effe mee te nemen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: oktober 28, 2006, 05:42:33 pm »

quote:

porcupine schreef op 28 oktober 2006 om 01:20:
Is er niemand die de concordantie mee naar kerk neemt?

Alleen in m'n pda.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: oktober 29, 2006, 08:33:01 pm »
P&A, wat is het aanvullend nut van sjouwen en bladeren?

Ik zal het je andersom vertellen: hoe vaak het wel niet gebeurt dat ik in zo'n "handig" dundruk-miniletter-alles-in-één geval zit te rommelen terwijl ik het begin van de Psalm, het formulier, de preek of whatever mis!

Leve de beamer!
Bombus terrestris Reginae

thijs14

• vooral meekijker/lezer
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: oktober 29, 2006, 10:35:32 pm »

quote:

elle schreef op 28 oktober 2006 om 16:16:

[...]
Ahum...

Ik snap ook niet helemaal waarom je van een beamer lui zou worden: vroeger las de predikant altijd al de te lezen teksten voor, dus daarvoor hoefde je bijbeltje niet mee te nemen. Een beamer verandert juist daar niets aan.

Het enige nadeel van geprojecteerde liederen (afgezien van de spelfouten die er af en toe inzitten) vind ik dat de notenbalken er niet bij staan. Maar aangezien het gros geen noten kan lezen lijkt mij dat maar een bijkomstigheid, en vind het prima om zelf liedboek en bijbeltje effe mee te nemen.
maar ik denk wel dat het grote gros snapt dat je hoger moet gaan zingen als de "friemeltjes" hoger gaan liggen op die balk ;)
Nadat Jezus ervan gedronken had zei hij: ‘Het is volbracht.’ Hij boog zijn hoofd en gaf de geest. Joh 19,30

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: oktober 30, 2006, 08:48:07 am »

quote:

Bumblebee schreef op 29 oktober 2006 om 20:33:
P&A, wat is het aanvullend nut van sjouwen en bladeren?

Ik zal het je andersom vertellen: hoe vaak het wel niet gebeurt dat ik in zo'n "handig" dundruk-miniletter-alles-in-één geval zit te rommelen terwijl ik het begin van de Psalm, het formulier, de preek of whatever mis!

Leve de beamer!

Dan moet je gewoon zorgen dat je op tijd in de kerk bent, kun je het van te voren opzoeken en daar die handige lintjes bij leggen.

Ik heb in de tijd dat de 90 gezangen in de GKV uitkwamen en bij ons werden ingevoerd, om een beamer gevraagd. Mij werd toen gezegd dat er dan rechten afgedragen moeten worden en dat uiteindelijk duurder wordt dan dat iedereen gewoon zo een bundeltjes zou aanschaffen.
Nu heb ik het niet aangeschafd omdat ik er toch niet uit zou gaan zingen.
Maar kan me voorstellen dat het voor gezinnen soms een ware bezoeking is zo snel als er in de GKV weer nieuwe dingen aangeschaft moeten worden wil je nog helemaal mee kunnen doen aan de dienst.

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: oktober 30, 2006, 09:00:35 am »
Citaat
Marc Knoop schreef op 28 oktober 2006 om 08:20:

quote:

Marc Knoop schreef op 28 oktober 2006 om 08:18:
[...]

Dat moet je even navragen bij de Koster, doen ze het niet zou ik meteen Buma Stemra inlichten. Denk je nu echt dat die psalmen van duizenden jaren geleden nog een eigenaar bezitten?

Ik denk inderdaad dat je niet zomaar alles op de beamer mag zetten, wat nu in veel kerken wel gebeurd. Zo ook dat er wel via de beamer de liederen worden gezongen zonder dat iedereen de bundel met de liederen heeft gekocht.
Je kunt daar meer over lezen hier:
http://www.gkv.nl/main.as...=nieuws&intItemID=440
« Laatst bewerkt op: oktober 30, 2006, 09:01:18 am door joepie »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: oktober 30, 2006, 09:37:46 am »

quote:

joepie schreef op 30 oktober 2006 om 08:48:
[...]

Dan moet je gewoon zorgen dat je op tijd in de kerk bent, kun je het van te voren opzoeken en daar die handige lintjes bij leggen.

Dat is handig bij jullie ja. :)
Bij ons werkt dat natuurlijk niet. En moet degene die wat voorleest gewoon even geduld hebben totdat de gemeente het heeft opgezocht.
Je kunt nl ook zelf nog wat anders even weer terugbladeren of erbij nemen.
Ik vind het altijd te veel afgebakend als dat niet kan.

quote:

Ik heb in de tijd dat de 90 gezangen in de GKV uitkwamen en bij ons werden ingevoerd, om een beamer gevraagd. Mij werd toen gezegd dat er dan rechten afgedragen moeten worden en dat uiteindelijk duurder wordt dan dat iedereen gewoon zo een bundeltjes zou aanschaffen.
Nu heb ik het niet aangeschafd omdat ik er toch niet uit zou gaan zingen.
Maar kan me voorstellen dat het voor gezinnen soms een ware bezoeking is zo snel als er in de GKV weer nieuwe dingen aangeschaft moeten worden wil je nog helemaal mee kunnen doen aan de dienst.

Is het echt zo erg bij jullie? Dan wordt het wel onwerkbaar idd. Vooral voor kinderen om ook nog wat op te zoeken en mee te doen.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: oktober 30, 2006, 09:50:07 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 30 oktober 2006 om 09:37:

[...]

Bij ons werkt dat natuurlijk niet. En moet degene die wat voorleest gewoon even geduld hebben totdat de gemeente het heeft opgezocht.
Je kunt nl ook zelf nog wat anders even weer terugbladeren of erbij nemen.
Ik vind het altijd te veel afgebakend als dat niet kan.

[...]

Is het echt zo erg bij jullie? Dan wordt het wel onwerkbaar idd. Vooral voor kinderen om ook nog wat op te zoeken en mee te doen.

Zo erg valt ook wel mee. Het gereformeerd kerkboek stamt uit 1986. Omdat die nodig aan vervanging toe is, is men al jaren bezig om liederen te selecteren die ooit, later, in een nieuwe bundel ofzo moeten komen. Daarvoor moest men achtereenvolgens aanschaffen: 1 liedboek voor de kerken (rond 1996, 15 euro ofzo in speciale gkv-uitgave), 1 bundeltje '90 gezangen' (2003, 5 euro), en sinds kort 1 supplement (2006,  5 euro).

Daarnaast is er een boekje met wat formulieren enzo verschenen (liturgisch katern, 1 euro ofzo), en natuurlijk de NBV.

Totale kosten sinds 1996: 26 euro + 1 NBV in 10 jaar.

Kortom: Het is vooral een hele stapel boeken en aanvullingen, de kosten vallen uiteindelijk wel mee.

arikie

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: oktober 30, 2006, 09:53:34 am »
je kan ook samendoen... hoef je allebei maar de helft mee te nemen,
en... er zijn nu van die handige versies dat je nog maar twee boekjes mee hoeft te nemen!!!

hoef je ook niet meer na te denken over je sinterklaas/kerst/verjaardagskadootje :D

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: oktober 30, 2006, 09:53:44 am »

quote:

Nee hoor, Joeppie vermeld hoe zij het heeft beleefd en het ervaarde, en dat geld dus niet voor iedereen.

Dus jou opmerking relativeer ik even, want zo is het dus ook niet.

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: oktober 30, 2006, 09:58:09 am »
Het huwelijk zorgt ervoor dat je samen de lasten draagt ;) , ofwel: Ik sleur het NBV (de dikke uitgave met deuterocanonieke boeken) en Bijbel kerkboek mee de kerk in, zij neemt het Liedboek voor de kerken en het negentig gezangen boekje mee.

off topic:
Meteen komt hier de taak verdeling om de hoek kijken: Ik neem zorg over het op zoeken van de Bijbel teksten, zij is driftig aan het zoeken in de liederen en samen zingen we uit volle borst (zij bijna altijd tweede stem), lezen wij de Bijbelteksten (hier en daar onderstreep ik dan een interessante tekst) en luisteren we aandachtig naar het woord, en na de dienst nog lang blijven hangen en veel praten.
Was het maar elke dag zondag...
« Laatst bewerkt op: oktober 30, 2006, 10:07:27 am door PietZa »
Verba volant, scripta manent

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: oktober 30, 2006, 11:08:52 am »
Nu, ik denk dat de rekensom niet klopt.
Je komt hoger uit dan er aangegeven wordt.
Want daarvoor had je ook nog de proefbundel, die aangeschaft moest worden.
Vervolgens kreeg je dan de uiteindelijke bundel.
En kon je aan de kidneren een nieuwe Bijbel met psalmen en gezangen geven voor hun verjaardag of belijdenis doen.
Wat wij dan ook deden. Prompt komt de NBV in de kerk en hebben ze niets meer aan die Bijbel. Danwordt er gezegd: heb je een mooi kado voor een verjaardag e.d. En we hadden ze nog niet zo lang geleden al een Bijbel gegeven met hun belijdenis doen.

Maar een Bijbel kost al zo rond de € 112,00.
En de Negentig gezangen kostte € 4,50
Het groene liedboek € 25,00 waarvan ik gewoon op de rommelmarkt een aantal heb aangeschaft voor € 10,00. Die ik nu gewoon weer naar de rommelmarkt kan brengen....
Het katern weet ik niet want die gebruikten ze niet.
Maar het wordt wel mooier voorgesteld dat het is.

Daarbij wil ik nog aangeven dat het helemaal niet erg is om gewoon je psalm of lied, of te lezen tekst op te moeten zoeken.
Als je thuis bent in de Bijbel heb je het zo gevonden. Dus is het belangrijk te zorgen dat je dan bent. En anders zijn er altijd ook nog Bijbels met handgreep.
Zo wacht de predikant ook echt wel tot iedereen de tijd heeft gevonden om het te vinden.
En voor de te zingen liederen zorgt de organist dat hij een voorspel heeft zodat je in die tijd ook de tijd hebt om het op te zoeken.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: oktober 30, 2006, 02:21:44 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 30 oktober 2006 om 09:37:
Bij ons werkt dat natuurlijk niet.

Hoezo? Worden diensten niet voorbereid bij jullie?
Zo ja, dan kun je toch ook ergens de bijbelplaatsen noteren?
Bombus terrestris Reginae

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: oktober 30, 2006, 02:26:51 pm »

quote:

joepie schreef op 30 oktober 2006 om 11:08:
Nu, ik denk dat de rekensom niet klopt.
Je komt hoger uit dan er aangegeven wordt.
Want daarvoor had je ook nog de proefbundel, die aangeschaft moest worden.
Vervolgens kreeg je dan de uiteindelijke bundel.
Ik heb het over sinds '96. Die proefbundel kwam in 1978, de definitieve in 1986. Wat dat kostte weet ik niet.

quote:

En kon je aan de kidneren een nieuwe Bijbel met psalmen en gezangen geven voor hun verjaardag of belijdenis doen.
Wat wij dan ook deden. Prompt komt de NBV in de kerk en hebben ze niets meer aan die Bijbel.
Dat de NBV zou komen was al ruim 10 jaar bekend. Misschien een beetje naief om een bijbel te kopen als je weet dat de levensduur van die vertaling ten einde loopt (en idem voor het gereformeerd kerkboek).

quote:

Maar een Bijbel kost al zo rond de € 112,00.
De goedkoopste NBV kost 29,50

quote:

En de Negentig gezangen kostte € 4,50
Daar zat ik dan nog boven, met mijn 5 euro.

quote:

Het groene liedboek € 25,00 waarvan ik gewoon op de rommelmarkt een aantal heb aangeschaft voor € 10,00. Die ik nu gewoon weer naar de rommelmarkt kan brengen....
Voorlopig blijft de GKv nog gewoon uit 't liedboek zingen. Bovendien handig als je eens in een andere kerk komt.

quote:

Het katern weet ik niet want die gebruikten ze niet.
Maar het wordt wel mooier voorgesteld dat het is.
Dan wil ik graag weten wat er aan mijn rekensom niet klopt.
« Laatst bewerkt op: oktober 30, 2006, 02:27:42 pm door Pooh »

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: oktober 30, 2006, 02:34:53 pm »
Het klopt niet omdat je nog niet zolang voor 1996 ook al een nieuwe bijbel hebt moeten aanschaffen i.v.m. de toen nieuw psalmberijmingen.
En de groene kostte dus € 25,00
Verder vind ik het nogal logisch om niet direct te denken dat een NBV direct ingevoerd zou worden in de GKV. Dat er niet een toetsing zou komen. Maar dan nog, je zult toch gewoon een Bijbel aan je kinderen moeten geven, omdat ze zonder niet naar de kerk kunnen, of de vereniging, om nog maar niet te spreken over persoonlijk bijbellezen.
En ik vind het nogal geldweggooien om eerst alles in de proef te laten zijn en die te laten aanschaffen door de kerkleden, en dan vervolgens nog eens de definitieve bundel te laten aanschaffen.
Maar goed, ik heb het allemaal niet meer nodig en kan het inderdaad zo naar de rommelmarkt brengen.
Want als ik ooit nog eens in de GKV kom, dan zing ik alleen uit mijn Bijbel en de rest niet mee. Lees ik ook gewoon mee uit mijn Bijbel, dus niet de NBV.

thijs14

• vooral meekijker/lezer
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: oktober 30, 2006, 02:37:19 pm »
Citaat
Pooh schreef op 30 oktober 2006 om 14:26:

[...]
Dat de NBV zou komen was al ruim 10 jaar bekend. Misschien een beetje naief om een bijbel te kopen als je weet dat de levensduur van die vertaling ten einde loopt (en idem voor het gereformeerd kerkboek).

quote]

maar om nou 10 jaar te wachten voordat je een keer een bijbel aanschaft is ook zoiets..
Nadat Jezus ervan gedronken had zei hij: ‘Het is volbracht.’ Hij boog zijn hoofd en gaf de geest. Joh 19,30

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: oktober 30, 2006, 02:45:05 pm »

quote:

joepie schreef op 30 oktober 2006 om 14:34:
Het klopt niet omdat je nog niet zolang voor 1996 ook al een nieuwe bijbel hebt moeten aanschaffen i.v.m. de toen nieuw psalmberijmingen.
Dat zeg ik, in 1978 en 1986. Maar ik denk niet dat het gemiddelde van ongeveer 5 euro per jaar daardoor omhoog is gegaan.

quote:

En de groene kostte dus € 25,00
Onzin! Ten eerste hadden we in '96 nog geen euro's, ten tweede kostte hij echt geen 55 gulden. Die groene uitgave was een speciale goedkope editie voor de GKv's, en zal eerder 25 gulden gekost hebben.

quote:

Verder vind ik het nogal logisch om niet direct te denken dat een NBV direct ingevoerd zou worden in de GKV. Dat er niet een toetsing zou komen. Maar dan nog, je zult toch gewoon een Bijbel aan je kinderen moeten geven, omdat ze zonder niet naar de kerk kunnen, of de vereniging, om nog maar niet te spreken over persoonlijk bijbellezen.
Natuurlijk. Er is ook niets mis met het hebben van 1 of meer bijbels. Maar je kunt ook een degelijke goedkope uitgave kopen, in plaats van zo'n dure dundruk 2-in-1-bundel.

quote:

En ik vind het nogal geldweggooien om eerst alles in de proef te laten zijn en die te laten aanschaffen door de kerkleden, en dan vervolgens nog eens de definitieve bundel te laten aanschaffen.
Het liedboek (al dan niet in goedkope uitgave), was inderdaad geen slimme zet. Maar die 2 bundeltjes van 5 euro per stuk lijken mij juist een prima oplossing voor dit probleem.

quote:

Want als ik ooit nog eens in de GKV kom, dan zing ik alleen uit mijn Bijbel en de rest niet mee.
Onberijmde psalmen? Tof! In welke kerk zit jij?

quote:

Lees ik ook gewoon mee uit mijn Bijbel, dus niet de NBV.

Doe ik ook hoor. Enige NBV die ik heb is de literaire uitgave, en die is me te zwaar om mee te zeulen naar de kerk.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: oktober 30, 2006, 04:10:37 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 30 oktober 2006 om 14:21:
[...]

Hoezo? Worden diensten niet voorbereid bij jullie?
Zo ja, dan kun je toch ook ergens de bijbelplaatsen noteren?

Ja en nee.

Ja:Als je nooit met Gods woord bezig bent kun je niet verwachten dat er zondags een woord kan worden gebracht.
Nee:we weten niet van te voren welk woord er zal worden gebracht en kunnen dus ook niet van te voren een bijbelgedeelte ergens noteren.
Verder weten we ook niet van te voren wat er gezongen wordt. Dus valt er niets te noteren van te voren.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: oktober 30, 2006, 04:18:03 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 30 oktober 2006 om 16:10:

[...]

Ja en nee.

Ja:Als je nooit met Gods woord bezig bent kun je niet verwachten dat er zondags een woord kan worden gebracht.
Nee:we weten niet van te voren welk woord er zal worden gebracht en kunnen dus ook niet van te voren een bijbelgedeelte ergens noteren.
Verder weten we ook niet van te voren wat er gezongen wordt. Dus valt er niets te noteren van te voren.

Even een praktisch vraagje: Hoe doen jullie muzikanten dat eigenlijk? Is er een vrij smal repetoire, of moeten ze gewoon alles kunnen spelen?

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: oktober 30, 2006, 04:38:58 pm »
Modbreak:
Off-topic discussie over het zingen verplaatst naar Zingen in de gemeente
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: oktober 30, 2006, 05:58:45 pm »
Nee, je hebt gelijk, toen waren het nog guldens! Ben zo gewend al aan de euro's dat ik denk dat die er toen ook al waren. Dus dan valt dat in ieder geval mee. Omgerekend was dat dan zo een € 12,50.
Maar al met al heb je als gezin best veel uit te geven als je echt alles wilt kopen.
Met dan nog de mogelijkheid dat het binnen afzienbare tijd weer veranderd.

Maar de opmerking over de onberijmde psalmen neem ik maar met een korrel zout, want ik neem aan dat je niet zo dom bent dat je niet begrijpt wat ik bedoel.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: oktober 30, 2006, 07:38:23 pm »

quote:

Pooh schreef op 30 oktober 2006 om 16:18:

[...]

Even een praktisch vraagje: Hoe doen jullie muzikanten dat eigenlijk? Is er een vrij smal repetoire, of moeten ze gewoon alles kunnen spelen?

Accapella kunnen we vier stemmen. :)
We hebben geen instrumenten en dat gaat beter dan wat ik me uit de kerk herinner: het ' achter het orgel aanzingen'  van de gemeente.
Met een band heb je dat natuurlijk minder maar je bent wel heel afhankelijk van je muzikanten.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: oktober 30, 2006, 07:44:53 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 30 oktober 2006 om 19:38:

[...]

Accapella kunnen we vier stemmen. :)
We hebben geen instrumenten en dat gaat beter dan wat ik me uit de kerk herinner: het ' achter het orgel aanzingen'  van de gemeente.
Met een band heb je dat natuurlijk minder maar je bent wel heel afhankelijk van je muzikanten.

Band is inderdaad heel 'zwaar'. Je hebt al snel 3 of 4 man/vrouw, die op elkaar ingespeeld moeten zijn, en dus ook vooraf met elkaar moeten oefenen. Dat kunnen ze dus niet elke week, dus je hebt al snel meerdere 'bandjes' nodig. Wij zitten nu met 4 teams (keer 4 mensen), maar niet elke gemeente heeft die luxe.

Orgels zijn wat dat betreft handiger, met 3 organisten kom je een heel eind. Maar muzikaal een stuk beperkter.

Hoe leren jullie liederen aan? Heb je een voorzanger? Of blijft 't repetoire de eeuwen door ongewijzigd?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: oktober 30, 2006, 07:53:18 pm »

quote:

Pooh schreef op 30 oktober 2006 om 19:44:

[...]

Band is inderdaad heel 'zwaar'. Je hebt al snel 3 of 4 man/vrouw, die op elkaar ingespeeld moeten zijn, en dus ook vooraf met elkaar moeten oefenen. Dat kunnen ze dus niet elke week, dus je hebt al snel meerdere 'bandjes' nodig. Wij zitten nu met 4 teams (keer 4 mensen), maar niet elke gemeente heeft die luxe.

Orgels zijn wat dat betreft handiger, met 3 organisten kom je een heel eind. Maar muzikaal een stuk beperkter.

Hoe leren jullie liederen aan? Heb je een voorzanger? Of blijft 't repetoire de eeuwen door ongewijzigd?

Liederen zijn bekend en we hebben 1 bundel. Nieuwe liederen zijn in die zin ook wel lastig. Als je ze niet kent moet je dat idd gaan aanleren.
Het blijft enigszins ongewijzigd voor de eredienst.

Grappig toen ik laatst eens in een oud gezangenboekje van de 'synodalen' (119 gezangen) waar we in 'mijn' tijd uit zongen, aardig wat tegenkwam wat we nu ook zingen, ook losse coupletten uit bepaalde gezangen etc.

Wat betreft het zingen hebben we een voorzanger die inzet. Is hij er een keer niet, is er iemand anders die die taak op zich neemt.
« Laatst bewerkt op: oktober 30, 2006, 07:55:19 pm door Priscilla en Aquila »

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: november 01, 2006, 02:59:20 pm »
Ik heb nog eens zitten kijken naar de hoeveelheid boeken die je zou moeten meenemen naar de GKV.
Als je voor de goedkoopste optie kiest van € 35,00 dan heb je dus 5 boeken mee te nemen.
Als je dan een doorsnee gezin neemt met 4 kinderen dan zijn dat al snel 30 boeken die je mee moet nemen , dan zul je toch ook zoiets als een boodschappen karretje of grote fietstassen moeten aanschaffen. En zeker een grotere zondagse tas, zoiets als de dokter vroeger bij zich had op huisbezoek ;-)
Dus het blijft dan niet bij die € 35,00 x 6 = 210,00 Plus de grotere tas of iets dergelijks...

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: november 01, 2006, 03:23:55 pm »

quote:

joepie schreef op 01 november 2006 om 14:59:
Ik heb nog eens zitten kijken naar de hoeveelheid boeken die je zou moeten meenemen naar de GKV.
Als je voor de goedkoopste optie kiest van € 35,00 dan heb je dus 5 boeken mee te nemen.
Als je dan een doorsnee gezin neemt met 4 kinderen dan zijn dat al snel 30 boeken die je mee moet nemen , dan zul je toch ook zoiets als een boodschappen karretje of grote fietstassen moeten aanschaffen. En zeker een grotere zondagse tas, zoiets als de dokter vroeger bij zich had op huisbezoek ;-)
Dus het blijft dan niet bij die € 35,00 x 6 = 210,00 Plus de grotere tas of iets dergelijks...

Overdrijven is ook een vak. Ten eerste zijn 2 van die 'boeken' dunne foldertjes, ten tweede zijn kinderen die kunnen lezen prima in staat hun eigen bijbel en kerkboek mee te nemen. Ten derde hoef je al dat spul niet in 1 keer te kopen.

Maar wat wil je nu eigenlijk bereiken met dit topic? Je bent geen lid van de GKv, dus waar maak je je druk om?

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: november 01, 2006, 04:00:02 pm »

quote:

joepie schreef op 01 november 2006 om 14:59:
Je hebt ook nog zoiets als gezellig samen uit 1 boekje zingen... hopsakidee, gaat alles al weer door de helft :)
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: november 02, 2006, 07:29:58 am »

quote:

Pooh schreef op 01 november 2006 om 15:23:

[...]

Overdrijven is ook een vak. Ten eerste zijn 2 van die 'boeken' dunne foldertjes, ten tweede zijn kinderen die kunnen lezen prima in staat hun eigen bijbel en kerkboek mee te nemen. Ten derde hoef je al dat spul niet in 1 keer te kopen.

Maar wat wil je nu eigenlijk bereiken met dit topic? Je bent geen lid van de GKv, dus waar maak je je druk om?

De boekjes die ik als het goedkoopst aangaf, daarbij gaan ze er van uit dat je al de NBGvertaling met psalmen en gezangen hebt, dat je al de negentig gezangen hebt.
Maar dat je daar alleen de NBV en nog een nieuw bundeltje hoeft aan te schaffen.
Dan ben je dus € 35,00 kwijt per persoon.
En bij elkaar meelezen zou een optie zijn, maar wat moet je dan als je de kinderen ook wilt leren om aan zelfstudie te doen?
Ze gewoon om de beurt de NBV geven? Of als ze naar Cath en vereniging gaan?

Moet je perse iets bereiken met een topic?
Moet je daarvoor lid zijn van de GKV?
Dan zou ik maar eens beginnen met iedereen die geen lid is van de GKV te dumpen?
Ik lees hier zoveel topic waar je niets mee kunt bereiken, je mag toch ook gewoon met elkaar erover praten? Zoals dat in de vele gezinnen binnen de GKV al gedaan wordt.
Waarom dan niet ook op het forum?

Daarbij zijn er van ons nog kinderen wel lid van de GKV en andere familie leden.
En het is een vraag die de GKV site zelf op zijn voorpagine steld.
« Laatst bewerkt op: november 02, 2006, 08:42:08 am door joepie »

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: november 02, 2006, 08:57:23 am »
Is het zo erg om kosten te maken voor God? Als ik rekensommetjes ga maken wat ik allemaal besteed aan Bijbels/Liedboeken/Christelijke lectuur dan zou ik heel hoog uit komen. Maar dat maakt mij allemaal niet uit. Als ik zonder wroeging vele euro's besteed aan luxe artikelen als CD's, DVD's, leesboeken, bioscoop kaartjes, enz dan heb ik geen moeite met wat extra geld voor een bijbeltje of liedboek meer of minder.

Verder kan je samen delen. Ik en mijn vrouw nemen echt niet overal 2 exemplaren van mee. Nee gewoon samen lezen en zingen uit 1 boekje. Dat versterkt de band ook nog eens!

Daarnaast hebben veel gkv's extra bundels liggen voor gasten of grote gezinnen of mensen die iets zijn vergeten. En ik heb meer dan eens gezien dat een boekje werd uitgeleend aan een buurman die zonder zit.

Kortom: kosten maken voor God lijkt mij het minste wat je kan doen, boekjes kan je samen delen, er liggen uitleenbundels in de kerk, er word sociaal uitgeleend als iemand geen bundeltje heeft.

Waar is het probleem nu? |:(
« Laatst bewerkt op: november 02, 2006, 08:59:08 am door PietZa »

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: november 02, 2006, 05:47:35 pm »
Ik vind het geen kosten die je moet maken en zeker niet dat het voor God is.
Ik denk dat er beter over nagedacht had moeten worden en dat er nogal gemakkelijk wordt gedacht dat mensen die kosten wel even kunnen maken. Zeker in een tijd waarin iedereen moet bezuinigen.
Als ik denk aan de jonge gezinnen dan hebben die wat kosten betrefd nog niet echt veel kosten te maken, daar zou het misschien nog makkelijk gaan.
Maar als je kijkt naar gezinnen met schoolgaande kinderen die toch al veel kosten aan schoolgeld, boeken, reiskosten voor school, excursies, enz enz.
Ik denk dat je als een goed rentmeester moet omgaan met wat je gekregen hebt en daar vind ik dit aan ontbreken. Aan goed rentmeesterschap.

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: november 03, 2006, 09:26:23 am »
@joepie: en daarom gaf ik ook nog een paar andere oplossingen waar je totaal aan voorbij gaat: boekjes kan je samen delen, er liggen uitleenbundels in de kerk, er word sociaal uitgeleend als iemand geen bundeltje heeft.

Ik weet zeker dat als er een gezin in onze gemeente is zoals jij beschrijft, dat deze echt wel aan boekjes kan komen zonder het te hoeven aanschaffen. Tijdens de dienst\catechisatie\vereniging\bijbelstudie\enz zijn er genoeg leenboekjes, genoeg mensen waar je mee samen kan lezen of zingen of die wel iets willen uitlenen. En anders geef ik ze persoonlijk een paar boekjes van mij mee en mogen ze die houden. Dat heet christen zijn, en als een rentmeester omgaan met je spullen: Diegene die het niet kan veroorloven geven van wat jij in overvloed hebt.  

Dus nog steeds zie ik het probleem niet.

rietje

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: november 05, 2006, 04:51:20 pm »
wij gebruiken bij 'bijz.' liederen, zoals 90 gezangen, opwekking, en e&r de beamer. het gedeelte wat gelezen word, word ook afgebeeld op de beamer vanuit de nbv.
voor de gewone psalmen, en de liederen uit het liedboek, neemt iedereen zn boekjes mee.
khoef dus maar 2 boekjes mee naar de kerk.
gelukkig wie zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: november 06, 2006, 09:27:38 am »

quote:

PietZa schreef op 03 november 2006 om 09:26:
@joepie: en daarom gaf ik ook nog een paar andere oplossingen waar je totaal aan voorbij gaat: boekjes kan je samen delen, er liggen uitleenbundels in de kerk, er word sociaal uitgeleend als iemand geen bundeltje heeft.

Ik weet zeker dat als er een gezin in onze gemeente is zoals jij beschrijft, dat deze echt wel aan boekjes kan komen zonder het te hoeven aanschaffen. Tijdens de dienst\catechisatie\vereniging\bijbelstudie\enz zijn er genoeg leenboekjes, genoeg mensen waar je mee samen kan lezen of zingen of die wel iets willen uitlenen. En anders geef ik ze persoonlijk een paar boekjes van mij mee en mogen ze die houden. Dat heet christen zijn, en als een rentmeester omgaan met je spullen: Diegene die het niet kan veroorloven geven van wat jij in overvloed hebt.  

Dus nog steeds zie ik het probleem niet.

Toch is het blijkbaar een probleem. Anders zou er niet zo over gesproken worden onder elkaar. En in de GKV waar ik kwam was het niet de bedoeling dat je als lid van de kerk de boekjes meenam de kerk in. Die waren voor de Gasten. Dat werd nadrukkelijk meegedeeld. En tijdens de cath of vereniging zijn de boekjes achter slot en grendel.
Zo werd er ook in het kerkblad verteld dat ouders hun kinderen maar gewoon een NBV moesten geven met sinterklaas......
Misschien werkt het in een kleine gemeente wat jij aangeeft, maar als je een gemeente hebt met 600 zielen waarvan de gemiddelde leeftijd 19 jaar is dan snap je dat er veel jongeren in die gemeente zitten. Dus veel gezinnen met jongere kinderen.

Dus ik blijf bij mijn mening. Dat goed rentmeesterschap ook inhoud dat er binnen de kerk een goed belijd is ten opzichte van zulke zaken.