quote:
Zwever schreef op 10 november 2006 om 11:55:[...]
Dat zegt niemand. Maar wat is nou eigenlijk de relevantie voor mij, en voor hen, hoe
jij de Bijbel interpreteert? Heb jij dé manier dan?
'Zij' lezen de Bijbel ook oprecht en doen helemaal niet (bewust) aan herinterpretatie. En jij doet ongetwijfeld ook aan herinterpretatie; je neemt het ene vers ook letterlijker dan het andere.
Heb ik gezegd dat mijn persoonlijke visie relevant is? Als ik die indruk gewekt heb, dan heb je me niet goed begrepen. Wat ik zeg is dat we als Gereformeerden wat dingen aannemen als waar, onder andere de credo's (12 artikelen, Nicea, Athanasius). En dat staat in de Gereformeerde Kerken vast. En daar is de leer op gebaseerd (de kern dan). Wat jij lijkt te denken dat als je maar iets doet met de goede intenties, dat het dan ook wel goed moet zijn. Maar dat is niet zo! Iets verkeerds wordt niet opeens iets goeds, wanneer je het maar met jouw beste intenties doet. Wat je dan doet is jezelf als ijkpunt nemen. Iets is goed, wanneer jij het goed vindt. Dan wordt de mens maat van alle dingen. Dat is trouwens een denkwijze die onder evangelischen erg populair is, maar dat terzijde.
Gereformeerden zijn gewoon om alles te toetsen aan Schrift en Belijdenis, het gaat hen erom de Waarheid te zoeken, en die waarheid is geen functie van persoonlijke voorkeur (of intenties). Dat betekent dat als je een credo aanneemt, je ook instemt met de oorspronkelijke uitleg cq. betekenis van de artikelen van het credo. Als je een interpretatieslag moet maken (zoals evangelischen bij het artikel 'Er is één heilige doop'), voordat je ermee in kunt stemmen gaat er iets fout. Als je credo's los van de context stelt en dan amen zegt, zonder dat duidelijk wordt, dat jij er stiekem iets anders mee bedoelt, en dat moet zomaar kunnen, dan kunnen we beter alle credo's bij het grof vuil zetten, omdat hun betekenis dan leeg is: je kunt er alles mee bedoelen en dus hebben ze geen onderscheidend vermogen meer.
Het maakt dus niet uit of je oprecht probeert te lezen, of onbewust aan herinterpretatie doet. De hel is geplaveid met goede bedoelingen, om het maar eens zo te zeggen. De intentie waarmee je iets doet maakt niet uit. Het gaat erom dat je de wil van God doet. Dat moet je doen, je moet niet iets doen waarmee je de intentie hebt om de wil van God te doen (dus iets doen en dan maar geloven dat het goed is, want de intentie was goed), Neen, je moet de wil van God doen. En de kerk (en dus de Gereformeerde Leer) geeft aan in welke richting je de wil van God moet zoeken.
quote:
De huidige Remonstranten zijn het expliciet oneens met de Bijbel; dus dat is niet echt relevant. Ik beperk me alleen tot het herkennen van 'De Ware Kerk' bij mensen die de Bijbel serieus nemen.
Even jouw redenatie doortrekkend, zeg je net dat:
quote:
'Zij' lezen de Bijbel ook oprecht en doen helemaal niet (bewust) aan herinterpretatie. En jij doet ongetwijfeld ook aan herinterpretatie; je neemt het ene vers ook letterlijker dan het andere.
Remonstranten zijn het niet expliciet oneens met de Bijbel, ze zijn het oneens met de gereformeerde uitleg van de Bijbel. Zij nemen wel de Bijbel duidelijk serieus. Alleen ben ik het met je eens dat ze dwalen en daarom geen ware kerk zijn. Maar voor evangelischen geldt precies hetzelfde. Ironisch genoeg zul je veel arminiaanse ideeën terugvinden in het evangelische gedachtengoed (zie daarvoor ook het DL topic, hier is dat wat offtopic)
quote:
Dat zeg ik helemaal niet. Ik weet maar al te goed dat er grote verschillen zijn in leer tussen de kerken. Maar, wat ik bij jou constateer is dat je andere verwijt dat ze de Bijbel herinterpreteren; terwijl jij net zo goed interpreteert en in mijn ogen zelfs verkeerde conclusies trekt. Je zult dat echter 100% overtuigd van je eigen gelijk doen.
Nogmaals: intentie speelt geen rol. Maar als de één zegt Nicea bedoelt A en de ander zegt, neen, Nicea bedoelt B, dan kunnen beide geen gelijk hebben. En als je dan nagaat wat de opstellers van Nicea bedoelden, dan kom je op het punt van de doop bijvoorbeeld op de kinderdoop uit, da's glashelder. Mensen die daar 'hun' geloofsdoop inlezen, doen aan herinterpretatie, wat is daar ingewikkeld aan? Ik verwijt hen niet dat ze aan het herinterpreteren zijn, ik constateer dat slechts.
quote:
En hoe kun je nou zo zeker weten dat, als 2 mensen de Bijbel van kaft tot kaft geloven; allebei proberen zo eerlijk mogelijk te interpreteren, en tóch tot andere conclusies komen; de ene tot de ware kerk behoort en de andere niet?
Het gaat dus niet om mensen die expres de boel verdraaien!
Had ik al gezegd dat intenties er werkelijk waar niet toe doen? Mensen doen de meest vreselijke dingen met de beste intenties. Het gaat erom wat mensen doen, het gaat erom of ze de wil van de Vader doen. En niet of ze expres of per ongeluk dwalen. Je kunt ter goeder trouw dwalen, maar ook dan dwaal je nog gewoon.
quote:
En je wilde zeggen dat gereformeerden of jij (ik kan je moeilijk in een hokje stoppen) ook niet via een of andere sterke bril de Bijbel lezen?
Dat is inderdaad zo, alleen denk ik dat in de kerken met de gerformeerde leer als basis de Bijbel met de minst grote afwijking in glassterkte gelezen wordt, dat is: de uitleg ligt het dichtst bij de oorspronkelijke bedoeling.
Tip: dit is Gereformeerd Leven. Daar staat de gereformeerde interpretatie van zowel Schrift en Belijdenis niet ter discussie!
quote:
Dan hebben we het over moedwillig herinterpreteren van Gods Woord om dingen goed te praten. Nogmaals, ik heb het hier over oprechte gereformeerden vs. bijvoorbeeld oprechte evangelischen. Ik ken ze allebei. Nemen allebei het leven met God serieus en de Bijbel ook. Staan toch tegenover elkaar op sommige leerpunten. Wie is waar?
De gereformeerden, omdat oprechtheid van een keuze er niet toe doet. Waarheid wel. En als je de gereformeerde leer en de evangelische leer toetst aan Schrift en Belijdenis, dan zie je dat evangelische leer zich van de Bijbel af beweegt en gereformeerde leer zich ernaartoe.
quote:
Wat dat betreft zegt kerkgeschiedenis mij bar weinig; als je bedenkt hoe snel de kerk al is afgedwaald en de zondigheid van de mens.
Het mooie van geschiedenis is dat je ervan kan leren. Bijvoorbeeld door na te gaan hoe mensen dachten, welke leer er in het begin was, welke lijnen er uitgezet werden en dan kijken of je diezelfde lijnen tegenkomt in je eigen leer. Als dat niet zo is, dan dwaal je dus.
quote:
Een aantal stevige conclusies!
1. Nicea is DE vroege kerk
2. DE vroege kerk had op ALLE punten gelijk
3. Huidige kerken die niet op ALLE punten met DE vroege kerk overeenstemmen zijn DUS niet waar.
ad 1. Nicea is wel mooi een stukje later dan de eerste kerk. De eerste christenen waren toen allemaal al dood volgens mij. De kleinkinderen van de eerste generatie vrijgemaakten denken ook niet noodzakelijkerwijs hetzelfde als de eerste generatie.
ad 2. DE vroege kerk werd (in de Bijbel) zeer geplaagd door allemaal dwaalleer. Paulus moest juist erg vechten om hét ware evangelie erdoorheen te krijgen.
ad 3. Gezien 1. en 2. is niet nogal discutabel. Daarbij zegt Jezus nergens dat je het met 'ALLE' punten eens moet zijn om een 'ware kerk' te zijn. Jezus wil graag leren hoe je Hem nog beter kan kennen en dienen; maar Hij weet veel te goed dat wij veel te zwak zijn om Hem volledig te kennen.
Lees ik nou goed dat je het Credo van Nicea ter discussie stelt? Dat mag natuurlijk, maar niet hier. Schrift en Belijdenis (waaronder ook het Credo van Nicea) staan hier niet ter discussie. Dat lijkt me meer iets voor CL, en nog meer iets voor LB
Verder gaat dit nogal off-topic. Mijn punt lijkt me helder, jouw punt ook. Laten we het hierbij houden, of in een spin-off verder discussiëren, maar niet hier.