Auteur Topic: Mailgr ouders van kids met stoornis in autistisch spectrum  (gelezen 3964 keer)

Essie

• Bekijk profiel
Mailgr ouders van kids met stoornis in autistisch spectrum
« Gepost op: oktober 31, 2006, 09:03:11 am »
Heeft jouw kind ook een stoornis in het autistisch spectrum ?
Heb je behoefte om hierover met andere ouders te mailen ? Schrijf je dan in bij deze groep. Contact met lotgenoten is zó belangrijk en waardevol. Herkenning en erkenning bij elkaar vinden !
Als meerwaarde van deze groep is deze lijst gestart vanuit een chr.levensovertuiging. Er zijn veel neutrale mailgroepen over dit onderwerp, maar daar is het moeilijk om over het geloof te kunnen praten.
Het adres:
http://groups.yahoo.com/group/chroudersvankidsmetSAS
Je kunt je via 'join this group' aanmelden.

Tot mails !

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 31, 2006, 09:53:43 am »
Ik heb zelf een stoornis in het 'autistisch spectrum'. :P
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 01, 2006, 05:24:55 pm »

quote:

Laodicea schreef op 31 oktober 2006 om 09:53:
Ik heb zelf een stoornis in het 'autistisch spectrum'. :P
Me too
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 02, 2006, 07:01:02 pm »
Ja, maar dit gaat over OUDERS van mensen met een stoornis in het autistisch spectrum.

* Roodkapje houdt van asperges :+

offtopic:Iets over NT'ers: http://isnt.autistics.org/ (ook leuk voor ouders).
Deze is ook heel nuttig. Beide zijn helaas wel in 't Engels. :)
« Laatst bewerkt op: november 02, 2006, 07:16:33 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Jahweh is genadig

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 02, 2006, 07:07:01 pm »
Het zijn dan vaak wel hoogbegaafde asperges....

Sorry.... :o

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 02, 2006, 07:17:44 pm »
nee, hoogbegaafde groente bestaat niet
maar misschien was het alleen een typefoutje? wilde je r niet twee keer in een woord, tenzij direct achter elkaar ofzo? :+
computerfout: een vreemde een in de byte

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 02, 2006, 07:19:33 pm »
http://herfkens.biz/uploader/files/1/schater.gif
« Laatst bewerkt op: november 02, 2006, 07:19:43 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 02, 2006, 07:47:35 pm »
O ja, dat moet je hier vertellen he? Ik heb ook een ASS: PDD-nos/hyperlexie en, jawel, hoogbegaafd :)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 02, 2006, 07:57:23 pm »
Mensen die niet hoogbegaafd zijn en geen ASS hebben mogen hier NIET posten. En mensen zonder kinderen met ASS ook niet :+

Jahweh is genadig

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 02, 2006, 08:35:52 pm »
Ik ga een topic openen, voor mensen die niet hoogbegaafd zijn en geen ASS hebben  
en mensen zonder kinderen met ASS.  }:|

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 02, 2006, 08:38:26 pm »
Mooi, dan kom ik ook, want ik ben een mens zonder kinderen met ASS :P

Jahweh is genadig

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 02, 2006, 09:19:50 pm »
haha....dit is nu met recht, wat ze noemen een foto-moment....

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 02, 2006, 09:21:34 pm »
Hij was te leuk om niet te maken ;)

Essie

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 03, 2006, 08:11:57 am »
Waarom wordt er zo lullig gereageerd op mijn oproep ? ik dacht hier op een serieuze site te zijn beland. De aandoening van mijn zoon is ook ernstig genoeg. Ik vind het dan niet leuk en zeker niet sociaal om te reageren zoals julie dat hebben gedaan. Bij niet-christenen kom ik al vaak genoeg onbegrip tegen over de aandoening van onze zoon. Ik dacht hier veilig te kunnen posten, onder mede-christenen. Dat valt vies tegen. Het maakt me ook verdrietig. Als jullie dat wilden bereiken, bedankt.
Jezus ontfermde zich juist over de zwakkeren. Daar houd ik me dan maar aan vast als ik bij mede-gelovigen blijkbaar geen gehoor kan vinden. Heel, heel erg jammer dat het zo moet.
« Laatst bewerkt op: november 03, 2006, 08:12:43 am door Essie »

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: november 03, 2006, 08:20:40 am »
Essie, het overgrote deel van de mensen die hier gereageerd heeft, heeft zelf een autistisch spectrum stoornis. En dit is onze manier van er mee omgaan nu we volwassen zijn. Zeker onderling maken we graag van dit soort grappen, omdat onze humor vaak niet begrepen wordt en hier wel. En het relativeert de boel een beetje
Mijn inschatting is echter dat hier niet veel mensen zitten die problemen hebben met hun kids omdat die een ASS hebben. Er zitten hier best wel wat mensen met ASS, ook best wel heel wat mensen met kinderen. Mogelijk ook nog wel mensen met kinderen met ASS. Maar ze zullen lang niet altijd hier reageren als ze echt problemen met hun kids hebben. Best mogelijk dat ze zich gewoon meteen aangemeld hebben.
Het spijt me dat onze zelfspot zo rottig op jou overkwam. Dat was dus echt niet de bedoeling
« Laatst bewerkt op: november 03, 2006, 08:21:53 am door Fotogravinnetje »

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: november 03, 2006, 08:31:13 am »
Wat is er precies 'lullig' aan de reacties? Er zijn 4 mensen die schrijven dat ze ook autistisch zijn? En er wordt een linkje gegeven waar je misschien wat aan kunt hebben, en ja er worden wat grappen gemaakt... wat is daar 'onbegrip' of 'niet sociaal' aan?
Pinkeltjefan

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: november 03, 2006, 09:53:51 am »
Modbreak:
Zeg dan niks...
« Laatst bewerkt op: november 03, 2006, 10:14:59 am door Pooh »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: november 03, 2006, 10:11:08 am »
Pleun, dat vind ik geen aardige opmerking van jou. Blijkbaar heeft Essie het er echt moeilijk mee, moeilijker dan wij ingeschat hadden. Ik weet natuurlijk niet hoe lang zij weet dat haar zoon die handicap heeft. Eerlijk gezegd vermoed ik uit haar reactie dat dat nog niet lang is. Zeker in het begin lijkt het of je wereld instort, omdat je tegen de vooroordelen van veel mensen over autisme aanloopt. Wat ik op diverse lijsten geleerd heb, en wat ik in feite ook van huis uit heb mee gekregen, is: Ieder mens is verschillend, en sommige kenmerken lijken op die van anderen, dus plakken we er etiketje op. Waar je dan voor moet gaan uitkijken is dat je het etiketje op bepaalde eigenschappen (die overigens bijzonder diep kunnen doorwerken in allerlei andere dingen) gaat zien als de identiteit van die persoon (hetzij van jezelf hetzij van de ander).
Ja, het is vervelend als je hoort dat je kind een ASS heeft. Ja, het kan de wereld op zn kop zetten. Maar zielig is zo'n kind niet. Je kunt het zielig maken door steeds de nadruk te leggen op wat niet goed gaat, wat anders gaat dan bij anderen. Je kunt je kind ook ondersteunen in het op z'n eigen niveau functioneren, het vechten tegen onbegrip van mensen die vinden dat iedereen maar 'normaal' moet zijn, maar de eigen negatieve karaktertrekjes niet willen veranderen.
Aan de ene kant accepteren dat je bent wie je bent en zoals je bent, aan de andere kant dat niet als excuus gebruiken om maar op je luie gat te gaan zitten: iedereen moet me maar accepteren zoals ik ben en ik pas me lekker niet aan.
Dat is een moeilijk proces, het kost veel verwerkingstijd. Gun elkaar die, gun jezelf die tijd, maar blijf er niet in hangen.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: november 03, 2006, 10:19:28 am »
Soorry  :+
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: november 03, 2006, 12:00:55 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 03 november 2006 om 10:11:
Pleun, dat vind ik geen aardige opmerking van jou. Blijkbaar heeft Essie het er echt moeilijk mee, moeilijker dan wij ingeschat hadden. Ik weet natuurlijk niet hoe lang zij weet dat haar zoon die handicap heeft. Eerlijk gezegd vermoed ik uit haar reactie dat dat nog niet lang is. Zeker in het begin lijkt het of je wereld instort, omdat je tegen de vooroordelen van veel mensen over autisme aanloopt. Wat ik op diverse lijsten geleerd heb, en wat ik in feite ook van huis uit heb mee gekregen, is: Ieder mens is verschillend, en sommige kenmerken lijken op die van anderen, dus plakken we er etiketje op. Waar je dan voor moet gaan uitkijken is dat je het etiketje op bepaalde eigenschappen (die overigens bijzonder diep kunnen doorwerken in allerlei andere dingen) gaat zien als de identiteit van die persoon (hetzij van jezelf hetzij van de ander).
Ja, het is vervelend als je hoort dat je kind een ASS heeft. Ja, het kan de wereld op zn kop zetten. Maar zielig is zo'n kind niet. Je kunt het zielig maken door steeds de nadruk te leggen op wat niet goed gaat, wat anders gaat dan bij anderen. Je kunt je kind ook ondersteunen in het op z'n eigen niveau functioneren, het vechten tegen onbegrip van mensen die vinden dat iedereen maar 'normaal' moet zijn, maar de eigen negatieve karaktertrekjes niet willen veranderen.
Aan de ene kant accepteren dat je bent wie je bent en zoals je bent, aan de andere kant dat niet als excuus gebruiken om maar op je luie gat te gaan zitten: iedereen moet me maar accepteren zoals ik ben en ik pas me lekker niet aan.
Dat is een moeilijk proces, het kost veel verwerkingstijd. Gun elkaar die, gun jezelf die tijd, maar blijf er niet in hangen.
Niet zelden blijkt dan ook dat iets wat eerst een nadeel leek, later een voordeel wordt.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: november 03, 2006, 04:26:07 pm »

quote:

Essie schreef op 03 november 2006 om 08:11:
Waarom wordt er zo lullig gereageerd op mijn oproep ? ik dacht hier op een serieuze site te zijn beland. De aandoening van mijn zoon is ook ernstig genoeg. Ik vind het dan niet leuk en zeker niet sociaal om te reageren zoals julie dat hebben gedaan. Bij niet-christenen kom ik al vaak genoeg onbegrip tegen over de aandoening van onze zoon. Ik dacht hier veilig te kunnen posten, onder mede-christenen. Dat valt vies tegen. Het maakt me ook verdrietig. Als jullie dat wilden bereiken, bedankt.
Jezus ontfermde zich juist over de zwakkeren. Daar houd ik me dan maar aan vast als ik bij mede-gelovigen blijkbaar geen gehoor kan vinden. Heel, heel erg jammer dat het zo moet.

Autisme is geen aandoening, maar een eigenschap. Het is geen ziekte. Het is een eigenschap die mij nog unieker maakt dan ik al ben. Als je die sites die ik geciteerd heb leest, zie je hoe je als autist tegen de niet-autistische wereld kunt aankijken en dan blij kunt zijn met wie je bent en hoe je bent.

Misschien had ik als Asperger niet moeten reageren. Als iets sociaal moet zijn, dan ben ik daar niet zo goed in nee, maar ik dacht dat ik dit keer minder bot geweest ben dan normaal. :?

Als geek zou ik het als volgt formuleren: 'It is not a bug, it is a feature'. :)

offtopic:Mijn fascinatie is trouwens computerdingen O-)
« Laatst bewerkt op: november 03, 2006, 04:33:01 pm door Roodkapje »

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: november 03, 2006, 07:39:36 pm »
* Liudger vindt jullie grapjes zo leuk, hij wil ook wel asperges  :P
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Jahweh is genadig

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: november 03, 2006, 09:30:09 pm »
* Harm-Jan heeft Essie net de laatste gegeven :+

Nu even terug in de serieus mood.

Essie, als mijn opmerking jou gekwest heeft spijt mij dat oprecht.

Toch wil ik opmerken, dat jij gelijk een aantal opmerkingen plaatst, waarvan ik dacht,
jij komt ook aardig uit de hoek zetten met jouw opmerking van: "Ik dacht hier veilig
te kunnen posten, onder mede-christenen"
Ik kreeg even het gevoel dat wij alle-
maal snikkend en snotterende klaar moesten staan. Mag een Christen geen humor hebben ?

Jouw 2e opmerking: "Jezus ontfermde zich juist over de zwakkeren". verbaasde
mij ook een beetje. Ja, Jezus deed dat zeker. Maar nog blijft dan de vraag overeind mag
een Christen geen humor hebben of sommige wat zelfspot?

Jouw laatste opmerking:"Daar houd ik me dan maar aan vast als ik bij medegelovigen
blijkbaar geen gehoor kan vinden
", vind ik TE kort door de bocht. Je zult het ongetwij-
feld moeilijk hebben in jouw situatie, maar om dan gelijk te schrijven dat je bij mede
gelovigen ook geen oor vind...nee, daar in ben ik het niet met jouw eens.

Je moet maar zou denken, als vrienden praten gaat het niet om de grammatica maar om
de betekenis van wat er wordt gezegd. Ik denk dat je zo ook wat meer tegen een forum
aan moet kijken voor je gelijk wat veronderstelt.
« Laatst bewerkt op: november 03, 2006, 09:33:17 pm door Jahweh is genadig »

Essie

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: november 04, 2006, 09:23:59 am »
Je hoeft niet snikkend klaar te staan, daar vraag ik helemaal niet om. Liever niet zelfs. Maar ik vind nog steeds dat er raar gereageerd is op mijn berichtje. Reageer je in het dagelijks leven ook altijd met humor als er iets serieus wordt gevraagd ? Want het wás een serieuze vraag/oproep. Blijkbaar heb ik het verkeerd ingeschat om het hier te plaatsen, had niet verwacht dat er zo op gereageerd zou worden. Jullie lijken een vriendengroep, die graag op het forum zitten om met elkaar 'humoristisch' te doen.
Ik heb deze mailgroep juist opgericht omdat er op neutrale sites zo vaak met het christelijk geloof wordt gespot en je het niet kwijt kunt. Daarom dacht ik hier veilig te zijn. Ik heb het gevoel dat jullie spotten met mijn oproep. maar denk ook eens na dat je op deze manier ook mensen kunt kwetsen. Niet alles is altijd met humor op te lossen.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: november 04, 2006, 09:42:34 am »

quote:

Essie schreef op 04 november 2006 om 09:23:
Niet alles is altijd met humor op te lossen.
Natuurlijk niet, maar soms geeft humor lucht aan een 'niet alle daagse situatie'. Ik heb me geregisteerd op jullie groep, alleen nog geen tijd en zin gehad om te reageren. Juist omdat het soms zo moeilijk is. Heb zelf een meiske met een aanverwante stoornis wat nog verder uitgezocht gaat worden, maar weiger haar dat 'stempel' te geven. Ze is wie ze is, een prachtkind.. maar soms zo moeilijk is haar gedrag wanneer ze in boosheid 'op één spoor blijft hangen' en er niet uit te krijgen is. Vandaaruit heb ik zitten genieten van dit topic, als ik Roodkapjes reacties (en die van de anderen) zie krijg ik een brok in de keel en denk 'yes'.. ook met mijn meiske komt het wel goed.
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: november 04, 2006, 09:42:41 am »
Essie, heb je de serieuze reacties ook gelezen? Daar laat je nu niets van blijken. Net alsof je onze excuses niet serieus neemt. Net alsof je ons als mensen met een ASS niet serieus neemt. Net alsof je zo vast zit in: dit is allemaal serieus, mn zoontje heeft een heel serieuze heel zware aandoening, en als anderen er grapjes over maken (of ze nu zelf aan den lijve ondervinden wat autisme inhoudt of niet) dan is dat verschrikkelijk. Maar dit is wel het soort humor wat je zoon waarschijnlijk ook zal gaan ontwikkelen. En die humor wijs je nu af?
Ik heb zelf al eerder aangegeven: ja, het is niet makkelijk. Maar tegelijk heb ik ook aangegeven: probeer er op een ontspannen manier mee om te gaan. Ook iemand met autisme is in de eerste plaats een MENS, met eigen mogelijkheden, eigen eigenschappen, een eigen belevingswereld.
Ik heb geen zin om mee te huilen dat het allemaal zo erg is, terwijl er OOK mooie kanten aan zitten. En ja, dat heb ik allemaal geleerd op fora en mailinglists die niet uitgingen van een christelijke levenshouding. Eerst had ik ook de neiging om vooral te kijken naar de eigenschappen van autisme, de nadelen, de problemen. Nu kijk ik veel meer naar 'wie ben ik', 'waar loop ik tegen aan', 'hoe breng ik aan anderen over hoe het is om als mens met een ASS in een samenleving te moeten functioneren die daar niet op ingericht is', 'waar liggen mijn mogelijkheden', 'waar liggen mn sterke punten'.
Ik heb er heel veel door geleerd. Kan daardoor redelijk functioneren. Maar mn autisme zal iedere keer weer voor problemen zorgen. Nou, dan probeer je die problemen voor te zijn door alvast begrip ervoor te kweken.
Dus ja: het is moeilijk, maar het heeft geen nut om daar in te blijven steken.
« Laatst bewerkt op: november 04, 2006, 09:56:32 am door Fotogravinnetje »

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: november 04, 2006, 09:51:37 am »
Essie, lees je ook de inhoudelijke kant van de posts? Dat het merendeel van degenen die gereageerd hebben, zelf te maken hebben met in meer of mindere mate autistische kenmerken?
« Laatst bewerkt op: november 04, 2006, 10:07:24 am door Wybo »
Pinkeltjefan

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: november 04, 2006, 10:57:12 am »
Ik heb zelf niet een dergelijke aandoening. Ik vind het altijd weer frappant dat ik er vrijwel niets van merk in de bijdragen die Roodkapje, Lao en Foto hier plaatsen. Is dat omdat het hier puur verbale (en pictorale  d:)b ) communicatie is?

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: november 04, 2006, 11:38:21 am »
Voor een belangrijk deel wel. Misschien dat we sommige dingen iets rechtsstreekser zeggen dan anderen zouden doen, minder snel beeldspraak gebruiken. Als er nonverbale communicatie bij komt, of als het op 'normale' conversatiesnelheid gaat, merk je het in ieder geval bij mij een stuk sneller. In een gesprek met meerdere mensen tegelijk kunnen er twee dingen gebeuren bij mij: of ik trek het gesprek naar me toe, en wordt het een 1 op 1 gesprek tussen mij en 'de rest', of ik luister alleen nog maar, omdat ik niet snel genoeg kan reageren op wat er gezegd wordt en is een ander me al weer voor. Daar heb je op een forum niet zo snel last van. Iedereen kan doorelkaar praten zonder dat het verband zoek raakt

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: november 04, 2006, 12:03:27 pm »
Een topictitel met 'autistisch' erin zal autisten aantrekken, dat lijkt me logisch.
Sowieso, als je je op het internet begeeft, en zeker op de 'serieuzere' fora, dan kom je haast per definitie vooral mensen tegen met een sociale stoornis die dikwijls hoogbegaafd zijn (of die hoogbegaafd zijn en dikwijls een sociale stoornis hebben). Vind je het dan vreemd dat je de reacties wat 'asociaal' vindt, wanneer je jezelf kennelijk als 'normaal' classificeert?
Essie, zoals Roodkapje en Fotogravinnetje al aangaven: waarschijnlijk zal je zoon dezelfde lullige humor ontwikkelen, gewoon omdat hij dezelfde karaktertrek heeft. En waarschijnlijk zal hij zich meer 'thuis' gaan voelen op het internet, dan op school of een sportclub ofzo. Zoiets kun je beter begeleiden dan er tegen ten strijde trekken, naar mijn mening.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: november 04, 2006, 12:05:07 pm »

quote:

Liudger schreef op 04 november 2006 om 10:57:
Ik heb zelf niet een dergelijke aandoening. Ik vind het altijd weer frappant dat ik er vrijwel niets van merk in de bijdragen die Roodkapje, Lao en Foto hier plaatsen. Is dat omdat het hier puur verbale (en pictorale  d:)b ) communicatie is?
Merk je er niets van? Dan moet je toch beter opletten.  O-)

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: november 04, 2006, 12:06:24 pm »

quote:

Pleun schreef op 04 november 2006 om 12:05: Merk je er niets van? Dan moet je toch beter opletten.  O-)
Tja, misschien mis ik wel wat in een ander spectrum  8)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: november 04, 2006, 12:07:25 pm »
Liudger: dat een arts nog nooit dat etiketje op jou gestikkerd heeft, sluit het abnormaal zijn nog niet uit hoor. O-)

Ohe, dan zal ik het even doen:
* elle pakt het stickertje 'gek', en plakt dat op Liudger.
Zo, nu voel je je vast heel anders.
« Laatst bewerkt op: november 04, 2006, 12:14:02 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: november 04, 2006, 12:09:47 pm »
Als ik ooit kinderen krijg hebben die vast een aandoening die nog niet bestaat.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: november 04, 2006, 12:41:55 pm »

quote:

elle schreef op 04 november 2006 om 12:07:
Liudger: dat een arts nog nooit dat etiketje op jou gestikkerd heeft, sluit het abnormaal zijn nog niet uit hoor. O-)

Ohe, dan zal ik het even doen:
* elle pakt het stickertje 'gek', en plakt dat op Liudger.
Zo, nu voel je je vast heel anders.
Mot dat nou? Nou weet iedereen het  8)7 !

Jahweh is genadig

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: november 04, 2006, 02:13:00 pm »

quote:

Je hoeft niet snikkend klaar te staan, daar vraag ik helemaal niet om. Liever niet zelfs. Maar ik vind nog steeds dat er raar gereageerd is op mijn berichtje.ik vind nog steeds dat er raar gereageerd is op mijn berichtje. Reageer je in het dagelijks leven ook altijd met humor als er iets serieus wordt gevraagd ?

Essie, je komt gelijk weer met een veronderstelling, zonder eerst een vraag te stellen, door te schrijven:" ik vind nog steeds dat er raar gereageerd is op mijn berichtje"

Ja, in het dagelijkse leven reageer ik ook vaak met humor, als het niet altijds iemand anders zijn humor. Humor is vaak wel het geen wat muren tussen mensen slecht. Als jij mijn en andermans teksten goed gelezen had, had je er ook uit kunnen halen, dat er ook een serieuse ondertoon van de (humor) teksten uitging. Jij hebt gelijk, dat niet alles met humor is op te lossen, maar enige zelfspot helpt soms wel om dingen makkelijker te dragen. Een mens kan jou alleen raken als jij hem/haar daar de kans voor geeft.

Wat verwachte jij eigenlijk met jouw oproep op dit forum? E.a, is mij nog niet geheel duidelijk. Humor stel jij niet op prijs, snikkend en snotterend klaar staan hoeft van jou gelukkig ook niet. Daarbij kan een blinde of dove geen autist begeleiden. (Sorry, zal wel weer als een flauw woordgrapje worden opgevat.)

quote:

Want het wás een serieuze vraag/oproep. Blijkbaar heb ik het verkeerd ingeschat om het hier te plaatsen, had niet verwacht dat er zo op gereageerd zou worden. Jullie lijken een vriendengroep, die graag op het forum zitten om met elkaar 'humoristisch' te doen.
Ik heb deze mailgroep juist opgericht omdat er op neutrale sites zo vaak met het christelijk geloof wordt gespot en je het niet kwijt kunt. Daarom dacht ik hier veilig te zijn. Ik heb het gevoel dat jullie spotten met mijn oproep. maar denk ook eens na dat je op deze manier ook mensen kunt kwetsen. Niet alles is altijd met humor op te lossen.

*pats* Weer gelijk een veronderstelling... "Blijkbaar heb ik het verkeerd ingeschat om het hier te plaatsen"  

* Harm-jan denkt: "Woede is een wind die de lamp van de geest uitblaast

Het gevoel dat er gespot word met jouw oproep, kan ik niet uit de hier neergeschreven teksten halen. Misschien dat jij sommige teksten als bot ervaart? Het is gewoon hoe mensen kunnen reageren, soms door goed lezen of vragen te stellen en niet direct te veronderstellen, zul je ervaren dat mensen die volgens jou bot reageren misschien wel de mensen zijn die het eerste voor jou klaar staan, al laten die mensen dat niet altijd blijken. Beter een botterik die stilzwijgend voor de mensen klaar staat dan iemand die met mooie woorden altijd een te volle agenda heeft om te kunnen klaarstaan.

Rest mij niet anders dan jou Gods zegen toe te wensen :w
« Laatst bewerkt op: november 04, 2006, 02:38:53 pm door Jahweh is genadig »

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: november 04, 2006, 02:49:46 pm »

quote:

Liudger schreef op 04 november 2006 om 12:41:
Mot dat nou? Nou weet iedereen het  8)7 !
Ahhh... maar je bent en blijft liefffff....  d:)b
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: november 04, 2006, 03:25:56 pm »

quote:

Jahweh is genadig schreef op 04 november 2006 om 14:13:
 Daarbij kan een blinde of dove geen autist begeleiden.
Nou ja zeg! Gaat me best goed af hoor ;)
Pinkeltjefan

Jahweh is genadig

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: november 04, 2006, 05:35:39 pm »
*  We zullen wel zien, zei de blinde man, en hij slenterde voort.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: november 04, 2006, 08:38:05 pm »

quote:

Wybo schreef op 04 november 2006 om 15:25:
[...]

Nou ja zeg! Gaat me best goed af hoor ;)
Ik wist niet dat je blind was?  O-)

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: november 04, 2006, 09:03:31 pm »

quote:

Liudger schreef op 04 november 2006 om 12:06:
Tja, misschien mis ik wel wat in een ander spectrum  8)
Tja, ik denk dat je rustig kan stellen dat mijn postgedrag af en toe wat zwartwit is.
 :D

Jahweh is genadig

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: november 04, 2006, 09:43:12 pm »

quote:

Laodicea schreef op 04 november 2006 om 21:03:
[...]
Tja, ik denk dat je rustig kan stellen dat mijn postgedrag af en toe wat zwartwit is.
 :D
:X

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: november 04, 2006, 10:19:02 pm »

quote:

dingo schreef op 04 november 2006 om 20:38:
[...]

Ik wist niet dat je blind was?  O-)
hey, er stond 'of' ja :)
Pinkeltjefan

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: november 05, 2006, 10:23:18 pm »

quote:

Essie schreef op 31 oktober 2006 om 09:03:
Heeft jouw kind ook een stoornis in het autistisch spectrum ?

Ja, twee stuks van onze kinderen: 1x klassiek autist en 1x asperger / pdd-nos. Zelf asperger met iets teveel leervermogen

quote:

Heb je behoefte om hierover met andere ouders te mailen ? Schrijf je dan in bij deze groep. Contact met lotgenoten is zó belangrijk en waardevol. Herkenning en erkenning bij elkaar vinden !
Niet zoveel als ik eerlijk ben. Ik zit liever met de mensen aan tafel ipv aan de mail.

quote:

Als meerwaarde van deze groep is deze lijst gestart vanuit een chr.levensovertuiging. Er zijn veel neutrale mailgroepen over dit onderwerp, maar daar is het moeilijk om over het geloof te kunnen praten.

Je moet dingen misschien wel scheiden denk ik dan : of je praat over autisme of je praat over geloof in zo'n groep. Komt nog bij dat er een niet te vatten grote groep geloven bestaat (dat is voor een autist ook wel eens lastig :) )
Maar: mochten er mensen behoefte aan zo'n mailgroep hebben: gewoon insteken, wie weet ontmoet je de mailers eens in het echt.
Ik ben zoals eerder gezegd niet zo voor maar dat is puur persoonlijk.
Mail me maar als je wat wilt weten

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: november 09, 2006, 04:16:43 pm »
Ik vraag me af voor ouders van welke kids die mailgroep nou specifiek is. Er staat wel 'met stoornis in autistisch spectrum', maar daarbinnen heb je een enorme variatie. Ik kan me goed voorstellen dat als je ouder bent van een klassieke autist, dat dit heel anders is dan als je een kind hebt met Asperger, Hoog Functionerend Autisme (dat is niet hetzelfde als Asperger, btw) of PDD/NOS, zeker als dat kind ook nog eens hoogbegaafd is (die combi komt nogal vaak voor).

Ik ben me er zelf wel van bewust dat ik mijn ouders vaak tot wanhoop moet hebben gedreven omdat ik Asperger heb (alleen is dat pas recentelijk ontdekt) én omdat ik (licht) hoogbegaafd ben, ik heb niet een overdreven hoog IQ, maar wel hoog genoeg om samen met wat andere eigenschappen (kon voor mijn vierde lezen, heb mezelf dat aangeleerd) dat etiketje opgeplakt te krijgen.

Mijn vader heeft de lagere school afgemaakt en verder geen onderwijs genoten en mijn moeder heeft de mulo gedaan. Ik was een 'moeilijk kind' omdat ze niks van mijn belevingswereld snapten. Autisme werd (en wordt) bij ons in de familie geassocieerd met de 'klassieke autist' die een borderline IQ van rond de 75 heeft, niet of nauwelijks communiceert en oogcontact mijdt. Asperger of PDD/NOS zijn onbekende dingen. Als mijn tantes over Aperger horen, dan snappen ze dat niet, asperges, die kennen ze, maar Asperger niet. Vandaar dus ook de grap in mijn eerste reactie.

Mijn ervaring is vooral dat anderen mij niet snappen en dat de neurotypische mensen zichzelf als uitgangspunt nemen en alles wat anders is als 'afwijking' beoordelen, en je moet als autist je aan hun normen aanpassen. Nu moet je tot op zekere hoogte je wel aanpassen aan je omgeving, maar dat betekent niet dat je als autist maar moet doen alsof je NT'er bent. NT'ers moeten er ook maar aan wennen dat er ook mensen zijn die slimmer, analytischer zijn dan zijn. ;)

Just my 2 cents. :)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: november 09, 2006, 07:30:13 pm »
...
« Laatst bewerkt op: november 09, 2006, 07:38:31 pm door wateengedoe2 »

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: november 09, 2006, 07:48:01 pm »
* Fotogravinnetje wordt nu wel nieuwsgierig wat weg2 nou eigenlijk te zeggen had ;)