Auteur Topic: (Nog) niet gelovig en wil de Bijbel lezen.  (gelezen 2134 keer)

*Loes*

• Bekijk profiel
(Nog) niet gelovig en wil de Bijbel lezen.
« Gepost op: oktober 30, 2006, 05:02:45 pm »
Hallo,

Ik ben Loes, een meisje van 16. Ik ben (nog) niet gelovig maar op de een of andere manier ben ik al een paar jaar geïnteresseerd in de Bijbel. Nu heb ik een Bijbel geleend bij de bibliotheek, om eens te kijken wat het is. Maar het probleem is, dat ik eigenlijk vrijwel niets van het christendom af weet en ook niet van de Bijbel. Wat moet ik gaan lezen, of moet ik zomaar beginnen? Kan ik dat wel zomaar?

Bedankt alvast!

Groetjes,
Loes..

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 30, 2006, 05:11:36 pm »
Hoi Loes!

Mjah, ik raad het persoonlijk niet aan om willekeurig te gaan lezen omdat je dan vaak een heleboel context en verbanden mist. Maar de evangelien kan je natuurlijk altijd beginnen te lezen.

Zoek een kerk in de buurt of een priester, die hebben meestal wel een bijbel leesgroep. Ook zijn er zgn. alpha cursussen voor jongeren.

Succes!  d:)b
« Laatst bewerkt op: oktober 30, 2006, 05:15:10 pm door Pooh »
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 30, 2006, 05:31:10 pm »

quote:

*Loes* schreef op 30 oktober 2006 om 17:02:
Hallo,

Ik ben Loes, een meisje van 16. Ik ben (nog) niet gelovig maar op de een of andere manier ben ik al een paar jaar geïnteresseerd in de Bijbel. Nu heb ik een Bijbel geleend bij de bibliotheek, om eens te kijken wat het is. Maar het probleem is, dat ik eigenlijk vrijwel niets van het christendom af weet en ook niet van de Bijbel. Wat moet ik gaan lezen, of moet ik zomaar beginnen? Kan ik dat wel zomaar?

Bedankt alvast!

Groetjes,
Loes..
Mijn spirituaal zegt altijd (nou ja, als het ergens op slaat dan): hoe je de Bijbel ook leest, fout kan je het eigenlijk niet doen, want het is hoe dan ook Gods woord.

Als ik je een tip mag geven: blader er gewoon eens doorheen, lees waar je oog op valt, lees verder als iets je pakt, en sla voorlopig over waarvan je denkt "jaaaa, jaaa, fijn dat onuitsprekelijke dinges de zoon is van andere onuitsprekelijke dinges".

Meer leren kan altijd, maar begin eerst maar eens: neem, en lees!

Succes en vooral veel plezier
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 30, 2006, 05:47:05 pm »
Modbreak:
Aantal berichten verwijderd, met excuus voor 't vergeten van de modbreak.Graag on-topic blijven hier, discussies over verschillen tussen alpha-cursussen mogen elders.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 30, 2006, 05:50:24 pm »
Beste Loes,

Fijn dat je in de Bijbel wilt gaan lezen!
Eigenlijk is dat een complete bibliotheek!

Waarschijnlijk weet je al wel dat er twee 'delen' zijn: het Oude en het Nieuwe Testament.

Dat nieuwe testament begint met vier evangeliën, daarin komt Jezus, onze Heer, zelf aan het woord:
zo kennen we de evangeliën van Mattheüs, Marcus, Lukas en Johannes.
Elk evangelie heeft zo z'n eigen invalshoek.

Ik zou - maar dat is allerminst een bindend advies!  -  beginnen met het evangelie van Marcus.
Dat is vrij gemakkelijk toegankelijk en ook het kortste van die vier evangeliën.

Daarna kun je verder kijken.
Wat het Oude Testament betreft: in het boek 'Psalmen' zit heel veel aan bemoediging, aan licht  en uitzicht. Tenminste ... zo ervaar ik dat ...

Sterkte er mee!

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 30, 2006, 07:12:27 pm »
Welke vertaling heb je geleend. Loes? De nbv (nieuwe bijbelvertaling) is bijvoorbeeld toegankelijker dan een statenvertaling. En er zijn nog vele andere vertalingen.

Tja, waar te beginnen? Genesis zou goed kunnen. De geschiedenissen zijn makkelijk leesvoer. Maar boeken als leviticus, numeri en deuteronomium zijn erg gedetaileerd. Misschien even laten liggen voor later en verder gaan in Jozua.

Wil je meer weten over de rode lijn van de bijbel? Dan is het wellicht handiger om eerst de evangelien en handelingen te lezen.

Gods zegen gewenst bij het lezen van Zijn woord.
« Laatst bewerkt op: oktober 30, 2006, 07:13:18 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Pinkeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 30, 2006, 09:48:14 pm »
Het evangelie van Marcus zou ik aanraden geloof ik. Dat is geschreven door een Griek die het verhaal van Jezus beschrijft aan een zekere Theofilus. Het boek Handelingen is ook van hem en het sluit goed aan op Marcus' eerste boek.
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 30, 2006, 10:04:20 pm »
Ehm, was Handelingen niet geschreven door Lucas?

Maar dat boeit niet zo, denk ik ;)

Ikzelf ben een jaar of acht geleden begonnen met lezen in de Bijbel zonder dat ik er iets van wist. Het voelde alsof ik in een veel te groot zwembad sprong, ik verzoop letterlijk.

Wat ik toen gedaan heb is een 'Leidraad bij de Bijbel' aanschaffen. Daar zijn veel verschillende van, maar ze hebben één ding gemeen: als je begint in een boek, kun je kort lezen waar het boek waarin je begint over gaat en vaak wordt er ook wat extra informatie bij gegeven, zoals wie het schreef, voor wie het bestemd was en (in het geval van het Oude Testament) wordt ook iets gezegd over de historische setting. Deze boeken zijn vaak ook wel bij de bieb te leen.

Ik heb de Leidraad van McGrath en kan deze erg aanraden:
leidraad via bol.com.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 31, 2006, 10:18:46 am »
(nieuwe testament, NT)
  • evangelie van Matteus of van Marcus of van Lucas (vertellen ongeveer hetzelfde)

• daarna het evangelie van Johannes (Johannes is namelijk als aanvulling op één van de eerste drie geschreven, geeft ook een wat filosofischere insteek).

enkele profetieën over Jezus (in het oude testament, OT):
  • psalm 22 ("mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten?")

• psalm 2 ("messiaanse koning")

• Jesaja, hoofdstuk 53 ("de lijdende knecht")

• Zacharia, hoofdstuk 9 (vers 9 en 10, "rijdend op een ezel").

Daarna misschien iets van Paulus (NT)?
  • (de brief aan de) Kolossenzen, hoofdstuk 1 en 2 lijken mij een aardige start.

• (brief aan de) Filippenzen (ook door Paulus geschreven), hoofdstuk 2 (met name vers 1 t/m 12)

• het boek 'Handelingen (der apostelen)' (door Lucas geschreven). Dit is een vervolg op Lukas' evangelie, het vertelt wat er met Petrus (en de anderen) gebeurt nadat Jezus weg is, en het vertelt hoe Paulus bekeerd werd.
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2006, 10:23:52 am door Nunc »

Pinkeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 31, 2006, 10:40:37 am »
Euhm ja, lees dus voor Marcus Lucas. O-)
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 31, 2006, 11:06:01 am »
Net als de Ethiopiër heb je uitleg bij het lezen van de Bijbel nodig (zie handelingen 8 vers 26 tot en met 40)

Ik raad je daarom aan om ook mensen te zoeken die je kunnen uitleggen wat er allemaal staat en om je te wijzen op de waardevolle dingen uit de Bijbel. Natuurlijk kan je vragen die je tijdens het lezen op komen altijd op dit forum plaatsen.
Verba volant, scripta manent