quote:
Dat heb ik ook gedaan Zijn Kind, of hij zo vlak voor zijn ontmoeting met het aangezicht van God nog berouw mocht tonen. Mijn intentie was oprecht, desondanks bespeurde ik bij mezelf wel een wat dubbel gevoel. Eigenlijk twijfelde ik of dit wel zinvol was, een gek gevoel eigenlijk. Later zag ik de beelden en heb de commentaren gelezen. Ik had niet de indruk dat hij nu echt tot inkeer was gekomen, ik meen te hebben begrepen dat hij zich eerder verharde, hoewel hij wel de islamitische geloofsbelijdenis leek uit te spreken.
van wikipedia:
Ik getuig dat er geen god is dan God, ik getuig dat Mohammed Gods boodschapper is."
Deze belijdenis moet volgens de islam met overtuiging worden uitgesproken. Bij de oproep tot het gebed klinkt deze geloofsbelijdenis diverse malen per dag uit de luidsprekers van iedere moskee (zie azan).
De shahadah wordt dagelijks door elke vrome moslim meermalen opgezegd tijdens de salat. Veel baby's in een moslimgezin krijgen het direct na hun geboorte in het ene oor gefluisterd; in het andere wordt de azan gefluisterd. Een bekeerling spreekt de shahadah uit en wordt daarna als moslim beschouwd. Dit kan in het bijzijn van twee getuigen zijn, in het bijzijn van de gemeenschap of alleen tegenover God.
Ik durf niet te zeggen of deze tekst hem nu wel of niet dichter bij God heeft gebracht in die laatste seconden. De naam Jezus wordt in ieder geval niet genoemd.