Auteur Topic: Doodstraf  (gelezen 911 keer)

tjaber

• Bekijk profiel
Doodstraf
« Gepost op: november 07, 2006, 05:07:29 pm »
De afgelopen dagen ben ik erachter gekomen dat er nogal verschillend gedacht wordt onder christenen over de doodstraf. De SGP is bijvoorbeeld voor de doodstraf, Balkenende kan het onder bepaalde omstandigheden zich voorstellen. Hoe denken jullie over dit onderwerp?

Met enige verbazing las ik het standpunt van de SGP over de doodstraf! De heer Van der Staaij tweede kamer lid van het SGP zegt dit standpunt te halen uit Romeinen 13 en Genesis 9. Graag wil ik met u kijken hoe Jezus met deze probleemstelling omging.

Joh 8:3-11 3 Toen brachten de schriftgeleerden en de Farizeeën een vrouw bij hem die op overspel betrapt was. Ze zetten haar in het midden en 4 zeiden tegen Jezus: ‘Meester, deze vrouw is op heterdaad betrapt toen ze overspel pleegde. 5 Mozes draagt ons in de wet op zulke vrouwen te stenigen. Wat vindt u daarvan?’ 6 Dit zeiden ze om hem op de proef te stellen, om te zien of ze hem konden aanklagen. Jezus bukte zich en schreef met zijn vinger op de grond. 7 Toen ze bleven aandringen, richtte hij zich op en zei: ‘Wie van jullie zonder zonde is, laat die als eerste een steen naar haar werpen.’ 8 Hij bukte zich weer en schreef op de grond. 9 Toen ze dat hoorden gingen ze weg, een voor een, de oudsten het eerst, en ze lieten hem alleen, met de vrouw die in het midden stond. 10 Jezus richtte zich op en vroeg haar: ‘Waar zijn ze? Heeft niemand u veroordeeld?’ 11 ‘Niemand, heer,’ zei ze. ‘Ik veroordeel u ook niet,’ zei Jezus. ‘Ga naar huis, en zondig vanaf nu niet meer.’

De Farizeeën rechtvaardigden de doodstraf uit de bijbel en veroordeelden de vrouw op grond van Leviticus 20:10 en Deuternomium 22:22. Ze hadden voldoende bewijs en konden haar overleveren aan het gezag. (de Romeinen)

Jezus veroordeelde de vrouw niet maar gaf haar zijn genade! Hij wist dat God uiteindelijk over haar zal oordelen. Jezus vertelde haar aanklagers dat iedereen zondig was en dat wie zonder zonde is (en de genade van Jezus niet nodig had) haar mocht veroordelen.

Hoe kunnen wij dan als christenen, die allemaal onverdiend de kostbare genade van Jezus Christus hebben ontvangen, vóór de doodstraf zijn. Jezus leert dat wij naar iedereen genadig moeten zijn. Ik zeg niet dat Saddam niet gestraft moet worden, maar het leven dat hij van God heeft gekregen mogen wij als christenen niet beëindigen.
Psalm 111:2: Machtig zijn de werken van de heer, wie ze liefheeft, onderzoekt ze...

HaJee

• Bekijk profiel
Doodstraf
« Reactie #1 Gepost op: november 07, 2006, 05:09:53 pm »
misschien is het goed om deze discussie ook door te lezen.
Where is the wisdom we lost in knowledge?

tjaber

• Bekijk profiel
Doodstraf
« Reactie #2 Gepost op: november 07, 2006, 05:12:52 pm »
Je hebt helemaal gelijk ik zag het te laat.
Psalm 111:2: Machtig zijn de werken van de heer, wie ze liefheeft, onderzoekt ze...

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Doodstraf
« Reactie #3 Gepost op: november 07, 2006, 06:52:35 pm »
Volgens mij kunnen we idd beter in die andere draad deze discussie voeren.
Voorlopig een slotje. Mocht de topicstarter hier over een ander aspect van de doodstraf willen doordiscussieren, dan moet 'ie me even mailen.
Modbreak:
slotje
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]