Auteur Topic: beamer  (gelezen 10750 keer)

jane

• on m'a dit: tu es devenu fou a
    • Bekijk profiel
beamer
« Gepost op: februari 13, 2004, 01:29:50 pm »
Ik heb geen idee of dit een goede manier is om erachter te komen hoe ik een beamer in de kerk geplaatst kan krijgen. Een verzoek bij de commissie van beheer leverde van hun kant alleen vragen op over wat dat allemaal wel niet zou kosten en waar het geval geplaatst zou moeten worden.
Mijn vraag hebben jullie in de kerk ervaring met beamers en wie is bereid mij daar informatie over te mailen om het wat aantrekkelijker te maken voor onze CvB?
 :D
On m'a dit: tu se devenu fou a cause de Celui qui tu aimes. J'ai dit: Le saveur de la vie n'est ce que pour les fous

Marloes

• Bekijk profiel
beamer
« Reactie #1 Gepost op: februari 13, 2004, 02:47:06 pm »
Schopje van Mededelingen naar Grand Cafe
/ edit
* offtopic berichten verwijderd
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2004, 04:00:18 pm door Marloes »
[Prediker 7:29]

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
beamer
« Reactie #2 Gepost op: februari 13, 2004, 09:25:38 pm »
Weet je al wat voor een soort beamer je nodig hebt? Meer info over waar je op moet letten bij aanschaf: tweakers-forum

Of wilde je dat niet weten?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pulpeet

• Bekijk profiel
beamer
« Reactie #3 Gepost op: februari 13, 2004, 10:46:07 pm »

quote:

op 13 Feb 2004 14:47:06 schreef Marloes:
offtopic berichten verwijderd
Idem.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
beamer
« Reactie #4 Gepost op: februari 13, 2004, 10:48:44 pm »
Waarom beginnen jullie niet met een overhead projector, dat scheelt kaptalen.
Of hebben jullie die al ?
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
beamer
« Reactie #5 Gepost op: februari 13, 2004, 10:50:57 pm »

quote:

op 13 Feb 2004 22:48:44 schreef Mientje:

Waarom beginnen jullie niet met een overhead projector, dat scheelt kaptalen.
Of hebben jullie die al ?
Met een overhead projector zijn alleen stilstaande beelden mogelijk. Als je toch iets wilt aanschaffen doe het dan gelijk goed. Als een CVB (eindelijk) heeft besloten een overhead projector aan te schaffen komt er zeker voorlopig geen beamer.

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
beamer
« Reactie #6 Gepost op: februari 13, 2004, 11:40:24 pm »
Beamers zijn er in soorten en maten. Belangrijk is om te bepalen waarvoor je ze wilt gebruiken. Niet alle beamers kunnen bijvoorbeeld snelle bewegingen aan. Bij grotere speciaalzaken in radio, tv, geluid kun je je zeker goed laten voorlichten. Maar ook een goede zaak in kantoorartikelen kan je er veel over vertellen. Aanschaf van een beamer is maatwerk, zeker in de kerk. Je hebt met veel zaken te maken als lichtinval, de afstand waarover eea nog te lezen moet zijn etc. Kortom ga op zoek in een plaats, stad bij je in de omgeving en er komt heus wel een goede oplossing.

Een aanschaf van een overheadprojector zou ik niet meer adviseren, tweede hands zijn die dingen ook genoeg voorradig overigens.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
beamer
« Reactie #7 Gepost op: februari 13, 2004, 11:42:02 pm »
Beamer?
kijk bij de Bethelkerk in Drachten www.bethel.nl
Als iemand weet hoe een beamer een oplossing kan zijn, dan de evangelische richtingen wel (kunnen we wat van leren)

Ook Drachten - Oost (GKV) overweegt een beamer aan te schaffen.
Maar, hoe zit het dan met copyright van de vertoonde teksten?
Is er iemand die dit weet?
Ik doe niet meer mee.

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
beamer
« Reactie #8 Gepost op: februari 14, 2004, 10:59:25 am »

quote:

op 13 Feb 2004 23:42:02 schreef Riemer Lap:
......

Maar, hoe zit het dan met copyright van de vertoonde teksten?
Is er iemand die dit weet?

Hmmmm, zou wel veel geld schelen, hoef je alleen nog maar een bijbeltje aan te schaffen. De liederen worden geprojecteerd. In het kader van de ontwikkelingen binnen de GKV een aantrekkelijke optie.

Maar naar de topicstarter. Kijk inderdaad goed wat je wilt. Kijk niet alleen naar de aanschafprijs maar ook naar de kosten van nieuwe lampen want die willen nog wel eens fors zijn. Moet hij tegen het plafond gemonteerd worden dan zijn er speciale modellen waarmee je het beeld 180graden kunt draaien. En alleen met een beamer ben je er niet je moet er ook beelden naar toe sturen vanuit een PC bijvoorbeeld. Kijk ook eens bij de consumenten bond die zullen wel een test hebben (ben zelf geen lid)
« Laatst bewerkt op: februari 14, 2004, 01:55:18 pm door Merwekade »

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
beamer
« Reactie #9 Gepost op: februari 14, 2004, 11:52:08 am »
Sommige mensen hebben een eigen beamer, misschien kun je er een huren om er mee te experimenteren.
De vraag is alleen hoe vaak wil je hem gebruiken, weegt dat op tegen de kosten.
Om bepaalde thema diensten op te luisteren, bij een gemeente vergadering komen de dingen goed van pas.
In combinatie met een digitale camera en MS powerpoint kun je heel gemakkelijk behoorlijk strak uitziende programma's maken.

Het is natuurlijk ook het overwegen waard om er eentje prive aan te schaffen en die uit te lenen voor het gebruik in de kerkdienst. Heb je een bioscoop in huis...

Beamers zijn op zich niet zo duur, alleen het onderhoud kan nogal in de papieren lopen.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
beamer
« Reactie #10 Gepost op: februari 14, 2004, 06:05:43 pm »
Nieuwe en bijna nieuwe beamers in de aanbieding, bij de Bethelgemeente van pastor Bottenbley.

http://www.bethel.nl/winkel/
« Laatst bewerkt op: februari 14, 2004, 06:14:22 pm door Wilhelmina »

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
beamer
« Reactie #11 Gepost op: februari 14, 2004, 06:20:58 pm »
Bijna alles aan alternatieven in de erediensten moet je eerst een keer meemaken voor je het kunt waarderen. De slimste route is dan ook om eerst eens een keer of wat met een geleende beamer te werken en dat echt goed te doen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de presentatie niet onduidelijk is door allerlei powerpoint-fratsen, maar werk met zwart op wit en gebruik een goede vormgeving. Je zult zien dat het naar zoveel meer smaakt dat zelfs een cvb er in wil investeren...
Verder, maar dat off topic, wat kan er nu tegen een be-amer in een gereformeerde eredienst zijn?
shoot me again, I ain't dead yet

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
beamer
« Reactie #12 Gepost op: februari 14, 2004, 06:33:16 pm »

quote:

op 14 Feb 2004 18:05:43 schreef Wilhelmina:
Nieuwe en bijna nieuwe beamers in de aanbieding, bij de Bethelgemeente van pastor Bottenbley.

http://www.bethel.nl/winkel/
http://www.bethel.nl/
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
beamer
« Reactie #13 Gepost op: februari 14, 2004, 06:40:40 pm »
Een beamer vereist overigens goede voorbereiding!!

Dat betekent:
* Elke pagina nalopen op spellingsfouten
* Liederen in de goede volgorde
* Eventuele coupletten en refreinen goed achter elkaar (geen heen-en-weer geblader)
* Een keer oefenen met de muziek erbij
* Erop letten of het goed leesbaar is (inderdaad, geen fratsen)
* Op het juiste moment switchen
* Niet teveel tekst op de pagina
* Tekst het liefst bovenaan als het projectiedoek vrij laag hangt/staat

Ik heb dit namelijk allemaal fout zien gaan, zelfs bij grote projecten als praise avonden van de EO!!

Ik heb nu toch al heel wat beamer-projecties tijdens kerk/zangdiensten gezien, en ik schat dat er in meer dan 75% van de gevallen storende fouten in voorkwamen.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
beamer
« Reactie #14 Gepost op: februari 14, 2004, 09:25:04 pm »

quote:

op 14 Feb 2004 18:40:40 schreef Zwever:

Dat betekent:
* Eventuele coupletten en refreinen goed achter elkaar (geen heen-en-weer geblader)

Ik heb dit namelijk allemaal fout zien gaan, zelfs bij grote projecten als praise avonden van de EO!!

Ik heb nu toch al heel wat beamer-projecties tijdens kerk/zangdiensten gezien, en ik schat dat er in meer dan 75% van de gevallen storende fouten in voorkwamen.
Heb je het nu niet over en overheadprojector?  Bij een beamer speel je toch gewoon een van te voren gemaakte band /dvd/ pc progje /etc. af?

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
beamer
« Reactie #15 Gepost op: februari 14, 2004, 09:44:25 pm »
Ik bedoel wel degelijk een beamer, om daarmee de tekst van een lied af te beelden (daarvoor worden beamers in de kerk uiteindelijk het meeste gebruikt).

Een filmpje of iets dergelijks met een beamer afbeelden is natuurlijk een stuk eenvoudiger.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
beamer
« Reactie #16 Gepost op: februari 14, 2004, 10:36:55 pm »

quote:

op 14 Feb 2004 21:44:25 schreef Zwever:
Ik bedoel wel degelijk een beamer, om daarmee de tekst van een lied af te beelden (daarvoor worden beamers in de kerk uiteindelijk het meeste gebruikt).

Een filmpje of iets dergelijks met een beamer afbeelden is natuurlijk een stuk eenvoudiger.
OK.   Maar die teksten kan je toch ook van te voren in de juiste volgorde zetten in powerpoint of iets dergelijks?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
beamer
« Reactie #17 Gepost op: februari 15, 2004, 03:16:52 pm »
Je kunt natuurlijk ook de te lezen bijbelteksten afbeelden, en de kernpunten van de preek weergeven. Dat laatste gebeurt nu vaak via een A5-je, dat van te voren wordt uitgedeeld bij de ingang.
Dus op die manier kan een beamer wellicht andere kosten besparen.

Copy-right moet je eens bij je CvB nagaan: meeste kerken schijnen door de Buma Stemra al te worden aangeslagen voor copy-right ivm de (verenigings)avonden waarop toch al allerlei gecopieerd materiaal rondcirkelt.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
beamer
« Reactie #18 Gepost op: februari 15, 2004, 03:38:26 pm »

quote:

op 14 Feb 2004 22:36:55 schreef Doarseveld:
OK.   Maar die teksten kan je toch ook van te voren in de juiste volgorde zetten in powerpoint of iets dergelijks?
En denk je dat er dan niks meer fout kan gaan? ;)

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
beamer
« Reactie #19 Gepost op: februari 15, 2004, 04:30:19 pm »

quote:

op 15 Feb 2004 15:38:26 schreef Zwever:
[...]

En denk je dat er dan niks meer fout kan gaan? ;)
Bij mij is het nog nooit fout gegaan, ligt gewoon aan je voorbereiding.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Pulpeet

• Bekijk profiel
beamer
« Reactie #20 Gepost op: februari 15, 2004, 07:42:56 pm »

quote:

op 14 Feb 2004 18:40:40 schreef Zwever:

Dat betekent:
Dit soort zaken worden routine als je het vaker doet. Daar zou ik dus niet zo heel bang voor zijn. Maar de eerste paar keer moet er dan idd veel tijd in gestoken worden. En zoek een pietje precies om dat te doen. Niet iedereen heeft het talent van beamers bedienen. ;)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
beamer
« Reactie #21 Gepost op: februari 15, 2004, 08:05:13 pm »
Wat me overigens opvalt is dat vernieuwingen in de kerk vaak door jeugd worden gedaan, die dan nét niet helemaal goed worden begeleid.

Ik stoor me er meestal zelf niet zo aan, maar zo maak je de nieuwe elementen direct wel vrij amateuristisch, wat ze niet altijd ten goede komt. (dus bijv. beamer-gebruik, of sing-in, of ... )

Overigens niks tegen die jongeren hoor want die doen het met ontzettend veel enthousiasme dus daar geniet ik wel van :)

jane

• on m'a dit: tu es devenu fou a
    • Bekijk profiel
beamer
« Reactie #22 Gepost op: februari 16, 2004, 01:36:24 pm »
Bedankt allemaal voor jullie adviezen, ik ga er mee aan de slag en als ik wat nieuws te vertellen heb, laat ik het weten.
Overigens stelde ik mij voor zo mogelijk alles met de beamer te gaan doen zodat het niet langer nodig is om een stapel kerkboeken mee te zeulen, ik ga inmiddels (met vier kids) met een boodschappentas naar de kerk! Daarnaast lijkt het me leuk iets met film te doen voor de jongeren onder ons. Daarnaast lijkt het me prettig voor gasten dat ze via de beamer kunnen volgen wat er gebeurt en waarom. :)
On m'a dit: tu se devenu fou a cause de Celui qui tu aimes. J'ai dit: Le saveur de la vie n'est ce que pour les fous

Arne

• Bekijk profiel
beamer
« Reactie #23 Gepost op: februari 16, 2004, 03:55:08 pm »
Volgens mij worden de beamers van de bethel gemeente op de volgende site aangeboden voor een ander publiek:

http://www.buurtaanbod.nl/company/index.php?CompanyCode=49

(onder het kopje ons aanbod zijn precies dezelfde beamers te koop)
Een betere kerk begint bij jezelf.

mmiddelk

• Bekijk profiel
beamer
« Reactie #24 Gepost op: maart 06, 2004, 08:31:25 pm »
Wij hebben net een beamer aangeschaft, na een grondige zoektocht waarbij we ook naar overheadprojectoren hebben gekeken.

De vraag kwam uit een aantal werkgroepen naar voren, Kind in de eredienst, Liturgie en Levenswijding. We denken aan mogelijke toepassingen als tonen en begeleiden van de liturgie (beurtzang bv.), tonen van liederen, tonen van landkaarten e.d. ter ondersteuning van de preek, doel van de collecte, agenda komende week (te tonen voorafgaand aan de eredienst).

Als CvB hebben we op verzoek van de Kerkenraad onderzocht hoe we e.e.a. konden realiseren, en hebben gelet op de volgende dingen:
* Hoge lichtopbrengst, moet ook overdag te gebruiken zijn bij volle zon
* Laag geluidsniveau
* Hij moet draagbaar zijn
* Plaatsingsmogelijkheden; geen gedoe met kabels e.d.
* Beeld moet ondersteunend zijn, niet aandacht opeisend

We zijn zodoende uitgekomen op een beamer (NEC LT260GK) die 1900-2400 Lumen lichtopbrengst heeft, 32db aan geluid produceert (in de kerkzaal pas hoorbaar binnen 1 meter afstand), compact en licht is, op een plankje aan de muur kan staan, en vervolgens normaliter met een zwarte powerpoint achtergrond witte tekst of gekleurde plaatjes op de muur projecteert. Het projectie-oppervlak is wel iets van 4 bij 6 meter, daarom is een superscherpe projectie niet nodig en is het geen probleem dat de muur gegranold is. Zo leidt het niet overmatig af; een scherm zou erg lelijk zijn, en een wit vlak met zwarte letters leidt veel meer af; de dominee zou ernaast bijna wegvallen....

Advies: laat je goed adviseren en laat de apparatuur demonstreren in de kerkzaal zelf. Het geluidsniveau is in een kleine kamer vaak heel anders dan in een grote zaal, en hoewel deze beamer in fluisterstand (1900 lumen) al stil genoeg is in een huiskamer, is het in de kerkzaal zelfs mogelijk om hem op 2400 Lumen te zetten (3 db extra geluid = 2 maal zoveel!) zonder dat dat storend zou zijn. Voor ons was uiteindelijk een hele belangrijke factor dat we schuin vanaf de zijmuur moesten kunnen projecteren naar de voorste muur; dan wil je niet dat je een trapezium-vormig beeld krijgt. Hiervoor bieden de meeste projectoren een zogenaamde "keystone" correctie, maar de meeste gaan niet verder dan pakweg 5 graden, terwijl wij 10 tot 18 graden nodig hadden.

Deze beamer bood dat, en een extreem laag geluidsniveau gekoppeld aan een hoge lichtopbrengst - dat maakte hem zijn aanschafsprijs van bijna 4000 Euro wel waard. Daarbij bleek hij te beschikken over een PCMCIA slot, waarin je een geheugenkaartje kan stoppen. Simpel voorbereiden thuis op je eigen PC, plaatjes op dat geheugenkaartje zetten, en je hoeft in de kerk alleen de beamer aan 220 volt aan te sluiten; een laptop is in de kerk niet meer nodig, met alle configuratie (problemen) die dat vaak toch nog wel enigszins met zich meebrengt. Vooral tijdens de eredienst zal dat meestal genoeg zijn, alleen wanneer je video's wilt gaan tonen moet je even een laptop regelen.

Met vriendelijke groet,
Martin van Middelkoop
Boekhouder Gereformeerde Kerk Zwijndrecht

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
beamer
« Reactie #25 Gepost op: maart 07, 2004, 04:27:01 pm »
Sinds verleden week hangt er in onze kerk een beamer. Ja hangt: Zo'n meter of acht onder het plafond. Boven de preekstoel is het scherm opgehangen. Een en ander is netjes wegwerkt en harmonieert prima met de rest van de kerkzaal. De teksten en beelden zijn goed te zien danwel te lezen, ook vanuit achter de kerkzaal.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Promtus

• Bekijk profiel
beamer
« Reactie #26 Gepost op: april 06, 2004, 12:16:29 am »
Hallo allemaal,

Wij gaan binnenkort de beamer actief in de kerk gebruiken. Zijn hier nog mensen met nuttige ervaringen en/of ideeën?

Mvg
Promtus

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
beamer
« Reactie #27 Gepost op: april 06, 2004, 12:39:25 am »
zorg voor een stopcontact in de buurt ;)
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
beamer
« Reactie #28 Gepost op: april 06, 2004, 12:45:41 am »
Er is hier ergens al een topic over een beamer in de kerk geloof ik.

Overigens is de tip van Joesef wel erg bruikbaar. :w

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
beamer
« Reactie #29 Gepost op: april 06, 2004, 12:47:46 am »
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

LaNaussee

• Bekijk profiel
beamer
« Reactie #30 Gepost op: april 06, 2004, 09:23:37 am »
Ik weet niet of er een topic over de beamer al bestaat. Maar uit ervaring met het gebruik van een beamer wil ik allereerst maar benadrukken dat de dienst goed doorgesproken moet worden met degene die de beamer bedient,. zodat de power-point presentatie gelijk loopt met de dienst. Het is best storend wanneer dat steeds misgaat. Daarnaast is het ook erg goed om van te voren goed af te stemmen welke bijbelvertaling gebruikt wordt, wat de volgorde is van de opwekkingsliedjes als die gezongen worden e.d. O ja, en niet te vergeten: geen zwarte letters tegen een donkere achtergrond.
Dit lijken allemaal logische zaken, maar ze gaan echt heel makkelijk verkeerd.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Marnix

• Bekijk profiel
beamer
« Reactie #31 Gepost op: april 06, 2004, 11:46:39 am »
Opwekkingsliedjes in de vrijgemaakte kerk?!?!?!?! Waar! :D

Test van tevoren bij welke lettergrote het nog goed leesbaar is, en zorg dat de volgorde van de dienst, en ook van de nummers die je zingt (vers, refrein, vers, refrein etc.) goed is.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
beamer
« Reactie #32 Gepost op: april 06, 2004, 12:14:16 pm »
even 'beamer in de kerk' intikken bij zoek, en je ontdekt dat er al eens een heel topic is volgekletst over de nutteloosheid van zo'n beamding. kijk hier maar eens...
...

Marnix

• Bekijk profiel
beamer
« Reactie #33 Gepost op: april 06, 2004, 01:17:03 pm »
Waarom is het nou gelijk weer nutteloos Arend?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
beamer
« Reactie #34 Gepost op: april 06, 2004, 02:36:43 pm »
ja, dat vroeg ik me ook af. waarom vinden al die mensen zo'n beamer nutteloos? :+ wij hebben er ook 1 in de kerk, hij hangt keurig aan het plafond en de laptop is in de kansel ingebouwd. alleen... sinds onze predikant vertrokken is gebruiken we het ding nauwelijks nog. alleen bij de kinderdiensten (o nee, sorry: dienst met speciale aandacht voor kinderen. anders krijgt de classis het benauwd...)
...

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
beamer
« Reactie #35 Gepost op: april 06, 2004, 03:13:44 pm »

quote:

arendpleysier schreef op 06 april 2004 om 12:14:
even 'beamer in de kerk' intikken bij zoek, en je ontdekt dat er al eens een heel topic is volgekletst over de nutteloosheid van zo'n beamding. kijk hier maar eens...

Ik heb voor het eerst een topic laten samengaan met een bestaande :P
Het betreft de berichten van 6 april.
Enige posts moeten nog gemod worden, maar het topic was al weg naar een gebied waar ik geen modrechten heb 8)7

Dus Marloes, Pleun... ;)
« Laatst bewerkt op: april 06, 2004, 11:02:24 pm door HarmW »
HarmW