Auteur Topic: Kringen: hoe zit het bij jou in de kerk?  (gelezen 2558 keer)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Kringen: hoe zit het bij jou in de kerk?
« Gepost op: september 29, 2006, 09:35:03 pm »
In dit topic wilde ik het graag eens hebben over kringen: kleine groepen die samenkomen om bijvoorbeeld bijbelstudie te doen.

De vragen die daarbij horen zijn:
1. Wat voor soort kringen zijn er aanwezig bij jou in de kerk?
2. Zijn er kringleiders; zo ja, wat doen ze?
3. Hoeveel procent van de leden in de kerk zit op een kring? (dat mag best een gokje zijn :))
4. Bij welk kerkverband hoor je? (GKV/PKN/Katholiek/etc.)

Ik ben zeer benieuwd, aangezien we bij ons in de kerk hier heel actief mee bezig zijn en ik hoop er het beste uit te halen! Ik leer graag van je!
« Laatst bewerkt op: september 29, 2006, 09:38:26 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 29, 2006, 09:37:52 pm »
Ik zal zelf maar beginnen dan :)

1. Bij ons is 2/3e van de kringen een echte bijbelstudiekring; de andere 1/3e is een combi van studie, pastoraat en gebed.
2. De bijbelstudiekringen hebben i.h.a. geen echte kringleider; alleen iemand die het rooster maakt. De andere kringen hebben wel een duidelijkere leider: die leidt vaak het gesprek en zorgt ervoor dat in de kring er aandacht aan de juiste zaken wordt gegeven.
2. Meer dan 65%
3. GKV
« Laatst bewerkt op: september 29, 2006, 09:39:08 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 29, 2006, 09:44:53 pm »
Oke, dan doe ik ook maar mee, vanuit Maastricht :)

1. Wij hebben een buurtkring-systeem. Per buurtkring wordt afgesproken hoe je het invult. Meestal voor een deel bijbelstudie, voor een deel ontspanning, en vrijwel altijd gezamenlijke maaltijd
2. Iedere buurtkring heeft 1 of 2 buurtkringcoördinatoren. Regelmatig is er met alle coördinatoren een overleg over hoe het gaat en waar men tegenaan loopt/gelopen is
3. Iedereen is ingedeeld, en ik denk dat ongeveer 75% van de gemeente ook daadwerkelijk actief is binnen de buurtkring
4. GKv
computerfout: een vreemde een in de byte

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 29, 2006, 10:02:26 pm »
Hmm oke, vanuit Amsterdam:

1. Geen kringen, wel af en toe gespreksgroepen. Van Bijbelinterpretatie tot Ignatiaanse Spiritualiteit tot Europese Kunstgeschiedenis tot Latijn. Binnenkort een gespreksgroep over de interpretatie van de encycliek Deus Caritas Est. Meer bijbelstudie en katholieke exegese zou overigens geen kwaad kunnen.

2. de gespreksleiders zijn paters Jezuieten. Sommigen zijn full-time priester (en dan bedoel ik dus incl. pastoraal werk etc), sommigen zijn docenten van o.a. de Gregoriana Universiteit te Rome. Het verschilt nogal.

3. Geen idee hoeveel 'vaste leden' onze kerk heeft. Hij zit altijd vol, maar dat komt ook vanwege het hoge aantal toeristen in Amsterdam, dus veel Amerikanen en Italianen zondags in de kerk. Bovendien is het geen parochiekerk (geografisch), want het wordt geleid door Jezuieten en valt dus niet direct onder de bisschop van Haarlem. Het aantal mensen dat meedoet aan de gespreksgroepen varieert nogal. Overigens doen hier ook niet-katholieken aan mee.

4. Rooms-Katholiek
« Laatst bewerkt op: september 29, 2006, 10:06:55 pm door St. Ignatius »
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 29, 2006, 11:36:02 pm »
Vanuit Rotterdam-C:

1. Diverse, merendeel bijbelstudie en per wijk, daarnaast ook gezellige aktiviteiten.

2. Ja meestal wel , zij leiden de avond, de rest gaat gezamelijk

3. Moeilijk te stellen. Ik ken daarvoor de mensen niet goed genoeg. 50%?

4. GKV
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 30, 2006, 08:57:45 am »
Amsterdam-ZW

1. huiskringen wordt gepromoot: groepjes van een man of 7-8, vooraf eten, dan serieus gedeelte, gebed, dan nog wat borrelen. Voor het serieuze gedeelte is geen vast programma, vult elke kring zelf in, al is er soms wel over gedacht om een 'gemeentethema' ook op de huiskringen te behandelen (bijv: hoe ben je kerk in een grote boze stad/je allochtone wijk). Het serieuze gedeelte betekent voor de een: pastoraat, voor de ander: bijbelstudie.
Los daarvan zijn er nog 1 of 2 klassieke bijbelstudieverenigingen, een gebedsgroep en een wandelclub.

2: bij mijn kring is te taak van de kringleider vooral organisatorisch. Die heeft op de avond zelf niet echt een leidende rol.
Er is wel een kringleiderscoachgroep.

3: ik weet het niet precies, schat zo'n 40%.
Er loopt trouwens een pilot waarbij randleden aan een huiskring gekoppeld worden, zodat die huiskring zich wat meer over hem/haar ontfermt. Jammer genoeg is dat in onze jonge, bruisende gemeente nodig: laat je je niet zien, dan word je al te makkelijk vergeten (ook omdat we recent gesplitst zijn).

4: GKv
« Laatst bewerkt op: september 30, 2006, 09:01:56 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 01, 2006, 12:31:00 pm »
Bij mij in de kerk zijn er wijkkringen, daarnaast voor jongeren (die vaak niet zo goed integreren in de wijk) vereniging met begeleiding/sturing door jeugdmentoren. 2x per kaar is er ook een toerustingscursus voor jongbelijdende leden.... dat is een serie van 5  intensieve avonden. Ik durf niet te zegggen hoeveel mensen er in totaal lid zijn van een kring maar het zijn er in ieder geval behoorlijk veel.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 02, 2006, 11:16:18 pm »
Ha, leuk :)
In onze gemeente NGK Overschie hebben we de traditionele wijkindeling aan de kant geschoven en het kerkelijke leven (her)ingericht met kringen, die waren er al, maar tegenwoordig meer gestuurd/gecoordineerd en geleid.
iedereen is in principe lid van minstens 1 kring (maar meesten van meerdere), er willen wel eens mensen zijn die om diverse redenen geen lid van een kring zijn, maar daar wordt ook voor gezorgd wat betreft o.a. de pastorale aandacht.

Kringen zijn vaak gespreksgroepen (bijbelstudie/bespreking [alpha]cursus, maar ook bijvoorbeeld specifiek voor ouders etc) maar eigenlijk elke andere vorm van groepsmatige inzet van gemeenteleden zoals het combo, de onderhoudsploeg, koffiezetters, etc.
De kringen worden per aandachtsveld gecoordineerd naar gelang de aard van de kring, elke kring heeft een kringleider c.q coordinator die contact houdt met de ouderling(en) en diaken(en) van zijn aandachtsveld.
Behalve het directe doel van de kring is een tweede doel een eerste (pastoraal) opvangnet voor 'problemen', mensen praten makkelijker met anderen die ze kennen dan met een ouderling die eens in het half jaar eens hoi komt zeggen ;) Mocht een specifiek probleem te groot zijn om binnen de kring met elkaar op te lossen kan de ouderling of diaken hulp bieden.

Het is eigenlijk een te groot verhaal om duidelijk te omschrijven, dus ik hoop dat iedereen het idee een beetje snapt, zoniet: vraag maar raak ;)

Oh, en voor het overzicht:

1) vanalles, voornamelijk gespreksgerichte kringen (bijbelstudie/gebed/situatiestudie)

2) kringleiders hebben in elk geval de koppeling met de ouderlingen/diakenen binnen hun eigen aandachtsveld, per kring wil de praktische invulling verschillen, niet alle leiders 'leiden' een kring ook echt.

3) 97% (maar dat is vrij makkelijk met zoveel kringen dus of het echt een vergelijkbaar getal is...)

4) NGK
« Laatst bewerkt op: oktober 02, 2006, 11:17:31 pm door Laurens »

Lilian

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 27, 2006, 07:55:26 pm »
1. Wij hebben de mannen en vrouwenvereniging, voor de jeugd is youth alpha bezig als vereniging en zelf zit ik op een groeigroep. Dit is een groep die gericht is op gemeenteopbouw en het groeien in het geloof. Groeigroep heeft een dubbele betekenis, namelijk dat we samen bezig zijn te groeien in ons geloof door bijbelstudie a.d.h.v. boekjes opgesteld door het Evangelisch Werkverband (elk jaar een nieuw thema, dit jaar op stage bij Jezus) en dat we als groepen groeien. Regelmatig wordt er een nieuw lid meegenomen, van binnen of buiten de kerk, waardoor er langzamerhand steeds meer leden komen.

2. Er is een kringleider en die leidt gewoon het gesprek. Dwalen we af dan moet ie ons erbij roepen al doen we dat bewust vaak niet omdat we juist dan op de meest geweldige gesprekken uitkomen. Maar in grote lijnen houdt de leider het allemaal in de gaten en stuurt het daar waar nodig.

3. Ik denk maar heel weinig, het is aan het groeien. In onze kerk merken we heel erg dat de Heilige Geest er hard aan het werk is. We zijn dan ook heel dankbaar dat we mogen zien dat steeds meer mensen graag weer meer over God willen leren en een groeigroep is dan een heel laagdrempelige manier om daarmee te beginnen. Tevens hebben wij een ontzettend oude gemeente procentueel gezien (klein dorp groot verzorgingshuis) en heb ik geen zicht op de mannen en vrouwenvereniging (woon hier nog maar 2 jaar) maar op de groeigroepen zit ongeveer nou 10 procent ofzo? Maar langzaamaan wordt het almaar meer.

4. Ik zit bij de PKN

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 27, 2006, 10:52:01 pm »
1.
Diverse kringen, voornamelijk in leeftijd verdeeld, het begint bij de 12-16, dan een 16+ jeugd (loopt tot ergens tot eerste helft 20) dit zijn zogenoemde kleine jeugd en jeugdvereniging.
Kleine jeugd wordt geleid door beleidende gemeente leden, gewone jeugd leidt zichzelf, maar onder toezicht van een jeugdcentrale.
Daarnaast is er ook een soort groep voor geestelijk minder begaafden.
Na de jeugd kleeftijd is er voor belijdende leden ook een door de predikanten geleide bijeenkomst van bijbelstudie. (de leeftijden die hierop afkomen zijn divers)
Na de zogenoemde jeugdverenigingen was een lange tijd een leeftijdsgat naar de mannen en vrouwen verenigingen. (welke gemiddeld rond de 40 a 50 in leeftijd zijn)
Ik weet van andere oudere jeugd die dit met hun vriendengroep op heeft gepakt, en zelf een soort 20+ of tegen de 30 groep is gestart, alleen dit is dan niet direct een open groep, dit idee heb ik toen ook over genomen in mijn vriendengroep die ook de 16+ jeugd ontgroeid was, dit soort groepjes zullen er denk ik meer zijn. (ook zit er een andere reden achter, dat met de beslommeringen van een jong volwassene er soms weinig tijd over is om met vreinden egzellig bij elkaar te komen, en dit zo deels opgelost is)
Wel hebben we in navolging van dit idee, om voornamelijk mensen met de zelfde leeftijd bij elkaar te laten komen een open 20+ groep gestart.
Dit soort groepjes hebben niet echt een aangestelde leider, maar qua ervaring in groepsleiding merk je toch dat dit bij bepaalde personen terecht komt.
deze 20+ groepjes hebben een heel informeel gezellig, maar juist ook grondig de Bijbel doorspitten.
Ook is er nog een gebedsgroep actief, en nog een soort verontruste bezinninggroep.
over eventuele andere groepjes, of bijbelkringen van (mini)wijkjes zijn mij geen exacte gegevens bekend, al hoor ik hier en daar wel es wat, maar ja in een grote gemeente kun je ook niet alles weten.
Owja ook loopt er nog eeen Alpha, en daarnaast soms wat andere korte cursussen.

2. verschillend dus per groep of leeftijd, de (huiskamer) 20+ groepjes zijn het minst formeel, de groepen die het kerkgebouw als vergaderplaats hebben hebben over het algemeen iets meer structuur is mijn ervaring.

3. Dat vind ik een lastige vraag, in mijn geval spreek ik alleen even over de 20-30 leeftijd, en dan denk ik dat dit waarschijnlijk nog geen 50% is. maar ik hoop dat ik het hiermee mis heb.
ik weet alleen van cijfers van de 16+ dat op een bepaald moment ongeveer 60-70% van de 16-22 jarigen op die 16+ jeugdverenigingen zaten.
En dit lijkt mij wel een graadmeter om het verloop van de oudere leeftijden af te meten

4. GKV
« Laatst bewerkt op: november 27, 2006, 10:52:41 pm door spacy »
[JESUS]Life[/JESUS]