quote:
Jahweh is genadig schreef op 06 november 2006 om 13:04:Ik zing ter ere van God. Daarbij probeer ik ook op inhoud van de tekst te letten.
Vraag jij nu eigenlijk of lanceer jij nu stelling: "dat als je een gebed zingt, het in-
getogen zou moeten gebeuren en bij een loflied er uit volle borst gezongen zou
moeten worden"?
Ergens hoop ik van niet. Anders zou jij mij wel stof tot nadenken hebben geven...
Ik probeer aan te geven dat de melodie en de uitvoering van een lied of psalm moeten passen bij de tekst. Het zijn geen losse dingen. Er wordt mijns inziens veel te eenzijdig naar de tekst gekeken en niet naar de uitvoering.
En nog iets. Ik speel zelf in een orkest, het mag duidelijk zijjn dat ik meer dan gemiddelde affiniteit met muziek heb (niet zozeer met zang trouwens, maar ik doe mijn best). Hoe zit het dan met stukken die zonder tekst worden uitgevoerd? Het is geen gereformeerd of zelfs christelijk orkest, maar toch draag ik het orkest en de muziek op aan God, dat het mooi en tot Zijn eer mag worden uitgevoerd.
Ook melodieën hebben een inhoud en kunnen mensen raken. Het maken van deze instrumentale muziek tilt mensen boven zichzelf uit, heb ik gemerkt. Ik heb meer dan eens meegemaakt dat ons amateurorkestje muziek maakte waar mensen letterlijk tranen van in de ogen kregen. Puur naar het niveau van de muzikanten kijkend is het zelfs "onmogelijk" om dat te bereiken. Ook in het orkest zijn de niveauverschillen namelijk erg groot. Maar muziek maak je SAMEN.
Dit onderscheid tussen muziek maken en psalmen zingen vind ik niet terug in de kerk. We zingel vaak wel, maar maken geen muziek. Nogmaals: ieder zingt op zijn eigen niveau, dat snap ik ook wel. Zelf ben ik ook geen groot musicus, en al helemaal geen groot zanger. Maar om het nu puur te houden bij: als je vanuit je hart zingt, dan is het goed, ook al zing je vals, nee, dat is me toch te kort door de bocht.
En tot slot, verschillende stijlen van muziek, bijvoorbeeld psalmen of liederen, of lofpsalmen of droevige psalmen, vragen mijns inziens weldegelijk een verschillende aanpak. Goede organisten houden daar rekening mee en trekken de gemeente als het ware mee in een passende manier van zingen, namelijk ingetogen of uitgelaten, enzovoort. (Gelukkig spelen we in het orkest Joy to the world ook niet hetzelfde als Stille nacht ofzo, het zou me wat zijn!)