Auteur Topic: 1 petrus 3: 18-21  (gelezen 1767 keer)

nijntje

• Bekijk profiel
1 petrus 3: 18-21
« Gepost op: november 19, 2006, 07:50:11 pm »
daarin staat:

Christus heeft ook geleden. Hij is eenmaal voor onze zonden gestorven, als een onschuldige voor de schuldigen. Hij heeft dat gedaan om ons bij God terug te brengen. Maar hoewel Zijn lichaam gestorven is, is het door de Geest weer levend gemaakt. Zo kon Hij naar de geesten in de gevangenis gaan om hun bekend te maken wat Hij heeft gedaan. Dat betreft hen, die in de tijd van Noach weigerden te luisteren, hoewel God geduldig op hen wachtte, terwijl Noach de ark bouwde. Toen werden acht mensen gered, terwijl de anderen verdronken. Die acht mensen werden gered ondanks al het water. Als contrast daarmee wordt u dan ook gered door de doop. De doop betekent niet dat het vuil van uw lichaam wordt afgewassen, maar het is een gebed tot God om een goed geweten door de opstanding van Jezus Christus.  (1 Petrus 3:18-21 HTB)

Ik begrijp deze ene zin echt niet: "Zo kon Hij naar de geesten in de gevangenis gaan om hun bekend te maken wat Hij heeft gedaan."

Wat wordt hiermee bedoeld? Iemand een idee?

b.v.d. :)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 19, 2006, 07:56:27 pm »

quote:

nijntje schreef op 19 november 2006 om 19:50:
daarin staat:

Christus heeft ook geleden. Hij is eenmaal voor onze zonden gestorven, als een onschuldige voor de schuldigen. Hij heeft dat gedaan om ons bij God terug te brengen. Maar hoewel Zijn lichaam gestorven is, is het door de Geest weer levend gemaakt. Zo kon Hij naar de geesten in de gevangenis gaan om hun bekend te maken wat Hij heeft gedaan. Dat betreft hen, die in de tijd van Noach weigerden te luisteren, hoewel God geduldig op hen wachtte, terwijl Noach de ark bouwde. Toen werden acht mensen gered, terwijl de anderen verdronken. Die acht mensen werden gered ondanks al het water. Als contrast daarmee wordt u dan ook gered door de doop. De doop betekent niet dat het vuil van uw lichaam wordt afgewassen, maar het is een gebed tot God om een goed geweten door de opstanding van Jezus Christus.  (1 Petrus 3:18-21 HTB)

Ik begrijp deze ene zin echt niet: "Zo kon Hij naar de geesten in de gevangenis gaan om hun bekend te maken wat Hij heeft gedaan."

Voorzover ik weet verwijst dat naar Christus' verkondiging aan de doden, tussen kruisiging en verrijzenis.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 20, 2006, 07:50:42 am »
Ik geloof ... in Jezus Christus ... die nedergedaald is ter helle, de derde dag verrezen uit de doden...

Dat dus :) Overigens is de hel hier niet wat wij eronder verstaan, aka de godverlaten staat waar mensen die God willens en wetens afwijzen, na hun dood komen. Het is het dodenrijk, waar alle overledenen toen de hemel nog niet vrij toegankelijk was, omdat Jezus Zichzelf nog niet geofferd had.
« Laatst bewerkt op: november 20, 2006, 07:51:25 am door wateengedoe2 »

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 20, 2006, 08:39:30 am »
Roodkapje zwengelde dit al eerder aan (26 mei 2005 om 23:59)

* Liudger vraagt zich af hoe je achter een topic id komt om daarnaar te verwijzen
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 20, 2006, 12:02:07 pm »

quote:

Liudger schreef op 20 november 2006 om 08:39:
Roodkapje zwengelde dit al eerder aan (26 mei 2005 om 23:59)

* Liudger vraagt zich af hoe je achter een topic id komt om daarnaar te verwijzen

offtopic:De Topic-ID van deze topic is 6711, de laatste vier cijfers van de link naar de topic (dus het deel achter http://forum.gkv.nl/list_messages/)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 20, 2006, 07:59:09 pm »
Modbreak:
Off-topic berichten verwijderd. We houden ons hier aan de bespreking van 1 Petrus 3: 18-21 en  met eventuele linken naar bijbelgedeelten die met deze tekst verband houden. De behandeling van een 'leer' kan in andere subfora zoasl CL of GL.

Zie de policy die hier geldt:
Deze plek van het forum is gereserveerd voor nadere bestudering van bijbelteksten en –fragmenten.
...
• discussies worden gevoerd aan de hand van concrete bijbelteksten of –fragmenten. De topicstarter geeft dan ook duidelijk aan op basis van welke teksten hij zijn thema baseert.
...
• Waar is dit topic niet voor bedoeld? Het is niet de bedoeling om middels dit topic allerlei leerstellige kwesties aan de orde te stellen.
...
de kern van dit Bijbelstudieforum is de Bijbel. Discussies worden hier dan ook uitsluitend gevoerd rondom de Heilige Schrift

Eventuele vragen hierover of een verzoek om verplaatsing graag via een TR
« Laatst bewerkt op: november 20, 2006, 07:59:39 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 20, 2006, 11:34:05 pm »

quote:

nijntje schreef op 19 november 2006 om 19:50:
daarin staat:

Nijntje lees door tot hoofdstuk 4 vers 6.
In vers 6 staat denk ik je antwoord en het verband met de door jou aangedragen passage.
Overigens een aardige passage om eens te overdenken in verband met de God die vanwege zijn teleurstelling (zo je wilt woede) in de mens slechts NOACH en zijn aanverwanten redde en de rest van de mensheid liet verzwelgen in het water.
Zijn die geesten dan toch nog gered door de kruisdood van Jezus Christus vraag ik me af, of betekent vers 6 wat anders.

Kajem
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven