Ik weet niet of software ook onder dit kopje 'TV, radio, internet en boeken' valt. Zo niet, dan moet het maar verplaatst worden.
Sinds vandaag ben ik de gelukkige eigenaar van een nieuw 'spel'. Het spel is er in verschillende formaten: voor PC, Xbox360 en PS2. De makers ervan noemen het een 'game', ikzelf zou het eerder een 'fitnessprogramma' willen noemen.
Als je het programma geïnstalleerd hebt word je begroet door je personal trainer, die Maya heet. Je kunt je eigen profiel aanmaken en daarin geef je aan hoe lang je bent, hoe zwaar je bent, en door een paar oefeningen te doen en je polsslag door te geven kan het programma een indicatie krijgen van je conditie. Als je dat gedaan hebt, krijg je een aanbeveling voor je lange-termijn doelen: afvallen, cardio, trainen van bepaalde zones. Als je wilt afvallen kun je je streefgewicht invoeren.
Elke keer als je inlogt kun je zelf bepalen wat je wilt doen, de trainer geeft aan wat het beste bij je doelen past, maar je kunt zelf ook een ander doel kiezen voor die training. Verder kun je kiezen hoe lang je wilt trainen, welke omgeving en muziek het beste bij je stemming past. Daarna gaat de training van start. Er zijn ook bonussen. Je kunt brons, zilver en goud-toegang krijgen door regelmatig je oefeningen te doen waardoor je meer keuze hebt uit muziek en omgevingen. Tussentijds kun je aangeven of het programma te zwaar, te licht of goed te doen is. Afhankelijk daarvan worden je oefeneningen bijgesteld.
Er is ook een 'meditatational garden' waarin je ontspanningsoefeningen kunt doen. Verder kun je kiezen voor dieten met een bepaald aantal calorieën per dag.
Ik heb het programma aangeschaft omdat ik gestopt ben met 25 uur per week werken en zit nu veel thuis achter de computer, de TV etc. Ik kwam gelijk 4 kilo aan en aangezien ik niet veel geld heb was een sportschool veel te duur. Ik was iets van 25 euro kwijt voor dit programma en heb het via internet besteld (
bron).
Vanmiddag heb ik de eerste workouts gedaan en ik wou me niet laten kennen. Na een halfuur 'Jogging in place', 'jumping jacks' en 'heel jacks' en andere springoefeningen dacht ik dat ik dood ging. Natuurlijk weigerde ik toe te geven dat het te zwaar voor me was, dus de trainer ging vrolijk door met springoefeningen opgeven. Morgen toch maar zeggen als het teveel wordt...

In ieder geval ben ik erg blij met dit soort 'spellen'. Ik ben benieuwd of meer mensen dit kennen en of mensen meer van dit soort dingen kennen via internet of als spel. Ik kan me voorstellen dat je niet makkelijk naar een sportschool gaat als je echt nog nooit hebt gefitnessed of dat je je nogal te kijk voelt staan als je met een groep mensen aerobicsoefeningen moet gaan doen. Wat zijn jullie ervaringen met dit soort 'thuis fitness' initiatieven (video's etc.)?