Auteur Topic: Vrijgemaakt heeft een negatief Imago  (gelezen 8184 keer)

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt heeft een negatief Imago
« Reactie #50 Gepost op: januari 09, 2007, 09:20:41 am »

quote:

Marnix schreef op 08 januari 2007 om 16:51:
Tja, ook onder veel christenen hebben we nog wat een negatief imago.... een naslaap van ons enige-ware-kerk-denken. Ik zat laatst in de trein, hoorde ik twee meisjes tegen elkaar zeggen: Ja, ik ben op zoek naar een gemeente, ben wel wat aan het rondkijken... Laatst in de vrijgemaakte kerk geweest, best goede diensten maar ik weet het niet.... die mensen zijn zo raar. Ik kuchte eens nadrukkelijk en zei dat ze de pech had net naast een vrijgemaakte te zijn gaan zitten. We raakten in gesprek en ze vertelde een vage vriendin te hebben die vrijgemaakt is, en altijd als ze ergens anders waren moest en zou ze perse ergens naar een vrijgemaakte kerk gaan... niet met de rest mee naar wat voor gemeente dan ook, nee, altijd naar een vrijgemaakte kerk. Toen dacht ik al: Het is gewoon terecht dat ze dat beeld dan heeft, mensen scheppen dat beeld zelf. Gelukkig snapte ze wel dat er op dit punt een hoop verschillen zijn tussen mensen en dat er ook een heleboel vrijgemaakten zijn die niet zo denken.... maar hier komt het negatieve imago denk ik wel vandaan..... dus laten we er maar wat aan gaan doen.:)

Tja, ook onder veel mensen hebben wij christenen nog wat een negatief imago..... Ik zat laatst in de trein, hoorde ik twee meisjes tegen elkaar zeggen: Ja, ik ben op zoek naar een religie, ben wel wat aan het rondkijken... Laatst bij christenen geweest, best goede diensten maar ik weet het niet.... die mensen zijn zo raar. Ik kuchte eens nadrukkelijk en zei dat ze de pech had net naast een christen te zijn gaan zitten. We raakten in gesprek en ze vertelde een vage vriendin te hebben die christen is, en altijd als ze ergens anders waren moest en zou ze perse ergens naar een kerk gaan... niet met de rest mee naar wat voor reilgieuze bijeenkomst dan ook, nee, altijd naar een kerk. Toen dacht ik al: Het is gewoon terecht dat ze dat beeld dan heeft, mensen scheppen dat beeld zelf. Gelukkig snapte ze wel dat er op dit punt een hoop verschillen zijn tussen mensen en dat er ook een heleboel christenen zijn die niet zo denken.... maar hier komt het negatieve imago denk ik wel vandaan..... dus laten we er maar wat aan gaan doen.:)

misschien moet je niet zo doen alsof 'ware kerk'-denken een eigenaardig cultureel trekje is. Het is namelijk niets anders dan de reden waarom jij ongetwijfeld bent gaan protesteren toen je dit verhaal leest. Als Christen hoor je niet thuis in een moskee of in een Reiki-meditatiecentrum of wat dan ook. Hooguit als toerist, maar zeker niet omdat de moskee of de tempel van de Jehova's getuigen (of vul iets in wat op zondag open is) nu toevallig dichterbij is dan de kerk. Geef voor jezelf eerlijk antwoord waarom jij vind dat je daar niet thuishoort, en je hebt het antwoord waarom (veel) vrijgemaakten vinden dat ze niet thuishoren bij een andere kerk. Ze wijzen alleen op meer punten de verschillen aan omdat ze die kennelijk op meer fronten belangrijk vinden. Dat is niet een kwestie van 'eigenaardig' of 'vaag' ofzo, maar gewoon een kwestie van anders inschatten wat belangrijk (en daarmee 'scheidend') is. En jij doet precies hetzelfde als je een dienst in een moskee afwijst als vervanging voor een kerkdienst. Dan kunnen moslims nog zozeer dezelfde Schepper vereren, en dan kunnen Jehova's getuigen het nog zoveel over Jezus hebben, maar ik vermoed toch zeer sterk dat je dat niet genoeg zou vinden?

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: januari 09, 2007, 09:30:43 am »

quote:

Geef voor jezelf eerlijk antwoord waarom jij vind dat je daar niet thuishoort, en je hebt het antwoord waarom (veel) vrijgemaakten vinden dat ze niet thuishoren bij een andere kerk. Ze wijzen alleen op meer punten de verschillen aan omdat ze die kennelijk op meer fronten belangrijk vinden. Dat is niet een kwestie van 'eigenaardig' of 'vaag' ofzo, maar gewoon een kwestie van anders inschatten wat belangrijk (en daarmee 'scheidend') is. En jij doet precies hetzelfde als je een dienst in een moskee afwijst als vervanging voor een kerkdienst. Dan kunnen moslims nog zozeer dezelfde Schepper vereren, en dan kunnen Jehova's getuigen het nog zoveel over Jezus hebben, maar ik vermoed toch zeer sterk dat je dat niet genoeg zou vinden?

Op welke belangrijke punten verschillen vrijgemaakten van andere kerken?
Laten we het eens houden op GKV t.o.v. Gereformeerde Bonders in de hervormde kerk. Gewoon om het niet te algemeen te houden en wat meer te kunnen toespitsen.
Wat maakt het dat die punten onoverkomelijk zijn?

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: januari 09, 2007, 09:47:54 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 09 januari 2007 om 09:30:
[...]

Op welke belangrijke punten verschillen vrijgemaakten van andere kerken?
Laten we het eens houden op GKV t.o.v. Gereformeerde Bonders in de hervormde kerk. Gewoon om het niet te algemeen te houden en wat meer te kunnen toespitsen.
Wat maakt het dat die punten onoverkomelijk zijn?

wat mij betreft is er tussen die twee groepen idd weinig verschil, behalve dan dat bonders ervoor kiezen om in een kerkverband deel te nemen waar Jezus geloochend wordt door andere kerken in datzelfde verband. Aangezien Licht en duister niet samengaan volgens Paulus, kan dat een groot bezwaar zijn. Daarnaast zijn bonders vaak meer bevindelijk ingesteld.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: januari 09, 2007, 10:21:39 am »

quote:

Nunc schreef op 09 januari 2007 om 09:47:

[...]

wat mij betreft is er tussen die twee groepen idd weinig verschil, behalve dan dat bonders ervoor kiezen om in een kerkverband deel te nemen waar Jezus geloochend wordt door andere kerken in datzelfde verband. Aangezien Licht en duister niet samengaan volgens Paulus, kan dat een groot bezwaar zijn. Daarnaast zijn bonders vaak meer bevindelijk ingesteld.

Als we dat onderdeel uitmaken van de PKN even terzijde leggen en er van uitgaan dat kerken hun lokale verantwoordelijkheden hebben (geen geperforeerde kerkgrenzen)
Is dat bevindelijke dan een breekpunt om broederbanden aan te gaan, of is er ruimte om  binnen de GKV de bevindelijkheid van geloof uit te mogen dragen.

Voor de geode orde. Ik beschouw het nu even lokaal theologisch en niet kerkverbandtechnisch.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: januari 09, 2007, 10:59:29 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 09 januari 2007 om 10:21:
[...]

Als we dat onderdeel uitmaken van de PKN even terzijde leggen en er van uitgaan dat kerken hun lokale verantwoordelijkheden hebben (geen geperforeerde kerkgrenzen)
Is dat bevindelijke dan een breekpunt om broederbanden aan te gaan, of is er ruimte om  binnen de GKV de bevindelijkheid van geloof uit te mogen dragen.

Voor de geode orde. Ik beschouw het nu even lokaal theologisch en niet kerkverbandtechnisch.

ik zou denken dat het dan mogelijk is, omdat de GKV ook met de bevindelijkere CGK probeert broederbanden etc aan te gaan.

maar je kunt niet om een landelijk verband heen. Dat verband is namelijk van kerken die elkaar erkennen, en als jij ergens kerk X erkent, en die kerk erkent op haar beurt kerk Y waar jij het totaal niet mee eens bent dan heb je problemen.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: januari 09, 2007, 11:12:15 am »
Het klinkt een beetje tegenstrijdig. Je wilt aan de ene kant alleen kijken naar lokale kerken, en kerkverbanden negeren, aan de andere kant wil je wel 'broederbanden' aangaan, wat nogal formeel klinkt.

Naar mijn mening is het veel werkbaarder om te beseffen dat er verscheidenheid is aan kerkverbanden, en dat we dat probleem niet binnen korte tijd kunnen oplossen, maar dat er wel waardevolle samenwerking kan zijn. Je kunt best samenwerken als het gaat om Alpha-cursussen, gezamenlijke toerusting, activiteiten voor de stad, kerkplanting, et cetera, zonder dat je meteen ingewikkelde dingen als 'samensprekingen' gaat doen?

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: januari 09, 2007, 01:02:21 pm »
daarom werkt het vaak ook niet Pooh. Mijn vriendin vertelt dat in de gemeente waar ze zat, de CGK in Goes, men samenwerkt met de GKV. Ze hebben een gezamelijk koor dat met kerst in de CGK zit, en verscheidene vrijgemaakte leden van dat koor zingen mee in het koor als ze in de GKV zingen, maar zingen ze in de CGK, dan zijn ze er niet, moeten ze naar hun eigen kerk :D

Als je wel wil samenwerken maar jezelf beter vindt dan die ander kom je er niet. Dan krijg je de mentaliteit van: Ja, we vinden de verdeeldheid vreselijk en willen er wat aan doen... als alle andere christenen dan maar worden zoals wij. Egocentrisme in de zin van kerkverbanden zeg maar. Jezelf uitnemender achten dan de ander... want ja, je bent natuurlijk niet voor niets lid van je kerkgenootschap :)

Ik denk dat het juist heel goed is om af en toe over je kerkmuren heen te kijken.... anders kom je in een gesloten apart wereldje terecht... zal ik later nog wel wat meer over vertellen :)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: januari 09, 2007, 01:17:29 pm »

quote:

Marnix schreef op 09 januari 2007 om 13:02:
(..)
Als je wel wil samenwerken maar jezelf beter vindt dan die ander kom je er niet. Dan krijg je de mentaliteit van: Ja, we vinden de verdeeldheid vreselijk en willen er wat aan doen... als alle andere christenen dan maar worden zoals wij. Egocentrisme in de zin van kerkverbanden zeg maar. Jezelf uitnemender achten dan de ander... want ja, je bent natuurlijk niet voor niets lid van je kerkgenootschap :)
(..)

Vind je het ook 'egocentrisme' en 'jezelf uitnemender achten dan de ander' als een christen zegt: "ik wil best eens samenwerken met een moskee, maar als het op de diensten aankomt ga ik toch echt naar de kerk"?

Ik vind de verdeeldheid in de wereldreligies ook vreselijk, wellicht nog wel erger dan die binnen het christendom, en ik wil toch ook heel graag dat iedereen christen wordt, is dat dan "Egocentrisme in de zin van religies zeg maar. Jezelf uitnemender achten dan de ander..."?

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: januari 09, 2007, 03:02:05 pm »

quote:

Nunc schreef op 09 januari 2007 om 13:17:

[...]

Vind je het ook 'egocentrisme' en 'jezelf uitnemender achten dan de ander' als een christen zegt: "ik wil best eens samenwerken met een moskee, maar als het op de diensten aankomt ga ik toch echt naar de kerk"?

Ik vind de verdeeldheid in de wereldreligies ook vreselijk, wellicht nog wel erger dan die binnen het christendom, en ik wil toch ook heel graag dat iedereen christen wordt, is dat dan "Egocentrisme in de zin van religies zeg maar. Jezelf uitnemender achten dan de ander..."?

Sommigen zullen dat zo zien. Ik kijk daar wel wat anders tegenaan, en dat lijkt me niet zo vreemd. Ik verbaasde me al over je eerderee reactie op mijn post en ben er maar even niet op ingegaan, omdat ik er vanuit ga dat jij het verschil wel snapt tussen bijvoorbeeld een christen en een moslim, en een christelijk gereformeerde en een gereformeerd vrijgemaakte.

Ik snap je vergelijking dus niet en vind het nogal misplaatst. De kern van het christelijke geloof, het evangelie, is dat Christus, Gods Zoon, de enige weg naar de Vader is en we door Hem met God verzoend mogen zijn. Met een ieder die dat gelooft voel ik verbondenheid, het is immers het fundament van het christelijk geloof. Ook met christenen uit andere kerken voel ik dan eenheid, omdat Christus ons bindt en we allen Hem als Verlosser hebben en God als Vader. Met moslims voel ik niet een verbondenheid omdat we allen in een opperwezen geloven ofzo... dan ga je voorbij aan de essentie van het christendom, Jezus dus.  

Dat er tussen religies zoveel onderlinge strijd en haat is is erg, daar ben ik het helemaal mee eens. We zouden in vrede met elkaar moeten leven, maar daarbij niet het onderscheid tussen de religies uit het oog verliezen, als het je niet uitmaakt of je nou moslim bent of christenen of wat dan ook, onder het motto: We geloven allemaal in een God, dan kan je het christendom wel opdoeken, want dan speelt Christus geen rol van betekenis meer in ons geloof. Maar ik vind het erger dat volgelingen van Christus elkaar negeren, afdoen als nepchristenen, dat het lichaam van Christus verdeeld is in allemaal groepjes die onderlinge concurreren, die elkaar niet serieus nemen, zichzelf beter vinden dan die anderen.

En nee, dat heeft niet te maken met jezelf uitnemender achten dan de ander.... dat heeft te maken met Christus centraal hebben staan en Hem uitnemender achter dan wie dan ook... en terecht, Hij is de Koning der koningen, de Heer der Heren, de nam boven alle namen.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: januari 09, 2007, 04:35:15 pm »

quote:

Marnix schreef op 09 januari 2007 om 15:02:
[...]

Sommigen zullen dat zo zien. Ik kijk daar wel wat anders tegenaan, en dat lijkt me niet zo vreemd. Ik verbaasde me al over je eerderee reactie op mijn post en ben er maar even niet op ingegaan, omdat ik er vanuit ga dat jij het verschil wel snapt tussen bijvoorbeeld een christen en een moslim, en een christelijk gereformeerde en een gereformeerd vrijgemaakte.

uiteraard snap ik dat verschil.

quote:

Ik snap je vergelijking dus niet en vind het nogal misplaatst.

zo'n idee had ik ook al ja.

quote:

De kern van het christelijke geloof, het evangelie, is dat Christus, Gods Zoon, de enige weg naar de Vader is en we door Hem met God verzoend mogen zijn. Met een ieder die dat gelooft voel ik verbondenheid, het is immers het fundament van het christelijk geloof.
inderdaad, dat is het fundament ja. Maar dat is niet het enige.

quote:

Ook met christenen uit andere kerken voel ik dan eenheid, omdat Christus ons bindt en we allen Hem als Verlosser hebben en God als Vader. Met moslims voel ik niet een verbondenheid omdat we allen in een opperwezen geloven ofzo... dan ga je voorbij aan de essentie van het christendom, Jezus dus.  

Dat er tussen religies zoveel onderlinge strijd en haat is is erg, daar ben ik het helemaal mee eens. We zouden in vrede met elkaar moeten leven, maar daarbij niet het onderscheid tussen de religies uit het oog verliezen, als het je niet uitmaakt of je nou moslim bent of christenen of wat dan ook, onder het motto: We geloven allemaal in een God, dan kan je het christendom wel opdoeken, want dan speelt Christus geen rol van betekenis meer in ons geloof.

mee eens.

quote:

Maar ik vind het erger dat volgelingen van Christus elkaar negeren, afdoen als nepchristenen, dat het lichaam van Christus verdeeld is in allemaal groepjes die onderlinge concurreren, die elkaar niet serieus nemen, zichzelf beter vinden dan die anderen.

En nee, dat heeft niet te maken met jezelf uitnemender achten dan de ander.... dat heeft te maken met Christus centraal hebben staan en Hem uitnemender achter dan wie dan ook... en terecht, Hij is de Koning der koningen, de Heer der Heren, de nam boven alle namen.

Dan nog maar weer eens de vraag: voel JIJ je beter dan een moslim? Acht JIJ jezelf uitnemender dan een hindoe of een Jehova's getuige?

Kennelijk snap je het punt niet. Aan de ene kant ben je kennelijk als christen niet beter dan een moslim en acht je jezelf niet uitnemender, maar aan de andere kant poneer je wel die beschuldiging richting (bv.) veel vrijgemaakten (of bonders of CGK'ers of Hersteld Hervormden of GerGemmers of etc ...).

Wat je doet is christenen veroordelen omdat ze de boodschap zeer serieus nemen. Is het je ooit opgevallen hoe serieus God in bv. het OT omgaat met Zijn geboden enz. Hij is niet tevreden als de Joden Hem als God aanbidden (Gouden kalf) en ook niet als ze wel offers geven maar niet de goede, etc. JHWH is plat gezegd een beetje perfectionistisch, en daar heeft Hij als Heilige alle recht toe. En Jezus zei ook niet 'volg mij maar, en verder maakt het geen ene **** uit wat je precies gelooft'. Hij gaf opdracht om alles te onderhouden wat Hij onderwezen had. Zo Vader, zo Zoon, kun je wel zeggen.

Dus net zoals jij 'we geloven allemaal in een god' (voor (vrijwel) alle wereldreligies geldend) niet voldoende vindt, vinden anderen 'we geloven allemaal in Jezus' wat aan de magere kant. Je kunt een dergelijke visie niet zomaar met 'vaag' of 'jezelf uitnemender vinden' of 'beter zijn' afdoen, zeker niet zonder enige vorm van argument.
« Laatst bewerkt op: januari 09, 2007, 04:40:36 pm door Nunc »

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: januari 09, 2007, 06:19:47 pm »

quote:

Dan nog maar weer eens de vraag: voel JIJ je beter dan een moslim? Acht JIJ jezelf uitnemender dan een hindoe of een Jehova's getuige?

Nee, ik acht me niet uitnemender. Wel gezegender... maar dat is niet op basis van wat ik zelf geloof en doe.... Ik weet me wel vergeven door Jezus Christus en dankzij Hem kind van God.

quote:

Kennelijk snap je het punt niet. Aan de ene kant ben je kennelijk als christen niet beter dan een moslim en acht je jezelf niet uitnemender, maar aan de andere kant poneer je wel die beschuldiging richting (bv.) veel vrijgemaakten (of bonders of CGK'ers of Hersteld Hervormden of GerGemmers of etc ...).

Sowieso moeten we ons niet uitnemendre achten dan de ander. Maar als christenen al helemaal niet. Wie tegen de ander zegt: Wij zijn betere christenen dan jullie, heeft van het evangelie nog een hoop niet begrepen. Probleem is dat de vrijgemaakten lange tijd teveel in eigen wereldje hebben gellefd... alles moest vrijgemaakt zijn en gebeuren... en de rest van de kerken werd dan vanzelf argwanend bekeken, je had immers nooit contact met ze... dat leidde dat vreemde situaties, bijvoorbeeld het gesloten avondmaal en dat soort rare dingen. Veel mensen hebben daarom nog een vreemd beeld van vrijgemaakten, omdat de de GKV kennen als de kerk met de "enige-ware-kerk-mentaliteit".

quote:

Wat je doet is christenen veroordelen omdat ze de boodschap zeer serieus nemen. Is het je ooit opgevallen hoe serieus God in bv. het OT omgaat met Zijn geboden enz. Hij is niet tevreden als de Joden Hem als God aanbidden (Gouden kalf) en ook niet als ze wel offers geven maar niet de goede, etc. JHWH is plat gezegd een beetje perfectionistisch, en daar heeft Hij als Heilige alle recht toe. En Jezus zei ook niet 'volg mij maar, en verder maakt het geen ene **** uit wat je precies gelooft'. Hij gaf opdracht om alles te onderhouden wat Hij onderwezen had. Zo Vader, zo Zoon, kun je wel zeggen.

En een van die dingen die Hij leert is dat wie in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Hij leert ons om naar elkaar te zien en elkaar lief te hebben en niet jezelf en je eigen kerkgenootschap alleen maar. Hij roept ons op tot eenheid en niet tot kerkelijke verdeeldheid. Om als leden van hetzelfde lichaam, als broeders en zusters, ook als er verschillen zijn, toch samen een te zijn zoals de Vader en de Zoon een zijn.

quote:

Dus net zoals jij 'we geloven allemaal in een god' (voor (vrijwel) alle wereldreligies geldend) niet voldoende vindt, vinden anderen 'we geloven allemaal in Jezus' wat aan de magere kant. Je kunt een dergelijke visie niet zomaar met 'vaag' of 'jezelf uitnemender vinden' of 'beter zijn' afdoen, zeker niet zonder enige vorm van argument.
Als jij gelooft dat die regeltjes je zalig maken en niet Jezus Christus offer, dan heb je gelijk. Verder vind ik dat de leer zeker niet onbelangrijk is, maar wel ondergeschikt aan de kern van het evangelie. Je moet van bijzaken, hoe belangrijk die bijzaken ook zijn, geen hoofdpunt (en breekpunt) maken. Overigens vertelde ik over mijn vriendin en ik... en CGK vs. GKV... en in het andere voorbeeld ging het ook om kerkverbanden waar we mee samenwerken of die behoorlijk idcht tegen de vrijgemaakte kerk aanzitten. Vertel eens, wat zijn dan inhoudelijk, kwa leer dus de problemen, waarin is de CGK dan niet voldoende bijvoorbeeld, en moet ik toch echt naar de GKV toe?
« Laatst bewerkt op: januari 09, 2007, 06:23:12 pm door Marnix »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: januari 09, 2007, 06:44:56 pm »

quote:

Marnix schreef op 09 januari 2007 om 18:19:
[...]

Nee, ik acht me niet uitnemender. Wel gezegender... maar dat is niet op basis van wat ik zelf geloof en doe.... Ik weet me wel vergeven door Jezus Christus en dankzij Hem kind van God.

[...]

Sowieso moeten we ons niet uitnemendre achten dan de ander. Maar als christenen al helemaal niet. Wie tegen de ander zegt: Wij zijn betere christenen dan jullie, heeft van het evangelie nog een hoop niet begrepen.

kennelijk snap je de vergelijking nog niet. Het 'ware kerk' idee betekent helemaal niet dat je jezelf 'verheven' of 'uitnemender' of 'beter' of wat dan ook vindt. Dat vind jij als christen toch ook niet t.o.v. een moslim? Alleen gezegender zoals je terecht zegt. Waarom moet je dan toch wel t.o.v. bepaalde vrijgemaakten dat vooroordeel in stand houden dat ze zich kennelijk 'beter', 'uitnemender', 'verehevener' etc. zouden voelen? |:(

Het is één ding dat je het daar niet mee eens bent, maar het is een heel ander iets om dan die mensen af te doen met 'ze vinden zichzelf gewoon uitnemender'.

Zoiets zal ongetewijfeld wel eens gebeuren (christenen zijn immers ook mensen) maar dat betekent nog niet dat een dergelijke houding goed is. In het verleden gedroegen christenen zich vaak ook alsof ze uitmuntender en beter waren t.o.v. moslims. Moeten we vanwege dat gedrag nu concluderen dat dan het christendom fout is? Nee, en op dezelfde manier kan je uit het misbruik ('jezelf uitnemender achten') niet concluderen dat een idee als 'ware kerk' niet klopt.

quote:

Probleem is dat de vrijgemaakten lange tijd teveel in eigen wereldje hebben gellefd... alles moest vrijgemaakt zijn en gebeuren... en de rest van de kerken werd dan vanzelf argwanend bekeken, je had immers nooit contact met ze...

ja, gek het, als er door Paulus op gehamerd wordt dat we wel in de wereld maar niet van de wereld zijn? Het lijkt wel alsof je niks wat de GKV ooit gedaan heeft, positief kunt bekijken, maar steeds moet wijzen naar hoe slecht en arrogant etc men altijd geweest is?

quote:

(..)

En een van die dingen die Hij leert is dat wie in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Hij leert ons om naar elkaar te zien en elkaar lief te hebben en niet jezelf en je eigen kerkgenootschap alleen maar.
heel mooi, en ik ben het er helemaal mee eens. Kun je mij uitleggen waar vrijgemaakten kennelijk bezig waren met alleen "jezelf en je eigen kerkgenootschap alleen maar" liefhebben?

Ik weet niet hoevaak ik nog de vergelijking moet trekken tussen christenen en moslims. Het feit dat je christen bent betekent toch ook niet dat je moslims niet mag liefhebben?  8)7

Je haalt echt continu 2 dingen door elkaar, en het frappante is dat je het nog inconsequent doet ook, want als het om christenen en moslims gaat, haal je ze niet door elkaar: de groep, en hoe leden van die groep zich moeten verhouden tot mensen buiten de groep, en hoe ze zich in de praktijk wel eens misdragen. Als we in deze zin 'christenen' en 'moslims' invullen, dan geef jij een heel ander antwoord dan als we 'gkv' en 'niet-gkv' invullen. Inconsequent.

quote:

Hij roept ons op tot eenheid en niet tot kerkelijke verdeeldheid. Om als leden van hetzelfde lichaam, als broeders en zusters, ook als er verschillen zijn, toch samen een te zijn zoals de Vader en de Zoon een zijn.

inderdaad, een oproep tot éénheid. Maar tegelijkertijd worden we in het NT onderwezen dat we mensen die een andere leer brengen buiten moeten houden (brieven van Johannes bv.). Wat je hier doet is erg éénzijdig nadruk leggen op 'moeten allen één zijn', en daarbij vergeten dat er meer in het NT staat dan dat alleen. We werden ook door Jezus opgeroepen om de juiste leer te bewaren. Die twee conflicteren nu eenmaal, en je kunt dat conflict niet oplossen door - zoals jij doet - éénzijdig de ene eis te kiezen en de ander te laten vallen. Dat is een naïve aanpak.

quote:

Als jij gelooft dat die regeltjes je zalig maken en niet Jezus Christus offer, dan heb je gelijk.

Dat geloof ik niet, en het heeft ook niks met m'n gelijk hier te maken. Het is gewoon een opdracht van Jezus, die jij terzijde schuift, of reduceert tot alleen de kern.

quote:

Verder vind ik dat de leer zeker niet onbelangrijk is, maar wel ondergeschikt aan de kern van het evangelie. Je moet van bijzaken, hoe belangrijk die bijzaken ook zijn, geen hoofdpunt (en breekpunt) maken.

En evenmin moet je zomaar van éénheid een absolute maken. Beide opdrachten zijn door Jezus gegeven, en je kunt niet éénheid verabsoluteren en 'juiste leer bewaren' tot nooit breekpunt zijnde bijzaak reduceren. Dan lijkt heel erg op gewoon alleen selecteren wat je aanstaat.

Maar goed, laat ik ook eens e.e.a. in het absurde trekken, misschien dat het dan duidelijk wordt. Als regels bijzaken zijn, en geen breekpunt, wat is dan eigenlijk het probleem als ik zo naar de hoeren ga, op weg daarheen een pistool koop en een willekeurige voorbijganger omleg? Ik lees het NT nu eenmaal iets anders, maar ik zie geen enkele reden waarom jij mij uit jouw kerk zou mogen schoppen. Regels zijn immers geen breekpunt, en ik lees ook in het NT dat Jezus de kern is, dus daar zijn we het gewoon over eens.

quote:

Overigens vertelde ik over mijn vriendin en ik... en CGK vs. GKV... en in het andere voorbeeld ging het ook om kerkverbanden waar we mee samenwerken of die behoorlijk idcht tegen de vrijgemaakte kerk aanzitten. Vertel eens, wat zijn dan inhoudelijk, kwa leer dus de problemen, waarin is de CGK dan niet voldoende bijvoorbeeld, en moet ik toch echt naar de GKV toe?

de CGK en GKV hebben elkaar onderling erkend als ware kerk, dus daar zijn vanuit die kerken gezien geen principiële verschillen, hooguit sfeerverschillen, dus je vraag is een onzinnige.

Hooguit kun je zeggen dat de GKV en CGK ondertussen (na die uitspraak) weer zo divers aan het worden zijn, dat het ene uiterste gaat conflicteren met het andere uiterste.
« Laatst bewerkt op: januari 09, 2007, 06:48:01 pm door Nunc »

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: januari 09, 2007, 07:24:18 pm »

quote:

kennelijk snap je de vergelijking nog niet. Het 'ware kerk' idee betekent helemaal niet dat je jezelf 'verheven' of 'uitnemender' of 'beter' of wat dan ook vindt. Dat vind jij als christen toch ook niet t.o.v. een moslim? Alleen gezegender zoals je terecht zegt. Waarom moet je dan toch wel t.o.v. bepaalde vrijgemaakten dat vooroordeel in stand houden dat ze zich kennelijk 'beter', 'uitnemender', 'verhevener' etc. zouden voelen?

Ik noemde dat omdat het om kerken ging die behoorlijk met ons op 1 lijn zitten... en dus niet de onderlinge verschillen voor problemen zorgen, maar andere zaken... het idee van: Je bent lid van dit kerkverband dus is het logisch dat je als je ergens anders bent, ook per se naar dat kerkverband gaat. Daar ging ik tegenin. Overigens voel ik dat "gezegender" nou niet direct tov ieder ander kerkgenootschap, wel bij andere religies. Dat kan je niet over een kam scheren. Ik zit ook wel eens in een andere kerk en heb daar ook gezegende diensten, samen met gezegende christenen, ook als zijn er ook verschillen. Die zijn alleen wel ondergeschikt aan de eenheid in Hem.

quote:

Het is één ding dat je het daar niet mee eens bent, maar het is een heel ander iets om dan die mensen af te doen met 'ze vinden zichzelf gewoon uitnemender'.

Oke, ligt een beetje aan het waarom. En dat mensen graag naar eigen kerk gaan, prima... maa rals ze mij gaan vertellen: Jij bent lid van de GKV dus als je bij vrienden of je vriendin bent moet je ook naar de GKV gaan, heb ik daar wel moeite mee.

quote:

Zoiets zal ongetewijfeld wel eens gebeuren (christenen zijn immers ook mensen) maar dat betekent nog niet dat een dergelijke houding goed is. In het verleden gedroegen christenen zich vaak ook alsof ze uitmuntender en beter waren t.o.v. moslims. Moeten we vanwege dat gedrag nu concluderen dat dan het christendom fout is? Nee, en op dezelfde manier kan je uit het misbruik ('jezelf uitnemender achten') niet concluderen dat een idee als 'ware kerk' niet klopt.

nee hoor. Je mag mensen wel aanspreken op fouten die ze maken, zonder daarmee de hele kerk als fout te bestempelen. Dat zal ik bij mijn kerk ook zeker niet doen. :)

quote:

ja, gek het, als er door Paulus op gehamerd wordt dat we wel in de wereld maar niet van de wereld zijn? Het lijkt wel alsof je niks wat de GKV ooit gedaan heeft, positief kunt bekijken, maar steeds moet wijzen naar hoe slecht en arrogant etc men altijd geweest is?

Dan schat je me toch erg verkeerd in. In bent vrijgemaakt, ben blij met mijn eigen kerk... maar tegelijkertijd ook met een hoop andere kerken. Ik voel me dan ook niet specifiek gebonden aan mensen van 1 kerkgenootschappen, wel aan mijn gemeenteleden... maar ook aan een hoop andere christenen. En het feit dat ik hier at dingen uit het verleden (en soms uit het heden) ophaal die niet goed zijn volgens mij, maken mij niet dat iemand die dus maar heel negatief is over zijn eigen kerkverband. Daarnaast ben ik ook naar andere kerkverbanden toe zo. Positief over wat er goed gaat, maar niet bang om ook kritisch te zijn als er dingen niet goed gaan. Ik snap dus niet hoe je hierbij komt.... Paulus is toch ook kritisch naar gemeenten en tegelijk ook weer positief over wat er wel goed ging? Het feit dat ik hier wat negatieve dingen noem wil niet zeggen dat ik de GKV dus als negatief zie, integendeel. Ik ben er superblij mee, dat ik er lid van ben. Maar daarom hoef ik toch wat er niet goed gaat maar te verzwijgen en met de mantel der liefde bedekken?

Wat het niet van de wereld zijn betreft, dat is een ander verhaal. Dat gaat om ongelovig vs. gelovig, niet om kerkverband vs. kerkverband.

quote:

heel mooi, en ik ben het er helemaal mee eens. Kun je mij uitleggen waar vrijgemaakten kennelijk bezig waren met alleen "jezelf en je eigen kerkgenootschap alleen maar" liefhebben?

Ik weet niet hoevaak ik nog de vergelijking moet trekken tussen christenen en moslims. Het feit dat je christen bent betekent toch ook niet dat je moslims niet mag liefhebben?  

Je haalt echt continu 2 dingen door elkaar, en het frappante is dat je het nog inconsequent doet ook, want als het om christenen en moslims gaat, haal je ze niet door elkaar: de groep, en hoe leden van die groep zich moeten verhouden tot mensen buiten de groep, en hoe ze zich in de praktijk wel eens misdragen. Als we in deze zin 'christenen' en 'moslims' invullen, dan geef jij een heel ander antwoord dan als we 'gkv' en 'niet-gkv' invullen. Inconsequent.

kweenie of dat kerkgenootschappen liefhebben de drijfveer was.... maar als ik te horen krijg dat ik niet bij mijn vriendin naar de kerk moet gaan bijvoorbeeld, hoe moet ik dat dan uitleggen? Ander voorbeeld wat ik al aanhaalde is het avondmaal, het niet toelaten van christenen uit andere kerken. Gelukkig is dat aan het bijtrekken... misschien een wat andere discussie verder.

Wat je constante vergelijkingen met moslims betreft, daar ga ik niet meer op in. Het is een wezenlijk verschil voor waar je heen gaat of men in Christus gelooft of niet. Als ik naar een moskee ga wordt Christus daar niet als verlosser erkend... dus hou maar op met die vergelijkingen :) Zo inconsequent is het dan niet als je wel naar een andere kerk gaat waar Christus centraal staat, maar niet naar een plek waar Hij niet centraal staat. Als ik naar de CGK ga of naar een baptistengemeente wordt Jezus daar wel als Verlosser gepreekt. En daar leer ik ook altijd weer een hoop bij over Hem, net als in eigen kerk. Op sommige punten ben ik het niet met hen eens. Op andere punten zie ik dingen waar we nog wel wat van zouden kunnen leren. Dat de leer goed is is niet het enige belangrijke :)

quote:

inderdaad, een oproep tot éénheid. Maar tegelijkertijd worden we in het NT onderwezen dat we mensen die een andere leer brengen buiten moeten houden (brieven van Johannes bv.). Wat je hier doet is erg éénzijdig nadruk leggen op 'moeten allen één zijn', en daarbij vergeten dat er meer in het NT staat dan dat alleen. We werden ook door Jezus opgeroepen om de juiste leer te bewaren. Die twee conflicteren nu eenmaal, en je kunt dat conflict niet oplossen door - zoals jij doet - éénzijdig de ene eis te kiezen en de ander te laten vallen. Dat is een naïve aanpak.

Zo ongezond is de leer in een baptistengemeente of een cgk bijvoorbeeld niet... ik hoor daar ook preken die volkomen Bijbels zijn...

quote:

En evenmin moet je zomaar van éénheid een absolute maken. Beide opdrachten zijn door Jezus gegeven, en je kunt niet éénheid verabsoluteren en 'juiste leer bewaren' tot nooit breekpunt zijnde bijzaak reduceren. Dan lijkt heel erg op gewoon alleen selecteren wat je aanstaat.

Maar goed, laat ik ook eens e.e.a. in het absurde trekken, misschien dat het dan duidelijk wordt. Als regels bijzaken zijn, en geen breekpunt, wat is dan eigenlijk het probleem als ik zo naar de hoeren ga, op weg daarheen een pistool koop en een willekeurige voorbijganger omleg? Ik lees het NT nu eenmaal iets anders, maar ik zie geen enkele reden waarom jij mij uit jouw kerk zou mogen schoppen. Regels zijn immers geen breekpunt, en ik lees ook in het NT dat Jezus de kern is, dus daar zijn we het gewoon over eens.

Toon dan maar aan dat ze in andere kerkgenootschappen "naar de hoeren gaan en mensen omleggen" om jou beelden maar even te gebruiken, en ik zal er niet meer heen gaan.

quote:

de CGK en GKV hebben elkaar onderling erkend als ware kerk, dus daar zijn vanuit die kerken gezien geen principiële verschillen, hooguit sfeerverschillen, dus je vraag is een onzinnige.

Hooguit kun je zeggen dat de GKV en CGK ondertussen (na die uitspraak) weer zo divers aan het worden zijn, dat het ene uiterste gaat conflicteren met het andere uiterste.

Ik zou dan ook niet snel naar een Bewaar het Pand-gemeente gaan hoor... ;) Maar als ik werd uitgenodigd en niet in staat ben naar mijn gemeente te kunnen gaan, dan zou ik het vast wel doen :)

Overigens, in mijn gemeente wordt er bijvoorbeeld in de stad, en ook bij stadsgebed samengewerkt met christenen uit allerlei gemeenten, van CGK tot Pinksterzending. Ik begrijp dat je hier ook geen voorstander van bent?
« Laatst bewerkt op: januari 09, 2007, 07:48:28 pm door Marnix »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: januari 09, 2007, 08:20:39 pm »

quote:

Marnix schreef op 09 januari 2007 om 19:24:

Oke, ligt een beetje aan het waarom. En dat mensen graag naar eigen kerk gaan, prima... maa rals ze mij gaan vertellen: Jij bent lid van de GKV dus als je bij vrienden of je vriendin bent moet je ook naar de GKV gaan, heb ik daar wel moeite mee.

hoezo? Ik zou het zelf niet doen, maar waarom heb je er zo'n moeite mee? Ze waarderen de verschillen iets anders dan jij.

quote:

[...]

Dan schat je me toch erg verkeerd in. In bent vrijgemaakt,

dat wist ik, vandaar dat je houding me zo verbaast.

quote:

ben blij met mijn eigen kerk... maar tegelijkertijd ook met een hoop andere kerken. Ik voel me dan ook niet specifiek gebonden aan mensen van 1 kerkgenootschappen, wel aan mijn gemeenteleden... maar ook aan een hoop andere christenen. En het feit dat ik hier at dingen uit het verleden (en soms uit het heden) ophaal die niet goed zijn volgens mij, maken mij niet dat iemand die dus maar heel negatief is over zijn eigen kerkverband. Daarnaast ben ik ook naar andere kerkverbanden toe zo. Positief over wat er goed gaat, maar niet bang om ook kritisch te zijn als er dingen niet goed gaan. Ik snap dus niet hoe je hierbij komt.... Paulus is toch ook kritisch naar gemeenten en tegelijk ook weer positief over wat er wel goed ging? Het feit dat ik hier wat negatieve dingen noem wil niet zeggen dat ik de GKV dus als negatief zie, integendeel. Ik ben er superblij mee, dat ik er lid van ben. Maar daarom hoef ik toch wat er niet goed gaat maar te verzwijgen en met de mantel der liefde bedekken?

nee, verzwijgen hoeft niet. Maar wat jij doet is een kern-notie ('ware kerk') overboord gooien.

quote:

(..)

kweenie of dat kerkgenootschappen liefhebben de drijfveer was.... maar als ik te horen krijg dat ik niet bij mijn vriendin naar de kerk moet gaan bijvoorbeeld, hoe moet ik dat dan uitleggen? Ander voorbeeld wat ik al aanhaalde is het avondmaal, het niet toelaten van christenen uit andere kerken. Gelukkig is dat aan het bijtrekken... misschien een wat andere discussie verder.

avondmaal is idd een heel andere discussie, maar je zult nu eenmaal moeten erkennen dat er nogal wat verschil bestaat over wat 'christelijk' nu eigenlijk is. Als je het 'onderhouden al wat Ik u geboden heb' serieus neemt, kun je niet zomaar met iemand aan het avondmaal die iets heel anders onderhoudt, tenmiste, als avondmaal-vieren een sacrament van de gemeente is. Als avondmaal-vieren iets is wat je met alle 'geredde mensen' moet doen wordt het een heel ander verhaal.

quote:

Wat je constante vergelijkingen met moslims betreft, daar ga ik niet meer op in. Het is een wezenlijk verschil voor waar je heen gaat of men in Christus gelooft of niet. Als ik naar een moskee ga wordt Christus daar niet als verlosser erkend... dus hou maar op met die vergelijkingen :)
jaja ik weet wel dat dat wezenlijke verschillen zijn en daar ging het me op dit punt niet eens meer om. Het ging mij er hier om dat je als het op de gkv aankomt kijkt naar hoe mensen zich gedragen, terwijl als je kijkt naar de christenen, je niet kijkt naar hoe zich gedragen, maar hoe ze zich zouden moeten gedragen. Dat is inconsequent. Aan de ene kant werp je de gkv voor de voeten dat ze 'beter denk te zijn' omdat ze een groep is, maar aan de andere kant verwerp je datzelfde verwijt als het bv. gaat over christenen t.o.v. moslims. Daar noem je het 'gezegender'.  

Misschien zul je toch eens moeten accepteren dat er binnen het christendom nogal veel verschil van mening is, en dat we niet allemaal gelijk kunnen hebben, en dat we daarnaast ook nog eens opdracht hadden gekregen om Gods woord te bewaren. Sommigen trekken die grenzen strakker dan anderen, maar dat betekent dus pertinent niet dat ze zich beter vinden, net zomin als jij jezelf als christen beter vindt dan een moslim.

quote:

Zo inconsequent is het dan niet als je wel naar een andere kerk gaat waar Christus centraal staat, maar niet naar een plek waar Hij niet centraal staat. Als ik naar de CGK ga of naar een baptistengemeente wordt Jezus daar wel als Verlosser gepreekt. En daar leer ik ook altijd weer een hoop bij over Hem, net als in eigen kerk. Op sommige punten ben ik het niet met hen eens. Op andere punten zie ik dingen waar we nog wel wat van zouden kunnen leren. Dat de leer goed is is niet het enige belangrijke :)

Dat Christus centraal staat is ook gewoon 'leer' hoor. Het woord 'leer' heeft misschien een wat vieze bijsmaak gekregen, maar wat je gelooft is gewoon 'leer'.

quote:

Zo ongezond is de leer in een baptistengemeente of een cgk bijvoorbeeld niet... ik hoor daar ook preken die volkomen Bijbels zijn...

uiteraard. Maar om maar weer een uiterste te pakken, ik kan ook heel bijbelse dingen lezen in boeken van Jehova's getuigen. Er is dus een substantieel verschil tussen 'ook wel iets bijbels' of 'geheel bijbels'.

quote:

Toon dan maar aan dat ze in andere kerkgenootschappen "naar de hoeren gaan en mensen omleggen" om jou beelden maar even te gebruiken, en ik zal er niet meer heen gaan.

NGK -> vrouw in het ambt
(delen van) PKN -> inzegenen homohuwlijk, ongetrouwd samenwonen, etc

zijn dat goede voorbeelden?

En wat als we het over meer theologische kwesties als 'geloofsdoop vs. verbondsdoop' hebben? Ik denk niet dat ik kerken hoef op te sommen dan? Is de doop volgens jou geen breekpunt? Bedoelde Jezus met Zijn doopbevel: "doe maar iets met water"?

quote:

Ik zou dan ook niet snel naar een Bewaar het Pand-gemeente gaan hoor... ;) Maar als ik werd uitgenodigd en niet in staat ben naar mijn gemeente te kunnen gaan, dan zou ik het vast wel doen :)

ik zeg ook niet dat je dat niet moet doen. Zelf kom ik ook wel eens in een bondskerk en een PKN-gemeente (bij m'n ouders). Ik zal ook niet ten koste van alles naar een gkv-kerk gaan waar ik ook ben. Maar dat betekent niet dat ik alles maar hetzelfde vind, of dat er geen wezenlijke verschillen zijn.

quote:

Overigens, in mijn gemeente wordt er bijvoorbeeld in de stad, en ook bij stadsgebed samengewerkt met christenen uit allerlei gemeenten, van CGK tot Pinksterzending. Ik begrijp dat je hier ook geen voorstander van bent?

dan begrijp je me verkeerd. Ik zal niet beweren dat we niet samen een flink stuk kunnen optrekken, maar je zult wel moeten weten waar de wegen scheiden.

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: januari 09, 2007, 09:49:45 pm »

quote:

Ik ben het in veel met je eens Nunc en ik dank je voor je heldere bijdrage.
Alleen hier is een klein puntje van kritiek.
Het is namelijk niet zo dat de GKV en de CGK kerk elkaar hebben erkend als ware kerk, dat geld namelijk niet voor elke GKV of elke CGK kerk. Het is dus erg plaatselijk. Als ik b.v. kijk naar Dordrecht, dan zijn er twee CGK kerken waarbij er maar met één samenwerking is. De andere wil niet deel nemen aan de samensprekingen.
Dus je kunt ook niet zeggen: ik ben vandaag in plaats hussemus, en daar is geen GKV maar wel een CGK, die ligt op dezelfde lijn als de GKV dus ga ik gewoon daar heen. Als dat is wat je dan zoekt.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: januari 10, 2007, 12:53:13 pm »

quote:

joepie schreef op 09 januari 2007 om 21:49:
[...]

Het is namelijk niet zo dat de GKV en de CGK kerk elkaar hebben erkend als ware kerk, dat geld namelijk niet voor elke GKV of elke CGK kerk. Het is dus erg plaatselijk. Als ik b.v. kijk naar Dordrecht, dan zijn er twee CGK kerken waarbij er maar met één samenwerking is. De andere wil niet deel nemen aan de samensprekingen.
Dus je kunt ook niet zeggen: ik ben vandaag in plaats hussemus, en daar is geen GKV maar wel een CGK, die ligt op dezelfde lijn als de GKV dus ga ik gewoon daar heen. Als dat is wat je dan zoekt.

Verschilt inderdaad erg per gemeente. De Panders binnen de CGK neigen behoorlijk naar de HHK / GerGem. Het verschil tussen die rechtse vleugel van de CGK en de rest is behoorlijk groot. In veel gemeenten verschilt de CGK nauwelijks van de GKV, maar er zijn ook CGK-gemeenten waar je het niet moet wagen om zonder rok en hoed de kerk te betreden. Wat dat betreft heb je zeker gelijk.

Nunc, mijn reactie op jou komt er aan, die staat op mijn laptop :)

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: januari 10, 2007, 02:19:52 pm »

quote:

joepie schreef op 09 januari 2007 om 21:49:
[...]

dank je.

quote:

oeps mijn fout. Ik dacht dat dat al zo besloten was, maar dat het uiteraard op lokaal niveau aan de gemeenten zelf is om samen te werken of niet.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: januari 10, 2007, 02:50:01 pm »
Volgens mij ís het zelfs ook besloten (althans, op deputaats-niveau). Een tijdje geleden stond een bericht van die strekking in het ND. Maar ik kan het niet terugvinden op de site...

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: januari 10, 2007, 03:53:10 pm »

quote:

Marnix schreef op 10 januari 2007 om 12:53:
[...]
maar er zijn ook CGK-gemeenten waar je het niet moet wagen om zonder rok en hoed de kerk te betreden. Wat dat betreft heb je zeker gelijk.

Marnix, jij bent een keer uit een CGK-gemeente getrapt omdat jij zonder rok en hoed de kerk betrad?  :+
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: januari 10, 2007, 04:38:44 pm »

quote:

Nunc schreef op 12 december 2006 om 16:25:

[...]

het gaat erom of je leugens of misleiding etc over christenen uit de weg moet ruimen. Het lijkt mij dat je dat juist wel moet doen. Het haten wat de wereld doet, is niet vanwege een leugen, maar vanwege de Waarheid.
Ik kwam laatst nog een echte brave gereformeerde gristen tegen, die de woorden van zijn dominee als zoete koek slikte, en op grond daarvan leugens verkondigde over een andere, (te groot om sektarisch te heten) christelijke stroming. Gevraagd naar onderbouwing werd hij (sic!) boos. Gevraagd dan zijn leugens terug te nemen weigerde hij. Als gristenen zo al over elkaar liegen, wat verwacht je dan van SBS?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: januari 10, 2007, 05:08:57 pm »

quote:

diak2b schreef op 10 januari 2007 om 16:38:
Ik kwam laatst nog een echte brave gereformeerde gristen tegen, die de woorden van zijn dominee als zoete koek slikte, en op grond daarvan leugens verkondigde over een andere, (te groot om sektarisch te heten) christelijke stroming. Gevraagd naar onderbouwing werd hij (sic!) boos. Gevraagd dan zijn leugens terug te nemen weigerde hij. Als gristenen zo al over elkaar liegen, wat verwacht je dan van SBS?
Ach lieve diak2b... 'g'ristenen, het zijn soms net mensen...  |:(
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: januari 10, 2007, 05:10:35 pm »

quote:

hoezo? Ik zou het zelf niet doen, maar waarom heb je er zo'n moeite mee? Ze waarderen de verschillen iets anders dan jij.

Dat mag, maar ze moeten het mij niet opdringen :)

quote:

dat wist ik, vandaar dat je houding me zo verbaast.

Naast vrijgemaakt ben ik ook interkerkelijk erg actief :D Ik ben actief bij twee jeugdkerken en werk bij de EO. Vroeger zou ik het helemaal met je eens zijn geweest. Door contacten met andere christenen ben ik steeds meer gaan ontdekken dat er buiten de vrijgemaakte kerk zoveel oprechte christenen zijn. Ik wist dat altijd theoretisch wel, maar daar hield het ook mee op. Daarnaast heb ik ontzettend veel van andere christenen geleerd. Ik ben blij dat ik over mijn eigen kerkmuren heen heb leren kijken, juist daardoor ben ik mijn eigen kerk veel meer gaan waarderen, is mijn relatie met God gegroeid etc. Daarnaast ben ik ook wel dingen gaan relativeren. Bijna iedereen zegt dit soort dingen over zijn eigen kerk. Als ik in een baptistengemeente was geboren had je grote kans geweest dat ik de volwassendoop goed en bijbels had gevonden.... dat geldt voor jou ongetwijfeld ook. Om dit als voorbeeld aan te gebruiken, beide leren zijn op de Bijbel gebaseerd. Beide standpunten zijn ontstaan vanuit het oprecht willen dienen van God. Het zou me niet verbazen als we op de jongste dag gaan inzien dat we er op bepaalde punten waarin we overtuigd waren van ons gelijk, dat onze standpunten juist waren, er toch naast blijken te zitten. Het lijkt me wat kortzichtig om te stellen dat we op alle punten de waarheid in pacht hebben. :) Wat dat betreft worden we natuurlijk wel door kerk / opvoeding gevormd. Ik denk at de gereformeerde leer heel bijbels is overigens, op veel punten is dat goed te toetsen.... maar er zijn wel punten waarbij het niet zo eenvoudig ligt.

Overigens ken ik een heleboel vrijgemaakten die er ook zo tegenaan kijken, dus ik snap niet dat dit je zo verbaast. Het is geen unieke denkwijze binnen de vrijgemaakte kerken, al lang niet meer... :)

quote:

nee, verzwijgen hoeft niet. Maar wat jij doet is een kern-notie ('ware kerk') overboord gooien.

Ook dat is interpretatie. In het verleden is de term ware kerk aan een bepaald kerkgenootschap gekoppeld. Op zich niet zo vreemd als je naar die tijd kijkt, en wat er toen aan kerken waren. Maar je kan dit niet zomaar even naar deze tijd vertalen en aan een kerkgenootschap koppelen. Kijk maar naar de kenmerken van de ware en valse kerk in de NGB, art 29. Dan zie je dat er een hoop kerken zijn die voldoen aan de kenmerken van de ware kerk... De vraag is overigens ook als je de Bijbelse onderbouwing kent, of je dat ten allen tijde aan een instituut kan toeschrijven, of dat de ook bijbels gebaseerde uitleg van de onzichtbare ware kerk (die dus niet aan een genootschap is gekoppeld) niet eerder juist is. Het feit dat je schrijft dat we de CGK al als ware kerk erkennen terwijl er volgens de NGB maar 1 ware kerk is, moet al stof tot nadenken geven :) Gelukkig is het idee dat we de enige ware kerk zijn inmiddels aardig achterhaald en is die notitie inmiddels wel overboord gegooid.

quote:

avondmaal is idd een heel andere discussie, maar je zult nu eenmaal moeten erkennen dat er nogal wat verschil bestaat over wat 'christelijk' nu eigenlijk is. Als je het 'onderhouden al wat Ik u geboden heb' serieus neemt, kun je niet zomaar met iemand aan het avondmaal die iets heel anders onderhoudt, tenmiste, als avondmaal-vieren een sacrament van de gemeente is. Als avondmaal-vieren iets is wat je met alle 'geredde mensen' moet doen wordt het een heel ander verhaal.

Goed om dat mensen te leren, maar uiteindelijk maakt dat niet zalig. En dan kan je weer de vraag stellen: Wat leerde Christus? Leerde Hij de kinderdoop? Of de volwassendoop? Leerde Hij het zingen van Psalmen, en niet van opwekking? Natuurlijk zijn er gevaarlijker punten, denk bijvoorbeeld aan de strijd tegen het arminianisme, als dat in een kerk duidelijk aanwezig is doet men er wel tekort aan de rijke boodschap van de Bijbel. Maar goed, dat kom ik niet veel tegen in kerkgenootschappen waar ik wel eens ben. Wel dat de balans tussen de oproepen van God aan ons wat meer aan een andere kant ligt en bepaalde zaken iets meer in de schijnwerpers worden gezet. Maar niet dat we het allemaal wel zelf kunnen.

Wat het avondmaal betreft, het avondmaal is niet ingesteld voor een gemeente, maar voor de gelovigen. Het wordt uiteraard in de Bijbel door de gemeente gevierd omdat dit de plaats is waar de gelovigen samenkomen, maar waar dan ook ALLE gelovigen aan deel mogen nemen, er was immers maar 1 gemeente in een plaats en als je ergens anders vandaan kwam mocht je gewoon meedoen. Nog voor er een gemeente was stelde Jezus het avondmaal al in, voor zijn volgelingen, zijn discipelen. Voor iedereen die zich afhankelijk weet van zijn offer aan het kruis. Als er een christen in de gemeente is is het Jezus die de Gastheer is, en niet de kerkraad. Gelukkig is er daarom ook de zelfbeproeving. En begint er een discussie te ontstaan waarin een groep een opener avondmaal voorstaat. Het avondmaal is voor de volgelingen van Jezus, en wie gelooft dat God Hem heeft gegeven zodat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft, worden door Hem genodigd, waar zijn gemeente ook samenkomt. Het avondmaal is de nagedachtenis aan dat offer dat redding bracht, dus ieder die door Hem is gered en vrijgekocht hoort daar thuis! Het is dus een ander verhaal dan eerder gesteld werd, en gelukkig krijgt dat ook steeds meer aandacht.

quote:

Misschien zul je toch eens moeten accepteren dat er binnen het christendom nogal veel verschil van mening is, en dat we niet allemaal gelijk kunnen hebben, en dat we daarnaast ook nog eens opdracht hadden gekregen om Gods woord te bewaren. Sommigen trekken die grenzen strakker dan anderen, maar dat betekent dus pertinent niet dat ze zich beter vinden, net zomin als jij jezelf als christen beter vindt dan een moslim.

Tja, maar wat is de Bijbelse grens? Ik heb Johannes 3:16 al aangehaald. Ondanks dat Jezus ons oproept ieder te leren, al wat Hij bevolen heeft, koppelt Hij de redding van een ieder toch daaraan: Geloven dat Christus Gods Zoon is en dat wie in Hem, en in zijn offer gelooft, eeuwig leven heeft. Dat gelooft een moslim niet en de meeste christenen geloven dat wel. Daar ligt volgens mij de grens. Jezus koppelt de redding niet aan het zendingsbevel, en zelfs het gemeentezijn niet :)

quote:

Dat Christus centraal staat is ook gewoon 'leer' hoor. Het woord 'leer' heeft misschien een wat vieze bijsmaak gekregen, maar wat je gelooft is gewoon 'leer'.

Oh, ik heb geen moeite met het woord leer hoor :) Alleen als men het onderscheid niet goed ziet tussen zaligmakende leer en de rest van de leer ;)

quote:

uiteraard. Maar om maar weer een uiterste te pakken, ik kan ook heel bijbelse dingen lezen in boeken van Jehova's getuigen. Er is dus een substantieel verschil tussen 'ook wel iets bijbels' of 'geheel bijbels'.

Klopt. Ik weet niet zo heel veel over Jehovas getuigen en hoor er nogal wat verschillende verhalen over, dus wat dat betreft vind ik het je voorbeeld wat lastig. Ik weet wel dat er een hoop is daar wat Bijbels gezien echt niet juist is... En tja, een belangrijk punt is ook: Is Christus voor hen Gods Zoon? Dat is, ook gezien Joh 3:16 wel een kernpunt.

quote:

NGK -> vrouw in het ambt
(delen van) PKN -> inzegenen homohuwlijk, ongetrouwd samenwonen, etc

zijn dat goede voorbeelden?

Wat vrouw in het ambt betreft, ik vind dat enigszins twijfelachtig. De Bijbel meldt bijvoorbeeld wel dat er vrouwen zijn die het ambt van profeet hadden. Wat het homohuwelijk betreft ben ik het met je eens, ik zou dan ook niet een PKN-gemeente bezoeken waar dat wordt goedgekeurd.

quote:

En wat als we het over meer theologische kwesties als 'geloofsdoop vs. verbondsdoop' hebben? Ik denk niet dat ik kerken hoef op te sommen dan? Is de doop volgens jou geen breekpunt? Bedoelde Jezus met Zijn doopbevel: "doe maar iets met water"?

Het is denk ik geen breekpunt. Beide punten zijn Bijbels gebaseerd... Ik vind dan de verbondsvisie een belangrijker punt. En ik heb wel geleerd dat het “doop = teken van het verbond, kinderen niet dopen = kinderen horen er niet bij” te kort door de bocht is. Maar daar is in andere discussies, over kinderdoop vs. volwassendoop vast een hoop te vinden ;) De geloofsdoop is niet onbijbels, of ontstaan wegens het niet serieus nemen van de Bijbel ofzo... Je kan dan bijvoorbeeld de criteria voor de valse kerk niet zomaar loslaten op een kerk waar de volwassendoop wordt geleerd (criteria als: Ze schrijft zichzelf meer waarde toe dan   Overigens koppelt Jezus zelfs dan behoud aan geloof... en niet aan het sacrament van de doop. Daarmee wil ik niet ontkennen dat het een belangrijk punt zou zijn, wel dat een breekpunt zou zijn. (breekpunt in de zin van redding, niet in de zin van gemeentezijn, het is uiteraard niet of nauwelijks mogelijk om op dit punt samen te gaan als gemeenten.... wel om samen te werken... en samen christen te zijn.

quote:

ik zeg ook niet dat je dat niet moet doen. Zelf kom ik ook wel eens in een bondskerk en een PKN-gemeente (bij m'n ouders). Ik zal ook niet ten koste van alles naar een gkv-kerk gaan waar ik ook ben. Maar dat betekent niet dat ik alles maar hetzelfde vind, of dat er geen wezenlijke verschillen zijn.

Dat vind ik ook niet :) Maar door die verschillen heen zie ik in veel kerken wel Christus als fundamen... en veel mensen die Hem willen volgen en met hun hele hebben en houden willen dienen... en vaak valt er dan zelfs een hele hoop te leren. Dat doe ik daar dan ook graag. De verschillen blijven en ik sluit er mijn ogen niet voor, maar tegelijkertijd vind ik het een eye-opener om ook de overeenkomsten te zien.

quote:

dan begrijp je me verkeerd. Ik zal niet beweren dat we niet samen een flink stuk kunnen optrekken, maar je zult wel moeten weten waar de wegen scheiden.

Tja, in het samen kerkdiensten vieren... want je kan niet zomaar even samengaan, dat levert teveel praktische problemen op.... maar als ik samen met christenen kan evangeliseren, bidden en werken voor Gods koninkrijk, kan ik af en toe ook bij hen in de kerk komen. En als er dan mensen zijn die dat afkeuren vind ik dat erg jammer. :)

Wel een interessante discussie zo trouwens, en je hebt er wel voor gezorgd dat ik een nuttige treinreis heb ;) Bedankt dus!

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: januari 10, 2007, 05:12:21 pm »

quote:

Aafke schreef op 10 januari 2007 om 17:08:
[...]

Ach lieve diak2b... 'g'ristenen, het zijn soms net mensen...  |:(
Weet ik. Maar als je de leugenaar in je eigen kring laat gaan, dan niet gek opkijken als er over je gelogen wordt, toch?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: januari 10, 2007, 05:12:37 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 10 januari 2007 om 15:53:
[...]

Marnix, jij bent een keer uit een CGK-gemeente getrapt omdat jij zonder rok en hoed de kerk betrad?  :+
Haha :) Nee. Mijn vriendin heeft wel zoiets meegemaakt. Die is zelf CGK, gaat ze in Ede naar de CGK, dankdag of biddag.... zich van geen kwaad bewust. Komt de koster na afloop vragen of ze de volgende keer een rok aan wil doen of anders helemaal achterin de kerk gaan zitten. Die is daar nooit meer teruggekomen :D En dat is nog niet eens een Bewaard Pand :)

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: januari 10, 2007, 05:40:23 pm »

quote:

diak2b schreef op 10 januari 2007 om 17:12:
Weet ik. Maar als je de leugenaar in je eigen kring laat gaan, dan niet gek opkijken als er over je gelogen wordt, toch?
Nee, wat je zaait zul je oogsten....
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.