Auteur Topic: Ouderen geven onvoldoende leiding aan jongeren  (gelezen 2354 keer)

Jetze

• Bekijk profiel
Ouderen geven onvoldoende leiding aan jongeren
« Gepost op: april 15, 2003, 02:01:23 pm »
Ouders beklagen zich wel vaak over jongeren, maar wie waren ook al weer de opvoeders? Het ontbreekt ouders vaak aan een duidelijke lijn. Ze willen zich nog wel eens beroepen op tradities, maar eigen keuzes maken en zo krachtig leiding geven, durven ouders dat nog wel?
redactie

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 15, 2003, 04:27:32 pm »

quote:

op 15 Apr 2003 14:01:23 schreef Jetze:
Ouders beklagen zich wel vaak over jongeren, maar wie waren ook al weer de opvoeders? Het ontbreekt ouders vaak aan een duidelijke lijn. Ze willen zich nog wel eens beroepen op tradities, maar eigen keuzes maken en zo krachtig leiding geven, durven ouders dat nog wel?
NEEhttp://www.thuisblijfmoeders.nl/Resources/discipline1a.jpeg
« Laatst bewerkt op: april 15, 2003, 04:34:26 pm door Wilhelmina »

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 15, 2003, 09:46:25 pm »
Je hebt gelijk, Jetze. Maar het is niet altijd even makkelijk.

Wij kiezen er bijv. voor om op zondag geen TV te kijken. Dat wil zeggen, de kinderen mogen op zondag geen TV kijken. Vader wil zelf nog wel even het journaal zien (en misschien ook nog 'Tegenlicht' of 'Toen was geluk ...').

Dat op zondag geen TV kijken, dat zit er van jongsaf aan bij mij ingeramd. Niet dat ik er zelf als kind veel behoefte aan had; op zondag was het altijd heel gezellig: spelletjes doen, een goed boek, mooie muziek.
Uiteindelijk vind ik die regel heel plezierig. Ook nu nog kiezen we ervoor om de zondag een andere dag dan door de week te laten zijn. Dat heeft ook gewoon iets. Heerlijk om één dag in de week totaal anders (en een stuk rustiger) te besteden. Ik moet er niet aan denken, dat alle dagen precies gelijk zouden zijn.

Dus wil ik dat ook aan mijn kinderen meegeven. Toch wordt het door onze (basisschool)kinderen ervaren als 'het mag niet'. En dat wil ik nou graag voorkomen. Een tijd terug heeft in een blad ('Bij de Hand'?) een artikel gestaan over hoe mensen terugdenken aan 'hoe ze de zondag als kind ervoeren'. Wat blijft er hangen? Er mocht van alles niet, je kleren niet vuil maken, etc.

Als de kinderen ons vragen, waarom ze geen TV 'mogen' kijken, antwoord ik dan maar zoiets als 'het mag wel, maar wij kiezen ervoor om het niet te doen'. Maar echt helder is dat niet richting kinderen.

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 15, 2003, 11:56:51 pm »
Kom aan mensen, leiding geven durf je toch wel? Kinderen vragen erom. Je bent niet eerlijk tegenover jezelf en je kinderen als je het niet doet. Vinden kinderen het altijd leuk nee. Maar leidinggeven is vooral 'luisteren' en bijsturen. De vraag had nog veel beter kunnen zijn: Ouders nemen onvoldoende tijd om te luisteren, het antwoord is dan te vaak: ja, ja, ja. Kinderen moeten gehoorzamen? O, ja? Maar gehoorzamen begint met luisteren naar wat die ander te vertellen heeft.

En luisteren kan alleen maar als je vragen stelt, maar ja dat kost ook tijd niet waar, en dan moet je nadenken en daar heb je als ouder geen zin in. Jouw leven moet tenslotte ook door.

Wij kijken zondags ook geen TV (niet uit principe), het is geaccepteerd! Waarom?  Omdat we hebben aangegeven dat de TV al zo dominant is in ons huis dat het echt geen kwaad kan om een dagje zonder te doen. Maar als mijn kind dan op zondag eens een plankje wil timmeren dan doe ik daar niet moeilijk over, heerlijk toch als ze eens iets heel anders doen?

Ik heb maar een advies aan de ouders, neem de tijd om te luisteren, de antwoorden geven ze meestal zelf....
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

fransje

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 16, 2003, 11:33:10 am »

quote:

op 15 Apr 2003 23:56:51 schreef Jan W:
Kom aan mensen, leiding geven durf je toch wel? Kinderen vragen erom. Je bent niet eerlijk tegenover jezelf en je kinderen als je het niet doet. Vinden kinderen het altijd leuk nee. Maar leidinggeven is vooral 'luisteren' en bijsturen. De vraag had nog veel beter kunnen zijn: Ouders nemen onvoldoende tijd om te luisteren, het antwoord is dan te vaak: ja, ja, ja. Kinderen moeten gehoorzamen? O, ja? Maar gehoorzamen begint met luisteren naar wat die ander te vertellen heeft.

En luisteren kan alleen maar als je vragen stelt, maar ja dat kost ook tijd niet waar, en dan moet je nadenken en daar heb je als ouder geen zin in. Jouw leven moet tenslotte ook door.

Wij kijken zondags ook geen TV (niet uit principe), het is geaccepteerd! Waarom?  Omdat we hebben aangegeven dat de TV al zo dominant is in ons huis dat het echt geen kwaad kan om een dagje zonder te doen. Maar als mijn kind dan op zondag eens een plankje wil timmeren dan doe ik daar niet moeilijk over, heerlijk toch als ze eens iets heel anders doen?

Ik heb maar een advies aan de ouders, neem de tijd om te luisteren, de antwoorden geven ze meestal zelf....

Helemaal mee eens. We hebben een tijdje een groep met regelmaat over de vloer gehad. De gesprekken liepen vaak verhit. Vaak kregen we te horen dat ouders e.d. soms zo `soft` waren. Ze durfden niet goed duidelijke antwoorden te geven. Ze blijven maar luisteren als het ware. Ze willen gewoon eerlijke oprechte antwoorden van hun opvoeders, of ze daar dan naar luisteren is natuurlijk een ander verhaal. Maar de opmerking van `wat denk je er zelf van `is echt uit de tijd.
Als je als opvoeder laat zien dat je zelf leeft en handeld naar wat je zegt mag je best wel eens hard zijn naar de jeugd. Dat zet ze meer tot denken en dwingt meer respect af, ook al zijn ze in eerste instantie echt niet altijd met je eens. Ik heb het hier over 15 en 16 jarigen.
Zijn ze 18 of ouder dan kan je weer meer eigen verantwoording geven natuurlijk.
sorry, ik ben dislekt, zeker als de emoties wat oplopen.
maar ik doe mijn best.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 16, 2003, 02:10:13 pm »

quote:

op 16 Apr 2003 11:33:10 schreef fransje:
. Ze willen gewoon eerlijke oprechte antwoorden van hun opvoeders, of ze daar dan naar luisteren is natuurlijk een ander verhaal. Maar de opmerking van `wat denk je er zelf van `is echt uit de tijd.
Als je als opvoeder laat zien dat je zelf leeft en handeld naar wat je zegt mag je best wel eens hard zijn naar de jeugd. Dat zet ze meer tot denken en dwingt meer respect af, ook al zijn ze in eerste instantie echt niet altijd met je eens. Ik heb het hier over 15 en 16 jarigen.
Zijn ze 18 of ouder dan kan je weer meer eigen verantwoording geven natuurlijk.

Helemaal mee eens, kinderen smeken bijna om duidelijke grenzen. Onze kinderen én pleegkinderen die al de deur uit zijn, komen nog regelmatig terug om volgens hun eigen zeggen nog even een "beurt" te krijgen. En dan vrágen ze om een stukje opvoeding en/of terechtwijzing. ( en een heleboel liefde natuurlijk)
 :)

jas-aan

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 16, 2003, 03:03:23 pm »
De tijden zijn verandert! Niet dat ouders/opvoeders geen leiding meer kunnen geven, dat bedoel ik niet, maar we zijn vrijer. Met 'we' bedoel ik de jongeren. Als ouders zeggen;"Op zondag kijken wij geen tv". Dan vind ik ook dat er niet naar het journaal mag worden gekeken. Regels zijn regels, toch?? Maar ouders hebben vaak van die regels die erg onduidelijk zijn! Daarom vraag ik namens veel jongeren;"Kunnen jullie ons duidelijkheid geven over normen en waarden die wij dienen te hanteren??".

Met zonnige groet Jas-aan

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 16, 2003, 11:33:49 pm »

quote:

Kom aan mensen, leiding geven durf je toch wel?
Ik ben het met de vorige bijdragen wel eens en ik vind van mezelf dat ik wel degelijk leiding durf te geven. Toch is er meer aan de hand. Het is natuurlijk heel stoer om op een krachtige manier je kinderen van alles te verbieden. Maar welk beeld blijft er dan bij die kinderen hangen? Daar ging het me om. En aan een kind van 4 kun je gewoon niet alles uitleggen.

mariekje

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 12, 2004, 12:02:43 pm »
In 2004 is er sprake van een grote opvoedingsonzekerheid, omdat voor veel mensen veel regels zijn weg gevallen ( door de ontkerkeling) en het waarden normen vervaagd zijn. Mensen hebben niet zoals vroeger waarden en normen waar ze zich aan vast kunnen houden, daarom zijn ze nu opzoek naar andere waarden en normen, die sommige helaas niet vinden. Doordat ze dus geen vaste lijn meer hebben in hun opvoeding, gaat het vaak fout, en zijn ouders en kinderen vaak een beteje de weg kwijt. Het is dus niet zo dat ouders geen leiding geven, maar het ontbreekt hun vaak aan kennis.

Groetjes Marieke

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 12, 2004, 12:09:06 pm »

quote:

op 12 Jan 2004 12:02:43 schreef mariekje:
In 2004 is er sprake van een grote opvoedingsonzekerheid, omdat voor veel mensen veel regels zijn weg gevallen ( door de ontkerkeling) en het waarden normen vervaagd zijn. Mensen hebben niet zoals vroeger waarden en normen waar ze zich aan vast kunnen houden, daarom zijn ze nu opzoek naar andere waarden en normen, die sommige helaas niet vinden. Doordat ze dus geen vaste lijn meer hebben in hun opvoeding, gaat het vaak fout, en zijn ouders en kinderen vaak een beteje de weg kwijt. Het is dus niet zo dat ouders geen leiding geven, maar het ontbreekt hun vaak aan kennis.

Groetjes Marieke
Het ontbreekt de ouders niet zo zeer aan kennis, maar aan inzicht.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

mariekje

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 12, 2004, 12:15:17 pm »
Het klopt dat ze een te kort aan inzicht hebben, maar ook aan de kennis, hoe je een kind het best kan opvoeden. Ook praktische informatie ontbreekt vaak! Tenminste dat merk ik in de opvoedingspraktijk. En ik als pedagoog in spe probeer hier een bepaalde zekerheid te geven, al is dat in deze toijd moeilijk.
Groetjes Marieke

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 12, 2004, 12:24:55 pm »
Denk dat er genoeg kennis aanwezig is, alleen komen de mensen tijd en inzicht tekort.
Leuk dat er kinderen zijn, maar het mag niet ten koste gaan van je eigen ontwikkeling. Dat is een waarde wat het kind ook gaat overnemen.
Een kind kost gewoon tijd en aandacht, waar in principe weinig revenu tegenoverstaat. Het kind word meer beschouwd als een huisdier dan als mens.
Liefde is vreemd

mariekje

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 12, 2004, 12:32:41 pm »
Ik denk dat het veel uit maakt vanuit welk referentie kader je kijkt. Ik merk dat ik namelijk een heel ander beeld heb. Maar ben het wel met je eens dat mensen niet goed inschatten wat het betekent een kind te "nemen". En daar weinig tijd voor uitrekken omdat ze nog zo veel willen. Wanneer je een kind krijgt dan moet je het kind naar jouw mogelijkheden en beperkingen zo goed mogelijk leiden tot volwassenheid. Daardoor moet een duidelijke rode lijn lopen. Wanneer je dit lukt, komt het wel goed. Want ik zie veel dat het helemaal verkeerd afloopt, maar wanneer je vanuit een negatieve oogpunt hiermee aan de slag gaat, word het er niet beter van. Dus " wij" gaan kinderen opvoeden, en dat moet je dan een positieve lading geven.

Groetjes Marieke

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 12, 2004, 12:41:25 pm »
Probeer alleen maar aan te geven dat men wel voldoende kennis heeft alleen te weinig inzicht.
Liefde is vreemd

moontje

• Met heel mijn hart
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 18, 2004, 02:09:04 pm »
Wat ik nog vind ontbreken is dat men tegenwoordig te veel lijkt te willen n.l
werken,vakantieen tussendoor kinderen opvoeden.
Ben zelf een jonge moeder die er voor gekozen heeft om thuis te zijn bij de kinderen en er komen regelmatig jongeren bij mij over de vloer waarvan op dat moment de ouders werken en die toch graag hun ei kwijt willen en dat onder het genot van een glas cola dan maar bij mij doen omdat ik thuis ben.