quote:
dingo schreef op 27 december 2006 om 11:51:Nu hebben de gkv en andere gereformeerde kerken de bepaald niet oppervlakkige vragen en antwoorden in de Heidelbergse Catechismus, heb je hier nog wat aan toe te voegen?
Zeker Dingo, daar staat een hoop zinnigs in, ik quote hierna even een reactie van je naar aanleiding van een reactie van jou in het topic shockwave:
quote:
Nu staat er in vraag en antwoord 120
quote:
Vraag 120: Waarom heeft Christus ons geboden God aan te spreken als: Onze Vader?
Antwoord:
Christus wil reeds bij het begin van ons gebed in ons het kinderlijk ontzag en vertrouwen jegens God wekken, waarop ons gebed gegrond moet zijn.
God is immers door Christus onze Vader geworden en Hij zal ons nog veel minder onthouden wat wij met waar geloof van Hem vragen, dan onze vaders ons aardse dingen weigeren.
Waaruit blijkt dat God best wel veel wil geven en daar mogen we om bidden.
en vraag en antwoord 124 waar je aan refereert in je antwoord in topic shockwave:
quote:
Wat is de derde bede?
Antwoord:
Uw wil geschiede, gelijk in de hemel alzo ook op de aarde.
Dat wil zeggen:
Geef dat wij en alle mensen onze eigen wil verloochenen en uw wil, die alleen goed is, zonder enig tegenspreken gehoorzaam zijn, zodat een ieder zijn taak waartoe hij geroepen is, even gewillig en trouw vervult als de engelen in de hemel doen.
Het lijkt me het heel nuttig om inderdaad eens verder te gaan praten over de inhoud van het Onze Vader.
Het verwijzen naar een HC toont naar mijn mening ook de valkuil aan van de HC. Je hebt niet slechts voldoende aan de vraag en antwoorden, dat wil zeggen het weten van hoe het zit.
Het aardige is dat er ook tekstverwijzingen onder staan. Als je die leest dagen die teksten juist uit te nadenken en overdenken. Deze teksten vertellen ons juist hoe we ons o weten moeten omzetten in het handelen.
Neem nu alleen eens Romeinen 12 vers 2 die verwijst naar vraag en antwoord 120 nml:
"zodat een ieder zijn taak waartoe hij geroepen is, even gewillig en trouw vervult"
Die tekst van Romeinen 2 luidt:
quote:
2 En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is, het goede, welgevallige en volkomene. .
maar ook efeziers 5 vers 2 verwijst naar dit deeltje van het antwoord nml:
quote:
1 Weest dan navolgers Gods, als geliefde kinderen, 2 en wandelt in de liefde, zoals ook Christus u heeft liefgehad en Zich voor ons heeft overgegeven als offergave en slachtoffer, Gode tot een welriekende reuk.
Weten en daar naar handelen, weten van je verlossing en niet blijven hangen in de ellende. God verwacht van ons dat we als christenen een groeiproces ondergaan om zoals het in de Romeinenbrief staat in hoofdstuk 8 vers 29:
quote:
29 Want die Hij tevoren gekend heeft, heeft Hij ook tevoren bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld zijns Zoons, opdat Hij de eerstgeborene zou zijn onder vele broederen;
1 korinth 13 vers 2 is daar ook nog eens duidelijk over:
quote:
2 Al ware het, dat ik profetische gaven had, en alle geheimenissen en alles, wat te weten is, wist, en al het geloof had, zodat ik bergen verzette,
maar ik had de liefde niet,
ik ware niets.
Kortom, je kunt de hele HC uit je hoofd denken te weten, daarmee ben je er niet. Los nog van het feit dat de HC enerzijds de hoofdlijn aangeeft en ons helpt Gods woord verder te ontdekken en anderzijds een menselijk document is die nooit het complete kan weergeven van Gods bedoelingen en de leer die JC heeft verkondigd.
En dus heel veel stof om het eens met elkaar over te hebben, omdat het Onze vader grote diepten heeft. Die diepten ontdekt men niet met een vraag en antwoord, die diepten ontdekt men door Gods woord ter hand te nemen en daarnaast en eventueel aan de hand van de HC te komen tot de eerste verkenningen.
Als je daar dan ook nog de diverse levensevaringen in blijdschap, verdriet en teleurstelling aan vast koppelt dan krijgt het Onze vader door overdenking nog veel meer kleur, is het een gebed wat ons ook kracht mag verlenen.