quote:
Thom schreef op 29 december 2006 om 15:36:[...]
1 Korinthe 7 staat vol voorschriften voor het huwelijk. Lees vers 39 eens:
"Een vrouw is gebonden aan haar man zolang hij leeft, maar wanneer hij is gestorven, is ze vrij om te trouwen met wie ze wil, mits het een huwelijk is in verbondenheid met de Heer." ...mits het een huwelijk is in verbondenheid met de Heer...
De enige eis die God stelt is, volgens mij, dat je een gelovige partner kiest. Voor de rest laat hij de keuze over aan het gezonde verstand dat hij een ieder van ons heeft gegeven.
Wanneer je er van uit gaat dat God stelt dat je een partner nodig hebt die ook geestelijk je gelijke is, een LEVEND geloof in het offer van Gods Zoon Jezus Christus heeft. En dat is inderdaad zo, dan lijkt me de positie van de Heilige Geest daarbij ook onontbeerlijk.
We geloven in de drie-eenheid.
Deze wetenschap vanuit het verstand, dient het hart te overtreffen. Je dient inderdaad je verstand te gebruiken zoals je aandraagt. Maar daar is meer over te zeggen. Relatie is immers zeer belangrijk in Gods plan. Daar wordt in het door jou aan gehaalde tekstgedeelte, maar ook in Prediker iets over geschreven.
Prediker 4 vers 7 tot 12 zegt daarover:
Het zwoegen van de alleenstaande is ijdelheid
7 Wederom aanschouwde ik een ijdelheid onder de zon: 8 daar is er een zonder metgezel, ook zoon of broeder heeft hij niet, en er is geen einde aan al zijn zwoegen; ook worden zijn ogen niet verzadigd van rijkdom; – voor wie tob ik mij dan af en ontzeg ik mij het goede? Ook dit is ijdelheid en een kwaad ding. 9 Twee zijn beter dan één, omdat zij een goede beloning hebben bij hun zwoegen. 10 Want, indien zij vallen, dan richt de een de ander weer op; maar wee de éne, die valt zonder dat een metgezel hem opricht! 11 Ook indien er twee nederliggen, zullen zij warm worden, maar hoe zal één alleen warm worden? 12 Kan iemand er één overweldigen, twee zullen tegenover hem kunnen standhouden; en een drievoudig snoer wordt niet spoedig verbroken.
Een relatie is belangrijk. Maar in een RELATIE hoort God thuis, De Goddelijke DRIE-EENHEID.
In de voorgaande zin staat dus twee keer een drie-eenheid. "Man-vrouw en God = RELATIE" maar ook Vader, Zoon en Heilige Geest is een onverbrekelijk driesnoer.
Door erkenning en herkenning van de Goddelijke drie-eenheid in het eigen leven kan het inderdaad niet anders dan dat het in de grond noodzakelijk is die erkenning en herkenning in de ander te zoeken en te vinden.
Dat herken je echter ten diepste pas in de ander als de sluier van de verliefdheid plaats heeft gemaakt voor een eerste werkelijke liefde. Liefde die er op gericht is samen op zoek te gaan naar de verborgenheden van en in God.
Verliefdheid richt zich op het menselijke, wat duidelijk NIET minderwaardig is, maar zijn eigen plaats heeft binnen een relatie.
Lichaam en sexualiteit heeft juist een bijzondere plaats in het huwelijk. Een volwaardige plaats NAAST de geestelijke verbondenheid.
Maar na verloop van tijd zal lichaam en sexualiteit een ander plek krijgen en treedt het geestelijke meer naar voren. Het geestelijke is blijvend tot in eeuwigheid, het lichamelijke gaat voorbij, of wordt minder frequent, belangrijk. Lang getrouwden zullen dat denk ik bevestigen, wat niet impliceert dat er dan geen levende sexuele relatie meer is of kan zijn.
Het is dus van belang in een startende relatie samen God te erkennen en te herkennen door ons zicht op het kruisoffer van JC. Ik persoonlijk zou het dan gek vinden gedurende je zoektocht (dat neem ik aan tenminste) niet gebruik te maken van gebed en Heilige Geest. Juist de HG speelt ook een rol in onze gebeden. Romeinen 8 vers 26 en 27 zou je misschien kunnen aanspreken. Het gebed dat snappen we nog wel, de werking van de HG is soms nog een ver van mijn bed show. Ik weet niet hoe jij dat ziet of ervaart.
Wanneer er een situatie is waarbij je een ongelovige tegenkomt die je wel aanstaat, lijkt me het door mij aangehaalde kriterium en ook uit de schrift aangehaalde een belangrijke element.
Mocht een ongelovige open staan voor Gods Geest en Woord vanwege dat Woord in de eerste plaats en niet omdat jij in hoofdzaak een aantrekkelijke kandidaat bent, dan lijkt me er wel een uitdaging, maar vooreerst terughoudendheid.
Mocht een ongelovige niet open staan voor Gods Geest en Woord dan lijkt het vrij duidelijk, niet aan beginnen hoe verliefd je ook bent.
En als je je af vraagt wie ik ben, je dit zo te zeggen. Ik ben niemand, maar ik heb relaties gehad zonder God, geen drie-voudig snoer. Ervaringsdeskundige helaas....ik was erg verliefd en de sex was prima, maar zonder God, Jezus en de HG. Schade en schande. Als er dan één wordt geduwd, blijft maar één over. Zoals het staat in Prediker 4 vers 12 mooi en contra wordt geillustreerd.
maar weet je Hij hersteld wat gebroken was, ook een zondig hart.
Veel wijsheid van God, Jezus Christus liefde en kracht van de HG