Moge ik enige woorden wijden aan Ahmadinejad.
Ik vind hem zo'n rare kerel nog niet. Hij wordt door de Iraniërs op handen gedragen door zijn sociale beleid (althans, door de arme meerderheid).
Iran weet zich omringd door kernmachten (Rusland, India, Pakistan, Israel), en direct ten westen van het land heeft aartsvijand nummer 1, de Grote Satan, ruim 100.000 troepen gelegerd. En nog iets verder naar het westen ligt een landje dat zijn uiterste best doet om de VS ervan te overtuigen dat er nodig een oorlog tegen Iran moet komen. En dan houdt de hele westerse wereld Iran ook nog eens door middel van economische en politieke boycots onder de duim.
Mwa, ik kan minder plausibele verklaringen verzinnen voor Ahmadinejads zelfbewuste optreden.
Dat Iran een kernbom wil ontwikkelen is afkeurenswaardig, maar niet per se onbegrijpelijk. Het land voelt zich bedreigd door omringende kernmachten en wil serieus genomen worden. Vandaar dat Ahmadinejad een kernwapen bouwt, dat hij echter nooit zal gebruiken, wetende dat een allesvernietigende reactie van het westen (lees: de VS) het gevolg is.